Bukefalos 28 år!

Är det okej? (Långt)

dramatik

Trådstartare
Idag var jag på MVC för att få mitt recept på preventivmedel förnyat.

Till att börja med kommer jag in i rummet, tar i hand med barnmorskan och sedan med ytterligare en person som bara presenterar sig med förnamn. Barnmorskan presenterar inte alls denna andra person, men jag fattar under samtalets gång att hon antagligen är där för att lära sig. Bara detta gjorde att det kändes lite olustigt, brukar man inte presentera personer som ska vara med utöver oss som "ska" vara där? Typ ja det här är xxxx och hen är här för att xxx, ungefär?

Sedan sätter vi oss då, och jag känner mig lite instängd minst sagt eftersom barnmorskan satt på min vänstra sida och den andra på min högra. Jag visste inte vem jag skulle titta på, men det slutade med att jag tittade på barnmorskan eftersom det var henne jag samtalade med. Och då kändes det givetvis som om jag uteslöt den andra personen ur samtalet, det kändes otrevligt av mig liksom. Mycket udda situation upplevde jag det som.

Men okej. Sedan var det dags för att mäta blodtryck och barnmorskan reser sig, går runt mig och greppar tag med båda händerna runt min högra överarm och säger att den minsann var rejäl och det är bäst att hon går och hämtar den rejäla manschetten. Jag är alltså överviktig, men alla andra gånger jag varit där (hos andra BMs) så har det funkat utmärkt med den vanliga blodtrycksmanschetten. Så för mig var det konstigt att hon inte kunde använda den. Blodtrycket var normalt iaf och BM verkade förvånad över det och nämnde till och med att det konstigt nog var normalt. Det fick mig att känna det som att det var tvunget att det skulle vara högt bara för att jag är överviktig, och att det är konstigt att det inte var det.:confused: Kändes som två pikar mot min vikt på rad. Jag är liksom medveten om min vikt, och behöver inte få den påpekad på detta vis. Jag tror inte någon som är smal hade uppskattat om BM greppade tag runt armen och berättade att det minsann var en smal arm heller, eller?

Sedan följde lite diskussioner om min vikt och varför jag var överviktig, och här kände jag väl att detta samtal inte riktigt hörde hemma i ett standardbesök för att mäta blodtryck och få nytt recept? I alla fall är det första gången för mig som det blivit så och då har jag som sagt varit där flertalet gånger innan, hos andra BM. Hon var även så vänlig och rekommenderade "någon som kan hjälpa mig" på sjukhuset i närmsta stad, skrev ut en sida från internet med nummer och grejor, trots att jag på hennes fråga om jag behövde hjälp svarade nej. Men jag fick en lapp som jag av artighet tog emot och tackade för.:banghead:

Sen fortsatte diskussionen om vikt och hon frågade hur lång jag var varpå jag svarade 176 och hon sa att ja, du är ju stor på det hållet också. Ja, för 176 är väl ovanligt långt för en kvinna?:cautious: Sedan började hon dra fingret längs med en tabell för att se mitt BMI och påpekade att jag var så stor (lång menade hon) att jag inte ens fanns med i tabellen. Mycket märkligt tycker jag.

Tycker ni att detta möte var okej? För jag känner mig illa till mods efter det, men vet inte om jag bara är "löjlig" eller inte? Missförstå mig rätt, jag vet att jag är överviktig, och jag tåler att det påpekas. Det är ingen nyhet liksom. Men att greppa tag runt mig och ha sig kändes väldigt nedvärderande, och att sedan lägga så stor fokus på det under hela samtalet. Jag är liksom överviktig, men inte så abnormt stor som hon verkar ha velat få mig till.

Jag hade egentligen dessutom tänkt passa på att ta cellprov när jag var där, men de tankarna slog jag bort ungefär när hon greppade tag om min arm. Aldrig i livet att jag slänger upp benen för en sådan bedömande människa liksom.:crazy:

Överreagerar jag?:crazy:
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej, det tycker jag inte. Oprofessionellt bemötande. Naturligtvis har du rätt att få veta vem som är närvarande, och sättet hon tog upp övervikten på var oprofessionellt. Dock - att ta upp övervikten är inte fel. Att fråga hur din vikt står sig i relation till senaste besök, om du gått upp efter det, om du har funderingar på viktnedgång och om du vill ha råd eller hjälp med den - hade inte varit orelevant. Men det du beskriver känns inte okej.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Håller med honung här och tillägger att jag tycker det är ännu viktigare med bemötande och att man känner sig trygg när man ska sitta uppflugen i en gynstol.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej det tycker jag absolut inte att du gjorde. Sådär behandlar man inte andra, tycker jag.

Tyvärr är det inte helt ovanligt heller. Hade en neurolog som gärna påpekade min vikt och gav mig tipset om dietist. Som om min vikt påverkar min epilepsi på något annat vis än att medicinen kan påverka min vikt.

Ibland känns det som om tjockisar är mindre värda än andra, så pass att folk måste ha vikten som samtalsämne att tala om.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej, det är verkligen inte okej. Du ska informeras om vem som deltar och du ska faktiskt kunna slippa andras närvaro om du så önskar. Sedan var bm oerhört osmidig när hon diskuterade din vikt. Det kan nog vara relevant för vissa läkemedel (vet inte hur det ligger till med p-medel av olika slag) men då ska man kunna förklara varför man tar upp viktfrågan och sköta det snyggt.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej du var väl inte där för att diskutera vikten?

Jag är fet (på riktig) och har aldrig råkat ut för något dylikt!
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Blodtryck kan vara intressant vid hormonella preventivmedel.

Och vikt är av betydelse vid dagen-efter-piller.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Du överreagerade absolut inte! Usch vilken kärring! :wtf:

Jag hade ringt tillbaka och klagat till hennes chef! Och dessutom påpekat detta med "lärlingen" också! :rage:

Du är absolut ingen stor kvinna! Nu vet jag inte hur mycket du väger men jag är 175cm lång och väger just nu 75kg, i vanliga fall 70 och ingen uppfattar mig som stor! :)
Kurvig och lång ja, men det ÄR "vi" ju, 8cm längre än medelkvinnan eller något sådant! :p
Men stor? NÄ!


Som sagt, gå vidare med detta, det är ju absurt att hon ens sa något! :crazy:
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Tycker absolut inte att du överreagerar, det kändes som ett väldigt konstigt och oprofessionellt bemötande.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej jag tycker inte att du överreagerar, min barnmorska har vid något tillfälle haft elev, då har hon först tagit in mig på rummet, frågat om det är okej om hennes elev sitter med utan att eleven är där då. Och även talat om att det bara är att säga till om jag vill att eleven ska gå.

Jag är även jag överviktig men det enda jag har fått frågor om är så det inte har rusat iväg med vikten åt något håll sen jag började med preventivmedlet.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Om du tycker att det var obehagligt och jobbigt så överreagerar du inte.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej, du överreagerar absolut inte.

Jag var och skulle fixa nya p-piller i England en gång för hundra år sedan och sköterskan (som var väldigt lik Dawn French för övrigt, men ungefär dubbelt så stor), suckade och stönade när hon tyckte att hon var tvungen att hämta en större manschett - bara för att upptäcka att den var alldeles för stor (och då är / var jag ändå överviktig). Då blev hon grinig, och ännu grinigare när hon upptäckte att mitt blodtryck snarare var för lågt än för högt och assisterade med att säga att hon tyckte att jag skulle dra ner på alla kryddor. Inte bara salt eller glutamat, utan ALLA kryddor. Jag fick inte äta något med smak. Äh, okej. Jag bad redan då att få tala med "chefssköterskan" som tyckte att det var väldigt dåligt bemötande och att hon skulle snacka med den här damen.

Som behandlade mig väldigt illa en gång strax efter det och då talade jag med chefen igen och så vitt jag vet blev hon förflyttad.

(Detta är lite OT men den gången handlade det om att jag hade varit med om en trafikolycka och var tvungen att gå till vårdcentralen och byta alla bandage en gång om dagen i två veckor. Efter två veckor var det dags att plocka ur stygnen ur huvud och ben, och de som satt på utsidan av ena låret kunde hon inte komma åt fast hon lade sina bröst på mitt andra lår för att nå - och då sa hon att jag måste genast åka till akuten och få bedövning eller narkos för det här kunde ju ingen få ut, de var ju helt inväxta i muskeln! Jag åkte dit, träffade en sköterska och han plockade ur varenda stygn utan bedövning och utan att jag ens märkte det.)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag kan tycka att vården har ett ansvar att diskutera alla hälsofrågor, inklusive övervikt. Men det måste naturligtvis göras på ett sätt så att man känner sig bekväm (om möjligt).
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag håller med dig.
Jag är liten och fet, men skulle någon börja babbla om min övervikt utan att jag bett om det skulle jag tacka för mig och önskat studenten lycka till :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Är det okej? (Långt)

Håller med honung här och tillägger att jag tycker det är ännu viktigare med bemötande och att man känner sig trygg när man ska sitta uppflugen i en gynstol.

Fast gjorde hon det? Receptet skulle ju bara förnyas, blir man gynundersökt då?

TS: det låter som du stötte på en bufflig och okänslig person, det gör man ju ibland i olika sammanhang. Både i vården och på andra ställen.

Men gräv inte ner dig i det, då mår du bara dåligt. Gå vidare istället. Du kan ju alltid be att få en annan barnmorska nästa gång.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Nej, det var inte okej, det var mobbning.

Jag tycker att hälsopersonal ska ta upp vikten om de ser den som en uppenbar hälsorisk. Men då ska de vara sakliga, inte värderande.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Om du tycker att det var obehagligt och jobbigt så överreagerar du inte.

Precis min tanke också. Vad andra tycker är mindre viktigt TS.

Jag har däremot absolut varit med om att vikt (samt tobaksanvänding och allmäntillstånd) tas upp under denna typ av besök, men det har skett på ett respektfullt sätt.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Svarar alla.

Skönt att höra att jag inte överreagerar faktiskt. Och så vill jag tillägga att jag tycker det är helt okej om de frågar om vikt, kollar BMI och pratar lite om detta för p-medlets-skull. Men inte tycker jag att man ska lägga in personliga värderingar (som jag uppfattade att hon gjorde), utan man får försöka vara lite professionell. Jag förstår att övervikt kan vara ett svårt samtalsämne, men man behöver ju inte bli så fysisk om det kan jag tycka. Jag förnekar inte min vikt och är egentligen öppen om att prata om den, men det var väl hur hon började (greppade tag) som fick mig att bli reserverad och känna mig illa till mods.

Jag berättade även att jag slutat röka för ett år sedan och dessutom börjat motionera, och där kom frågan om jag tyckte att jag klarade det bra själv och som jag svarade ja på. Ändå tvingar hon på mig detta papper med kontaktuppgifter till en friskvårdskonsulent. Avböjer man bör man inte bli påtvingad sådana uppgifter tycker jag.

Sen tror jag säkert att hon egentligen inte hade några onda avsikter med sitt prat, det var säkert i all välmening hon pratade på om detta, men hon borde nog verkligen jobba på sitt bemötande.

Det är inget jag tänker hänga upp mig på, men givetvis kändes det lite underligt igår. Och som sagt kändes det skönt med lite stöd härifrån:)
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 195
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp