Är detta magkatarr??

Milosari

Trådstartare
Jag har under ca 3 månader haft problem med hjärtklappning och en fladdrande känsla i bröstet plus ovanligt mycket extraslag. Det har blivit ett besök hos jourläkaren och ett på akuten. Jourläkaren sa att det kunde vara arytmi som inte syntes på EKG just då, akuten sa att det var panikångest (jo tjena). En sjuksköterska som jag pratade med på vårdcentralen sa att det kunde vara min halsbränna som orsakar de här besvären och rådde mig att äta omeprazol ett par veckor.

Anledningen till att jag frågar är att jag inte kan få någon tid på vårdcentralen på en månad ca och jag har jättemycket besvär trots omeprazol :(. Det är minst sagt obehagligt när man känner sig såhär och jag har mycket svårt att sova.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag hade jättemycket av det du beskriver; ett tag blev extraslagen så intensiva att hjärtat rusade/hoppade/missade flera gånger per minut, oavbrutet. Jag gjorde EKG men man hittade inget. Det var väldigt obehagligt och skrämmande.

Nu har jag gått ner i vikt, jag har börjat springa regelbundet - och har i stort sett inga extraslag alls längre. För min del handlade det nog om att jag var i urusel form, hade övervikt och kondis som en hundraåring.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Skönt att höra att det finns fler (som överlevt ;) ). Jag har dock inte jättemycket övervikt (ligger precis över gränsen enligt BMI) och även om kondisen är sämre så promenerar jag nog ändå runt en mil om dagen. Så helt urusel kan den väl inte vara?
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag skulle nog inte nöja mig med att de avfärdade det som magkatarr. Speciellt inte om omeprazol inte hjälper...
Ring 1177 och se om de kan hjälpa dig vidare, de har skickat runt mig så jag fått hjälp om det inte räckte med råd över telefon.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Skönt att höra att det finns fler (som överlevt ;) ). Jag har dock inte jättemycket övervikt (ligger precis över gränsen enligt BMI) och även om kondisen är sämre så promenerar jag nog ändå runt en mil om dagen. Så helt urusel kan den väl inte vara?

Jag hade inte nån stor övervikt, vägde kring 75 (59 nu) till mina 169 cm och gick nog också en mil om dagen eftersom jag har en aktiv hund. Men nåt måste ändå fattats eftersom problemen (som pågått JÄTTElänge, flera år, men blivit allt värre) försvann till 99,99% efter min viktminskning och efter att jag börjat springa.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Men vad säger man? Vilka tester ska de göra? Nu känner jag mig så risig att jag funderar på att åka till akuten igen. Har en massa frossa också :(
 
Sv: Är detta magkatarr??

Ring och säg det du skrivit här! Skulle inte förvåna mig om de råder dig att åka till akuten heller, för så här kan du ju inte ha det!
 
Sv: Är detta magkatarr??

Ja det var ju det jag gjorde, och då sa de att om det blev värre så skulle jag åka till akuten. Det blev värre, och jag åkte till akuten. Där tillbringade jag hela natten, sedan sa de till mig att jag hade en ångestattack och att jag skulle åka hem. Blodproverna och ekg såg okej ut, så då kunde det enligt dem absolut inte vara något fel på hjärtat? Men ångest är det inte. Jag får såklart en massa ångest av detta, men något annat är grundorsaken.

Har i alla fall klämt i mig två novalucol och det känns lite bättre. Frossan kanske är trötthet, jag sov sammanlagt max 4 timmar i natt...
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag ska gå ner i vikt i vår är det tänkt. Fick 3 månader hos viktväktarna i julklapp :). Hur mycket behövde du gå ner för att du skulle må bättre? Inte alla kilon väl?
 
Sv: Är detta magkatarr??

Stress? Jag får det du beskriver ungefär när jag är stressad för länge. Nu fångade de extraslagen på EKG så det gjordes ultraljud för misstänkt hjärtmuskelinflammation plus ett 24 timmars EKG för säkerhets skull.
Tänkte även på attackvis förmaksflimmer om det kan stämma in? Fick jag i höstas innan jag gav upp och sjukskrev mig pga utmattning, gick över efter ett par veckors vila http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Formaksflimmer-attackvis/
 
Sv: Är detta magkatarr??

Min sambo hade precis så som du beskriver i ett par veckor.... Åkte till akuten och gjorde EKG som såg bra ut.
När det sedan fortsatte så läste han om att just reflux/ magkatarr kan ge liknande symptom. Vår son har reflux ( han är snart 2 år) och äter Nexium för det, så sambon testade helt enkelt att äta hans medicin o två dagar och blev mycket bättre ( vet att det inte bra att självmedicinera...). Fick tid på vårdcentralen och fick medicin utskrivet för reflux. Nu känner han inte av det. Däremot ska man också undvika juice, alkohol, stark fet mat och kaffe.
Det kan ju vara så att receptfri omeprazol inte är tillräckligt för dig utan du kanske behöver något som verkar på annorlunda sätt för din reflux? Det finns (tror jag) 4 olika verkningsmekanismer som man kan behandla reflux.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Boka tid på din vårdcentral så att de kan remitera dig för utredning. Finns olika apparater du kan ha hemma en tid beroende på hur ofta du har besvär för att kunna fånga dem på ett EKG. 24 (-48) timmars apparater som man bär hela tiden om det kommer nästan varje dag. Något som kallas tumEKG som man trycker tummarna mot när det kommer och som man kan ha hemma lite längre. Om du ska remitteras till hjärtmottagning eller direkt till en fysiologisk klinik beror lite på hur det är uppbyggt där du bor.

Bra att veta är att om det bara är extraslag är de ofarliga även om det kan kännas jobbigt. De flesta andra typer av arrytmier är ofta inte heller akut farliga så länge de inte går alltför fort så att du blir svimfärdig eller faktiskt svimmar.

Omeprazol kan du ta 40mg dagligen om du inte redan gör det för att testa om det ändå är magen.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag ska gå ner i vikt i vår är det tänkt. Fick 3 månader hos viktväktarna i julklapp :). Hur mycket behövde du gå ner för att du skulle må bättre? Inte alla kilon väl?

Nej, jag märkte skillnad nästan omedelbart. Jag bantade genom att byta ut ris, pasta och potatis mot berg av grönsaker (frysta påsar) och jag tror att det var en del av vad som gjorde skillnad; idag kan jag få hjärtklappning och rubbningar om jag äter tung och fet mat i stor mängd. Så det har säkert nåt med magen att göra, eller att det blir påfrestningar på "systemet" när man äter tung mat. Jag vet inte. Men just det där "fladdret", rytmrubbningarna, rusningarna och att hjärtat liksom hoppade över slag (slog men det kändes inget i pulsen), det minskade så fort jag ändrade matvanor.

Att jag springer också är en följd av viktminskningen, det är tungt att springa med en massa extrakilon och jag har aldrig varit nån löpare eller idrottare. Men idag springer jag lätt 15 km och det hade jag inte kunnat tänka mig förra julen!
 
Sv: Är detta magkatarr??

Omeprazol kan du ta 40mg dagligen om du inte redan gör det för att testa om det ändå är magen.

Den dosen kan du dubbla. Ta 20 mg, fyra gånger jämnt utspridda över dagen i ett par veckor. Är det magkatarr bör medicineringen bita på det.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Jag har magkatarr sedan 20+ år och den kan yttra sig på olika sätt (jag blir illamående, yr och kan inte äta).

Jag har fungerat bra på Ranitidin men dum som jag var förrförra gången jag behövde medicin mot magkatarr så gick jag med på att få Omeprazol och helvete vad dålig jag blev (den skulle ju vara SÅÅ bra!). Om man googlar är det INTE ovanligt med biverkningar så om jag vore du skulle jag testa Ranitidin (finns receptfritt) och naturligtvis uppsöka vården igen.
 
Sv: Är detta magkatarr??

*kl*

Jag tål inte omeprazol i kapslar, på dom blir jag jättedålig (svullen mage, magknip på konstiga ställen, känsla av hjärtflimmer, frossa osv). Däremot fungerar det utmärkt att ta dom i tablettform. Tyvärr är de svindyra som tabletter - även på recept. Men det är nexium också som jag får ta ibland.
 
Sv: Är detta magkatarr??

Tusen tack för alla tips!

Jag har inte upplevt att jag får några biverkningar av omeprazolen, utan tvärtom verkar de för "klena". Men jag är jättenojjig med att ta fler tabletter än vad som står på paketet så jag håller mig till en tills jag fått någon läkare att ordinera fler. Dumt och fånigt, jag vet… Men jag inbillar mig att jag inte kan överdosera Novalucol så det kan jag ju ta när det blir för jobbigt.

Det kanske är den feta maten som gör det värre? Det har ju varit riktigt hemskt nu i jul, jag har knappt stressat alls utan bara varit ledig. Men ätit dålig julmat några gånger. I förrgår åt jag 1/2 pizza och efter det sov jag jättedåligt. Igår åt jag upp resten och efter det började hjärtat rusa. Ska bara äta kokt fisk och kokta grönsaker någon vecka och se om det gör skillnad! Pizzan var ändå tänkt att bli den sista på ett bra tag…

Tog i alla fall ett par Novalucol till + åt en miniportion med risgrynsgröt på kvällen och lyckades somna sittandes. Så idag känner jag mig utsövd!

Jag ska be att få göra ett 48 h ekg och kanske ett när jag anstränger mig. Jag tycker nämligen att jag blir orimligt anfådd även vid måttlig ansträngning (typ gå i uppförsbacke…). Jag har som sagt jättedålig kondis men det här har kommit lite plötsligt. Om inte annat så kan de i alla fall utesluta att det är något annat fel!

Och när det gäller stress så är jag livrädd för att det skulle vara boven :(. Jag har under några år haft en sysselsättningsgrad på 130-225 % och i vår kommer den ligga på 160. Plus att jag jobbar en del ideellt och så har jag ett intresse som tar mycket tid. Men jag har svårt att se hur jag skulle kunna minska på detta? Det skulle vara det ideella och fritidsintresset, men det är ju det som jag tycker är så himla roligt. Och jag tycker att jag har varit ganska noga med att hitta stunder (nästan) varje dag som jag ägnar åt helt hjärndöda aktiviteter (typ lugna datorspel och TV-tittande) så hjärnan får en chans att vila sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta magkatarr??

Och när det gäller stress så är jag livrädd för att det skulle vara boven :(. Jag har under några år haft en sysselsättningsgrad på 130-225 % och i vår kommer den ligga på 160. Plus att jag jobbar en del ideellt och så har jag ett intresse som tar mycket tid. Men jag har svårt att se hur jag skulle kunna minska på detta? Det skulle vara det ideella och fritidsintresset, men det är ju det som jag tycker är så himla roligt. Och jag tycker att jag har varit ganska noga med att hitta stunder (nästan) varje dag som jag ägnar åt helt hjärndöda aktiviteter (typ lugna datorspel och TV-tittande) så hjärnan får en chans att vila sig.

Att ha den graden av sysselsättning under så lång tid så vore det märkligt om du inte fick symtom som magkatarr, hjärtklappning etc. Datorspel och TV är inte så avkopplande för hjärnan som man kan inbilla sig, lika lite som några glas vin är avkopplande för kropp och hjärna.

Vad är det som gör det så svårt att minska på det? Skuldsatt? Maffian efter dig?
 
Sv: Är detta magkatarr??

Då har du nog svaret där...du får ta och lugna ner dig lite.
Om du inte vill minska ner på det ideella (heter det så?) får du kanske hoppa över tv-spel och tv-tittande om kvällarna.
Stäng av tv:n 2 timmar innan du ska lägga dig.
Sedan sätter du dig bekvämt i soffan, kanske ingosad i en mysig filt, på med ansiktsmask och lugnande musik, öva på att slappna av.
Yoga kanske?
 
Sv: Är detta magkatarr??

Då har du nog svaret där...du får ta och lugna ner dig lite.
Om du inte vill minska ner på det ideella (heter det så?) får du kanske hoppa över tv-spel och tv-tittande om kvällarna.
Stäng av tv:n 2 timmar innan du ska lägga dig.
Sedan sätter du dig bekvämt i soffan, kanske ingosad i en mysig filt, drick ett gott te (milt, helst örtteer) på med lugnande musik och gör avslappningsövningar.
Yoga kanske?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För två veckor sen, drygt, var jag magsjuk. Spydde inget, snabbt övergående, men var matt dagen efter självklart. två dagar senare går...
Svar
5
· Visningar
8 235
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp