Bukefalos 28 år!

Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

MaRomer

Trådstartare
Är i v 19 med andra barnet.

Så var man inne akut igår pga sammandragningar jag haft sedan i torsdags. Ska ta allt från början;)!

Har skottat snö för hand ca 3h/dagen måndag-onsdag. Gick hem i Onsdags pga att kroppen sa stopp. Fick jätte ont i höfter och rygg och bums i säng tidigt! Vaknade vid 1 och omöjligt att somna om. Grät nästan så ont rygg och höfter gjorde! Tog alvedon och la mig i sängen igen. SLumrade av och till fram tills 6 då jag gick upp. Sambon masserade och det kändes llite bättre.

Under dagen började jag få sammandragningar, inga kraftiga, utan bara så att det känns lite konstigt i magen. Det fortsatte så under dagen men lugnade sig på em och jag åkte och red.

Natten till fredagen var nästan lika hemskt med ryggont och höfterna. Sammandragningarna fortsatte under fredagen och på kvällen fick jag 3-6 st som gjorde väldigt ont! Gick och lade mig tidigt efter det! Ont i rygg och höfter som vanligt.

Så fortsatte det hela helgen med rygg och höft ont och sammandragningar.

Fick igår en akuttid där de undersökte livmodern, cervix, gjorde vul och Ul. De kunde inte se något annorlunda och livmodern var mjuk under den tid jag var där.

Skickades hem med strikt vila i 1 vecka och sedan lite mer aktiv vila i 1 vecka (Sjukskriven). Under tiden ska jag äta tabletter för att lugna sammandragningarna. Även infektionsprover togs och jag får svar idag. Och sedan återbesök efter det.

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Men jag börjar tvivla på mig själv om det verkligen är sammandragningar?? De har inte gjort ont sedan i fredags utan känns bara konstigt i magen och den blir spänd. Men jag känner inget om jag lägger handen utan på.

Bebis sparkar på och är glad. Men det känns verkligen INTE som sparkarna! Och jag upplevde inget sådant här under min första grav. Är även väldigt öm i hela magen!
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Jag är gravid i v. 27 med första barnet. Jag har haft sammandragningar sedan v. 19.

Min mage blir visserligen stenhård ibland, men inte hela tiden som det gör ont.

Precis som du beskriver så är jag också öm i hela magen mellan att magen blir stenhård (som jag har fattat är själva sammandragningen).

Jag blev livrädd när jag fick så ont i magen, men kände fosterrörelser så det borde ju inte vara någon fara med bebis. Var till barnmorskan som konstaterade att det var sammandragningar och samma vecka träffade jag en läkare också som konstaterade samma sak.

I vecka 23 släppte inte "hårdheten" i magen och jag blev skickad till förlossningen via BM för att kolla att allt stod rätt till. Precis som du så kollade de livmoder, cervix och både UL och VUL och allt såg jättebra ut. Kollade hjärtat på bebis och tillförseln via navelsträngen och allt såg bra ut. Blev hemskickad med ordinerad vila.

Helt sjukskriven nu sedan dess. Vissa dagar ligger jag bara i sängen och inte gör något alls, medan vissa dagar orkar jag uträtta lite ärenden och så. Jag mår mycket bättre nu när jag kan styra mina dagar mer själv och göra det jag faktiskt orkar och klarar av för dagen.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma, men helt klart kan du ha sammandragningar i vecka 19 i alla fall. ;)
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Skönt att jag inte är ensam om dessa "difusa" symprom;) Idag har jag faktiskt suttit med handen på magen och visst blir den hård! Ska på UL idag för att kolla bebis mer. Dvs vårt RUL sker idag.

Blev nästan lite orolig att ajg bara inbillade mig allt när de sa att de inte kunde "hitta" något. Men ändå skickar hem mig med sträng vila och medicin och återbesök.
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Jag trodde jag var hypokondriker eller nåt i början... ;)

Men när både BM, min vanliga läkare och de på förlossningen sa att det faktiskt var sammandragningar så kunde jag gå med på det. :angel:


Mina sammandragningar började senare samma dag som vi hade vårat RUL. Bebis var ju "nykollad" då, därför som det inte gjordes något nytt UL så snabbt inpå för mig. :)
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Haha ja jag började också tro att jag bara drömde;) I em ska vi får se vår bebis igen;) Igår kollade de ju bara lite snabbt!
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Jag hade MYCKET mer sammandragningar med andra barnet, men de gjorde inte sarskilt ont. Jag tycker du ska lyssna pa dig sjalv och din kropp och ta det lugnt, det finns ju forlossningar som satter igang alldeles for tidigt. Hoppas allt sag bra ut idag pa RUL!
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Jag hade väldigt mycket sammandragningar omkring v19-22, men de gjorde aldrig ont, dock kunde det komma 10-20 st på en timme och magen blev rejält hård. Efter v.22 lugnade det sig. Hoppas det blir bättre för dig också!
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Hade inte en enda samandragning med 1a barnet, men med 2a hade jag massor som började redan i v. 17-18!

Åkte in på förlossningen i v.23. Ua på bakterieprovet och VUL men på UL kunde de se att livmodern hade jobbat regält och hade mjölksyra + att de knappt kunde ta på magen utan att jag vek mig av smärta.
Jag hade en punkt som gjorde riktigt ont. Den såg de på UL oxå och när dottern sparka där så gick de inte att hålla emot tårarna!

Jag vart sjukskriven fram till BF.
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

När jag var gravid ( 1:a graviditeten ) så fick jag samandragningar deluxe som gjorde så jäkla sjukt ont ( visste ju inte då att det var "bara" sammandragningar ).

Klev upp men blev liggande på toalettgolvet och ropade efter sovande sambo. Tillslut sa han att han skulle ringa sjukvårdsrådgivningen som direkt hänvisade till 112. Ambulansen kom med blåljus och hela köret..
Dom började söka efter hjärtljud på bebis men hittade inga hjärtljud och jag sa att det var kört och bebis var borta. Ambulanssjukvårdaren försökte lugna mig medan han som körde drog på med blåljus, sirener och en sjujävla fart. Jag var ensam, sambon fick vacker ta egen bil till förlossningen..

Ilfärd till Östra och in på kontroll där man ganska omgående hittade livstecken från magen, bebis var det inga fel med men pga av att jag var så skärrad så blev det svårt för ambulanspersonalen att göra en bra undersökning.

Asch jag vill bara säga att du inte är ensam om att ha det så och att du ska lyssna på din kropp, ta det lugnt och VILA nu ...
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Dom började söka efter hjärtljud på bebis men hittade inga hjärtljud och jag sa att det var kört och bebis var borta. Ambulanssjukvårdaren försökte lugna mig medan han som körde drog på med blåljus, sirener och en sjujävla fart. Jag var ensam, sambon fick vacker ta egen bil till förlossningen..

:eek: :eek:

Shit vilken hjärtattack du måste fått!!!
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Minst sagt, jag var nog så förkrossad som aldrig förr. Jag var ju helt övertygad om att det var över, finito, finish.

Men sedan så när jag kom in till förlossningen så hittade dom tämligen omgående liv i luckan ( läs magen ), innan min sambo som med all säkerhet hade blivit av med körkortet om han blivit stoppad hann fram, när han kom var jag lugn igen och han lite halvhispig om man säger så. ;-)

Man ska lyssna på kroppen, vill den vila som gravid så gör man bäst i att lyda :-)
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Det är så hemskt när de letar efter livstecken utan att hitta! De gånger det hänt mig har de dóck hittat det till sist som tur är! :)
 
Sv: Är det sammandragningar eller ljuger jag för mig själv??

Jag har en underbar sambo! Som verkligen stöttar mig!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 692
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 106
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 334
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp