Är det en bluffsida?

mars

Trådstartare
ariatsverigeonline.com låter som det är lite för bra priser. Någon som lyckats handla där?
 
Den dök upp för mig när jag googlade något häromdagen och jag tyckte det såg shady ut, skulle inte chansa och handla där.
 
För att kolla upp vem som registrerat en domän kan man göra en s k whois-sökning. När det gäller ariatsverigeonline så är typ all info i whois-sökningen redacted for privacy. Det går dock ändå att dra vissa slutsatser av datan, kopplade till t ex när domänen registrerades.

Värt att notera är att det skapats ett antal olika domäner kopplade till Ariat hyfsat nyligen. Jag sökte på "ariat sverige" och och såg flera som liknar varandra i utformning och som har registrerats samtidigt. En av dessa heter Ariat Boots Sverige, och till skillnad från Ariatsverigeonline så finns det viss info som inte är redacted. Värt att notera här är att domänen registrerades för första gången samma dag som Ariatsverigeonline.

Domain Name: ariatbootssverige.com
Registry Domain ID: 2723467715_DOMAIN_COM-VRSN
Registrar WHOIS Server: grs-whois.aliyun.com
Registrar URL: http://www.alibabacloud.com
Updated Date: 2023-08-28T03:32:03Z
Creation Date: 2022-09-06T07:11:36Z
Registrar Registration Expiration Date: 2024-09-06T07:59:59Z
Registrar: ALIBABA.COM SINGAPORE E-COMMERCE PRIVATE LIMITED
Registrar IANA ID: 3775
Reseller:
Domain Status: ok https://icann.org/epp#ok
Registrant City:
Registrant State/Province: Kuala Lumpur
Registrant Country: MY

Av det så drar jag slutsatsen att sidan antingen är en sida som säljer piratkopior, eller en ren scam-sida, och att den ingår i ett större projekt där flera domäner registrerats för att uppfylla syftet.

(För skojs skull går det att jämföra whois-informationen med den för Ariats officiella sida, nämligen:
Registrant Contact Information:
Name

Ariat International, Inc.
Organization
Ariat International, Inc.
Address
3242 WHIPPLE RD
City
UNION CITY
State / Province
CA
Postal Code
94587-1217
Country
US
Phone
+1.5104777000
Fax
+1.9999999999
Email
stringImage

Administrative Contact Information:
Name

Ariat International, Inc.
Organization
Ariat International, Inc.
Address
3242 WHIPPLE RD
City
UNION CITY
State / Province
CA
Postal Code
94587-1217
Country
US
Phone
+1.5104777000
Fax
+1.9999999999
Email
stringImage

Technical Contact Information:
Name

Ariat International, Inc.
Organization
Ariat International, Inc.
Address
3242 WHIPPLE RD
City
UNION CITY
State / Province
CA
Postal Code
94587-1217
Country
US
Phone
+1.5104777000
Fax
+1.9999999999
Email
stringImage

Information Updated: 2023-09-16 07:23:03

Så ... vill du köpa Ariatgrejer, gör det från en återförsäljare som är sannolik att sälja dig riktiga varor! ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har fått ett GoGiftpresentkort som jag skulle vilja använda på Zalando, men jag hittar bara hur man köper/löser in deras presentkort...
Svar
5
· Visningar
392
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
858
Senast: Jeps
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 202
Senast: skiesabove
·
Bukefalos En bild, som jag för många år sedan la upp i en bildtråd, visas nu på en rysk bluffsida. Den ryska sajten torde snarare vara ett fall...
Svar
2
· Visningar
1 174
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp