Bukefalos 28 år!

Reklamation av valp

Mirrou

Trådstartare
Vet att det finns några uppfödare här och tänkte kolla hur ni resonerar/ställer er kring detta.

De som har valpen idag vill reklamera/häva köpet. Dvs, både lämna tillbaka henne och de vill ha pengar för alla utgifter de haft för henne hittills.
Valp (SKK) som är 14v, såldes med foderavtal med bilaga att hunden skulle avbetalas, de har betalat en mindre summa hittills. De hör dock inte hit eftersom vi skall riva denna bilagan och betala tillbaks den summan, men då kvarstår foderavtalet och vi skall oavsett vad gå efter detta.
De vill lämna tillbaks valpen omgående.

Bakrund:
Lite mer än 3 veckor efter att de hämtat valpen får den diarré och feber. De åker in på kvällen med valpen, där den läggs in över natten då valpen även har vätskebrist, troligtvis pga diarrén.
De tar olika prover, som visar att valpen hade anemi, höga vita blodkroppar och vaginit.
Valpen skickas hem efter att ha legat inne 1 natt, får Vetromoxin och dietfoder.
De misstänker mask, träckprov skickas till SVA som visar att det inte fanns några tecken på mask eller parasiter.

Mellan dessa vet besök dricker och kissar valpen mycket.

2v efter det gör de ett nytt besök hos en annan veterinär, de tar blodprover som visar inget onormalt mer än höga vita blodkroppar, de tar urinprov som visar att det finns bakterier i urinen.
10 dagar med vetromoxin, därefter återbesök för nytt urinprov och koll av bakterier för att se om de försvunnit eller ej. Har de inte försvunnit så skall de göra ultraljud på buk för att se njurar m.m.

De är inne på 3:e dagen av den senaste medicineringen, dvs de har fortfarande inte fastställt någon direkt diagnos mer än att valpen har urinvägsinfektion.

Frågan är, kan de för det första lämna tillbaka en valp som inte är fullt utredd och är under medicinering?
Och sedan försöka kräva oss på pengar för utgifterna när en fullständig diagnos inte är fastställd?

Ja, jag har pratat med juridiska på SKK och de säger som så att jag skall ge tillbaka den summan de gett för valpen hittills och riva den bilagan (Givetvis gör jag detta utan krångel). Men då kvarstår foderavtalet som gäller, och där får jag lite halvt luddiga svar från SKK. Jag har mailat dom för att få klarhet i saken och skall ringa dom imorgon igen.
Ena sa att vi skall ta tillbaks valpen omgående, så fort jag betalat tillbaka den summan de gett oss och fortsätta utreda valpen själva.
Den andra sa att jag skall avvakta i väntan på en fullständig diagnos, för att få veta om det bara är en elak urinvägsinfektion eller något njurfel tex som spökar för att kunna avgöra om det skall gå som dolt fel eller en reklamation.
Och att jag inte alls behöver ta hem valpen, för en reklamation är bara ett påpekande av ett fel som finns.

Så, jag är lite nyfiken på hur andra ställer sig till detta.
Nej, jag är inte oävna till att ta tillbaks valpen eller stå för deras kostnader utan jag vill att detta skall gå rätt till för alla parter.
 
Sv: Reklamation av valp

Jag skulle ha hävt köpet helt och ersatt deras självrisker. Jag förutsätter att den är försäkrad. Jag antar att den är såld med bibehållen avelsrätt, men det förfaller ju om valpen tas tillbaka och pengarna återbetalas. Inget blir bra för någon om valpen blir kvar hos en köpare som ångrar sig.
 
Sv: Reklamation av valp

Ang reklamation, så tolkar jag dig som att köparna reklamerat köpet och vill häva? Då har de ju inte "bara" påpekat ett fel som finns, utan talat om vad de vill för följd ska ske med anledning av felet, dvs hävning. Bara som en parantes.

Jag håller dock med övriga, att kan du så ta tillbaka valpen, oavsett vad du måste eller inte. Det är nog enklast och billigast för alla parter. Skulle inte vilja ha en hund hos en FV som inte vill ha den egentligen.
 
Sv: Reklamation av valp

+ Druvan

Enl. Juridiska på SKK kan inte en reklamation ske såvida felet inte fanns vid leverans, och eftersom de inte vet vad felet är eller om det "bara" är en elak urinvägsinfektion så är det ingen skälig grund att reklamera dvs. att jag skall stå för veterinärs kostnader.

En FV hund har de rätt att lämna tillbaks när som, och jag kan inte hindra dom. Givetvis vill jag inte ha en valp på foder hos någon som inte vill ha den. Där är dock inte bekymret, utan det är just reklamationen och att de vill att jag skall stå för veterinärs kostnader som jag är fundersam över, och om de verkligen kan kräva mig på det då valpen inte är fullutredd med en diagnos.
Valpen är absolut inte lidande i dagsläget i där den bor idag, som jag förstår så hade de velat ha kvar den men är trött på sjuka hundar som då är grunden till att de inte vill ha kvar den ett längre tag.

Kan och kan ta tillbaka valpen visst. Enligt dom skall inte valpen utsättas för smittorisk eftersom den kan vara så infektionskänslig, då den inte är fullvaccinerad och de inte vet om det finns en bakomliggande orsak till urinvägsinfektion då de fanns E-Coli och andra bakterier i. Och att flytta den hit där det bor 4 andra hundar som tävlas samt tränas med varje vecka för tjänstehundsutbildning så är det inget som vi bara kan lägga ner. ÄR det då verkligen vad som är bäst för valpen i sig tills vi fått svar på vad det är med valpen?
Jag är kluven.. Vi kan inte lägga ner träning av hundarna eftersom certprov sker om ett par månader och det kan inte skjutas på.
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamation av valp

Det jag menade med att jag i ditt läge skulle erbjuda mig att ta tillbaka valpen, även fast du inte i nuläget måste. Mot att de får stå för sina veterinärkostnader so far. Ni går "halva vägen var" och som jag ser det så med det man vet idag tjänar alla på det. Du eftersom du slipper risken att det visar sig vara ett dolt fel, och de har grund för hävning och således för ersättning för utgifterna. De eftersom de får stopp på kostnaderna, och slipper risken att det visar sig inte vara ett dolt fel och de fått betala ännu mer innan det är över.

Så jag skulle helt enkelt prova att förlikas här och nu, även fast du inte behöver.

Alternativet om du verkligen inte vill ha hem den, är att förlikas enligt ovan men valpen kvarstår hos FV tills den är frisk nog att tryggt flytta tillbaka (ja eller tas bort om det skulle vara så illa) - men du står för kostnaderna för den som om den bodde hos dig.

Lite spinoff, men ang UVI:n, så har valpen några mer symptom? Röd i öronen, kliar, nåt? Nu var min äldre, men han hade (och det är ändå en hane) upprepade urinvägsinfektioner som hela tiden kom tillbaka. Ingen fattade varför, och njurfel etc uteslöts. Han visade senare symptom på allergi och genomgick en långvarig allergiutredning. Jag hade en känsla av att de två hängde ihop, att urinvägsinfektionerna hade med allergin att göra, men det fanns liksom ingen rimlig förklaring hur de skulle det. Det är inte ett normalt symptom helt enkelt och inte logiskt symptom. Han behandlades tillslut i över en månad med monsterantibiotika, men inte förrän vi fick allergin under kontroll slutade han få upprepade uvi:s. Sen den dagen har han inte haft en enda =)
 
Sv: Reklamation av valp

kl

Det beror på om ni har registrerad kennel, då kan det anses att ni har företag, annan lagstiftning än om ni är privatpersoner.

Mig veterligen får man inte göra egna bilagor till SKKs avtal, de är inte giltiga. Däremot kan man skriva köpeavtal o ett separat avtal om avbetalning.

Som medlem i SKK är man skyldig att hålla sig till klubbens regler, vilka ni brutit emot med denna märkliga avtalsskrivning.

Riv inte bilagan, ta emot valpen o betala tbx det ni fått betalt för den o skriv ordentligt kvitto för transaktionen. Med lite tur kommer ni undan med bara förskräckelsen, o du gå SKKs uppfödarutbildning innan du tar fram fler valpar.
 
Sv: Reklamation av valp

Krasst sett kan de inte hävda dolda fel och därmed ersättning för veterinärvård så länge ingen diagnos finns. Idag bör de således inte ha rätt till mer än att häva köpet dvs. lämna tillbaks valpen och få tillbaks vad de har betalat för den.

Allt utöver det är good will från din sida.
 
Sv: Reklamation av valp

Jag vet egentligen ingenting.
Men vore det jag hade jag tagit tillbaka valpen och betalat tillbaka valp pengarna.

Veterinärvårdsräkningarna skulle jag inte betala tillbaka.
Är man fodervärd så har man ju bundit upp sig på att betala hundens omkostnader ink veterinärvård vid behov utan att äga hunden..
 
Sv: Reklamation av valp

Ja det är den. Som tur är i samma bolag som jag har. Annars hade jag fått problem med försäkring om valpen kommer hem och ska fortsättas att utredas.
 
Sv: Reklamation av valp

kl

Det beror på om ni har registrerad kennel, då kan det anses att ni har företag, annan lagstiftning än om ni är privatpersoner.

Mig veterligen får man inte göra egna bilagor till SKKs avtal, de är inte giltiga. Däremot kan man skriva köpeavtal o ett separat avtal om avbetalning.

Som medlem i SKK är man skyldig att hålla sig till klubbens regler, vilka ni brutit emot med denna märkliga avtalsskrivning.

Riv inte bilagan, ta emot valpen o betala tbx det ni fått betalt för den o skriv ordentligt kvitto för transaktionen. Med lite tur kommer ni undan med bara förskräckelsen, o du gå SKKs uppfödarutbildning innan du tar fram fler valpar.

Nja nu håller jag inte med riktigt.

En uppfödare räknas som regel som näringsidkare oavsett om hunduppfödningen bedrivs som yrkes- eller hobbyverksamhet och det har inte att göra med om du har kennelnamn eller ej. SKK regelverk kräver inte kennelnamn från kull nr 1 t ex. Däremot gäller olika lagstiftning om köparen är privatperson eller uppfödare.

Så säger sedan SKK på sin sida "Det är med andra ord viktigt att uppfödaren ger köparen så mycket information som möjligt vid köpet. Denna information ska dokumenteras i en bilaga vilket framgår på avtalets framsida." Samma sak att om säljaren gör ett prisavtal - dokumentera i bilaga och då hur mycket och varför.
Idag SKA du alltså skriva bilagor till avtalen däremot är köpeavtal, fodervärdsavtal och köpeavtal med
bibehållen avelsrätt tvingande avtal. Som SKK-uppfödare måste man använda sig av avtalen vid respektive form av överlåtelse av en och får inte ändra innebörden eller villkoren i avtalet.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/avtal-J17.pdf

Sedan gör vi alltid så att vi stämmer av bilagor och formuleringar med SKK juridiska avdelning - livrem och byxhängsler du vet
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa "Roade" oss med att åka in akut till vet. igår då den yngsta hunden lyckats riva sej i ögat... Väl på plats blev vi väl omhändertagna...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
S
Övr. Hund Hej, jag behöver hjälp! Nu är det så att jag lämnade tillbaka valpen till uppfödaren pga av skada, såkallad osteokondros(finns en tråd...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 472
Senast: Svensson_
·
Övr. Hund Pappas 7 månader gamla riesentik fick åka akut till djursjukhuset igår. Har varit som vanligt innan (en urinvägsinfektion som 10 - 12...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: villi
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 288
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp