Är du bildad?

Jag kan inte säga att jag är bildad. 3 Årigt gymnasium, fick därefter ett jobb som jag trivdes bra med och hade i ca 23 år då hela den yrkeskåren försvann.
Så det kunnandet, om jag skulle minnas det, har jag ingen större användning för.
Har ett annat jobb sedan 15 år där det underlättar om man har högre utbildning. I annat fall får man lära sig det på annat sätt.
Allmänbildad? Kanske hyfsat.
Har dock så förbaskat dåligt minne (eller lååånga ledningar) av det jag är ointresserad av, så även om jag har läst en hel del om ämnet så är det inte läge för några djupare diskussioner eftersom jag kanske kommer ihåg det jag vet om ämnet 30 minuter senare.
Viss leveranstid på "komihåget" är inte så bra....
I det som intresserad mig är minnet bättre, men långt ifrån det jag önskar.
Läste någonstans att man glömmer ingenting, man hittar bara inte igen det.
Skulle vilja ha en beskrivning om hur man städar i det minnesbiblioteket, då skulle det bli storstädning. Då skulle jag nog känna mig mer bildad.

Har en välutbildad mkt god vän som har extremt gott minne, och jag önskar så att jag hade bara en del av det så skulle jag vara nöjd.
Han minns nästan allt.
Hopplöst att diskutera med honom om t ex det var Meryl Streep eller Glen Close som spelade i 101 dalmatinerna. Är vi 3 mot 1 så minns han ändå det rätta......
Han har också öga för mkt små detaljer så det har jag verkligen tränat upp mitt detaljsinne. Kul.
Märker sedan dess att många andra inte alls märker det jag redan tidigare såg, för att inte tala om nu.

Konstigt nog så brukar jag ändå klara mig rätt bra när vi spelar spel, (har dock inte provat TP, där är jag nog helt körd). Tex detta är kul och där jag lyckats flera gånger att få mer poäng än de övriga.
Men om det spelet räknas till allmänbildning vet jag inte.
https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/festspel/retrospelet.html
 
Har tänkt vidare på den här tråden och tänker att bildning också är att ha lite koll. Veta vem som är stadsminister, känna till lite populärkultur, några idrottare, veta lite vad som händer och har hänt runt om i världen, världshistorien i grova drag.
Hade en gång en kollega som inte visste sånt trots högskoleutbildning. Blev chockad när hon inte visste vilka Hasse & Tage var. Född i Sverige med svenska föräldrar.
 
Jag är inte vidare UTbildad. Gick gymnasiet med hyfsade betyg men var inte så intresserad i den åldern. Därefter har jag knappt studerat nåt under organiserade former.
Bildad så jag har hyfsad koll på samtiden, jovars, men visst finns det luckor. Alltså jag tycker det är jättesvår fråga.

Jag är ganska bra i frågesport så länge det inte är sport eller gamla kungar och politiker 😉
Jag är mest bra på konstiga ord tror jag 😉

Så förmodligen är jag inte vad många skulle kalla allmänbildad. Men jag klarar mig bra ändå 😊
 
Väldigt intressanta svar ni kommit med!

Ser mig inte själv som speciellt allmänbildad. Är väl inte helt okunnig med definitivt inte på en sådan nivå att jag kan biljardera på något frågesportprogram med många olika kategorier. Sport är nog ett ämne jag är riktigt dålig på, förutom ridsport.
Politik hyfsat och världen beroende på fråga.
Skånes vattendrag har jag extremt dålig koll på så där får jag läsa på :D
 
Jag var tillräckligt dålig på allmänbildning för att tro att Ludvika nog "ligger någonstans i Småland" så det blev ju en obehaglig överraskning när jag kom in på skolan där och det visade sig var det egentligen ligger.

Utbildningen är tvärvetenskaplig och bred. Läst master i miljövetenskap på universitetet och fortsatt på yrkeshögskola. Men träffar många som inte har läst hälften så mycket på skola som är fantastiskt kunniga på många olika områden.
 
Jag var tillräckligt dålig på allmänbildning för att tro att Ludvika nog "ligger någonstans i Småland" så det blev ju en obehaglig överraskning när jag kom in på skolan där och det visade sig var det egentligen ligger.

Utbildningen är tvärvetenskaplig och bred. Läst master i miljövetenskap på universitetet och fortsatt på yrkeshögskola. Men träffar många som inte har läst hälften så mycket på skola som är fantastiskt kunniga på många olika områden.

Förlåt men åh herregud vilken chock det måste ha varit! :rofl: :rofl: :rofl:

/mvh kullan :D
 
Jag var tillräckligt dålig på allmänbildning för att tro att Ludvika nog "ligger någonstans i Småland" så det blev ju en obehaglig överraskning när jag kom in på skolan där och det visade sig var det egentligen ligger.

Utbildningen är tvärvetenskaplig och bred. Läst master i miljövetenskap på universitetet och fortsatt på yrkeshögskola. Men träffar många som inte har läst hälften så mycket på skola som är fantastiskt kunniga på många olika områden.
Haha varför just Småland :D?
 
Jag var tillräckligt dålig på allmänbildning för att tro att Ludvika nog "ligger någonstans i Småland" så det blev ju en obehaglig överraskning när jag kom in på skolan där och det visade sig var det egentligen ligger.

Utbildningen är tvärvetenskaplig och bred. Läst master i miljövetenskap på universitetet och fortsatt på yrkeshögskola. Men träffar många som inte har läst hälften så mycket på skola som är fantastiskt kunniga på många olika områden.
Jag trodde samma sak om Arvika (som tur var har jag aldrig behövt bege mig dit). Alla mina kompisar i ungdomen åkte på festival till Arvika och jag var helt övertygad om att de var i Småland.

Jag kan ibland tycka att vi i Sverige är alldeles för dåliga på att ta tillvara på kunskap som inte enbart kommer från akademin. Det går ju att bli väldigt bra att inskaffa kunskap genom att jobba sig upp (i många fall).
 
Jag trodde samma sak om Arvika (som tur var har jag aldrig behövt bege mig dit). Alla mina kompisar i ungdomen åkte på festival till Arvika och jag var helt övertygad om att de var i Småland.

Jag kan ibland tycka att vi i Sverige är alldeles för dåliga på att ta tillvara på kunskap som inte enbart kommer från akademin. Det går ju att bli väldigt bra att inskaffa kunskap genom att jobba sig upp (i många fall).
Var fan ligger Arvika om det inte ligger i Småland?
 
Bägge mina föräldrar var lärare och både bildade och allmänbildade, har fått allmänbildning med mig sen barnsben.
Sen har jag lätt att lära och saker fastnar lätt.
Älskar frågeprogram som vem vet mest 😁
Även frågespel är väldigt roligt, antagligen för att jag är bra på dem 🙄😁
 

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 688
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 342
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp