Bukefalos 28 år!

Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Fördel med långa ben och kort överkropp.. ;)

Jo tack jag har väldigt många gånger önskat mig en halvmeter längre ben sisådär, är lite otacksamt att få bra grepp med benen när man når halvvägs ner på sidorna på dem.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jag tycker westernsadlar är lite läskiga att sitta i vid bockningar pga hornet. Det är lätt att få det i magen känns det som. (Nu har jag ingen stor vara av w-sadlar förstås). De ger heller inget stöd för benen som en riktig hoppsadel gör. Jag skulle alla gånger satt mig i en bra hoppsadel.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jag tycker att man sitter mycket säkrare i westernsadel när de skuttar. Dock vill jag bara varna om att man faktiskt kan fastna med jackan i hornet, det har jag gjort. Hästen bockade och jag kom ur balans, jackan åkte liksom över hornet när jag flög av, som tur var tvärstannade hästen när den märkte att jag hängde på sidan och jag kunde få lös mig på någonvis, det hade kunnat gå illa. Men bortsett från det så känns sadeln mycket stabilare och säkrare tycker jag.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jag skulle slänga på typ en bomlös/ galopp sadel går hästen över så får du knoppen/bommen i magen...Skulle säga att om hästen VERKLIGEN bockar så sitter du mycket sämre i en western sadel då du inte kommer upp ur den och får alla smällarna istället vilket gör att du tappar balans och ja du vet :) och så är de fasta stigbyglar så du kan bli hängande. NÄ jag hade INTE satt på en westernsadel. Och såg i någon tidigare kommentar att dom tyckte man skulle tömmköra. Skulle inte jag gjort men skulle nog helt klart "lina" en tio minuter även om hon inte bockar så släpper de en del spänningar och man kan va säker på att hon är uppvärm innan rodeon :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Min häst bockar väldigt likt en av hästarna på denna film.
Om du går till 2min och 50 sekunder in på filmen så ser du ganska precis hur min häst gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=bDtERokwFXI

Jag klarar INTE av att sitta kvar med vanlig sadel, men har ridit ut bockningarna med westernsadel. Detta mycket tack vare "knoppen" som jag hållit fast mig i. Den där typen av bockningar gör också att jag sällan faller "framåt" utan det har varit vanligare att jag slungats bakåt eller åt sidan, så jag har aldrig upplevt att jag hamnat "på" knoppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Om du inte ridit i westernsadel innan skulle jag nog rekommendera att du provar först, innan du kör ett rodeopass i en. Både fram-, bakvalv och stigläder är helt annorlunda. Det är inte bara att grabba tag i hornet och tro att det hjälper..

En vän till mig skulle prova rida i min westernsadel (en gammal Simco från typ 80-talet) på min något pigga och tjuriga ponny.
Det slutade med att hon lyckats få blåmärken både fram och bak och hade ont i benen.. Hon är ändå en van ryttare som ofta rider "problemhästar", fast i engelsk sadel.

Ang begagnatmarknaden för westernsadlar.
Just nu är det massvis med fina sadlar ute för nästan inga pengar. Och ska man bara ha den som "hjälpsadel" eller hur man ska säga måste man ju inte ha värstingsorterna. En snabb sökning på en stor försäljningssida för utrustning gav många träffar under 5000 kr, många fina sadlar i bra skick!
Själv är jag ju rätt svag för just Simco, de har fått dåligt rykte genom åren men oj vilka sadlar de kan göra!
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Rekommenderar också stocksadel. Du slipper spetsas på hornet och har väldigt bra stöd framtill när det barkar iväg.
Använde en sådan på min yngling vars specialite visserligen var tvärnit och 180 grader från gallopp när han trodde sig se ett monster någonstans, inte en chans att jag satt kvar i en vanlig sadel när det hände.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Med korta läder på denna så har du kontakt med henne i kanske ca 3 sek sen käkar du grus. Har du aldrig provat att flyga fritt så får du göra det då. Korta hoppläder är liksom min naturliga variant att rida normalt bockande hästar men icke denna då fick man käka grus. Enda varianten som funkat hittills är tvärtom långa läder och försök att klistra dig fast nere i sadeln och undvik att lämna sitsen en enda sekund och bara gunga med framåt och bakåt och framförallt häng med med kroppsvikten när hon byter riktning mitt i bocksprången.

Jag håller med PopcornPlayer om att det absolut bästa på bockande vildar är galoppsadel (träningsvarianten då, såklart inte stjärtlapparna till löp-sadlar :p )
Jag rider dock med långa läder vid risk för bock-fester, inte dressyrlånga kanske men längre än mina hoppläder och definitivt längre än vid träningsjobb.

Fördelen med galoppsadeln tycker jag är främst att man inte skjuts fram av bakvalvet alls i princip, samt att man har lätt att sätta knän "där man vill".
Självklart är det ju individuellt, vissa kanske vill ha massivt knästöd vid bockande och busande, jag gillar att kunna positionera om mig hyfsat fritt.

Med galoppsadeln känner jag också både bättre och tidigare vad som är på gång. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp