Rasvalstråd

Ännu en ras (eller raser då) som kommit upp. Har inte träffat så många såna heller, men en av mina hundtränar-favoriter har två väldigt fina... också något att titta närmare på!

Vi har ju ett par användare här på forumet som har både en och ett par stycken som de tränar och tävlar med, bland annat. De hittar säkert hit! :)

Fortsättning corgi:

Fysiska skillnader på raserna är att pembroke generellt är mindre och näpnare, lite mer spets-lika i ansiktet och kan ha stubbsvans. Cardigans är då i regel något större, lite mer grovhuggna drag och oftast större öron och har fullång svans. De kan till skillnad från pembroke ha färgen blue merle.

Lilla M (welsh corgi pembroke:)
Visa bifogad fil 136069
Vår bc Spock i bakgrunden.

Mina varit fullt ös medvetslös och glatt sprungit med våra bc's ute och håller ändå ett bra tempo även om de såklart inte kommer upp i deras fart. Notera att det också förekommer lite mer försoffade individer men generellt tycker jag att corgi-raserna är underskattade i träningssammanhang men ta i akt att hitta rätt individ ur mer aktiva linjer om rasen är intressant.

Jag gissar dock att corgi faller på storleken? Nu är ju pem något mindre än cardigan, men tänkte i och med att du @Bri ville ha samma storlek eller mindre som din nuvarande sheltie. :) Jag har tre cardigan i storleken 17, 17,5 och 20 kg men är storleken något du kan bortse ifrån så kan det säkert passa! De har ju trots allt korta ben, så storleken märks inte lika mycket. :D
 
Mindre än en Sheltie och rolig att träna. Jag tänker på Dvärgschnauzer.
Det går utmärkt att klippa dem med maskin och man behöver ej göra det/låta någon göra det ofta.
Med det utgångsläget kommer man till de kanske allra lättaste pälsarna att leva med.
Som Dvärgschnauzerägare med både klippta och trimmade hundar så avråder jag starkt från att klippa om man inte måste pga dålig päls.
De fryser jättelätt, blir våta bara av fuktigt väder och lider av värmen eftersom de stäva håren förstörs. Tillslut blir det bara ull kvar.
 
Generellt föriga hundar som är med på det mesta. Har tendens till larmande men jag har upplevt att det är lätt att träna bort och att när de har fokus i arbete så brukar de jag känner inte ljuda. Ligger i vallhundsgruppen så inte helt olika sheltien men i regel mer motor och mer miljöstarka även om exemplar med sämre mentalitet förekommer (kolla gärna på kullar där föräldrarna gjort bra bph/mh).
Fäller! Dock så har mina tikar fällt i samband med löp massor och sen är det inte så farligt. + För lättskött och funktionell päls som jag typ gör absolut inget med vilket gör att jag tycker fällandet ändå är ett minus jag kan ta.

Sett många trevliga cardigans på rallybanorna, min egen tävlades i lydnad, rally, vallning, agility, heelwork, freestyle och med titlar i många grenar. Jag fick dock valpen med mest motor i kullen och hon var nåt utöver det vanliga 🤩.

Just nu har jag en pembroke hemma som tränas i agility av maken, vi hoppas på att hon ska tävla i x small när hon blir tävlingsmyndig. Hon är väldigt snabblärd och kopplar väldigt fort.

De två olika raserna är mer lika än olika men man säger att generellt har cardigan mer will to please, mer förighet och mer arbetsvilja. Pembroke upplevs som att de kan ha mer egna idéer. Det är dock stora individuella skillnader i raserna så kolla på föräldradjur och på individ.

Fysiskt så är de inte helt optimala till agility med sin tunga benstomme så de kommer ju inte upp i samma tider som en supersnabb mer högbent sheltie. Det finns dock corgis som tävlats upp till klass 3 och på SM i bägge raserna.

Min "once in a lifetime" hund Nessie
(welsh corgi cardigan:)
Visa bifogad fil 136068
Tack för ett utförligt svar! Hur är hälsan i rasen? Brukar man röntga för HD/ED?
För min del har min sheltie varit i snabbaste laget i agility, jag är inte supersnabb i vändningarna själv så han har liksom sprungit ifrån mig... kanske är enklare med en lite långsammare hund. Det är otroligt kul verkligen, den hundsport jag fastnat mest för!
 
Fattar och har haft flera pojkvänner/sambos genom åren som känt så. Det har i samtliga fall gått över efter att de kärat ner sig i de larviga, små hundarna. 😅

Mina, hittills 7 pappisar, har alla varit enkla med andra hundar. De har varit sociala och åt det mjukare hållet de flesta. Mina har släpats med i diverse stall och då råkat på många andra hundar. Inga problem!
Ingen av mina har varit skälliga. Någon var det då jag fick den. Den hade bara bott i villa och i min lägenhet var det mer ljud. Men hon lärde sig av med det på ett par veckor.
De vill göra rätt och är väldigt formbara IOM det.

Just att de är så lättränade och tycker typ allt är skoj och livet en fest gör dem himla kul.
Jag uppskattar känslighet för signaler ihop med ”okänslighet” i form av avsaknad av rädslor. Och att de kan vara så energiska men ändå kunna slappa en del om det krävs.
Låter helt klart intressant... verkar vara flera här på Buke som fastnat för papillon :)
 
Jag gissar dock att corgi faller på storleken? Nu är ju pem något mindre än cardigan, men tänkte i och med att du @Bri ville ha samma storlek eller mindre som din nuvarande sheltie. :) Jag har tre cardigan i storleken 17, 17,5 och 20 kg men är storleken något du kan bortse ifrån så kan det säkert passa! De har ju trots allt korta ben, så storleken märks inte lika mycket. :D
Jag tycker det är väldigt praktiskt att kunna lyfta sin hund men tar man i lite så...! Tänker även på praktiska saker som bilbur mm, att man inte måste ha en gigantisk.
 
Som Dvärgschnauzerägare med både klippta och trimmade hundar så avråder jag starkt från att klippa om man inte måste pga dålig päls.
De fryser jättelätt, blir våta bara av fuktigt väder och lider av värmen eftersom de stäva håren förstörs. Tillslut blir det bara ull kvar.
Om man trimmar, är det svårt att lära sig att göra själv? Hur ofta brukar man behöva göra det?

Är väl kanske lite bränd i pälsvårdssammanhang med tanke på sheltiens päls som när den är lång är otroligt svårskött faktiskt (tovar, fäller konstant, plus att han hatar borstande...) vi har honom faktiskt nedklippt nu sedan typ 1 1/2 år och det är ju en riktig synd egentligen i sheltiekretsar men hans fungerar inte som den ska. Sheltiepäls ska ju inte vara så himla jobbig egentligen. Kastreringen som förstört den säkert...
 
Haha, exakt så! Han tycker nog de är lite "tjejiga" (töntigt, jag vet). Men kanske kan övertala honom att åka och träffa några så att det inte bara är byggt på fördomar. Han älskar mentaliteten hos spaniels så är det lite samma kanske kan blir kär :love:

Min sambo var lite orolig när jag sa att jag ville att vi skulle skaffa en liten hund. När jag visade bilder på dvärgschnauzer (som är den ras jag fastnat för), tyckte han att en liten hund med skägg och mustasch funkar. Den ser tillräckligt "cool" ut. :rofl:
Vi har t ex blivit stoppade på stan av ett gäng unga killar som var tvungna att komma fram och säga att vi har en häftig "mustaschhund".

Jag är partisk och stämmer in med de som föreslår dvärgschnauzer. Jätterolig hund i lagom format, lätt att ha med/hitta hundvakt åt, fäller inget, kräver inte jättemycket pälsvård om man lämnar in för trimning regelbundet och har en tydlig av/på-knapp. Min snuzze älskar att träna och använda både kropp och knopp, men hon har inga problem med att det blir lite lugnare dagar och t ex vara "sympatisjuk" med matte i soffan.
 
Tack för ett utförligt svar! Hur är hälsan i rasen? Brukar man röntga för HD/ED?
För min del har min sheltie varit i snabbaste laget i agility, jag är inte supersnabb i vändningarna själv så han har liksom sprungit ifrån mig... kanske är enklare med en lite långsammare hund. Det är otroligt kul verkligen, den hundsport jag fastnat mest för!

Det finns uppfödare som röntgar, tyvärr har skk slutat läsa av armbågar på corgi (och andra dvägväxta raser) och en del väljer att röntga i OFA istället. Dock så är det många uppfödare som inte röntgar.
Många ser C höft som en ok höft på corgi, det finns inte många som röntgats med A. För statistik kan man ju se finska koiranet där man röntgar alla och verkar avla på det mesta.
Det är inte så många som har kliniska besvär av höfterna och det är oftast individer med riktigt kassa höfter (E) och jag tror det beror dels på att mesta vikten ligger fram och att de ofta har grunda skålar men ok passform. Jag upplever armbågsfel som ett större problem då de har mycket vikt fram och shiort ulna förekommer i raserna. Jag skulle dock absolut kolla på röntgade linjer så man vet vad man får men en b-d parning eller c-c parning är vanligt eftersom det så få fria hundar så skulle man verkligen skjuta rasen i sank och döda genbasen om man försökte sig på att bara avla på fria hundar. Särskilt som det ändå är få som får kliniska besvär av just höfterna.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag tycker det är väldigt praktiskt att kunna lyfta sin hund men tar man i lite så...! Tänker även på praktiska saker som bilbur mm, att man inte måste ha en gigantisk.

Ja, jag skulle säga att corgi är på gränsen! När jag blir äldre och skröplig är det inte en ras jag kommer orka hålla på med. :laugh: Jag har haft mindre ras tidigare och det är ju smidigare på flera sätt, definitivt.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Ja, jag skulle säga att corgi är på gränsen! När jag blir äldre och skröplig är det inte en ras jag kommer orka hålla på med. :laugh: Jag har haft mindre ras tidigare och det är ju smidigare på flera sätt, definitivt.
Håller med, min pembroke är åt det lite större hållet och han är rätt tung! Inte tjock men mycket hund liksom. Låg tyngdpunkt också så han blir stark om han vill dra 😬
 
Om man trimmar, är det svårt att lära sig att göra själv? Hur ofta brukar man behöva göra det?

Är väl kanske lite bränd i pälsvårdssammanhang med tanke på sheltiens päls som när den är lång är otroligt svårskött faktiskt (tovar, fäller konstant, plus att han hatar borstande...) vi har honom faktiskt nedklippt nu sedan typ 1 1/2 år och det är ju en riktig synd egentligen i sheltiekretsar men hans fungerar inte som den ska. Sheltiepäls ska ju inte vara så himla jobbig egentligen. Kastreringen som förstört den säkert...
Allt beror på ras och hur petig man är med resultatet men nä, vardagsfunktionellt är inte svårt.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
I agility, jag är inte supersnabb i vändningarna själv så han har liksom sprungit ifrån mig... kanske är enklare med en lite långsammare hund. Det är otroligt kul verkligen, den hundsport jag fastnat mest för!

Tillägger att husse absolut har svårt att hålla tempo med vår pem på agilitybanan 😅. För att hon ska få maximal fart kommer vi behöva träna lite distanshandling och hindersug har hon redan.
De corgis jag sett har varit ganska stabila i agilityn, de kanske inte har farten men de gör stabila lopp.

Angående mindre storlek så skulle jag satsa på en pem och tik om jag ville ha en mindre hund för de kan nog vara rätt mycket hund med låg tyngdpunkt. Då har man kanske tur att hamna i xsmall klasen och där tror jag absolut de kan göra sig riktigt bra. Vår tik är ung och rätt nätt och väger väl ca 10 kg nu.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Det finns uppfödare som röntgar, tyvärr har skk slutat läsa av armbågar på corgi (och andra dvägväxta raser) och en del väljer att röntga i OFA istället. Dock så är det många uppfödare som inte röntgar.
Många ser C höft som en ok höft på corgi, det finns inte många som röntgats med A. För statistik kan man ju se finska koiranet där man röntgar alla och verkar avla på det mesta.
Det är inte så många som har kliniska besvär av höfterna och det är oftast individer med riktigt kassa höfter (E) och jag tror det beror dels på att mesta vikten ligger fram och att de ofta har grunda skålar men ok passform. Jag upplever armbågsfel som ett större problem då de har mycket vikt fram och shiort ulna förekommer i raserna. Jag skulle dock absolut kolla på röntgade linjer så man vet vad man får men en b-d parning eller c-c parning är vanligt eftersom det så få fria hundar så skulle man verkligen skjuta rasen i sank och döda genbasen om man försökte sig på att bara avla på fria hundar. Särskilt som det ändå är få som får kliniska besvär av just höfterna.
Vet du på rak arm hur många procent av de som röntgas som har HD?
 
Vet du på rak arm hur många procent av de som röntgas som har HD?

Nej, eftersom så få röntgas och många utanför skk så blir statistiken i Sverige missvisande därför jag hänvisade till finska Koiranet där man röntgar bredare och statistiken där borde vara mer tillförlitlig.
 
Nej, eftersom så få röntgas och många utanför skk så blir statistiken i Sverige missvisande därför jag hänvisade till finska Koiranet där man röntgar bredare och statistiken där borde vara mer tillförlitlig.
Ok, vet du på rak arm vad koiranet säger om saken? Dvs hur stor andel av de som röntgas som har HD?
 
Håller med, min pembroke är åt det lite större hållet och han är rätt tung! Inte tjock men mycket hund liksom. Låg tyngdpunkt också så han blir stark om han vill dra 😬
Vår pembroke hane vägde 11 kg fram till ungefär 2 års ålder, sen breddade han ut rätt ordentligt och väger nu 14 kg. Han är absolut inte tjock men skulle säkert kunna gå ner 3-4 hg för att bli helt perfekt. Som andra sagt är det inte så lätt att lyfta corgis, dom är liksom så långa att dom tippar både hit och dit i famnen så jag orkar bara hålla vår en liten stund, och en lite längre stund om jag tagit upp honom för att det kommer en lös hund springande som jag inte litar på (då kommer superkrafterna fram).
 
Hur brukar de vara med andra hundar? Skälliga?
Skällandet är mer en uppfostringsfråga. I princip alla hundar ljudar vid nåt tillfälle. En sor hund som ljudar avbryter man. En liten hund likaså. De är inga porslinsdockor :)

De två fjärilar jag har erfarenhet av har älskat allt och alla oavsett antal ben. Nuvarande plalène är lite väl intensiv för både folk och fä. Kärleken blir väldigt intensiv. Inte alla gillar det. Det går över men första mötet blir ...lite mycket, för visssa hundar.
 
Skällandet är mer en uppfostringsfråga. I princip alla hundar ljudar vid nåt tillfälle. En sor hund som ljudar avbryter man. En liten hund likaså. De är inga porslinsdockor :)

De två fjärilar jag har erfarenhet av har älskat allt och alla oavsett antal ben. Nuvarande plalène är lite väl intensiv för både folk och fä. Kärleken blir väldigt intensiv. Inte alla gillar det. Det går över men första mötet blir ...lite mycket, för visssa hundar.
Jag håller inte helt med om att det skulle vara en uppfostringsfråga. Min lapphund har betydligt närmare till skall och är svårare att bryta än min aussie tex. Vissa raser har ju lättare för att skälla än andra. Men absolut att det också är någonting som går att träna, men det kan vara olika svårt beroende på ras (och individ). :)
 
Jag tänkte direkt på en fräck mellanpudel när jag läste dina kriterier, du slipper fällandet men det är klart att pälsvård tillkommer istället. Jag har själv haft pudel och tycker inte att pälsvården är särskilt betungande för en vardagsfrisyr, till utställning krävs förstås desto mer.

Slänger in Dansk-svensk gårdshund som ett förslag, men tror att vissa kan vara svårare att ha lösa pga jaktlust.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 259
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 931
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 353
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp