Är det så här det ska vara att ha katter?

fia-lisa

Trådstartare
Någonstans har jag fått för mig att det här med katter är ganska smidiga djur att hålla sig med. Mormors katter låg mest i fönstren och kikade ut, ena kompisens katter låg mest i sängen, andra kompisens katter mest i knät osv. Kanske lite klösmärken på soffor och en vält blomkruka med lite otur.

Mina vildingar däremot river mer eller mindre HELA lägenheten varje dag. Fåtöljen är numer som standard vält (man tar sats från sovrummet, rusar allt vad man orkar in genom kök ut i vardagsrummet och kastar sig mot ryggstödet för att kunna vända snyggt och rusa vidare ut i hall och badrum), "vi" har rivit ner i princip all väv från en stolpe i vardagsrummet, alla blommor har fått flytta eftersom man biter på bladen, plockar bort blommorna, gräver upp jorden osv., finns det någon möjlighet att ta sig in i garderoberna är vi genast där för att släpa ut BH:ar, tröjor, strumpor, underkläder etc. till vardagsrummet. Kläder som redan ligger framme är inte intressanta. Gardiner ska man klättra i. Alla mattor ska ligga intryckta i hörn i högar.

Ligger något i plastpåse på diskbänken har matte lagt det där för att katterna ska ha något att riva ut ur påsen och sprida det runt i lägenheten, disktrasan ska ligga under vardagsrumsbordet. Vi hämtar alla lösa, bitbara saker i badrummet och gömmer på lämpliga ställen. Är de inte lösa försöker vi riva ner dem. Pappersrullar SKA bitas, rivas, klösas sönder till konfetti, pärlhalsband gör sig bättre som lösa pärlor. Jag hittar söndertuggade skor under soffan, alla hårband under sängen. Alla glas som står framme med vätska i MÅSTE undersökas med tass.

Igår kväll/natt hörde jag att de höll på att prassla med något i köket. Orkade inte gå upp eftersom jag var relativt säker på att inget smulbart låg framme i plastpåse. I morse låg det en sönderriven plastpåse på golvet i sällskap med en helt söndertuggad tomat (?). I hallen var det färggrann konfetti. De nya disktrasorna hade slitits ut ur sin plastförpackning och malts ner till oigenkännlighet... Kort sagt, vår lägenhet är numer alltid i kaos!

*pust* Kattdamerna är ju värre än värsta hundvalpen... :smirk: Och ändå kan jag inte tänka mig ett värre öde än att behöva leva utan mina små monster!
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

:crazy: riktigt så vilda är inte mina, den äldsta rev iofs ned väldigt många krukor som liten när han skulle vara i alla fönster som fanns, nu när han är ute varje dag så sitter han bara i ett krukfritt fönster, de andra låter han bli :banana: :banana:
Lillen klättrar i sänghimelen upp till taket :crazy: river i gardiner och är allmänt för att förstöra och riva ned, då blir han utslängd så han får busa av sej ute.
Nu när det är soligt ute och ljust till 12-tiden på natten så är Nisse (äldst) ute länge och vandrar, kommer hem och är trött och mör och sover fram till förmiddagen då han vill ut igen -hellungt :love:
Lillen är hemma och sysselsätter sej själv.. klättrar i spaljen på ca två meter, han fattar inte hur man klättrar ned så han hoppar :crazy: .. rakt ned, en dag kommer han bryta huvudet, det är jag säker på.
Jagar flugor och solar på stenplattor :love:
Sådär hyperaktiva var de i vintras då det var några dec snö och inget kul att vara ute.. då rev de ned huset varje dag, och jag efter och plocka upp..
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Jag bor tyvärr mitt i stan så det enda stället mina katter får/kan gå ut på är på takterassen, som visserligen är stor och har gräs, buskar och träd att smyga runt. Mina damer är dock fega damer och skriker hjärtskärande vid dörren om jag lämnar dem själva därute. Därför går det bara att ha dem där när jag är med och då busar de direkt inte av sig utan smyger mest runt och luktar och håller koll på var jag är. Förhoppningsvis blir de tuffare nu när sommaren kommer och jag också spenderar mer tid på terassen. :D
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Gissar att de är väldigt unga? Det där kommer att växa bort - och dina nya gråa hår får du färga ;)

Det enda som gäller att inte ha något framme som de inte får tugga i sig! Typ plastpåsar på diskbänken.

Jag är dessutom extremt konsekvent på att de INTE får vara på köksbordet och diskbänken. Lyfter ner dem direkt när jag hittar dem där.

De har lärt sig och respekterar förbudet. Men visst, ibland när jag vaknar har papper och pennor oförklarligt trillat ner från köksbordet men det får jag ta. Däremot lämnade jag aldrig nån plast där när de var yngre, nu bryr de sig inte längre.
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Av din beskrivning tycker jag att du har ett rätt så normalt hem med katter.... :angel:

Efter 18 år med Turkisk Van kanske jag är lite neutraliserad när det gäller katter som far runt straxt under taket.....

plutten04.jpg
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Jag köpte två exoter för fyra år sedan, jag blev helt lurad på kattungegrejjen, de bara låg o glodde hela dagarna de gör dom fortfarande.. de är fullt friska o busar om man håller något framför nosen på dom, men springa o klättra näää ev om en humla kommer in så blir de fart på dom, så det har nog att göra med VILKA kissar du får tag i!
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Av beskrivningen att dömma verkar det vara skogisar, känner nämligen igen hela förloppet! Här finns numera bara en (1) levande blomma kvar och det är en Hoya högt placerad, i övrigt är det sidenblommor som gäller. Garderobs och köksdörrar har extra stängningsanordningar :) . Min ena kastrat är en jäkel på att "läsa" och jag vet inte hur många böcker han läst (läs tuggat och rivet itu) genom åren, men herre gud det finns affärer som lever på att säja böcker!
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Ja, det är två 9 månaders tjejer som inreder hemma hos mig för tillfället. Har inte tänkt på att de faktiskt kan trycka i sig plasten och skada sig själva :o . Än så länge har de mest rivit sönder påsen för att även kunna förstöra innehållet :smirk:

Försöker vara konsekvent vad gäller diskbänk och bord och de är inte där när jag är i närheten... men så är matte utom synhåll och då passar vi på att smyga runt på förbjudna platser... :angel:

Idag ska jag åka och handla barnstopp till alla skåpsdörrar. En av älsklingarna (?) har lärt sig hur man öppnar dörrar och tycker det är jättespännande att krypa in och utforska.
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Du menar alltså att om jag vill total-demolera hemmet behöver jag bara komplettera med en Turkisk Van så är jobbet gjort? :D
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Det är klart det är individberoende hur mycket som rivs ner... Min bror har en fröken som är 1 månad äldre än mina vildar och hon har visserligen varit en mycket klurig och finurlig gumma, men inte alls rivit runt i lägenheten som mina gör. Hon är visserligen ensam katt så det kan ju vara så att mina även livar upp varandra lite. :crazy:
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Nja, lite rätt har du. Det är två huskatter som visserligen har 25% Norsk skogkatt i sig från pappas sida.

Mina orkidéer fick flytta hem till mamma, funkade inte alls i kombination med katterna. Dessutom har jag fått anpassa möbleringen hemma, för att minimera olycksrisken. :crazy:
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Hahaha, vi är i samma sitts du och jag! Har också två hemma, en på 7 resp. 6 mån!
Mina tycker dessutom att det är speciellt roligt att leka och springa runt överallt när man ska sova! Ung kl 4 är de igång igen å då har de alltid hittat något att leka med under sängen, eller så får man ett par klor rakt in i stortån, så fort de märker att man vaknat så ska det gosas, kurr kurr kl 4 på morgonen! Vägrar man gosa då så kan man räkna med en tass i ansiktet, går inte det så tar man till klorna!

Glömde skriva att mina sätter i sig allt vad de hittar! Hårband är poppulärt. Har fått titta till kattlådan emellanåt för att kontrollera att alt kommer ut!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Mina bondkatter var nio månader när jag köpte dem. Och det var lite rock 'n' roll i början. Nu är de fyra år och mycket lugnare.

Fast jag har fortfarande inga blommor :angel:
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Att ha katt är aldrig tråkigt. Mina är ofta igång, och då handlar det om en "tant" på snart 5 år och hennes dotter på 1,5. Blommorna är håller sakta på att bytas ut mot plastblommor, mest för deras säkerhets skull då många blommor är giftiga. Och för att slippa sopa jord när nån åker i backen. Mina hämtar inte så mycket saker, men jag har haft en som hämtade tops och tamponger :o. Min huskatt hämtade hårsnoddar.
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Måste ha fått två snälla varelser till katter som flyttade hem till mig
Soffan har använts/används till klösbräda, vissa blomblad är goda mm men annars har jag levande blommor i fönstren och prydnadssaker framme
Visst busar de men mest är det race som gäller i högt tempo :)
Självklart har det trillat ned blomkrukor, pennor mm men de är ganska snälla
KLockan 4 är en lämplig tid för matte att gå upp :mad: men man lär sig att somna om, bra träning om man ska skaffa barn
När man ska somna så ligger det en på var sida om mig och det är mysigt
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

mormors katter kanske var ute/innekatter....alltså dom fick utlopp för sin energi ute...mina katter har aldrig ner nåt....
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

OMG :eek: vilken tur jag har haft när det gäller mina katter :banana:
Någon blomkruka har nog åkt & ändå hade jag 4 kattungar (sålt 3)
Dom sover på natten och säger aldrig ett ljud.
På morgonen går dom ut och sedan kommer de när de vill, oftast går de med mig när jag är ute :love:

Såhär har de varit hela tiden :love: :love:
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Det där känns absolut igen!

Min katt skall alltid riva ner allt den hittar. Glas som står upp skall vältas. Fötter, utanför täcket eller innanför, skall anfallas så snabbt de rör sig. Kameran som står på skrivbordet med snöret hängandes skall rivas ner på golvet. Skor skall kraftas i. Under diskbänken, då menar jag UNDER diskbänken där man inte ser, är ett fint ställe att umgås på med dammråttor. Här har jag antagligen också min största skattgömma eftersom jag är totalt jävla skogstokig nu när husse spärrat vägen för mig med hjälp av en av hans dumma skolådor. Alla påsar, papperskorgen, svampar, diskhanskar, flaskor och diskborstar skall varje natt rivas ut ifrån samma ställe. Tvättkorgen skall ha kläder och annat stickandes ut ur sina små hål på sidorna. Jag måste leka med mina leksaksrättor så snart husse och matte somnat. I garderoben måste jag ligga och sova. Blomjord skall vara på golvet.

Nu när jag har tratt på huvudet är allt ännu roligare då jag inte ens behöver göra något innan något åker ner i golvet!

Så är det hela tiden här. 24/7.
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Fast det är skillnad på ute- och innekatter. Innekatter måste tillåtas rasa omkring, de måste ju också få utlopp för sin energi.
 
Sv: Är det så här det ska vara att ha katter?

Japp.... :devil:

För att göra mitt homogent så har jag numera katter som busar i höjder upp till bordshöjd....scottish Fold... :love:

Tokig??? :confused:

Näää, bara KATTokig.... :d
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 927
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 620
Senast: MayGrace
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 740
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp