Bukefalos 28 år!

Är det här bara gulligt?

Blandrastik

Trådstartare

Reklam för hundmat, som blivit en viral succé. Första gången jag kollade på den tyckte jag också den var "göllig". Men nu har jag sett den ett varv till.

-När du ändå är och handlar, två liter mjölk, en hundvalp och ett tiopack strumpor. Behövs ingen större planering
-Du behöver inte veta nåt om valpar, google hjälper dig.
-Kön spelar ingen roll, det är ingen större skillnad
-Valpar kan äta lite emellanåt, fodret serveras torrt.
-Förvara gärna 8-veckors-valpen i sängen/soffan, det är lagom högt.

Varför vill man framställa hundägande på det här viset? Eller är det bara jag som kinkig....
 

Reklam för hundmat, som blivit en viral succé. Första gången jag kollade på den tyckte jag också den var "göllig". Men nu har jag sett den ett varv till.

-När du ändå är och handlar, två liter mjölk, en hundvalp och ett tiopack strumpor. Behövs ingen större planering
-Du behöver inte veta nåt om valpar, google hjälper dig.
-Kön spelar ingen roll, det är ingen större skillnad
-Valpar kan äta lite emellanåt, fodret serveras torrt.
-Förvara gärna 8-veckors-valpen i sängen/soffan, det är lagom högt.

Varför vill man framställa hundägande på det här viset? Eller är det bara jag som kinkig....

JA, du är kinkig. ;)

Jag tyckte den var oerhört söt. Som övriga påpekat måste inte allt överanalyseras hela tiden - det är en söt reklam, och rolig också för den delen.
Våra valpar är också i soffor och sängar, när vi är med givetvis. Och vadå "förvara"? Den är i sängen när de ska sova och två gånger i soffan under hela reklamen, när han dessutom är med. I övrigt tycker jag att det springs ganska friskt på golvet.

Nuvarande valp får sitt foder torrt, då han verkar föredra det.
 

Reklam för hundmat, som blivit en viral succé. Första gången jag kollade på den tyckte jag också den var "göllig". Men nu har jag sett den ett varv till.

-När du ändå är och handlar, två liter mjölk, en hundvalp och ett tiopack strumpor. Behövs ingen större planering
-Du behöver inte veta nåt om valpar, google hjälper dig.
-Kön spelar ingen roll, det är ingen större skillnad
-Valpar kan äta lite emellanåt, fodret serveras torrt.
-Förvara gärna 8-veckors-valpen i sängen/soffan, det är lagom högt.

Varför vill man framställa hundägande på det här viset? Eller är det bara jag som kinkig....

Jag tycker faktiskt att den är övervägande positiv, även om jag reagerade på en del saker också. Framförallt då impulsköpet som du säger, men å andra sidan så får vi väl sätta det i en kontext där hundar faktiskt säljs på det viset i verkligheten, även om vi tack och lov har regler mot "skyltfönsterhundar" i Sverige. Själv tänkte jag inte på höjden på sängen, men däremot for jag illa av det hala golvet. :laugh:

Men även med sina negativa sidor så är det väl värt att uppmärksamma de positiva tycker jag, han tar faktiskt reda på vad valpen behöver för mat (självklart i en hundmatsreklam, men ändå ;)), han plockar upp efter henne i parken, han försöker se saker ur valpens synvinkel (hjälper det om jag tittar bort? tex), hans starkaste reaktion - som han sen ber om ursäkt för - är "I need some space" när hon förstört hans viktiga modell (plus att filmen visar just det, valpar biter på soffan, klöser i sängen, låter dig inte sova, förstör dina viktiga saker, osv)...

Ja, impulsköpet suger. Men han gör i alla fall sitt bästa för att anpassa sitt liv efter den impulsen på ett någorlunda (:D) förståndigt sätt sedan. :up:
 

Reklam för hundmat, som blivit en viral succé. Första gången jag kollade på den tyckte jag också den var "göllig". Men nu har jag sett den ett varv till.

-När du ändå är och handlar, två liter mjölk, en hundvalp och ett tiopack strumpor. Behövs ingen större planering
-Du behöver inte veta nåt om valpar, google hjälper dig.
-Kön spelar ingen roll, det är ingen större skillnad
-Valpar kan äta lite emellanåt, fodret serveras torrt.
-Förvara gärna 8-veckors-valpen i sängen/soffan, det är lagom högt.

Varför vill man framställa hundägande på det här viset? Eller är det bara jag som kinkig....
Själva filmen kan vara söt på ett sätt, men budskapet är inte sött. Det finns inget gulligt med att spontanköpa en hundvalp från en djuraffär (!!!) utan minsta eftertanke (en oseriös djuraffär dessutom med tanke på att hunden är i en bur -utanför- affären på gatan) och sedan försöka googla sig fram till kunskap om hur den ska skötas.
 
Själva filmen kan vara söt på ett sätt, men budskapet är inte sött. Det finns inget gulligt med att spontanköpa en hundvalp från en djuraffär (!!!) utan minsta eftertanke (en oseriös djuraffär dessutom med tanke på att hunden är i en bur -utanför- affären på gatan) och sedan försöka googla sig fram till kunskap om hur den ska skötas.

Fast det är ju trots allt USA. Där säljs även hundar i butik. Tycker det är positivt att videon visar just en adoptionshund dessutom eftersom USA svämmar över av hemlösa hundar.
 
Måste allt överanalyseras så;) Tyckte nog den var rätt rar:)
Nej, egentligen inte, men vad ska man då fördriva sin dag med. :angel:

Kommer bara ihåg en kurs jag läste som handlade på PR och reklam. Inget i en reklam är där av en slump. Det är inte en slump att impulsvalpköparen är en kille. Det är inte en slump att man "låter" honom göra sitt hundköp på en trottoar. osv.
Då hade man lika gärna kunnat visa en familj som gör ett genomtänkt valpköp. Fast då blev det väl fel målgrupp, vad vet jag. Men filmen är genomtänkt, jag undrar bara varför man tänkt just som man gjort. Vad vill man visa.
 
Fast det är ju trots allt USA. Där säljs även hundar i butik. Tycker det är positivt att videon visar just en adoptionshund dessutom eftersom USA svämmar över av hemlösa hundar.
Och många hundar blir hemlösa just pga den här sortens impulsköp. Sen när den lilla gulliga valpen växer upp så är det inte så himla gulligt och roligt längre, och vad händer med hunden då?
 
Nej, egentligen inte, men vad ska man då fördriva sin dag med. :angel:

Kommer bara ihåg en kurs jag läste som handlade på PR och reklam. Inget i en reklam är där av en slump. Det är inte en slump att impulsvalpköparen är en kille. Det är inte en slump att man "låter" honom göra sitt hundköp på en trottoar. osv.
Då hade man lika gärna kunnat visa en familj som gör ett genomtänkt valpköp. Fast då blev det väl fel målgrupp, vad vet jag. Men filmen är genomtänkt, jag undrar bara varför man tänkt just som man gjort. Vad vill man visa.

Jag tror det är en meet-cute? I tillägg en adoptionshund, precis som @FrauleinLeo påpekar, så vitt jag vet är det precis så de brukar "säljas", om än med flera hundar tillsammans. Och just adoptera/rädda en hund har ett mer sympatiskt budskap (som lånar sig till filmens mål) än att köpa en hund.
 
Jag uppfattar att den driver en hel del med killen. Att den vänder sig till hundägare som i alla fall kan skilja bak och fram på en hund. Man skrattar åt den här killen som gör det ena misstaget efter det andra.

Han gör ju en massa lustiga misstag hela tiden. Men han menar väldigt väl även om han är en total amatör.

Tror inte att den sett riktigt likadan ut om den riktat sig till den svenska marknaden.
 
Det jag retar mig mest på är att det är en charmig snubbe. Den klassiska "snygg kille med gullig bebis/valfritt husdjur går alltid hem hos the ladies." Skitgulligt..ja men jag är inte heller typen som kan slappna av och bara njuta av reklam. Alla dessa budskap präglar oss och våra barn på en mängd sett. Och en sån här film är så mycket mer än bara taskig djurhållning. Den befäster unkna könsroller.
 
Det jag retar mig mest på är att det är en charmig snubbe. Den klassiska "snygg kille med gullig bebis/valfritt husdjur går alltid hem hos the ladies." Skitgulligt..ja men jag är inte heller typen som kan slappna av och bara njuta av reklam. Alla dessa budskap präglar oss och våra barn på en mängd sett. Och en sån här film är så mycket mer än bara taskig djurhållning. Den befäster unkna könsroller.
Fast jag tyckte inte han var speciellt snygg :p

Dock lite småkorkad :D
 
Fast det är ju trots allt USA. Där säljs även hundar i butik. Tycker det är positivt att videon visar just en adoptionshund dessutom eftersom USA svämmar över av hemlösa hundar.

De flesta platser i USA tillater inte att man saljer hundar, katter, vesslor eller liknande i djuraffarer langre. Daremot har manga djurbutiker "Adoption drives" dar man adopterar ut hundar. Ofta sitter de i komposthagar (liksom i filmen) utanfor butiken om vadret tillater, annars inne i butiken. Det BOR alltsa inte dar. ASPCA eller vem det nu ar som adopterar ut kommer in med fleara personal och hundar och de sitter alla dar ... och promenerar hundar runt butiken.

Jag gillar reklamen ... jag tycker att den visar att det inte alltid ar sa latt att skaffa hund. De biter sonder moblerna, maste ga ut, de kraver en hel massa tid och eftertanke ... aven om tanken verkligen kommer "efter". lol
 
De flesta platser i USA tillater inte att man saljer hundar, katter, vesslor eller liknande i djuraffarer langre. Daremot har manga djurbutiker "Adoption drives" dar man adopterar ut hundar. Ofta sitter de i komposthagar (liksom i filmen) utanfor butiken om vadret tillater, annars inne i butiken. Det BOR alltsa inte dar. ASPCA eller vem det nu ar som adopterar ut kommer in med fleara personal och hundar och de sitter alla dar ... och promenerar hundar runt butiken.

Jag gillar reklamen ... jag tycker att den visar att det inte alltid ar sa latt att skaffa hund. De biter sonder moblerna, maste ga ut, de kraver en hel massa tid och eftertanke ... aven om tanken verkligen kommer "efter". lol

Jag var nog lite otydlig, givetvis sköts de flesta adoptioner av andra föreningar än en djurbutik. :) Även om det fortfarande händer att hundar sitter i skyltfönster. Mycket positivt att det börjar försvinna!
 
Den befäster unkna könsroller.

Jag är med på det andra du skrivet, även om han däremot inte är särskilt snygg och framstår som lite småkorkad ibland. Men på vilket sätt befäster reklamen könsroller?
 
Och många hundar blir hemlösa just pga den här sortens impulsköp. Sen när den lilla gulliga valpen växer upp så är det inte så himla gulligt och roligt längre, och vad händer med hunden då?

Visst händer det, men det är i min mening övervägande positivt att de visar just adoptionshundar i reklamen.
 
Nej, egentligen inte, men vad ska man då fördriva sin dag med. :angel:

Kommer bara ihåg en kurs jag läste som handlade på PR och reklam. Inget i en reklam är där av en slump. Det är inte en slump att impulsvalpköparen är en kille. Det är inte en slump att man "låter" honom göra sitt hundköp på en trottoar. osv.
Då hade man lika gärna kunnat visa en familj som gör ett genomtänkt valpköp. Fast då blev det väl fel målgrupp, vad vet jag. Men filmen är genomtänkt, jag undrar bara varför man tänkt just som man gjort. Vad vill man visa.

Givetvis är ingenting i en reklam en slump, men hur många hade reagerat över en reklam där allt går rätt till från början? Kärnfamiljen som köpt en golden retriever och redan har allt fixat och klart hemma...? Gäsp. Och varför måste det just vara en familj?? Är singlar mer olämpliga som hundägare? ;)

För att nå ut med sin reklam idag måste man tänka ett par varv extra. Här används framför allt humor och man visar vilka problem man kan stöta på som nybliven valpägare. Målgruppen är fortfarande valpköpare, oavsett planerat eller ej skulle jag gissa.
 
Jag väljer att se lite andra saker:
Hunden kommer göra saker du inte gillar.
Det är som ett långt förhållande och det kommer vara både sött och besvärligt


Visst ska djurköp inte vara impulsiva. Jag menar, det är ju inte så att jag någonsin har träffat ett djur och bara känt "Yep.". Nej nej. Inte alls :angel: Min första katt var sån, jag bara kände att "den vill jag ha" och hämtade hem henne. Totalt ogenomtänkt. Nu har jag tre, men de sista två var väl typ planerade.
Jag mer eller mindre impulsköpte en häst också. Det blev bra det med. Fast jag hade visserligen en sen tio år tillbaka, men ändå. Impuls.

Jag upplevde inte att reklamen skrek "Hey! Du där! Ut och köp en hundvalp nu, första bästa du möter!" utan snarare ville ge den där "Yep." känslan, den där känslan att man bara måste ha just den individen i sitt liv.
Hur vet vi att mannen i filmen inte hade gått länge och tänkt att han ville ha hund? Han kanske bara inte hade hittat rätt än?
 
Jag är med på det andra du skrivet, även om han däremot inte är särskilt snygg och framstår som lite småkorkad ibland. Men på vilket sätt befäster reklamen könsroller?

Hans utseende tilltalar inte mig personligen heller men rent generellt måste han nog anses som en charmig hipsteraktig dude som är lätt att tycka om.

Vad jag menar med befäster könsroller är att det är typiskt att killar som tilldelas en vårdande, öm roll måste vara lite oplanerade/struliga/roliga. Annars blir det för mycket. Det är fult, feminint att vara för omhändertagande. Djupt rotade, kulturella föreställningar om hur vi ska uppträda som man resp. kvinna. Kvinnor däremot ska vara vårdande så därför tror jag att det skulle vara omöjligt att byta ut killen mot en strulig tjej. Hon skulle ses som slarvig på ett ocharmigt sätt och hundmatstillverkarens varumärke skulle förknippas med oönskade egenskaper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp