Bukefalos 28 år!

Är det okej? (Långt)

Sv: Är det okej? (Långt)

Intressant då det inte har diskuterats en enda gång för mig. Trots fetma och hormonella p-medel i nästan femton år.

Men sättet som TS BM gjorde det på känns inte relevant. Det hade väl varit mer lämpligt med "när man är överviktig så kan det innebära problem med X Y och Z". Tycker jag då.

Ibland blir jag så j-a trött! Vad vill du att jag ska säga? Nä, p-piller är inget man går upp i vikt av, övervikt är inte dåligt för hälsan generellt, och är heller inget dåligt utgångsläge för fortsatt behandling där viktuppgång är en vanlig biverkning - framförallt ju äldre man blir? Bara för att du inte fått frågan på dina femton år? Jeez.

Självklart är överviktsfrågan något förskrivaren ska ta upp. Och jag säger att det inte var ett bra sätt denna gjorde det på, vilket jag antar du är överens om, så vad tjafsar du om?
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Både och. Bemötandet var ganska oprofessionellt i sin helhet, men det vore också oprofessionellt att inte ta upp relevanta parametrar för vården/behandlingen av rädsla för patientens misstycke.

Det är som om en patient kommer in och förklarar för läkaren att de inte vill att läkaren tar upp och går igenom deras cancermedicinering när de ska behandlas för ytterligare en åkomma. Det kan vara livsavgörande att göra just det.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Både och. Bemötandet var ganska oprofessionellt i sin helhet, men det vore också oprofessionellt att inte ta upp relevanta parametrar för vården/behandlingen av rädsla för patientens misstycke.

Det är som om en patient kommer in och förklarar för läkaren att de inte vill att läkaren tar upp och går igenom deras cancermedicinering när de ska behandlas för ytterligare en åkomma. Det kan vara livsavgörande att göra just det.

Fast för mig känns det inte som om frågan huruvida vikten ska ta s upp eller ej är en fråga. Det är klart att man ska nämna den när man diskuterar mediciner och p-piller och annat som påverkar vikten. Det kan ju vara så att man går upp i vikt av just den sorten och det bör ju barnmorskan ta upp så att man förstår det själv och vet vad man stoppar i sig.

Däremot handlar det här nog mer om på vilket sätt det ska tas upp. Och där är jag överens med TS om att barnmorskan skötte det synnerligen dåligt. Man gör det på ett bättre sätt utan att lägga egna värderingar i det. Detä r ju inte så att det är en nyhet för TS eller många andra att de är tjocka och att knäppa någon på näsan är ju inte ett korrekt bemötande.

Dessutom presenterar man den andra personen och frågar om det är ok att den är med. Det är så man bör göra.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag håller helt med.

Men jag anser också att det hade varit oprofessionellt att inte ta upp viktfrågan alls i ett sådant möte, det var den delen av argumentationen från vissa jag vänder mig emot.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Intressant då det inte har diskuterats en enda gång för mig. Trots fetma och hormonella p-medel i nästan femton år.

Men sättet som TS BM gjorde det på känns inte relevant. Det hade väl varit mer lämpligt med "när man är överviktig så kan det innebära problem med X Y och Z". Tycker jag då.

Det var lustigt. Min övervikt spelade en stor roll i valet av preventivmedel. Min BM ville helst jag skulle ha något utan hormoner eftersom jag hade så pass stor övervikt.

Men däremot tog hon upp det på ett väldigt professionelt sätt. Rakt på sak men ändå vänligt. Du vet det där gamla "Vänligt men bestämt". :D
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag håller helt med.

Men jag anser också att det hade varit oprofessionellt att inte ta upp viktfrågan alls i ett sådant möte, det var den delen av argumentationen från vissa jag vänder mig emot.

Jag tycker som sagt också att det är självklart att den ska tas upp eftersom det ju är känt att p-piller kan påverka vikten. Det vore nära på kanske tjänstefel nästan om det inte på något vis hade nämnts.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

kl
Jag råkade ut för en knepig BM när jag skulle förnya mitt p-rings recept. Hade haft det i ca 2 år redan (skaffade det när jag bodde i Dalarna), och skulle då bara förnya. Men hon vägrade skriva ut åt mig pga min vikt. Visst, jag är överviktig, men när jag fick recept från början vägde jag nog 5 kg mer eller nått sånt, och det var absolut inga problem alls då (ca 90kg+-). Hon förhörde mig om jag försökte göra något åt det, och trots jag berättade att jag börjat tänka på kosten igen (lchf), red ca 3-4 ggr/v plus va till gymmet eller dansade, så räckte inte det. Jag fick åka därifrån utan recept :meh: och väldigt ledsen då jag kände att hon hoppat på mig. Det enda som dög för min "viktklass" var tydligen kondom enligt henne.
Några veckor senare gjorde jag cellprovtagning och pratade med den läkare jag hade då, och för henne va det absolut inga problem att skriva ut recept, hon tyckte det va väldigt märkligt beteende...
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Det är tom så att vi faktiskt BÖR fråga. Inom min yrkeskategori gör vi det kanske för sällan, men påpekar att en viktnedgång vore av godo gör vi ofta.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Både och. Bemötandet var ganska oprofessionellt i sin helhet, men det vore också oprofessionellt att inte ta upp relevanta parametrar för vården/behandlingen av rädsla för patientens misstycke.

Det är som om en patient kommer in och förklarar för läkaren att de inte vill att läkaren tar upp och går igenom deras cancermedicinering när de ska behandlas för ytterligare en åkomma. Det kan vara livsavgörande att göra just det.

Jag håller helt med.

Men jag anser också att det hade varit oprofessionellt att inte ta upp viktfrågan alls i ett sådant möte, det var den delen av argumentationen från vissa jag vänder mig emot.


Jag håller som sagt med. Jag tycker det är självklart att det ska tas upp, och det har det gjort alla andra gånger också. Inga problem. Men ingen har gjort som denna senaste BM gjorde, därav att jag reagerade.:)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

kl
Jag råkade ut för en knepig BM när jag skulle förnya mitt p-rings recept. Hade haft det i ca 2 år redan (skaffade det när jag bodde i Dalarna), och skulle då bara förnya. Men hon vägrade skriva ut åt mig pga min vikt. Visst, jag är överviktig, men när jag fick recept från början vägde jag nog 5 kg mer eller nått sånt, och det var absolut inga problem alls då (ca 90kg+-). Hon förhörde mig om jag försökte göra något åt det, och trots jag berättade att jag börjat tänka på kosten igen (lchf), red ca 3-4 ggr/v plus va till gymmet eller dansade, så räckte inte det. Jag fick åka därifrån utan recept :meh: och väldigt ledsen då jag kände att hon hoppat på mig. Det enda som dög för min "viktklass" var tydligen kondom enligt henne.
Några veckor senare gjorde jag cellprovtagning och pratade med den läkare jag hade då, och för henne va det absolut inga problem att skriva ut recept, hon tyckte det va väldigt märkligt beteende...


Ja alltså jag tycker väl inte att de enbart ska se på vikten heller. Man behöver faktiskt inte vara ohälsosam trots att man har lite extrakilon. Insidan kan ju se bra ut ändå:)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Intressant då det inte har diskuterats en enda gång för mig. Trots fetma och hormonella p-medel i nästan femton år.

Men sättet som TS BM gjorde det på känns inte relevant. Det hade väl varit mer lämpligt med "när man är överviktig så kan det innebära problem med X Y och Z". Tycker jag då.

Fast det finns ju hormonella och så finns det hormonella. P-piller tex får man väl vanligtvis inte utskrivet alls om man är överviktig med tanke på risken för blodproppar, medan tex minipiller går alldeles utmärkt.

Själv har jag minipiller, var inga problem att få det utskrivet, var bara MiniPe barnmorskan inte ville skriva ut då viktökning var en biverkning på den. Men hade jag kommit dit och bett om p-piller så hade det nog låtit lite annorlunda :)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Har bara läst ursprungsinlägget än, ska läsa resten strax.

Självklart ska en elev presenteras med namn och att det är en elev.
Placeringen i rummet är knepig, jag brukar sätta mina adepter bakom eller bredvid mig vilket även det kan skapa förvirring.

När det gäller din vikt, så är de flesta numera ålagda att prata om vikt, även BM vid ställningstagande till receptförnyelse av p-piller. Hur man tar upp det, och hur det mottas, är förstås olika. Min BMI-snurra räcker till 210 cm, och vikten räcker till 150kg och mer finns inte med (men det spelar inte så stor roll: väger man mer än 150kg så är man kraftigt överviktig även om man är 210cm lång).

Det är idag inte självklart att överviktiga kvinnor får använda p-piller, vilket gör att det är adekvat av en BM att diskutera vikt.

Rökning är en annan faktor som även BM numera ska diskutera vid ställningstagande till förskrivning av p-piller. Det är inte självklart att rökande kvinnor får använda p-piller heller.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Knapp

Rycker tag i min gamla tråd igen. Jag pratade jag med en bekant nyligen och vi kom in på att diskutera preventivmedel. Denna bekant börjar berätta en historia om sitt besök på MVC där BM kommenterar vilka tjocka armar denne har och säger till henne att hon är rejält överviktig (vilket hon inte är. Överviktig visst, men inte farligt mycket alls egentligen) och att hon nog får gå och hämta den stora manschetten för att ta blodtryck med. Och denna manschett var till och med alldeles för stor så att den till och med kasade ner trots att den var inspänd så mycket som möjligt. (!)

Jag kände ju igen historian direkt och frågade var hon hade varit, och mycket riktigt var det på samma ställe som jag, och med samma BM. Och det gjorde mig verkligen illa till mods. När jag var där trodde jag att det kanske bara var mig hon gjort så med, men tydligen var det inte bara en engångsföreteelse. Detta är ju ganska hemskt egentligen tycker jag, att en BM kan bete sig på detta vis, inte bara en gång utan uppenbarligen flera gånger. Vilken hemsk människa!:mad: Undra hur många som blivit utsatta för samma bemötande?:crazy:
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Tycker absolut inte att du överreagerar!
Att gå till barnmorska är intimt och privat och där ska man behandlas med respekt!

Jag tycker du ska komma ihåg namnet och påpeka att du inte vill ha henne fler gånger. Du ska må bra över att gå dit och inte tvärtom. Sen vikten är väl viktig pga blodproppsrisken och så vad jag har förstått men det går att lägga fram det på trevligare vis - det har mina barnmorskor gjort.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Då tycker jag att ni ska göra gemesam sak och prata med den som är chef för stället. Uppenbarligen ska inte den aktuella barnmorskan jobba med det hon gör.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag ska höra med min bekant om hon vill göra så. Och så får jag hoppas på att hon minns namnet på BM, för jag har helt glömt det. Hur får man reda på vem som är chef för stället?:)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Det har inte varit några problem med vare sig kombinerade eller sprutor. Beror säkert på att just min släkt inte har propphistorik och att jag alltid har haft lågt eller normalt blodtryck.

För egen del behöver jag inga preventivmedel längre så vad som skulle sägas vid receptförnyelse just i år ver jag ju inte. Men i slutet av 2012 var det inga problem.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Denna bekant börjar berätta en historia om sitt besök på MVC där BM kommenterar vilka tjocka armar denne har och säger till henne att hon är rejält överviktig (vilket hon inte är. Överviktig visst, men inte farligt mycket alls egentligen) och att hon nog får gå och hämta den stora manschetten för att ta blodtryck med. Och denna manschett var till och med alldeles för stor så att den till och med kasade ner trots att den var inspänd så mycket som möjligt. (!)

Usch, får obehagliga vibbar av att denna BM satt i system att kränka överviktiga på detta sätt. Lite lagom "fint" så ingen finner sig i att säga ifrån eller kan anklaga henne för något konkret men tillräckligt för att man ska må dåligt över det.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Ett tips (som jag själv använder på tok för sällan) är att när det känns sådär konstigt, och man inte är riktigt säker men det känns obehagligt: ställ den öppna frågan "Hur menar du nu?".

Utifrån hur motparten sedan gör tolkningen av din fråga, och sedan svarar, får man rätt bra uppfattning om vad de EGENTLIGEN menade. Då blir de tvingade att tala ur skägget, förutsatt att man verkligen kräver svar.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Usch, får obehagliga vibbar av att denna BM satt i system att kränka överviktiga på detta sätt. Lite lagom "fint" så ingen finner sig i att säga ifrån eller kan anklaga henne för något konkret men tillräckligt för att man ska må dåligt över det.

Ja, men precis. Hade det bara varit mig hade det väl kanske inte varit så farligt. Men att hon uppenbarligen behandlar andra precis likadant känns ju verkligen inte okej alls.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 182
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 971
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp