Är detta något som har med fölet att göra?

N

Nekko

Jag har ett dräktigt arabsto som börjat bete sig konstigt, hon har varit dräktig ca 90 dagar. Hon ställer sig som om hon skulle kissa, dvs med bakbenen bakåt och frambenen något framåt. Det ser ut som om hon ville sträcka ut magen. Någon som varit med om något liknande? Hon är inte påverkad i övrigt, alltså inga koliksymtom. Hon har några dagar gått på ett relativt kraftigt bete. Beter sig ston så här om de skall kasta fölen? Kan nämnas att detta är mitt stos första föl. Hoppas någon känner igen detta...
 
Fölungen/fostret kan redan nu trycka på stoets urinblåsa, vilket leder till att hon kan känna sig kissnödig och ställa sig som om så vore.
Sedan kan dräktiga ston brunsta trots dräktighet.

När kollade Du hennes dräktighet senast?! Jag brukar kolla med UL på 17:e dygnet och sedan runt 40:e dygnet. Därefter gör jag en manuell/rektal undersökning nu på hösten inför uppstallningen. Så ta ut vet. för att kolla.
Jag tror inte Du behöver oroa Dig.
När ett sto skall kasta märker man det oftast inte, utan antingen så blir hon brunstig igen eller så kan man om det gått längre tid se ett kastat foster i boxen/hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 873
Senast: Sryoqwe
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: ginnies
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 614
Senast: Snubbelfot
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: Safir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp