Är detta magkatarr??

Sv: Är detta magkatarr??

Jag har haft samma problem i omgångar. Både stressad och inte stressad, både med magproblem och utan. Inget EKG har någonsin lyckats pricka arytmierna tyvärr, det har bara konstaterats att det inte är nåt fel på hjärtat vad de kan se. Jag skulle gärna vilja göra ett arbets-EKG också eftersom det är som värst vid ansträngning, men det har tydligen inte varit intressant.

Däremot fick jag Inderal utskrivet av en hjälpsam läkare. Det är en medicin som blockerar stressreceptorerna och den hjälper verkligen, halleluja. Så jag har i alla fall den att ta till när det börjar slamra runt därinne. Men visst är det obehagligt. Nåt alldeles fruktansvärt. :crazy: Hoppas du får hjälp!!
 
Sv: Är detta magkatarr??

Just när det gäller omeprazol så kan en av biverkningarna just vara hjärtklappning och yrsel. Jag klarade inte av dem alls utan hela världen snurrade för mig. Nixacid kan fungera bättre så prova de istället! Sen låter det inte riktigt som halsbränna, den brukar bli värre av att man lägger sig ner, böjer sig fram åt osv.
Sen skulle jag om jag var du be om att få en läkartid och ordentlig utredning, det är bättre att utesluta allvarliga fel innan man försöker sig på yoga och avslappning. Det kan även vara ett magsår som bråkar och då behöver man även penicillin för att bli av med det.
I mitt fall var det lyfom, även om läkaren på VC antog att mina besvär skulle bli bättre om jag gick ner i vikt, så tjatade jag mig vidare till en gastroskopi och det slutade med 6 cellgiftsbehandlingar...
Nu tror jag inte att det är det ju ha drabbats av, jag kunde inte svälja ner maten och spydde, men jag vet biverkningarna av omeprazol eftersom det skulle hjälpa enligt vc... Men jag är väldigt skeptisk till att avvakta och prova avslappning, det kan man göra efter att man har uteslutit värre saker.
 
Sv: Är detta magkatarr??

När min mage bråkar får jag ofta symtom som påminner om dem du beskriver. Jag blir otroligt lätt andfådd, får hjärtklappning, extraslag och ont i hjärttrakten, yrsel och svimningar, frossa och så orkar jag dåligt.

För mig är det tydligt att mitt är kopplat till magen, men jag förstår din oro. Hade jag inte vetat vad mina besvär berott på hade jag nog också oroat mig.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag har haft magkatarr till och från i hela mitt liv och har just i denna stund med. Jag har aldrig haft hjärtklappning någonsin och det känns inte riktigt som det ingår i symptomen? Har aldrig hört i allafall. Som flera andra säger hade jag begärt att få kolla upp det. Kanske inte är något allvarligt men möjligen relaterat till stress, panikångest eller dylikt har jag och det känns likadant i hjärtat som du beskriver. Väldigt obehagligt. Många äldre har trott de fått en hjärtinfarkt och åkt in akut och så har det "bara!" varit panikattacker
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag försöker slutföra mina studier och för det behöver jag en inkomst… Får inga mer pengar av CSN… Och jo jag inbillar mig att vin också är avkopplande. Det är toppen att efter en stressig dag (nej inte varje dag, men ett par gånger i veckan) sätta sig ner och ta ett glas vin. När det är uppdrucket så skiter man i att det finns några problem ;). Men vin är ju surt så det är det väl också slut med nu...

Jag är skitdålig på att inte göra någonting, då blir det bara att jag tänker på allt jag borde gjort alternativt så börjar det krypa i kroppen på mig. Om hjärnan är åtminstone delvis upptagen av något annat så kan jag släppa alla "måsten" en liten stund och det är det jag kallar avkoppling ;). Men så har jag alltid varit, så jag förstår inte riktigt varför jag helt plötsligt får problem. Kanske hänger det ihop med att jag ätit så dåligt det sista året?

Det handlar om MAX ett år till i det här tempot. Jag måste ta ut minst en examen, sedan börjar jag söka efter ett heltidsjobb med en lön som går att leva på.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta magkatarr??

Jag hade en del psykiska problem när jag var tonåring så jag har haft panikångest förut. Jag vet hur det känns och har en bra strategi för att ta mig ur det. Allt det som kommer efter hjärtklappningen, som svårigheten att andas, vidgade pupiller (allt blir mycket ljusare), en känsla av verklighetsfrånvaro; DET är panikångest. Att hjärtat plötsligt smäller till och sedan skenar, det är något annat.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag har också svårt att inte göra någonting, men för mig funkar det med böcker - bästa avkopplingen i världen! Gärna lättsmälta böcker när jag behöver koppla av. Ljudbok är ju också bra, eller lyssna på musik och sticka eller sysselsätta händerna med något annat.

Att du är stressad över examen är nog inte någon högoddsare att det bidrar, om det nu är stress som utlöser dina problem. Det är ju svårt att göra något konkret åt det (förutom att ta examen :p).
 
Sv: Är detta magkatarr??

Äter du socker? Jag kan få så om jag äter mycket socker och ihop med stress och magkatarr så blir det ungefär de problemen du beskriver. Jag tycker att du ska stå på dig att få göra en gastroskopi så att de faktiskt kollar hur din magsäck och tolvfingertarm ser ut. Jag gick i ett halvår med stora smärtor och problem ifrån magen innan ett snille kom på att kolla med gastroskopi. Jag hade ett, jag citerar läkaren, "-rejält magsår på tolvfingertarmen" och jag fick både skriftliga och muntliga skarpa instruktioner om att ifall jag fick en sådan smärtattack till så skulle jag åka in till akuten direkt eftersom det var så stor risk att magsåret började blöda och då kan det bli livshotande. Jag hade också de bakterierna i magen, helicobacter pylori, som kan orsaka magsår.
Eftersom jag hade ont över gallan så koncentrerades alla undersökningar till den innan magsåret upptäcktes men på den var det ju inget fel så en läkare på akuten sa till mig att det var min grundsjukdom (jag har central sensitisiering bland annat) som orsakade smärtan och att det inte fanns någon anledning för mig att åka till akuten. Jag äter ganska mycket morfin dagligen för mina grundsjukdomar iallafall men inte ens det hjälpte vid den fruktansvärda smärtan i attackerna. Jag stod ut hemma ett tag men åkte till slut till vårdcentralen och blev vidareskickad till en duktig kirurg som genast misstänkte magsår istället och han hade ju rätt. Jag har sedan dess, den 2 juni -13 ätit nexium (eller ezomeprazol som det heter om man ska få dem på frikort) och en hel massa gaviscon men jag är fortfarande dålig. Tack och lov får jag inte riktigt så allvarliga smärtattacker längre men jag kan fortfarande inte äta lagad mat två dagar i rad utan att ligga och kräkas i ett dygn utan jag får hålla mig till rostat bröd, det fungerar. Med den erfarenheten så tycker jag inte att du ska vänta utan be om ett besök på vårdcentralen och be om en gastroskopi eller iallafall att du får komma till en kirurg som är duktig på magar. Är det varken magkatarr eller magsår så får ni ju gå vidare därifrån. Det tog bara 2-3 veckor ifrån att remissen var skickad tills jag hade gjort gastroskopin så det tog inte så lång tid. Att ha problem med magen är väldigt tröttande så om du ska orka hålla ett så högt tempo som du gör så måste du få hjälp genast. Vem som helst hade fått kroppsliga problem av den stressen du utsätter dig för så du behöver verkligen kolla upp allt snarast.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta magkatarr??

Nämen CillaMuffins, det där låter inte bra :( Jag som hade tänkt fråga om du vill träna på klubben någon dag, men det avvaktar jag med tills du mår bättre!

Du kan ta ganska mkt omeprazol utan att det händer något, för min del slutar det mest i att jag inte blir så hungrig..
 
Sv: Är detta magkatarr??

Oavsett om det är magkatarr eller något med hjärtat så är ju stress en stor bov!
Frågan är om kroppen fixar "max ett år till"?

Provat på mindfulness? Yoga? Meditation? Det är ju verktyg som kan användas för att koppla av och man gör i princip ingenting... Känner igen känslan att ha svårt att koppla av, för mig fungerar det med avslappningsövningar samt stickning (fast då gör jag ju iofs någonting:p)
 
Sv: Är detta magkatarr??

Äter du socker? Jag kan få så om jag äter mycket socker och ihop med stress och magkatarr så blir det ungefär de problemen du beskriver. Jag tycker att du ska stå på dig att få göra en gastroskopi så att de faktiskt kollar hur din magsäck och tolvfingertarm ser ut. Jag gick i ett halvår med stora smärtor och problem ifrån magen innan ett snille kom på att kolla med gastroskopi. Jag hade ett, jag citerar läkaren, "-rejält magsår på tolvfingertarmen" och jag fick både skriftliga och muntliga skarpa instruktioner om att ifall jag fick en sådan smärtattack till så skulle jag åka in till akuten direkt eftersom det var så stor risk att magsåret började blöda och då kan det bli livshotande. Jag hade också de bakterierna i magen, helicobacter pylori, som kan orsaka magsår.
Eftersom jag hade ont över gallan så koncentrerades alla undersökningar till den innan magsåret upptäcktes men på den var det ju inget fel så en läkare på akuten sa till mig att det var min grundsjukdom (jag har central sensitisiering bland annat) som orsakade smärtan och att det inte fanns någon anledning för mig att åka till akuten. Jag äter ganska mycket morfin dagligen för mina grundsjukdomar iallafall men inte ens det hjälpte vid den fruktansvärda smärtan i attackerna. Jag stod ut hemma ett tag men åkte till slut till vårdcentralen och blev vidareskickad till en duktig kirurg som genast misstänkte magsår istället och han hade ju rätt. Jag har sedan dess, den 2 juni -13 ätit nexium (eller ezomeprazol som det heter om man ska få dem på frikort) och en hel massa gaviscon men jag är fortfarande dålig. Tack och lov får jag inte riktigt så allvarliga smärtattacker längre men jag kan fortfarande inte äta lagad mat två dagar i rad utan att ligga och kräkas i ett dygn utan jag får hålla mig till rostat bröd, det fungerar. Med den erfarenheten så tycker jag inte att du ska vänta utan be om ett besök på vårdcentralen och be om en gastroskopi eller iallafall att du får komma till en kirurg som är duktig på magar. Är det varken magkatarr eller magsår så får ni ju gå vidare därifrån. Det tog bara 2-3 veckor ifrån att remissen var skickad tills jag hade gjort gastroskopin så det tog inte så lång tid. Att ha problem med magen är väldigt tröttande så om du ska orka hålla ett så högt tempo som du gör så måste du få hjälp genast. Vem som helst hade fått kroppsliga problem av den stressen du utsätter dig för så du behöver verkligen kolla upp allt snarast.

Skrev fel ovan, risken finns att magsåret brister och det är då det kan bli livshotande. Jag var lite för trött när jag skrev förut.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag har i perioder problem med magen och ganska ofta magkatarr av olika grad. Då jagbhar en dålig period så får jag också dåligt flås. Kannbli andfådd av trappor och liknande. Omaprezol funkar bra för mig. På ett par dagar är jag redan mycket bättre.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Tack alla som delat med sig av sina erfarenheter. Jag tyckte det kändes ganska bra i ett par dagar men nu är det tillbaka igen… Har fått läkartid nästa vecka så det är ju positivt i alla fall :)
 
Sv: Är detta magkatarr??

En liten uppis: Läkaren visste inte riktigt vad hon skulle tro utan tippade på en inflammation i matstrupen pga långvariga uppstötningar. Jag skulle få tid till ett 24h-ekg för säkerhets skull och det är i morgon... Alltså ca 2 månader efter läkarbesöket. Härliga svenska sjukvård. Tur att jag inte är jättesjuk, och tur att jag har möjlighet att sätta mitt liv på lite paus nu ;). Jag tror inte att det är något med hjärtat för nu har jag käkat omeoprazol dagligen + novalucol eller sånt där som lägger sig som ett lock på magsäcken (glömt namnet) och det har blivit mycket bättre. Har också lagt om kosten helt och tagit paus från studierna så det har kanske bidragit. Men helt bra är det inte än. Vissa kvällar har jag ganska mycket besvär. Så frågan är hur lång tid det tar för en inflammation i matstrupen att läka ut? En annan teori var bråck på magmunnen, men hade det verkligen blivit så pass mycket bättre av medicinering mot uppstötningar?
 
En till uppis. Jag har nu gått ner drygt 12 kg och käkat omeprazol trådstarten, novalucolen är utbytt mot gaviscon (man får förstoppning av för mycket novalucol…). Jag har dessutom dragit ner på i princip alla aktiviteter som kan vara stressande. Plugget ligger på is och jag har sökt nytt jobb. Det är bättre! Låter jag bli omeprazolen så får jag ganska fort besvär igen dock. Har efter mycket om och men fått till ett besök hos allmänläkaren som tyckte att jag skulle prova en gastroskopi och när jag frågade om det var nödvändigt så sa hon nej. Men helst skulle jag dra ner på omeprazolen? Min slutsats blev att jag fick göra lite som jag ville.

Men men, ett plötsligt hugg i bröstet med efterföljande rusande hjärta kan alltså vara reflux. Det är jag ganska säker på nu :). Jag fick också reda på att det kan kännas lite kämpigt med andningen ibland och att man blir hostig när man lägger sig; besvär som jag har haft i flera år men eftersom ett lungfunktionstest visade att lungorna fungerade finfint så har jag inte brytt mig mer om det. Vidare har jag lärt mig att vad som triggar refluxen inte nödvändigtvis behöver vara sur eller stark mat, i mitt fall är det fet mat.
 
Jag tycker faktiskt att du ska göra en gastroskopi. Du kan få bli sövd om du inte vill göra den vaken. Ibland får man stå på sig som sjutton för att få bli sövd men sist ringde jag bara upp mottagningen där gastroskopin skulle göras och sa att jag ville bli sövd och det var inga som helst problem. Det kan ju vara så att du går omkring med magsårsbakterien i magen och då kommer du få äta gaviscon och omeprazol resten av livet för du kommer inte bli bra innan magsårsbakterien är borta. Det är ju onödigt (och dyrt) att äta mediciner i flera flera år som bara är konstgjord andning istället för att göra något åt orsaken om det nu är magsårsbakterien. Det är ganska vanligt att man har magsårsbakterien så det är absolut ingen omöjlighet att du har den. Om det är magsårsbakterien får man två olika sorters antibiotika och nexium (en effektivare medicin än omeprazol) en vecka eller om det var tio dagar och sedan ska man vara frisk ifrån eländet.

Jag blev ju inte bra och en uppföljningsgastroskopi gjordes och det visade sig att jag har gastropares. Enkelt uttryckt är min magsäck förlamad så den kan inte varken knåda maten eller tömma magsäcken normalt. Det är det som är orsaken till att jag inte kan äta någon varm mat utan att spy. Jag fick veta att smärtorna som kommer ifrån gastropares när attackerna sätter in kan misstas för hjärtinfarkt så det är ju inte konstigt att jag har ont när attackerna kommer heller.

Krya på dig!
 
En till uppis. Jag har nu gått ner drygt 12 kg och käkat omeprazol trådstarten, novalucolen är utbytt mot gaviscon (man får förstoppning av för mycket novalucol…). Jag har dessutom dragit ner på i princip alla aktiviteter som kan vara stressande. Plugget ligger på is och jag har sökt nytt jobb. Det är bättre! Låter jag bli omeprazolen så får jag ganska fort besvär igen dock. Har efter mycket om och men fått till ett besök hos allmänläkaren som tyckte att jag skulle prova en gastroskopi och när jag frågade om det var nödvändigt så sa hon nej. Men helst skulle jag dra ner på omeprazolen? Min slutsats blev att jag fick göra lite som jag ville.

Men men, ett plötsligt hugg i bröstet med efterföljande rusande hjärta kan alltså vara reflux. Det är jag ganska säker på nu :). Jag fick också reda på att det kan kännas lite kämpigt med andningen ibland och att man blir hostig när man lägger sig; besvär som jag har haft i flera år men eftersom ett lungfunktionstest visade att lungorna fungerade finfint så har jag inte brytt mig mer om det. Vidare har jag lärt mig att vad som triggar refluxen inte nödvändigtvis behöver vara sur eller stark mat, i mitt fall är det fet mat.
Jag har också reflex, och känner igen symtomen. Jag hade en ful inflammation i matstrupen och bråck på magmunnen. Jag har problem med fet mat jag också, men brukar se till att få i mig nexium innan jag ska äta.
Jag började med omeprazol/nexium dagligen. Nu tar jag "kurer" vid behov och äter då minst 14 dagar med nedtrappning.

Skönt att du fått det lite lugnare i livet nu!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För två veckor sen, drygt, var jag magsjuk. Spydde inget, snabbt övergående, men var matt dagen efter självklart. två dagar senare går...
Svar
5
· Visningar
8 236
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp