Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Kl.
Småland, jkpg län. Min häst rakas inte och har fällt som vanligt i år. Islandskorsning så det var mycket men inte lika rejält med päls som det brukar.:p dock för några år sen, tror det är 3 år sen så hände samma sak med min häst.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Nja här är det nog som normalt. Kanske lite segare eftersom jag bara klippte en gång, så det tog lite längre tid innan all vinterpäls var borta. Men nu har han fin sommarpäls.

Men så har jag täckt efter temperaturen och inte efter datumet. Kan tänka mig att de som gått otäckade har blivit ganska förvirrade av att det har varit varmt, börjat fälla och sen plötsligt blev det jättekallt och de frös och satte mer päls igen. Även om det främst är ljuset som styr så spelar såklart temperaturen också in.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Min oklippta fällde av sin vinterpäls i januari. Inte för att det var så mycket till vinterpäls men ändå. Han har inte satt mer päls än sommarpäls efter det, men han är alltid täckt om det inte är varmt. Och varmt är något som vi har ont om här... På sommarhalvåret så har han nättäcke med ryggvärmardel (om det inte är rejält varmt), men just nu står han med fleecetäcke igen för här är det kallt!
Den Cushinghästen jag hade fick jag klippa året runt, även på sommaren, men den stod med eksemtäcke också. Det är den enda häst jag har behövt klippa på sommaren och han blev faktiskt fin, och han tyckte det var skönt också. Men ett eksemtäcke är nödvändigt i så fall för annars så äter insekterna upp dem som du skriver.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

*KL*

Vår ettåring släppte all vinterpäls i jan och satte ny fin päls som numer ser ut som en långhårig otät ruggig nallebjörn ......

Hans päls var så himla fin Jan till Mars/april och nu sitter den kvar men ser förjäklig ut så jag har funderat på om det är fel på honom :o Men han är pigg och glad och får bra foder och är avmaskad osv så jag tror det har med hans tidiga fällning att göra och nu vill han absolut inte släppa någon päls ,den lilla spjuvern ;);)

Mia
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

*KL*

Vår ettåring släppte all vinterpäls i jan och satte ny fin päls som numer ser ut som en långhårig otät ruggig nallebjörn ......

Hans päls var så himla fin Jan till Mars/april och nu sitter den kvar men ser förjäklig ut så jag har funderat på om det är fel på honom :o Men han är pigg och glad och får bra foder och är avmaskad osv så jag tror det har med hans tidiga fällning att göra och nu vill han absolut inte släppa någon päls ,den lilla spjuvern ;);)

Mia

Vist är de snygga med sådan päls :angel: jag blir snart tokig jag är väldigt glad att 3 åringarna gick kvar på lösdriften så länge som de gjorde för de hann inte med de andra i deras tidiga fällning hade ju varit jättekul om de såg ut så på visningen.
Den lurvigaste damen ligger risigt på det nu om hon inte sätter igång och fäller igen de närmsta dagarna det värsta är bara att hon är ju lika lurvig hela hon huvud ben ja allting och det är en unghäst som aldrig varit klippt och är dessutom rätt fjantig med "otäcka" saker så blir nog jättekul att helklippa henne för huvudet måste ju bara klippas också annars kommer hon inte se klok ut med allt lurvet på ganascherna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp