Är det så viktigt med en könsidentitet?

Jag är ledsen, men tankarna går inte åt att plötsligt "bli" trans eller "gömma sig" bakom en identitet. Som om det vore ett beslut man fattar.

Tack för att du orkar. :heart Att vara trans är inget man väljer, precis som man inte väljer sin sexuella läggning. Det som av omgivningen upplevs som att någon plötsligt "blir" HBTQ är i stort sett alltid en del i en lång process där personen funderat på vem hen är och vad hen vill och till sist vågar komma ut.
 
Förhoppningsvis kommer könsidentitet bli ganska oviktigt men jag tror inte det kommer ske under min livstid. Det är för mycket normer och att tvinga in människor i en mall som de inte valt, något förutbestämt som inte erkänner att människor är komplexa och har många sidor. Man ska inordnas i en tydlig och förutsägbar hierarki bara. Det skapar konflikter och onödigt lidande på så många sätt.
 
Nej, men sättet att uttrycka sig på, det är ju så många människor tror att det går till.

Fast om det nu är så ts känner i nuläget så ska du väl inte ta ifrån hen hens upplevelse? Ingen har nån rätt att säga att någon annans känslor och upplevelse i en sån här situation är fel.
 
Det tycker jag inte att jag har gjort. Om TS upplever att jag gjort det får hen tala om det och då kan jag be om ursäkt. :) Jag tycker uttrycket var problematiskt.

Du sa att tankar går inte helt plötsligt åt det hållet trots att TS precis skrivit att det var precis det de gjorde. D.v.s. du förnekade TS hens känslor och upplevelser.
 
Nej, men sättet att uttrycka sig på, det är ju så många människor tror att det går till.
Jag uppfattade det sättet att skriva som funderingar kring alternativa val om hur en beslutar sig för att för egen del visa sig utåt med beteende, klädsel etc.? (utan att veta säkert om det var så TS menade)
 
Jag uppfattade det sättet att skriva som funderingar kring alternativa val om hur en beslutar sig för att för egen del visa sig utåt med beteende, klädsel etc.? (utan att veta säkert om det var så TS menade)
Det är möjligt. Jag vill inte på något vis förminska eller förhindra TS resa, men för mig lät just den meningen rätt tokig. Eventuellt är jag påverkad av andra sidospår som förekommit i tråden.
 
Har läst allt i tråden och jag inser ännu mer (även om det varit tydligt sen innan) att jag har mycket svårt att förstå detta med könsidentitet och hur viktigt det är för vissa, oavsett man/kvinna/trans osv. Jag har aldrig haft en känsla av någon identitet alls förutom att jag är människa. Jag har mycket svårt att sätta mig in i diskussionen och det viktiga att få "byta kön", jag har däremot ingenting emot det och anser att var människa har rätt att bestämma sin könsidentitet. Men det som är väldigt svårt och samtidigt kanske lite spännande är att jag just inte har dessa känslor för sådana identiteter och det är svårt att förklara.
Jag har aldrig kunnat förklara det, dessutom har jag väl sällan kommit in på ämnet också, men det blir liksom ett litet gap i diskussionen för jag tror det är svårt för de som behöver/vill ha en könsidentitet att förstå vad jag menar och tvärtom.
 
Jag tror inte att det är så enkelt. Jag (som partner till transperson) upplevde ett enormt stigma mot själva mellantinget mellan manlig man och kvinnlig kvinna. Att man måste välja, och att själva mellantinget inte går att hantera. Motsatsen med kvinnor som förändras mot män upplever jag (som åskådare, inte i relation med) inte fullt lika utsatt.
Jag har upplevt precis samma - det är en viss press på en transkvinna att "gå hela vägen" med operation(er) etc. och det är ett väldigt fokus på att "passera" som kvinna. Att hamna mittemellan förväntas man inte vara nöjd med.
 
Kön är inte så enkelt ens om man helt bortser från könsroller och könsidentitet. Som jag skrivit i ett annat inlägg så är det inte strikt binärt även om folk i normalfallet föds antingen som biologisk man eller biologisk kvinna.
Självklart, men det påverkar inte nämnvärt hur jag tänker på det. Eftersom jag skulle vilja minimera betydelsen av kön här i världen.
 
Jag tror inte att det är så enkelt. Jag (som partner till transperson) upplevde ett enormt stigma mot själva mellantinget mellan manlig man och kvinnlig kvinna. Att man måste välja, och att själva mellantinget inte går att hantera. Motsatsen med kvinnor som förändras mot män upplever jag (som åskådare, inte i relation med) inte fullt lika utsatt.
Jag ser inte din invändning här, utan är helt med på noterna.
 
Jag har upplevt precis samma - det är en viss press på en transkvinna att "gå hela vägen" med operation(er) etc. och det är ett väldigt fokus på att "passera" som kvinna. Att hamna mittemellan förväntas man inte vara nöjd med.

Eller hur! Tror det ligger något i det.
Att vara född i en manskropp, men klä sig i kvinnokläder, peruk, sminka sig feminint, lära sig gå feminint och bete sig mer eller mindre "kvinnligt", så är det lättare.

Visst man kanske inte ska vara i badhuset eller på stranden i bikini eller baddräkt, men vad jag har för kläder annars borde ingen bry sig om, vilket tyvärr folk gör om man inte skulle se ut som en kvinna till fullt.
 
Jag tror svenskan förlorar lite på att ha "samma" ord för allt, att kön och könsidentitet är så snarlika, och inte helt separata som sex och gender i engelskan till exempel. Med två tydligt skilda ord blir det kanske lite tydligare för människor som kallar folk för fel pronomen för att de inte kan skilja på begreppen eller har svårt att förstå konceptet, att det fysiska är en sak och könsidentiteten är en annan. Sen hjälper det förstås inte att någon förstår om hen sedan ändå inte vill respektera, men det är en annan sak.

När könsrollerna luckras upp kan det kanske bli alltmer naturligt att fråga om pronomen (inte till vem som helst eller exakt hur som helst, under vissa omständigheter och med artighet och välvilja). Låt säga att en person läses som "fysiskt" man men klär sig i traditionellt kvinnliga kläder eller med traditionellt kvinnliga attribut. Personen kan vara alltifrån transkvinna, person i drag som just då föredrar "hon" som pronomen men annars tycker att "han" och "hon" funkar lika bra, ickebinär som identifierar sig mest med "hen", eller en cis-man i kjol och högklackat som har "han" som pronomen. Det kan vara svårt för en utomstående att veta, men oftast figurerar kanske personen i ett sammanhang där det blir tydligt vad hen föredrar. Problemet är kanske också att utomstående lägger sig i när de faktiskt inte behöver veta, den enda gången det blir relevant att veta en människas könsidentitet och pronomen är ju om man tillhör samma grupp av människor och kanske måste använda pronomen, hur en främling man passerar på stan eller liknande vill kalla sig är ju däremot "none of your goddamn business".
 
Måste man sätta etikett på vem man är, istället för att bara vara sig själv? Jag har alltid känt mig annorlunda, att jag inte passar in. Jag försöker hela tiden passa i, klä mig och bete mig enligt de normer och krav samhället har på en.

Men vem är jag? Mitt kön jag har mellen benen säger ju inget om vem jag är. Att utgå från mitt könsorgan som könsidentitet blir ju väldigt fel, men kläder kan inte heller avgöra det. Ibland vaknar man och känner för si eller så, ibland klär jag mig feminint, ibland maskulint.

Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?
För att svara på ursprungsfrågan, jag tror att etikett mer är en rättighets-fråga på gruppnivå än något som alla absolut måste ha på sig själva på individnivå. Vill man inte ha en etikett behöver man inte. Problemet är kanske om andra sedan sätter etikett på en och behandlar en annorlunda utifrån det eller begår hatbrott och så vidare, då kan det vara bra att faktiskt ha vissa begrepp att organisera sig kring, föra diskussion med och stärka varandra med. Men som sagt man måste ingenting.
 
Jag tror svenskan förlorar lite på att ha "samma" ord för allt, att kön och könsidentitet är så snarlika, och inte helt separata som sex och gender i engelskan till exempel. Med två tydligt skilda ord blir det kanske lite tydligare för människor som kallar folk för fel pronomen för att de inte kan skilja på begreppen eller har svårt att förstå konceptet, att det fysiska är en sak och könsidentiteten är en annan. Sen hjälper det förstås inte att någon förstår om hen sedan ändå inte vill respektera, men det är en annan sak.

När könsrollerna luckras upp kan det kanske bli alltmer naturligt att fråga om pronomen (inte till vem som helst eller exakt hur som helst, under vissa omständigheter och med artighet och välvilja). Låt säga att en person läses som "fysiskt" man men klär sig i traditionellt kvinnliga kläder eller med traditionellt kvinnliga attribut. Personen kan vara alltifrån transkvinna, person i drag som just då föredrar "hon" som pronomen men annars tycker att "han" och "hon" funkar lika bra, ickebinär som identifierar sig mest med "hen", eller en cis-man i kjol och högklackat som har "han" som pronomen. Det kan vara svårt för en utomstående att veta, men oftast figurerar kanske personen i ett sammanhang där det blir tydligt vad hen föredrar. Problemet är kanske också att utomstående lägger sig i när de faktiskt inte behöver veta, den enda gången det blir relevant att veta en människas könsidentitet och pronomen är ju om man tillhör samma grupp av människor och kanske måste använda pronomen, hur en främling man passerar på stan eller liknande vill kalla sig är ju däremot "none of your goddamn business".
På engelska heter det ju transgender, inte transsex. Men transgender verkar fyllas med samma betydelse som transsexuell på svenska - dvs att det är kön, inte könsroll eller genus det hela handlar om. Och det trots att skillnaden enkelt går att göra tydlig på engelska.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: cewe
·
Samhälle Har funderat ganska mycket på just det senaste veckorna. Gör du någonting bara för att någon annan/samhället förväntar sig att du ska...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
8 973
Senast: hljomalind
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 650
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp