Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

*kl

Jag förväntade mig en glad, livlig, okomplicerad hund, aktiv men lättsam , en bra förstavalp. En cockerspaniel!


Fick en glad, livlig och aktiv hund helt klart, men okomplicerad? HA :p
Lowa är 3 år nu och har ända från början visat ett temperament och humör över det vanliga. Hon är snäll och vänlig till tusen men hon TYCKER väldigt mycket och hon verkar ha väldigt mycket att tänka på konstant :p
Måste uttrycka väldigt mycket känslor jämt och har dem på utsidan större delen av tiden. Vääldigt mycket tid har gått åt till att lugna, dämpa och avdramatisera, och det får jag fortfarande jobba med dagligen.
Hon är tuff på utsidan men egentligen en väldigt känslig individ som vill ha massor av närhet och kärlek.. Bortskämd kanske endel skulle kalla det men då känner dom oss inte =)

Hon älskar att vara med överallt, arbeta och lär sig väldigt snabbt när det handlar om nya tricks och träning, men det tog en evighet att lära henne vara rumsren, ensam hemma och gå fint i koppel, nu gör hon dock allting utan minsta problem men hjälp vilket tålamod som gått åt!

Nu är hon 3½ år och om folk kallar henne knepig nu undrar jag hur hon kommer bli när hon blir gammal tjurig tant haha!
Lowa har mycket egenheter för sig helt klart men jag skulle inte byta henne mot något i världen och vi kompar väldigt bra ihop:)

Min syster har en cocker hon också och hennes och min är som natt och dag. Hennes är just så som jag trodde att min skulle vara ;). Och då tog hon ändå sin i princip ohanterad som unghund och har inte behövt anstränga sig speciellt mycket, ligger nog mycket i individen det där..


Sen har jag en rottis också som är allt annat än rastypisk, en stor nallebjörn utan minsta arbetslust eller skärpa, men henne köpte jag just därför så jag förväntade mig inget annat =)
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Jag skaffade min tik, en new foundland -som vuxen hund, innan det hade jag ungefär som red_chili följt hunden under några år och haft henne hemma i perioder innan hon flyttade hit :laugh:
Så jag visste på ett ungefär vad jag fick.

Det jag väntade mig

En lugn, snäll tjej som inte ställer så mycket krav på sin tillvaro. Lite lat, matglad och snäll mot barn, djur och överlag en tik som ser på kaos med ett stort lugn.

Det jag fick

Ja jag fick en lugn och snäll tjej som inte ställer så mycket krav men när jag började pröva att hänga med min kompis och hennes brukshund (dobermann) på olika saker visade det sig att hon glatt hängde med på det mesta och vi har prövat både spår och agility (väldigt anpassad agility med tanke på att hon endå är nio år i år) och hon är jätteglad jämt och tycker det är svinkul att få lära sig nya saker :laugh:
Och det är superskönt att ha en hund som inte kräver aktivitet av det hårdare slaget utan ligger och tar det lugnt tills jag tycker att det är dags att hitta på något.

Hon blev mer mammig än vad jag hade trott, hon är en vänlig själ mot alla men nu är det så supertydligt att hon är en stor mammagris, hon går inte ifrån mig nästan om sambon försöker ta med henne på promenad. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är jag som har huvudansvaret för henne och spenderar mest tid med henne. Jag är den som åker och tränar saker och badar med henne också.

Det blev så supertydligt igår när min syster som inte träffar henne så ofta var hundvakt, jag trodde nästan hunden var sjuk för hon hade knappt rest sig upp för att hälsa och sen fick syrran släpa med henne ut på promenad. Åh va orolig jag vart :crazy: Så kom jag hem och blev som vanligt nästan vält av femtio kilo glad hund :p

Jag fick även en hund utan någon som helst jaktlust, hon drar inte efter något. Det sprang förbi ett rådjur 10 meter före oss på en stig för något tag sen och hon satte sig bara och väntade på att matte skulle fjanta klart med kameran (fick en bild på ett brunt arsle som skuttade bortåt, typiskt.).
Hon är snäll med katter och rätt duktig med andra hundar = Hon dominerar över de flesta, de som försöker mopsa sig (har bara vart hanar faktiskt, två stycken) får hon inte träffa.
För jag tycker att en ung hane som är beredd att slåss mot en äldre tik som det verkligen syns på att hon är queen B, är sjuk i huvet, och min hund kan inte försvara sig mot något sånt och ska verkligen inte behöva göra det heller. Men dom flesta brukar lägga sig platt för henne :laugh:

I stort har jag ett väldigt enkelt hundägarliv :laugh: Jag skulle inte orka ha en hund som varje dag är en kamp med, eller en hund som kräver militant diciplin jämt och 5 timmar aktivering per dag.

Sambon vill gärna ha en till nuffla -men det får bli när vi har mer plats (ett hus alltså) vi bor i en bostadsrätt på lite över 80 kvadrat och en stor hund och två katter är liksom lagom med vad som får plats utan att det blir kaos.
Min sambo blev jättefrälst på rasen, vilket är kul för att han var ingen hundmänniska innan vi skaffade henne :laugh:.
Så vi har väl bestämt att vi kommer skaffa en till tik -men än så länge är det bara lilltåfflan som bor här och får all uppmärksamhet :D
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Fast jag tror inte det spelar någon roll hur de är. Har man en Weim får man genast merbegär. Husse pratade om framtida möjlighet om att köpa en valp om vi genomför bostadsbyte och jag såg genast en liten grå trulig sak med blå ögon och dumboöron för mitt inre :D Husse var väl inte lika "på" och tyckte att det finns med än Weimz :eek: Jag är ganska säker på att det blir en weimz till om ett år eller två :angel::devil::love:

Oja! Jag har redan bestämt varifrån min nästa ska komma :angel: Men å andra sidan så inser jag nu, med hjälp av skeptisk sambo, att mina nuvarande måste vara äldre och jag ha slutat plugga. Men sen:devil: Så om 2 år ska jag ha en liten långöra igen:angel:
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Sen har jag en rottis också som är allt annat än rastypisk, en stor nallebjörn utan minsta arbetslust eller skärpa, men henne köpte jag just därför så jag förväntade mig inget annat =)

Det som gör min rottis lätt, förutom att han är ovanligt trevlig (partisk?Jag?) och stabil är just att han fungerar som en stabil hund ska göra enligt alla hundkunniga.
Visst han flyttar gradvis fram sina positioner om man blir slapp och i händerna på tex min syster hade han varit komplett odräglig, men gör man bara som man "ska" så fungerar hunden ungefär enligt formel 1a för något krävande hund.
Säger boken eller tränaren "Gör A för att få hunden att göra B" och man gör "A" så gör hunden i de allra flesta fall "B"...

Säger boken/tränaren att man ska göra A för B så kan tibben lika gärna göra C eller Y som B...;)
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

sådana böcker är skrivna för schäfrar och i viss mån även andra brukshundar. labben kör också med överraskningstekniken. med öronen spetsade och ögon stora som tefat, men när han tror att han har kommit på vad han ska göra så är det inte ofta rätt. inte ens om han får all hjälp i världen, typ att man lyfter upp godisen, trycker på rumpan och säger sitt = snurra?
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

sådana böcker är skrivna för schäfrar och i viss mån även andra brukshundar. labben kör också med överraskningstekniken. med öronen spetsade och ögon stora som tefat, men när han tror att han har kommit på vad han ska göra så är det inte ofta rätt. inte ens om han får all hjälp i världen, typ att man lyfter upp godisen, trycker på rumpan och säger sitt = snurra?

Typ, och när han tror att han kommit på vad man vill är det totalt omöjligt att övertyga honom om motsatsen - för HAN har ju alltid rätt.
Han vet bäst och är man bara tillräckligt envis så ska väl matte för tusan begripa det.

Du ska se hans frustration om jag inte går och lägger mig min vanliga tid. Då går han och vankar, stampar i golvet och till slut, under högljutt suckande ger han mig en sur blick och går och lägger sig.

Korrigerar man honom så blir han fullkompligt perpelex över att jag vågar säga till HONOM. Otänkbart!
Väger man dessutom bara lite drygt nio kilo är det inte lätt när man tror och tycker att alla ska dansa efter hans pipa...
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

KL!

Jag har en Beauceron, och när jag letade hund ville jag ha en Schäfer (jag har levt många år med den rasen) men eftersom jag (då) knappt mött en enda Schäfer utan problem, fysiska inte minst men även mentala, ville jag hitta en hund med Schäferns underbara lojalitet, förighet, arbetsvilja och intensitet, men utan de negativa bitarna.
Beauceronen hittade jag av en slump, jag var på en Hundutställning i Hässleholm för att titta på hundar ihop med en författare som jag illustrerade en hundbok åt. I ena änden av området fanns en grupp av hundar som jag aldrig tidigare sett, de var lösa (!) och sprang runt inom sitt lilla område, glada och lekfulla och otroligt vackra. Jag gick fram och frågade vilken ras det var, och fick svaret -Beauceron! Jag kunde bara inte glömma dem så när jag kom hem läste jag på om dem, och insåg att jag sprungit rakt på min Drömhund!
När jag sen hittade "min" uppfödare och hälsade på hos henne, var hennes hundar precis som jag ville att min skulle vara, och jag fick så småningom tinga en valp, som sen föddes nästan ett år senare!
Och hur blev det då...?
Ja, som en del här på forumet vet :angel:;) dras rasen Beauceron med andra problem, främst mentala, som jag nog inte var helt medveten om. De räknas ofta som otillgängliga, reserverade och allmänt knepiga.
Min hund har INGA som helst reservationer, han är otroligt social, lite översocial förmodligen, orädd och framåt.
Men - han är ingen Schäfer! Han har inte alls Schäferns "will to please" och förighet. Han är extremt lättlärd och älskar att lära sig nya saker, han kan lära sig ett trick om dagen lätt som en plätt. Men tråkiga saker, som vanlig Lydnad, måste han motiveras till. Han gör inget om det inte lönar sig för honom, jag måste motivera och hitta nya roliga belöningar hela tiden. Han är en perfekt Klickerhund! Men, som sagt, Schäfrarna var saliga bara de fick mitt beröm och min uppskattning, jag hade ALDRIG godis till dem! Beauceronen skulle bara titta på mig som om jag inte var klok!
Han är också enormt intensiv, "jobbig" skulle nog många säga, men jag gillar faktiskt hans stollighet! Han är mer utåtriktad än Schäfrarna jag känt, inte lika "värdig" och har fakatiskt ett ännu större behov av närhet, helst vill han sitta PÅ folk! Han är definitivt den mest sociala hund jag någonsin mött!
Kunde jag bara hitta knappen som löser hans koncentrationssvårigheter vid störning, skulle han kunna lära sig precis vad som helst, han är MASSOR av hund i sin stora glada kropp!
Skulle jag köpa Beauceron igen? Absolut! Men jag hade tur som fick mig en sån glad och social jycke, nästa gång kommer jag att leta länge för tur kan man inte ha jämt..!
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Jag har en Shetland Sheepdog. Det var sambon som valde ras och jag visste inte så mycket om rasen innan, så jag hade inga jättestora förväntningar just på rasen som sådan.

Det jag visste var att jag ville ha en hund som var följsam, villig att vara till lags, lättsam, träningsglad och som jag kanske kunde träna och tävla med i någon gren som skulle passa oss.

Det jag fick hem var en hypernervös människorädd skällande liten kille. Han har gett mig så mycket huvudbry och emellanåt hopplöshet att jag lovat mig själv att aldrig skaffa hund igen. Att träna och tävla är bara att glömma.

Efter mycket miljöträning, avslappningsträning och tålamod har han nu i alla fall vissa "bra" perioder. I dom bra perioderna är han faktiskt helt underbar. Enormt lättsam, följsam, lyhörd, kvick, glad, kelig, rolig, villig att vara till lags, uppmärksam, pigg på att göra saker, kan slappna av och ta det lugnt, och kan faktiskt låta sig klappas av okända människor. Men i dom dåliga perioderna är han närmast helt okontaktbar av nervositet, rädsla och stress, och då glömmer han bort allt han någonsin lärt sig och tål knappt att ens se en okänd människa på håll...

Det är först på senare tid (han är nu drygt 2 år) som jag har kunnat börja lära honom saker, innan så har han varit så uppe i varv och blockerad av stress att det inte har gått att nå fram till honom särskilt bra.

Däremot har det aldrig varit några problem med ensamhet, bilåkning, gå i okända miljöer och på konstiga underlag eller ljud - han har till och med stått brevid oss utan att bry sig ett dugg när vi tittat på fyrverkerier. Och pälsvården är mycket enklare än jag någonsin kunde tro. Han får inga tovor och drar inte in skit - pälsen borstar och rengör sig själv på något underligt sätt, och är oerhört lättskött. Förutom att han luddar något ofantligt... :p

Jag gillar vallhundens mentala kvickhet och har inget emot ett visst mått av "omvärldskänslighet", men på honom är det uppskruvat X antal varv för hårt. Hade han inte varit så människorädd och stressad/blockerad, så hade han faktiskt varit den perfekta hunden för mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Jomenvisst är han störtskön!
Faktum med att jag tror att det nästan är lättare om man INTE haft hund innan eftersom man då inte har förutfattade meningar om hur det SKA vara ;)

Ja, där tror jag att du har en poäng! :)

Men visst har det funnits stunder när vi tvivlat och undrar om det stått riktigt rätt till med tibbekillen. Maken till envisare hund får man leta efter. Men faktiskt, som sagt, för några veckor sedan så lugnade han ner sig markant. Fortfarande BUSIG, men kan ta korrigering och ger sig någongång efter 200 nej, ungefär. Galenutbrotten har också försvunnit. Valpkursen börjar till veckan, så då får vi väl ytterligare verktyg att jobba med.

Det största bekymret just nu är att han äter lite sisådär. Men det är tydligen något som kan ligga i rasen. Äter din bra, eller?

Norrland
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Ja, där tror jag att du har en poäng! :)

Men visst har det funnits stunder när vi tvivlat och undrar om det stått riktigt rätt till med tibbekillen. Maken till envisare hund får man leta efter. Men faktiskt, som sagt, för några veckor sedan så lugnade han ner sig markant. Fortfarande BUSIG, men kan ta korrigering och ger sig någongång efter 200 nej, ungefär. Galenutbrotten har också försvunnit. Valpkursen börjar till veckan, så då får vi väl ytterligare verktyg att jobba med.

Det största bekymret just nu är att han äter lite sisådär. Men det är tydligen något som kan ligga i rasen. Äter din bra, eller?

Norrland

Det är ju första lilla hunden jag har så i början förstod jag inte hur han kunde överleva på så lite mat som man öste upp i skålen men han hade lagom hull så det oroade mig inte och han äter det mesta. Men han växte som sagt upp med ett helt gäng andra valpar och har konkurrens av rottisen så det är bäst att äta eller gömma maten eller så blir man av med den... Det har snarare varit så att vi fått ta diskussioner om hur man uppför sig vid matskålarna...

Har aldrig hört talas om en frisk hund som svälter ihjäl och med tanke på hur envisa de är så låt honom inte vinna genom att vägra äta om han inte får gottebitar.
Men ge gärna matrester och sådant så det blir lite variation och han själv får peta ut vad som är ätbart eller inte och plocka bort skålen om han inte ätit upp rätt snart.

Njut av lugnet - snart sätter tonårshormonerna igång *elakt skratt*
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Njut av lugnet - snart sätter tonårshormonerna igång *elakt skratt*

:eek::eek:

Ja, jag gruvar mig faktiskt. Har undrat i mitt stilla sinne hur det kommer att bli...

Just nu ligger han här bredvid och är en jääättegullig och snäääll hund...

Han har varit pest, och vi har haft en dust... Men jag vann! Med den här lillkillen så är det en vinst att han faktiskt tar korrigering!

Norrland
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Min hund kan också vara matkinkig, men det var värre förut.
Då gick vi på morgonprommis, sen när vi kommit in fick hon frukost och jag susade iväg till jobbet. När jag kommit hem vid tolv brukade maten stå oäten kvar.
Hon började äta vid två/tre-tiden på eftermiddagen sen om jag lät den stå kvar framme.
Jag lessnade och slutade ge frukost och hon får nu bara ett större mål om dagen istället, oftast när vi gör iordning middag åt oss själva för då sitter hon alltid på alerten och snålvattnet börjar rinna :p då äter hon på en gång.

Jag tror det har att göra med att hon är som jag, morgontrött (ska jag jobba får jag släpa med henne ut för att kissa) och vill inte äta direkt när man vaknat ;):D

Det funkar inte att blanda i något gott i maten, inte på alla hundar...inte på min! -skulle jag pula i frolic eller något annat så tar hon en munfull mat och spottar ut allt som inte är godis och lämnar maten på golvet :grin:
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

labben: nej... jag förväntade mig en lugn och snäll hund i 25 kg klassen (han var ju ändå en hane), en hund som jag kunde ha lös och som tyckte om att gå promenader med mig.

jag fick en komplett galen hund. som vägde nära 40 kg, som hade koll på allt utom mig (jag höll ju koll på honom...) som åt upp hela lägenheten, som sedan finslipade tekniken och åt ALLT som någon gång varit i kontakt med mat, som behövde jobba jobba jobba för att nästan gå att ha i möblerade hem. som tur var så blev jag också intresserad av det där med jobba jobba jobba och nu 9 år senare så har han ju lugnat ner sig något. i alla fall om man ser till att aktivera honom ordentligt varje dag... EN sak stämde i alla fall. labben är den snällaste hund som satt sin tass på denna jord, och han är den perfekta barnhunden. de kan krama och pussa honom och han bara njuter.


:rofl:
Loke är min idol :love:;)
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

*KL*

Tack allihop för jätteintressanta svar!! :bow: :bow:

Jag saknar dock er som har många hundar? Är de som ni förväntade er? eller har ni (om ni är uppfödare) lyckats få fram hundar som är jämna både mentalt och personlighetsmässigt?

Berätta! :bump:
 
Sv: Är din hund som du förväntade dig när du valde ras?

Nu har du gjort två roliga trådar. Denna och sen en på senior. Och båda är en tänkarfråga, så jag ska fundera lite till :D
Fast först var jag lat och tänkte jag orkar inte skriva långt, men jag har tänkt om. Men blir nog i morgon... :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp