Bukefalos 28 år!

Är detta ögoninflammation?

millan10

Trådstartare
För en vecka sen fick jag en liten vit plutt på insidan av ögonlocket i nederkant av höger öga. Misstänkte att detta var en vagel och ett par dagar senare köpte jag Noviform eftersom svullnaden blivit lite värre. Imorgon har jag sett ut såhär i en vecka och jag har använt salvan i fem dagar. Det ser ut som att den vita plutten har försvunnit, men det är fortfarande något som buktar ut på insidan av ögonlocket. Har även en svullnad och rodnad kvar. Kan det vara så att den misstänkta vageln gett mig ögoninflammation? Jag är inte röd i själva ögat och har ingen varbildning. Upplever däremot att det svider i ögat till och från, ungefär samma känsla som när man inte blinkat på länge. Då brukar det bildas lite tårar som fuktar ögat igen. Vet inte om jag ska avvakta ytterligare några dagar till eller kontakta vården.

14xm5ol.jpg
 
För en vecka sen fick jag en liten vit plutt på insidan av ögonlocket i nederkant av höger öga. Misstänkte att detta var en vagel och ett par dagar senare köpte jag Noviform eftersom svullnaden blivit lite värre. Imorgon har jag sett ut såhär i en vecka och jag har använt salvan i fem dagar. Det ser ut som att den vita plutten har försvunnit, men det är fortfarande något som buktar ut på insidan av ögonlocket. Har även en svullnad och rodnad kvar. Kan det vara så att den misstänkta vageln gett mig ögoninflammation? Jag är inte röd i själva ögat och har ingen varbildning. Upplever däremot att det svider i ögat till och från, ungefär samma känsla som när man inte blinkat på länge. Då brukar det bildas lite tårar som fuktar ögat igen. Vet inte om jag ska avvakta ytterligare några dagar till eller kontakta vården.

14xm5ol.jpg
Skulle snarare bara tro att du är irriterad i ögat, både jag och mitt ex fick ögoninflammation och det gick verkligen över natten från att vara lite små irriterade i ögonen till att knappt kunna öppna ögonen när vi vaknade och var helt illröda i ögonen. Mina ögon var nog värst då jag inte bara hade "ådror" i ögonen utan de hade dessutom spruckit och det var liksom blod under hinnan på ögat.
Båda våra ögon "varade" och fick tvätta ur ögonen försiktigt 3 gånger om dagen minst om jag skulle kunna se.

Vagel kan det vara, absolut. Det finns ju tyvärr inte så mycket att göra åt och brukar ju försvinna av sig självt. Mitt ex hade problem med tårkanalen som det blev stopp i då blev hen också svullen och irriterad i ögat. Hen fick även inflammation i en hårsäck (ögonfrans) som gjorde att ögonlocket svullnade upp. Fick tillslut "opereras" (litet snitt på insidan) för att lätta på trycket. Så det kan ju vara lite "vad som"

Men inflammation brukar gå snabbt och man blir verkligen super röd i ögonen och varig. Sen är tipset att försiktigt tvätta ögat med vatten och bomullspadd. De skriver inte gärna ut ögonsalva, till slut fick jag det då mitt var super envist och jag hade svårt att se för att det varade ihop hela tiden. Så jag skulle avvakta om jag var du. Antagligen kommer de bara säga att du ska tvätta försiktigt med vatten 2 gånger dagen i en vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som har misstänkt senskada. Har kliniktid nu på fredag. Skadan har uppkommit nu i måndags. Min fråga är egentligen...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Elisha
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 061
Övr. Hund Vet att det finns några uppfödare här och tänkte kolla hur ni resonerar/ställer er kring detta. De som har valpen idag vill...
Svar
13
· Visningar
3 872
Senast: vallhund
·
Hästvård Upptäckte att damen min har en vit-grå fläck i ögat, någonting som tillkommit senaste veckan, misstänkte såklart direkt ett hornhinnesår...
Svar
12
· Visningar
3 434
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp