Är det så viktigt med en könsidentitet?

När det gäller att bli felkönad så händer det sonen väldigt ofta. Han har långt hår, rosa kläder ibland och gärna nagellack. Han är dock väldigt mycket mer bekväm i sitt kön än jag någonsin varit. För honom är det helt i sin ordning att blanda könsuttryck och han förstår inte ens konceptet att man ska vara på ett visst sätt beroende på kön. Jag hoppas och tror att det är en inställning som håller i sig!
För vissa män handlar det inte ens om könsidentitet utan om ska Autogynofeli. Jag tror absolut inte att detta är ditt sons fall (mina egna syskonbarn har ibland både nagellack och tyllkjolar utan att ifrågasätta sin könsidentitet det minsta). Men - och detta är idag lite kontroversiellt tyvärr - för många män är kvinnoattribut (bh, trosor, läppstift, "feminint beteende") en sexuell läggning, autogynofeli, som handlar om något helt annat än att de identifierar sig som kvinnor. Det är en sexuell trigger. Tyvärr utnyttjas det i felaktigt syfte och där skapas stora problem.
 
För vissa män handlar det inte ens om könsidentitet utan om ska Autogynofeli. Jag tror absolut inte att detta är ditt sons fall (mina egna syskonbarn har ibland både nagellack och tyllkjolar utan att ifrågasätta sin könsidentitet det minsta). Men - och detta är idag lite kontroversiellt tyvärr - för många män är kvinnoattribut (bh, trosor, läppstift, "feminint beteende") en sexuell läggning, autogynofeli, som handlar om något helt annat än att de identifierar sig som kvinnor. Det är en sexuell trigger. Tyvärr utnyttjas det i felaktigt syfte och där skapas stora problem.
Sonen har inte kommit till puberteten än så han funderar nog inte så mycket på vad som är sexuellt och inte. Han är bara rätt bekväm med att blanda könsuttryck. Det finns flera i bekantskapskretsen som resonerar lika, jag tror det kommer komma mer och mer. Pojkflicka har liksom varit något oladdat, men flickpojke är inte ens ett begrepp. En pojke eller man som har haft feminin framtoning har ansetts vara antingen homosexuell eller trans. Vilket ju är otroligt märkligt när det inte gäller pojkflickor.
 
Sonen har inte kommit till puberteten än så han funderar nog inte så mycket på vad som är sexuellt och inte. Han är bara rätt bekväm med att blanda könsuttryck. Det finns flera i bekantskapskretsen som resonerar lika, jag tror det kommer komma mer och mer. Pojkflicka har liksom varit något oladdat, men flickpojke är inte ens ett begrepp. En pojke eller man som har haft feminin framtoning har ansetts vara antingen homosexuell eller trans. Vilket ju är otroligt märkligt när det inte gäller pojkflickor.
Jag undrar om det inte är så att "pojkflickor" som är tonåringar och uppåt 20+, numera tolkas (och självtolkar sig) som trans i betydligt hör grad än för tex 2-3 decennier sedan. Jag tycker att jag ser tecken på det, iaf när det gäller lesbiska "pojkflickor".
 
Jag undrar om det inte är så att "pojkflickor" som är tonåringar och uppåt 20+, numera tolkas (och självtolkar sig) som trans i betydligt hör grad än för tex 2-3 decennier sedan. Jag tycker att jag ser tecken på det, iaf när det gäller lesbiska "pojkflickor".
Eller också finns det äntligen utrymme för människor att vara som de egentligen är. Vad är det för tecken du pratar om?
 
Jag har funderat mycket på vad könsidentitet egentligen är. Alltså om man är född med en manlig kropp men märker efterhand att man identifierar sig som kvinna - vad är detta, vad är det man identifierar sig som? Vad innebär det att ha en kvinnlig könsidentitet? (Eller manlig då i motsatt fall)
 
Eller också finns det äntligen utrymme för människor att vara som de egentligen är. Vad är det för tecken du pratar om?
Så kan det vara. Eller inte. Det kan så klart vara så att jättemånga av de personer som inte helt lever upp till den förväntade könsrollen är trans, dvs både pojkflickor och flickpojkar skulle då vara trans, men jag tror inte det. Jag tror att människor är mer olika än så. Könsrollerna har, vad jag kan se, blivit ännu mer trånga under den här perioden nu ett antal år, som vi har haft mer fokus på trans och fler personer har sökt sig till transvården.

Mest hur yngre personer omkring mig pratar och gör.
 
Sonen har inte kommit till puberteten än så han funderar nog inte så mycket på vad som är sexuellt och inte. Han är bara rätt bekväm med att blanda könsuttryck. Det finns flera i bekantskapskretsen som resonerar lika, jag tror det kommer komma mer och mer. Pojkflicka har liksom varit något oladdat, men flickpojke är inte ens ett begrepp. En pojke eller man som har haft feminin framtoning har ansetts vara antingen homosexuell eller trans. Vilket ju är otroligt märkligt när det inte gäller pojkflickor.

Men det handlar ju om det faktum att det fortfarande anses ”mindre värt” att vara kvinna/feminin än att vara man/maskulin. Att vara pojkflicka är lite coolt, lite häftigt och tufft, men en pojke som beter sig feminint är lite genant och har inte alls samma status. Jättetrist men sant.
 
Senast ändrad:
Så kan det vara. Eller inte. Det kan så klart vara så att jättemånga av de personer som inte helt lever upp till den förväntade könsrollen är trans, dvs både pojkflickor och flickpojkar skulle då vara trans, men jag tror inte det. Jag tror att människor är mer olika än så. Könsrollerna har, vad jag kan se, blivit ännu mer trånga under den här perioden nu ett antal år, som vi har haft mer fokus på trans och fler personer har sökt sig till transvården.

Mest hur yngre personer omkring mig pratar och gör.

Men är det verkligen "jättemånga" unga människor som identifierar sig som transpersoner idag? Det är då ingenting jag upplevt. En snabb googling ger mig 1% av populationen här i UK (svepande då, ingen fördelning mellan ålder eller män och kvinnor.), och jag har mycket svårt att tro att en lesbisk kvinna på något vis skulle övertygas av samhället om att hon egentligen vore transman.

Okej.
 
Men är det verkligen "jättemånga" unga människor som identifierar sig som transpersoner idag? Det är då ingenting jag upplevt. En snabb googling ger mig 1% av populationen här i UK (svepande då, ingen fördelning mellan ålder eller män och kvinnor.), och jag har mycket svårt att tro att en lesbisk kvinna på något vis skulle övertygas av samhället om att hon egentligen vore transman.

Okej.
Nej. Jättemånga av de personerna, som är inte jättemånga totalt sett.
 
Jag har nyligen läst en fantastiskt bra och fin skönlitterär bok som bl.a. berör könsidentitet.
Kan verkligen rekommendera den både till de som kanske själva brottas med att nåt skaver och de som vill förstå hur det kan kännas.

"Ett så starkt ljus" av Lyra Ekström Lindbäck.
 
Måste man sätta etikett på vem man är, istället för att bara vara sig själv? Jag har alltid känt mig annorlunda, att jag inte passar in. Jag försöker hela tiden passa i, klä mig och bete mig enligt de normer och krav samhället har på en.

Men vem är jag? Mitt kön jag har mellen benen säger ju inget om vem jag är. Att utgå från mitt könsorgan som könsidentitet blir ju väldigt fel, men kläder kan inte heller avgöra det. Ibland vaknar man och känner för si eller så, ibland klär jag mig feminint, ibland maskulint.

Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?

Nej, man kommer alltid att bli grupperad och få etikett oavsett om man vill eller ej. Sen är det väl viktigt att inte ha nedsättande namn på dessa grupper.

 
Jag är heterosexuell
Men har blivit tillfrågad om jag är homosexuell pga mitt korta hår och mitt prideband.
Är kränkt å allas vägnar då det inte faller mig in att fråga mina kollegor om de är hetero
 

Bifogade filer

  • 20220528_120809.jpg
    20220528_120809.jpg
    169,5 KB · Visningar: 41

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: cewe
·
Samhälle Har funderat ganska mycket på just det senaste veckorna. Gör du någonting bara för att någon annan/samhället förväntar sig att du ska...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
8 969
Senast: hljomalind
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 648
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp