Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

gylle

Trådstartare
Den uteblivna vintern eller skall man kalla det den mkt sent uppdykande vintern har spelat totalt spratt med hästarnas päls här hemma. De fällde vinterpälsen extremt tidigt och hade sommarpäls när det slog om var det i mars ? och blev 10-15 minus en period varpå de började sätta päls för fullt igen värre är att de fäller inte ett hårstrå nu när det blivit varmt igen utan går omkring här i sina lurviga pälsar :confused: . Den ena är riktigt extrem precis som hon alltid är på vintern rejäl lurvpäls men att det egentligen är hennes sommarpäls ser man klart och tydligt då hon är helt olika i färg i vinter resp sommarpäls. Inte ett hårstrå släpper hon men svettas som en gris när hon jobbar.
Har aldrig varit med om något liknande någon som har erfarenhet av det kommer de verkligen att komma igång och fälla en gång till eller är det bara att plocka fram klippmaskinen och gräva fram dem ur all päls ?
Den som är värst hade varit klippt för länge sedan om det inte vore för att hon får så otroligt ful färg som klippt men är läckert korpsvart nästan i sin egen sommarpäls så den vill jag ju ha........
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Exakt samma här! Jag var tvungen att klippa i förra veckan för det gick inte att träna henne. Samma sak med mina shettisar, dock tror jag inte att de behöver klippas. Men pälsen är som en lång sommarpäls, samma färg som sommarpälsen alltså. Väldigt tråkigt att behöva klippa nu, har jag aldrig behövt faktiskt, men vad gör man när hästen är dyngsur och trött efter en kvart:crazy:
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Ja jag ser att för de hästar som klipps så har det blivit så här tokigt, enligt flera veterinärer så menar man att klippningen har orsakat någon slags orytm i hästens fällning. Det är ju möjligt, jag var med om en islänning för flera år sedan som gjorde så och här tog det ett år utan klippning för att räta upp det hela.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Ja jag ser att för de hästar som klipps så har det blivit så här tokigt, enligt flera veterinärer så menar man att klippningen har orsakat någon slags orytm i hästens fällning. Det är ju möjligt, jag var med om en islänning för flera år sedan som gjorde så och här tog det ett år utan klippning för att räta upp det hela.

Ingen av de hästar som har fel päls har varit klippta, som jag skrev de fällde av sin vinterpäls tidigt då vi ju haft runt 10 grader hela vintern fram till slutet av mars var det väl när de redan hade satt sommarpäls och då slog det om och temp sjönk 20 - 25 grader över en natt och det höll sen i sig ett antal veckor.

För övrigt är det faktiskt tvärtom den enda som man verkligen kan säga har normal sommarpäls nu är den enda som också varit klippt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Lutar åt att jag väl får klippa de som är värst av de som också jobbar, dock går även pensionärerna och fölstona och ser ut så här släpper de inte av så kommer de ju dö av värmeslag om det blir riktigt varmt. Vi har så mkt insekter här så att ha dem klippta på sommaren är ingen hit då måste de gå med täcke mot insekterna hela tiden.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Jag upplevde att mina hästar fällde, slutade fälla och har nu satt igång igen och fälla. Har ju varit väldigt kylslaget här i Västernorrland hela april och maj så här långt.

Upptäckte nu när jag skulle lägga på regntäckena att dom fäller igen, rejält ;)
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

KL

Inga problem här (skåne och södra småland), min hade bra vinterpäls och fällde bort allt (som vanligt) och har en fin sommarskrud. På hennes kompisar, samma sak, inga problem. Alla i hennes stall (25 st, ridhästar, avelsston, föl, unghästar) har himla fin sommarpäls (fölen har ju sin fölpäls men inget "långhårigt" mer än sin bebis-päls). De får ju också himla bra foder.
Jag upplever inte att skåne hade en köldknäpp? När var den isåfall?
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

KL

Inga problem här (skåne och södra småland), min hade bra vinterpäls och fällde bort allt (som vanligt) och har en fin sommarskrud. På hennes kompisar, samma sak, inga problem. Alla i hennes stall (25 st, ridhästar, avelsston, föl, unghästar) har himla fin sommarpäls (fölen har ju sin fölpäls men inget "långhårigt" mer än sin bebis-päls). De får ju också himla bra foder.
Jag upplever inte att skåne hade en köldknäpp? När var den isåfall?

Är du lustig ? Märkte inte att skåne hade en köldknäpp :confused:

Du märkte inte alls att vi hamnade i sibirien svepet i mars och det var kallt så in i helsike och alla hade problem med att vattenrör sprängdes av kylan du missade också allt skriveri i tidningarna med en massa bilder som visade hur det var köldzoner från sibirien som plötsligt la sig upp om sverige också kanske dags att du kollar upp minnet :cool:
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Jag håller med. Har inte klippt min häst i år och pälsen sitter än! Han brukar fälla ganska lätt på de partier som inte klipps men i år måste jag verkligen hjälpa till manuellt. Väldigt upp och ner väder, vi hade frost på natten för ett par dagar sen bara, sen runt 15 grader varmt på dagarna.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Hos oss är det kalabalik på pälsfronten också. Mitt vbl har fällt större delarna av sin päls. Han har fläckvis vinterpäls kvar (undersidan av magen t.ex.) men på det stora hela är det nästan bara sommarpäls. Nordsvensken däremot är som en ullbjörn fortfarande och verkar inte visa någon vidare vilja att släppa yllefilten än..
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Jag har en som jag alltid klipper och det är första gången hon satt sån här sommarpäls. Mina två shettisar som inte är klippta har satt likadan sommarpäls.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Jag vet inte? Jag måste se om jag kan hitta info om det. För här där jag bor var det ingen köldknäpp vad jag kan minnas?
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Min ser ut som vanligt i pälsen trots att hon varit klippt i vinter, möjligtvis att hon är lite mer långhårig än vanligt men har fällt normalt. Flera av unghästarna i stallet är dock ordentligt lurviga fortfarande trots att dom fällt vinterpälsen. Ser ut som att sommarpälsen helt enkelt är betydligt längre än vanligt. Dock är det även flera av stona som småbrunstat hela vintern och har varit väldigt ur gängorna (inklusive min egen men det har ordnat upp sig nu) så det skumma vädret har helt klart spökat med hormonerna på något sätt i alla fall.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Nej här har det inte varit som för dig. Hästarna började fälla sin vinterpäls tidigare än vanligt. Nu i slutet av mars mot mitten av april. Men de har inte fällt färdigt än och sommarpälsen har de precis börjat sätta. Den syns bara lite på vissa ställen än så länge. Den av dem som var spårklippt ser lika klippt ut än. Det enda som var ovanligt var att de började tappa vinterpälsen tidigare, annars är allt som vanligt. Nu bor jag inte alls så långt söderut som dig heller. (Värmland)
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Det låter som jag missat något stort :o Men jag kollade hela mars-vädret på klimathistorik och det var plusgrader i hela mars i Malmö (från +6 till +13). Jag bor inte i Malmö men det fanns bara där ifrån. Februari var det mellan +3 och -13.
Jag vet att det snöade i april i södra skåne men inte här.

Nu pratar jag bara skåne.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Hästarna började fälla sin vinterpäls tidigare än vanligt. Nu i slutet av mars mot mitten av april.

Och här nere vrålfällde de i januari och började sätta sommarpäls, kom ihåg en gammal diskussion med en vän om det och snokade fram datum på de mailen. De var så totalt knepigt på det sen kom som sagt kylan sen medelhavsvärme, sen kyla igen om än inte lika häftigt inte lätt för dem att få rätt på vilket väder skall ha päls efter.
Det intressanta är kommer de att fälla av dessa lurviga "sommar"pälsar igen eller blir det ingen ny fällning förrän till hösten igen ?
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Det var i februari hela sverige drabbades av arktisk kyla över en natt som jag skrev i startinlägget var jag osäker på om det var i mars det kom. Så nog hade ni det i norra skåne också, hela södra delarna av landet och delar av östkusten högre upp hamnade i sibiriens sfär eller vad sjutton de kallade det. Du måste vara väldigt glömsk om du inte kommer ihåg det det var en sån extrem knepig råkyla att det knappt gick att vara ute trots att temperaturen låg runt -15 som minst här nere.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Februari var det, jag bor längst ner i Skåne. Men du kan inte ha missat det, alla tidningar skrev om det och alla vädernissar pratade om det. Om du nu inte kände det. Till och med våra rör till badrummet frös, vvs:aren fick sitta med värmepistol och tina upp:eek: Var ju inte under jättelång period men som sagt så kan jag inte fatta hur man kan ha missat det. Nu har vi ju egen gård och då blir det ju alltid lite svårare att glömma perioder med sån kyla som ställer till med problem.
 
Sv: Är det fler som har hästar som har satt "fel" päls ??

Du har helt rätt. Visst hade vi en omgång riktigt kallt väder rätt sent. Vår ena bil läcker glykol när det blir riktigt kallt, dvs ca -20 grader, och det gjorde den en omgång i vinter också. Bor i nordöstra Skåne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp