Bukefalos 28 år!

Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

gylle

Trådstartare
Snart dags för rodeoträning här hemma och jag ser inte riktigt fram emot det även om jag brukar gå segrande ur det med hoppsadel så får man verkligen jobba för det och det är verkligen mm ifrån att man får tugga grus varje gång. Damen skulle gjort sig väl på rodeo det är verkligen full kraft med rund rygg och typ dubbel saltomotal med skruv stark och vig som en apa. Jag känner damen väl och vet att det kommer komma nu när hon skall sättas igång efter en längre vila, hon bara letar anledningar den första tiden för att lätta upp stämningen :crazy:
Hon tycker det är skitskoj men jag tycker inte det är lika kul.

Har läst flera som skaffat sig westernsadel för att de känner sig mycket säkrare i det efter att ha åkt av ett antal gånger, men är det verkligen så att det är lättare att sitta kvar i dem eller är det bara en falsk trygghet dessa känner ?

Westernsadlar är ett totalt blankt kapitel för mig har nog inte suttit i en sådan sen jag var typ 5 och red på tur på high chapparal :p

Har fattat så mkt som att de är väldigt olika uppbyggda beroende på användningsområde så vilken typ är det i så fall man skall ha till rodeo :D
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Det är väldigt olika ja...jag har haft ett halvblod (E Pik Trumph) som för evigt givit mig en suverän balans. På henne hade jag en Double C Trail Apache. Hon hade samma typ av hyss som du just nämnde...
Trailsadlar ger bra stöd och korrekt sits som regel, är min erfarenhet och absolut hjälper det med en westernsadel som passar. Som jämförelse kan jag ta sadeln jag har till Rocket idag, en Dakota Hard Seat Roper no 511...den är större i sätet, hal och stenhård men trots lite palavrar har jag suttit kvar även i den men den ger inte lika bra stöd som trailsadlarna.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Enorm skillnad mellan en western och en engelsk är det iaf :). Man sitter stabilare, stöd både framför rumpen och bakom, och dessutom något att grappa tag i med handen om det börjar härjas :D.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

jag upplevde jättestor skillnad när jag hade det på min (istället för hoppsadel) under en igångsättningsperiod när hästen mestadels levde rövare av inneboende överskottsenergi.
Dels för att den var mer uppbyggd och jag på så vis satt säkrare, dels för att den hade ett helt fantastiskt horn att hålla sig i om det krisade, och dels för att de två första punkterna faktiskt fick mig att slappna av och kunna rida igenom de värsta turerna på ett helt annat sätt, än om jag samtidigt skulle behövt kämpa för att hålla mig kvar :p

Typ av sadel vet jag inte, men tjejen jag lånade den av är reiningryttare, så troligtvis en w-sadel för såna ändamål.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Låter ju som att det nog vore en bra ide att komplettera sadelkammaren med en sådan.
Då är frågan är allt billigt som finns ute på begagnatmarknaden skit eller duger något sådant gott om man som jag bara skall använda den tillfälligt. Är det precis som med de engelska att man sitter mkt bättre i de dyra eller är det mer material och sådant som skiljer ?

Hur ser man för övrigt skillnad på de olika modellerna, en snabb kik på begagnat gav vid hand att de flesta billigare inte benämns som annat än westernsadlar inte ett ljud om inriktning.

Och bommarna, hur ser en quater ut i ryggen iom att det är den vanligaste benämningen vad jag kan se ?
Ofta står cm angivet mellan conchos, vilka mått skall man titta efter om hästen är w/xw i vanliga engelska sadlar ?

Glömde vilken storlek skall man ha till ungefär en strl 40 rumpa (17 brukar vara bäst i engelsk, 17,5 alltid lite stora)
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jag går lite emot strömmen, eftersom jag föredrar att ha en bladsadel utan horn när min kör sina riktiga rodeos. Han använder hela ryggen och hela kroppen, och gärna mitt uppe i luften, när han går loss på allvar. Jag upplever att jag får ett väldigt bra stöd, men undviker samtidigt risken att hamna dubbelvikt över hornet :p. Har man fått ett horn i magen en gång, då vet man hur förbannat ont det gör (plus risken för rätt rejäla invärtes skador). Så mitt tips är att hålla ordentligt i hornet när det brakar loss, om du har en sadel där det sitter ett, så att du kan hålla emot och inte slungas fram mot det.

Mått mellan conchos säger egentligen ingenting, då det kan skilja åtskilliga centimeter på samma sadel beroende på hur man håller måttbandet. Dessutom är bladbommen konstruerad så att den vidgas utåt i fram, eftersom den delen ska ligga på/mot bogbladen (detta för att inte bommens framkant ska tryckas ner och pressa bakom/mot bogbladet när man t.ex. utövar roping) och man vill undvika att bommen ligger dikt an mot bogbladen. Därmed blir måttet missvisande.
Hur vid en SemiQuarter resp. en Quarter är, varierar (precis som med de engelska sadlarna) en del beroende på tillverkare. De flesta sadel-/bomtillverkare mäter på "sitt eget" sätt. Det finns en "storleksstandard" för bommarna, som jag inte har i huvudet men läst någonstans (...), men dessa gäller ju för bommen "naken". Och så är det ju, precis som med engelska sadlar, fler vidder än bomvidden som är intressant. De flesta westernsadlar jag provat på min valack (XX-wide), t.ex., kan vara ok i Full Quarter i fram - men så är de för trånga vid t.ex. midjan.. Hur som havre. Jag skulle börja med att prova en quarter, för att få en uppfattning. En Semi quarter blir med allra största sannolikhet för smal.

Dakota finns det en hel det av begagnat, och jag tycker att det är trevliga sadlar i mellan-prisklass. Liksom Simco - gärna de äldre. De allra billigaste (Hööks, t.ex.) är imo skräp som inte borde få komma i närheten av en hästrygg (hoppas att jag inte hoppar jämfota på någons tår nu..).
Om man sitter bättre i en dyr vågar jag inte uttala mig om, då jag bara har erfarenhet av mellanprisklassen (Dakota m.fl.) och måttbeställda. Däremot skiljer det sig en hel del i material, både läder och bommen.

Sits är som bomvidd; det enda säkra sättet är att prova. Det varierar dels lite beroende på hur man mäter (på en färdig sadel gäller det att vara noga med att mäta till bommens bakvalvs kant, vilket inte alltid är lätt att hitta med en massa material över), dels varierar det väldigt beroende på hur sitsen/bakvalvet ser ut.
Nu är mina sadlar/bommar inte beställda efter sitsstorlek, utan efter omkretsen på mina lår. Men den med rättuppstående bakvalv är 14½", och den med några grader mer bakåtlutat bakvalv är 14 7/8". Det skiljer alltså nästan ½". Utöver bakvalven är sitsarna på dessa båda bommar identiska. Jag föredrar vanligen 16½" i engelska sadlar, ibland 17" i riktigt djupa dressyrsadlar. 17" funkar för det mesta, dock. Storlek 36 i de flesta byxor (ligger ofta mellan 36 och 38 :p ). En tumregel brukar vara att dra av 2" i sitsstorlek i western vs engelsk sadel, men en del tycker att det blir för trångt. Jag skulle prova 15" och se vad du tycker, och jobba därifrån. (15" är ganska "normalstorlek" i USA. Tror att 16" är vanligast i Sverige.)

Spontant skulle jag inte rekommendera en reining-sadel om du inte ska rida reining, då de är väldigt anpassade för just den grenen (vilket innebär att man sitter betydligt längre bak). Liksom vissa ropingsadlar, och vissa för barrel race, t.ex. Trailsadlar är generellt trevliga allroundsadlar, som jag som inte rider renodlat western trivs bra i, och som ofta finns en del av begagnat.

//Liten, som visst råkade kladda ner en hel roman.. :o
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Rekommenderar dig att titta på en Australiensk stocksaddle, ett mellanting mellan western och engelsk. Finns olika modeller och storlekar. I princip omöjligt att ramla ur den om hästen bockar eller tvärnitar. Djupt säte och stöd framme så du inte flyger framåt. Finns även en nyare modell som heter *swinging fender saddle* som finns i olika modeller, även en billig i syntet som är superskön. Har en bekant i England som rider in 50 - 60 hästar om året och använder alltid stocksaddle.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Det tycker jag inte. Har själv haft två westernsadlar just av den anledningen att många säger att man sitter tryggt. Insåg dock att horn ska man inte ha på...slutade med att jag landade på magen rätt i hornet = tappa luften.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Min kompis gör tvärtom. Hon brukar låna min hoppsadel när hon misstänker att hennes tokiga häst skall få värre utbrott än vanligt (tex efter vintervila eller liknande). Jag hade aldrig satt mig på den hästen om jag så var fastsydd i sadeln :eek::D.

(Hon rider alltså western till vardags)
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jag jag börjar nog bli för gammal och för klok numera för jag uppskattar inte riktigt den här rodeon eller rodeon är väl en sak men jag uppskattar inte alls att åka i backen längre. Har funderat skarpt på att sätta fast kardborre eller varför inte en stark magnet i sitsen och i brallorna. Lite skitt läge bara om de skulle resa sig och slå över. En sak har jag lärt mig dock man skall inte ha för bra hopphästar kan de hoppa hus över hinder innebär tyvärr att de kan bocka något så in i helsike på plan mark också.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

På min bockande häst satt jag bäst i en djup dressyrsadel med "livräddningshandtag" på. Precis som du beskriver så hamnade jag i framvikt när jag skulle hålla i halsringen, men med en rem på sadeln kunde jag sitta tungt och sitta kvar. Men det kanske du iofs redan provat? Jag satte upp en westernryttare på henne när hon var som värst, han satt kvar men fick jobba för det. Att jag suttit kvar är nog mer tur än skicklighet.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jag måste kunna parera med knäna framåt annars åker man med huvudet före i kicken i slutet, just när de slår högt är man väldigt sårbar i dressyrsadel om benen är låsta rakt ner. Bockar de bara utan kickande avslut är dressyrsadeln inte dum.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

cutting-quarter-horse-10.jpg


Ingen rodeohorse men lättare att se vad fasen jag snackar om. Där han håller sin vänsterhand, DÄR greppar du in handen. Då får du ett förbaskat starkt grepp som hjälper dig att pressa dig neråt. Sedan så kilar ryttaren på bilden upp knäna mot forken, om än ganska lindrigt, voila - "bring it on".
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Bilden visar den moderna varianten, Swinging fender saddle, finns med och utan horn, själv föredrar jag modellen utan horn , beror kanske på att min mage ökat ;)
Den gammaldags typen är mer som en dressyrsadel med vulsterna framme som stoppar att du flyger över halsen om hästen tvärnitar.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Haha absolut inte. Jag har provat och fick bita grus på en gång. Fullkomligt livsfarligt.
Galoppsadel it is.
Parera rodeo är mkt lättare i korta läder o där man inte riskerar att få ett horn i härligheten om man slungas upp o inte landar i exakt position.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Haha absolut inte. Jag har provat och fick bita grus på en gång. Fullkomligt livsfarligt.
Galoppsadel it is.
Parera rodeo är mkt lättare i korta läder o där man inte riskerar att få ett horn i härligheten om man slungas upp o inte landar i exakt position.

Med korta läder på denna så har du kontakt med henne i kanske ca 3 sek sen käkar du grus. Har du aldrig provat att flyga fritt så får du göra det då. Korta hoppläder är liksom min naturliga variant att rida normalt bockande hästar men icke denna då fick man käka grus. Enda varianten som funkat hittills är tvärtom långa läder och försök att klistra dig fast nere i sadeln och undvik att lämna sitsen en enda sekund och bara gunga med framåt och bakåt och framförallt häng med med kroppsvikten när hon byter riktning mitt i bocksprången.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Jo, det tycker jag nog.
Dock måste man ha hittat sin balans i sadeln så man kan bli kvick nog att vara kvar och inte automatiskt försöker balansera upp sig som man skulle gjort i annan sadel med andra förutsättningar/annan balansering.

Jag som är dressyrryttare trivs betydligt bättre i de westernsadlar och stocksadlar som är mer balanserade a la lodrät sits.
Jag har så inpräntad lodrät sits att jag är lite rädd att en sadel med annan balansering skulle sabba min balans och snabbhet och göra mig mindre sadelfast.
Då jag måste rida i såna westernsadlar med fendrarna långt fram och sån sits att man "sitter på ovansidorna av jeansfickorna" sitter jag och omedvetet slåss mot sadeln balansering om jag inte tänker på det.
Och i skarpt läge hinner man ju sällan tänka, man agerar på instinkt/reflex.

Min ena tränare, som är problemlösare och rider in en hel del, har en westernsadel i sin sadel-arsenal. Just för att ha på de som kan leva rövare lite.

Dock bör man vara försiktig med westernsadel på de mer rörliga modellerna av häst om man är van att kunna komma fram med kroppen i bockningarna. Då kan man skada sig rejält på hornet. Rejält!
Man ska också vara medveten om att är det så att man åker iaf kan man om det vill sig illa och man har såna kläder att det är möjligt fastna i hornet.

Märkena och måtten vet jag för lite om.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Fördel med långa ben och kort överkropp.. ;)
Jag tror det är en del i varför jag är hyfsat sadelfast trots att jag oftast rider i dressyrsadel eller barbacka.
Man kan hålla ner sin tyngdpunkt och vara hyfsat rak i kroppen och försöka parera bara, följa med. Jag lättar sällan mer än jag "måste".
Korta läder är inte något som hjälper mig så mycket. Det blir för annorlunda sits mot vad jag oftast har.

Har man för uppbyggd sadel som "håller fast en" så får man också vara beredd på diskbråck, ryggskott, sträckningar etc om hästen är extremt rapp och kroppen inte riktigt kan följa/man inte är beredd och spänner till i bålen.
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Borde det inte vara billigare att lägga in tömkörning under igångsättningens första tid? Och säkrare....
Jag kan ju spontant tycka att om man har en häst som gör sådär, så har man missat ett par, tre, sju steg i utbildningen.


En westernsadel är du inte lika följsam i, om det är en fördel eller nackdel beror nog på ekipaget :)
 
Sv: Är det lättare att sitta ut en rejäl rodeo i westernsadel ?

Vad skulle tömkörning hjälpa emot menar du ? Att hästen tycker det är skitkul att bli riden igen och brallar loss ett antal ggr innan den är tillbaka i vanliga gänger och inte tycker det är lika överdrivet superduperkul längre.
Att bli tömkörd är inget som lockar henne till att få ur sig glädjeyttringar.
Alla hästar brallar loss när de är glada hon är bara mer överdriven i sina bocksprång precis som hon är när hon härjar i hagen (jag lovar då är man glad att man inte sitter på henne).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp