Är det bara jag?

hobbyryttare

Trådstartare
Jag har ridit länge, är snart 30 och ridit av och till sen barnsben. Haft flera egna hästar men det är snart tio år sen.
Sen ett par år tillbaka är jag medryttare på ett väldigt trevligt halvblod. Ägaren har utbildat honom till msv dressyr och jag har fått äran att försöka utbilda honom inom hoppning (med stöd av instruktör) då det är det jag tidigare mest ägnat mig åt, utöver skogsridning.

Jag trivs väldigt bra med att rida två gånger i veckan och är inte i nuläget intresserad av att skaffa någon egen häst. Däremot skulle jag själv vilja bli betydligt bättre som ryttare, framför allt i dressyren. Jag är inte bättre än LB om man ska vara tydlig, och klarar inte alltid av att ens känna vilken galopp han fattar då han är så väldigt stadig i sin förvända.:crazy:

Kort sagt, jag känner mig ganska bortkastad på den här fina hästen och skulle vilja göra honom mer rättvisa. Hur ska jag gå tillväga?

Kan inte träna dressyr för min hopptränare och kan omöjligen begära att ägaren kör mig och hästen till ytterligare träning utöver hoppningen.

Jag har letat mig blå (google, google, google) efter vettiga kurser (gärna över en helg) för vuxna utan egen häst. Men hittar just inget, förutom strömsholm och flyinge då...och de har mest sommarläger som är en hel vecka vilket kan bli svårt med semester och familjen.

Kontentan av ett långt inlägg, det måste finnas fler som jag (glada amatörer med ambitionen att bli betydligt bättre) så hur gör ni?? Alla tips och tankar välkomnas. :)
 
Sv: Är det bara jag?

Har du ingen ridskola i närheten då, där du kanske kan rida i dressyrgrupp?
Eller att du ber ägaren ha privatlektioner med dig på hemmaplan?
 
Sv: Är det bara jag?

Boka in privatlektion på ridskolan med en trevlig ridskolehäst
Läs litteratur om dressyr
Lär dig köra transport själv så du kan köra hästen på träning (om det är okej för ägaren)
Finns det möjlighet att gå ihop flera och ta dit en tränare?

Kanske?
 
Sv: Är det bara jag?

Det finns ingen möjlighet att lägga in mer dressyr/markarbete under hoppträningarna då? Beror ju givetvis mycket på hur dessa träningar är upplagda. Men känslan för rätt/fel galopp borde ju vara något som din hopptränare skulle kunna hålla ett extra öga på.

En annan variant är om du skulle kunna ta lektioner för ägaren. Hen känner ju även hästen utan och innan.
 
Sv: Är det bara jag?

En annan variant är om du skulle kunna ta lektioner för ägaren. Hen känner ju även hästen utan och innan.

Det tycker jag låter som en vettig idé. När jag haft medryttare så har jag alltid hållit ett par lektioner för att det ska gå snabbare för ryttaren att hitta hästens knappar.
En lektion då och då vore super. Och få lite övningar att träna på när man rider själv.
 
Sv: Är det bara jag?

Svarar alla:

Ridskola har jag i ärlighetens namn knappt övervägt efter några ruggigt dåliga erfarenheter som barn. Men det säger givetvis inget om hur det skulle fungera nu i vuxen ålder... Ska absolut kolla upp de som finns i närheten.

Eftersom ägaren har medryttare (mig) för avlastning och ändå engagerar sig i mina hoppträningar (hon är inte alls intresserad av hoppning men tycker att det är bra gymnastik för honom) och skjutsar oss till ridhuset varannan vecka så har jag känt att jag inte riktigt kan fråga om dressyrhjälp. Men det kanske jag kan? Än så länge har vi plusgrader och skulle kunna vara i paddocken hemmavid.

Jag kan inte köra med släp, vilket jag givetvis skulle kunna lära mig men ägaren vill att endast hon lastar honom då han har varit lite knepig med det tidigare.

Har faktiskt funderat på om jag kan fråga henne om det finns någon tränare som hon tycker är ok som jag kan ta ut till stallet där vi står och träna för...

Jag får viss hjälp av min hopptränare med markarbete och hon säger givetvis till om galoppen blir tokig, men ägaren vill helst inte att jag tar rena dressyrlektioner för henne med tanke på det upplägg hon har i dressyren med sin tränare, vilket jag givetvis respekterar.

Jag tycker att jag har ett guldläge med denna underbara häst, trevliga ägare och goa stallkompisar, det är bara jag som vill på alla vis bli bättre i min ridning :)

Tackar för alla era tips och har ni fler så kör bara! Om nån vill tipsa om nån bra kurs så skicka gärna PM.
 
Sv: Är det bara jag?

Rider på ridskola, det är där man kan utveckla sin ridning ordentligt. Medryttarhäst är jättebra för att få mängdträningen man också behöver, men ska man utvecklas i hoppning eller dressyr behöver man rida för instruktör också tycker jag. Så jag red alltid på ridskola parallellt när jag hade medryttarhäst.
 
Sv: Är det bara jag?

Har du möjlighet att följa med och titta när ägaren rider för sin tränare? Det bästa är ju att rida själv men man kan få mycket matnyttigt bara genom att titta också.
 
Sv: Är det bara jag?

Nu beror det ju lite på vilken relation du har med ägaren. Men kan du inte prata med denne om dina funderingar om att förbättra dig även inom dressyren? Kanske kan ni gemensamt hitta någon lösning. När jag var medryttare tog jag en gång med hästen på en helgkurs, och det var helt ok för ägaren. Kanske kan du få åka på dressyrkurs en helg eller en vecka?

Det kruxiga kanske är att ägaren inte vill att du lastar själv. Men kanske kan du få träna med ägaren och prova på hemmaplan först? Alternativt avtala med ägaren att hen kommer till kursen och hjälper dig lasta när det är slut. Du behöver ju inte åka över halva landet.

Lycka till!
 
Sv: Är det bara jag?

Svarar alla:

Ridskola har jag i ärlighetens namn knappt övervägt efter några ruggigt dåliga erfarenheter som barn. Men det säger givetvis inget om hur det skulle fungera nu i vuxen ålder... Ska absolut kolla upp de som finns i närheten.

Jag har vid flera tillfällen blivit ridskoleryttare igen trots egna hästar. Nyligen började jag återigen och många ridskolor har prova på erbjudande och ibland även dropin lektioner. Första lektionerna var lite av en besvikelse, trötta äldre hästar, säkert lämpliga för ostadiga nybörjare men ack så meningslöst för min del. Men nu sist fick jag ett jättetrevlig häst och jag bad att få rida den även i fortsättningen, tror ingen i den gruppen jag hamnat i vill ha denna heller då hon är lite av en surmärr, något jag dock är van vid och brukar kunna samarbeta med :)
 
Sv: Är det bara jag?

Har faktiskt funderat på om jag kan fråga henne om det finns någon tränare som hon tycker är ok som jag kan ta ut till stallet där vi står och träna för...

Detta är väl ett utmärkt alternativ?

Själv vill jag ju att ev medryttare gärna rider för tränare ibland, och då vill jag ju såklart att det är en tränare med samma filosofi som min egen. Helst att medryttaren rider för samma person, problemet för mig är snarare att jag vill träna själv de ggr min tränare kommer. Men just nu söker jag en medryttare med annan inriktning så det lär inte bli ett problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: valy
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästhantering Skulle behöva lite tips och idéer då inspirationen och motivationen för närvarande tryter och det helt enkelt är enklare att bara låta...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: ylvalill
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 368
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp