Är det någon som har erfarenhet av Lundehunden?

eldhroka

Trådstartare
Sitter och läser en hel del och kom att tänka på Norsk Lundehund. Det är en hund som jag tittat lite smått på redan från det jag skulle köpa min första hund men då skulle jag ju ha en draghund så det blev ju bortsållat såklart ;). Nästa hund (om sisådär) 10 år eller så förhoppningsvis ska vara en annan typ av hund. Då vill jag mest ha en turkamrat i skogen och som helst går att ha lös. Läste lite mer om rasen nyss iallafall och blir mer och mer förtjust i dem, de verkar ju verkligen underbara. Har nog sett någon IRL men de verkar ju inte så vanliga och har aldrig haft möjlighet att prata med någon ägare. Så det vore jätteskoj om någon visst mer om rasen :)
 
Har ingen personlig erfarenhet mer än att jag hört att dem "sjunger" mer än dem skäller, på gott och ont.
 
Har en som har en på jobbet och är med titt som tätt. Väldigt lugn hund som inte bryr sig så mycket om andra dvs reserverad men inte ängslig eller aggressiv.
Behändig storlek, inte för små men fortfarande mer en mindre hund än en mellanstor hund.
Måååånga tår och en tråkig tarmsjukdom som förekommer rätt frekvent inom rasen (intestinal lymfangiektasi) som man bör vara medveten om!
 
Ja, det är tråkigt med den tarmsjukdomen för annars verkar det ju vara en väldigt sund och trevlig ras. Som du säger så är det även en lagom storlek, varken för liten eller för stor. Det att de är reserverade utan att vara ängsliga eller aggressiva tilltalar mig också liksom att de pratar lite eget. De jag har nu ylar ju istället för skäller.

Angående tarmsjukdomen så läste jag att 1 av 10 norska hundar har den. Det känns ju skrämmande helt klart...
 
Har träffat en Lundehund, den var rätt trevlig. Gick bra ihop med andra hundar också. Håller med om att de är reserverade, inte så att den ignorerade alla med efter att ha nosat en stund så var det bra. Hängde efter sina människor gjorde den också. Samlad tycker jag passar den bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 301
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 526
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 884
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 690
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp