Ær det møjligt att hinna med?

H

Hæst

Jag praktiserar på halvtid och har en egen hæst.
I tillægg har jag expojkvænnens hæst att træna på vardagar.
Nu ska jag æven ha hand om min mosters hæst då hon varit med om en ridolycka och inte kommer kunna rida på ett bra tag.
Tar jag mig vatten øver huvudet?
Bussresan till stallet tar ca en timme och jag slutar kl 13 om dagarna och ska då åka och træna tre hæstar helst innan klockan har slagit 20, vill inte va hemma senare æn 21.
 
Sv: Ær det møjligt att hinna med?

Jag jobbar på ett islandshäststall. Mellan 9 och 13 hinner jag med att släppa ut 10 hästar, mocka 15 boxar (i tre olika stall på gården), samt rida 2-4 hästar, lite beroende på hur länge de ska ridas. Men hinner rida en häst ett prdentligt dressyrpass, och två 5 åringar lite lättare och kortare pass ungerfär. Så 2-2,5 riktiga dressyrpass kan man säga ;)

Detta kanske gav dig en liten syn på tidsperspektivet.
 
Sv: Ær det møjligt att hinna med?

Blir det inte otroligt stressigt?
Bara det att gøra i ordning en hæst føre ridning tar minst en halvtimme før mig innan jag sitter i sadeln.. att ta hand om den efteråt tar minst 20 minuter.
Sedan skrittar man fram och av i 20 minuter.
Hur långa ær dina ordenliga dressyrpass om man bortser fram och avskrittning?
Hæstarna jag rider i fråga ær 7 och 10 år gamla och tævlas på lokal nivå.
 
Sv: Ær det møjligt att hinna med?

Men oj, jag gör i ordning ca 5-10 minuter innan ridning och efterråt så drar jag bara av sadel + träns och släpper ut i hagen. Finns inte tid för att stå och borsta i 20 minuter ;) Såklart borstar jag längre om det behövs men de flesta går med täcke och blir inte så smutsiga.

Räknar ca såhär 9-10.30, utsläpp av hästar + mockning.

10.30 - 13.00 ridning av hästar. Då har jag ändå 2,5 timme att rida. Räknar 30-40 minuter aktiv ridning som ordentligt dressyrpass, + framskrittining 10 minuter, avskrittning 10 minuter. Så ca 1 timme per häst.

Om jag rider de yngre blir det 10 min + 10 min fram och avskrittning och sen ca 20 minuters aktiv ridning.

Så nej, tycker inte alls det är stressigt utan rätt lagom med tid!
Dock vet jag att med min egen häst kan jag stå och borsta 30 minuter innan, rida ut 1.5-2 timmar ibland och allt tar längre tid. Men ibland får man prioritera aktiv ridning framför "onödigt kel och borstande", eller vad man ska kalla det ;)
 
Sv: Ær det møjligt att hinna med?

Jag kan inte skippa pysslandetspeciellt inte med min egna hæst och gør jag inte samma med expojkvænnens hæst får jag dåligt samvete.
Men jag och moster håller på att diskutera nu om olika alternativ kring hennes hæst.
Hon kanske ska gøra sig av med den..
 
Sv: Ær det møjligt att hinna med?

Jag har haft 3 tävlingshästar igång och jobbat heltid med 1,5-2 h restid om dagen, eget stall så tagit all skötsel också. Det är helt en fråga om prioritering och effektivisering. Vill man så går det, utan problem!
 
Sv: Ær det møjligt att hinna med?

Jo det ær sant du sæger jag prioriterar ryckt och ompyssling soppas att jag inte kan tænka mig att skippa det men hade gjort om jag var tvungen.
Nu førstår jag att jag har mycket med tid till hæstarna fast jag inte ansåg det tidigare.
Har 5 timmar i stallet och utfør inget stallarbete.
Men det ser ut som att det bara blir två hæstar i fortsættningen ændå...

KL

Måste skriva av mig!

Jag trodde min moster ville stælla hæsten i dær jag står før att få hjælp mens hon var skadad men så visar det sig att hon inte vill ha kvar den øver huvud taget efter olyckan.

Hon hade altså tænkt dumpa av hæsten på samma stall før att sen inte tycka att den var hennes problem mer eftersom hon inte betalat av tidigare ægare ænnu och hæsten ær ju då inte hennes fast hon haft den i 1,5 år mens sæljaren velat ha sina pengar:crazy:
Ifall stallhyran skulle betalas var det inte av henne sjælv iaf før hon vill ju inte ha den mer och det ær inte hennes hæst.

Den riktiga ægaren ær en annan moster till mig, inget hæstkunnig øver huvudtaget, hennes dotter hade hæsten først i en vecka och ville sedan inte ha den mer.
Hon har hela tiden vægrat ta ansvar før hæsten, alla andra i slækten har fått stå før kostnader osv och det ænda hon bryr sig om ær att få igen sina pengar hon gav før den trots att hæsten inte ær værd det då hon slarvat bort passet.

Men hur som helst jag sa ifrån hæsten kan gærna stå på samma stall som min hæst men då får någon annan skriva på hyreskontraktet och stå før kostnaderna.

Jag har stællt upp på sådant tidigare tog hæsten på foder efter att dottern inte ville ha den før en bestæmd tid medans vi letade efter någon som ville ha den før att vara snæll, hittade æven en køpare som gav ett bra bud men det fick jag bara skit før, det var inte hennes fantasisumma.
Jag red minsan gratis på hennes hæst tyckte hon trots att jag stod før kostnaderna och redan hade en egen hæst.
Att min andra moster tog øver hæsten med ett løfte om køp før ønskad summa då hon blev av med sin førra var en lættnad, jag litade på att den skulle få det bra hos henne.

Så ska hon nu pløtsligt inte ha "sin" hæst mer.
Olyckan var just en olycka.
Hon fastnade i stigbygeln nær hon skulle sitta upp och ramla på knæt nær hæsten gick ivæg och fick hæmtas med ambulans.

Jag kan inte fatta att man gør sig av med sin hæst før en sådan sak, att skaffa djur ær ett ansvar man inte bara kan slænga ifrån sig sådær.
Nu sæger hon att hæsten varit besværlig med henne det har jag aldrig hørt tidigare och hæsten i fråga var mycket snæll och pålitlig mens jag hade henne på foder.

Jag mistænker att hon egentligen bara inte vill stå før kostnaderna det halvår hon førvæntas inte kunna rida och då hellre gør sig av med hæsten.
Blir ju billigast så, hon kan ju sækert skaffa sig en ny sen:grin:
Om hennes ælskade hæst kanske går till slakt då ingen vill spendera ett øre på den inte ens før ett par månader før att hitta en ny køpare bryr hon sig inte om.

Jag kan inte fatta att man vill gøra sig av med sin hæst pga ett halvår utan ridning.
Det ær lika illa som att kasta bort en hæst pga av ett halvårs konvalens:mad:
Hon hade kommit billigt undan om hon velat gøra som jag først trodde hon tænkte ha hæsten på samma stall och låta mig skøta om den, stallhyran ligger på bara 1500 i vanliga fall betalar hon 3000 før sin stallplats dær hon bor och nu 4000 før att få mockhjælp.

Antagligen ingen som orkar læsa dett røriga men skønt att få det ur mig!
Det ær egentligen inte mitt problem men jag blir upprørd øver hur man kan behandla djur.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 800
Senast: sweet_extraa
·
J
Träning Hade utslæpp i søndags morse denna dialogen delade mellan mig (J) och en annan hæst ægare (E) som redan va nere i stallet och høll på...
2
Svar
27
· Visningar
2 015
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp