Är inackorderingarna lite slappa?

Inte här, inte ens vid 15 minus frös det, eller läpparna kunde frysa men det frös inte fast så lätt att ta bort. Men mina går ju in på natten så det blir ju skillnad.
Jag tycker också att själva bajshögarna kan frysa utan att de nödvändigtvis fyser fast i marken. Är bara när det varit blött och sen frusit som bajshögarna inte går att sparka loss enkelt.
 
Inte här, inte ens vid 15 minus frös det, eller läpparna kunde frysa men det frös inte fast så lätt att ta bort. Men mina går ju in på natten så det blir ju skillnad.
Märkligt! Mina hästar står på utebox och är det -15 så är allt stenhårt redan på morgonen. Mockar jag på morgonen så kan eventuellt den sista högen som lagts vara mjuk resten kan jag slå ihjäl någon med, vanligen grepen eller skottkärran. Då jag har hästar som skiter på hög så brukar jag när det är kallt gå in och lyfta upp hela nattens gödsel med händerna för att inte demolera plastgrepen på det.
 
Jag tycker också att själva bajshögarna kan frysa utan att de nödvändigtvis fyser fast i marken. Är bara när det varit blött och sen frusit som bajshögarna inte går att sparka loss enkelt.
Jag gillar frusna bajsbollar. :D De rullar visserligen omkring men jag har aldrig haft problem med att få upp dem, så länge de inte blivit nedtrampade i lera men då är de sällan stelfrusna heller. Då tar man med leran.
 
Märkligt! Mina hästar står på utebox och är det -15 så är allt stenhårt redan på morgonen. Mockar jag på morgonen så kan eventuellt den sista högen som lagts vara mjuk resten kan jag slå ihjäl någon med, vanligen grepen eller skottkärran. Då jag har hästar som skiter på hög så brukar jag när det är kallt gå in och lyfta upp hela nattens gödsel med händerna för att inte demolera plastgrepen på det.
Jag tar med en metallskyffel och hackar bara. Plastgrep används enbart för att lyfta i vinterhagen.
 
Jag tar med en metallskyffel och hackar bara. Plastgrep används enbart för att lyfta i vinterhagen.
Fast mitt inlägg handlade inte om hur man mockar utan om att påståendet att gödseln inte fryser om den ligger mindre än ett dygn är fel.
 
Fast mitt inlägg handlade inte om hur man mockar utan om att påståendet att gödseln inte fryser om den ligger mindre än ett dygn är fel.
Fair enough. Fryser gör den definitivt, till och med i Skottland ibland. :) Jag var mest medkännande till din stackars plastgrep. :D
 
Jag mockar en box på lite drygt 5 minuter = går mycket fortare än mocka en kärra i hagen. Hade aldrig i mitt liv mockat hage dagligen vinterhalvåret.
Men nu är det ju så TS vill ha det och då ska reglerna följas.
TS, hur har det gått? Har du pratat med dina inackorderingar?
 
Märkligt! Mina hästar står på utebox och är det -15 så är allt stenhårt redan på morgonen. Mockar jag på morgonen så kan eventuellt den sista högen som lagts vara mjuk resten kan jag slå ihjäl någon med, vanligen grepen eller skottkärran. Då jag har hästar som skiter på hög så brukar jag när det är kallt gå in och lyfta upp hela nattens gödsel med händerna för att inte demolera plastgrepen på det.



Fast mitt inlägg handlade inte om hur man mockar utan om att påståendet att gödseln inte fryser om den ligger mindre än ett dygn är fel.

Alltså jag mockar i hagen efter att jag tagit in hästarna. Sen går dom ut vid 7 på morgonen och jag brukar mocka rent i samband med em fodringen vid 16 och då kan det vara ett par högar bara att ta sedan efter intag. Så nej det hinner inte frysa.
 
Alltså jag mockar i hagen efter att jag tagit in hästarna. Sen går dom ut vid 7 på morgonen och jag brukar mocka rent i samband med em fodringen vid 16 och då kan det vara ett par högar bara att ta sedan efter intag. Så nej det hinner inte frysa.
Vad bra för dig men för oss där fysiken fungerar annorlunda så hjälper tyvärr inte det. Mina hästars skitar är betong mycket snart efter att de släppts även när de läggs i halm
 
Där jag bor så frystorkar bajsen när det är sånt väder vi har nu. Jättesmidigt, och dom ligger ovanpå lös snö / mjukt spån så mockningen är plötsligt mindre än hälften så tung 😁.

Mina hästars bajsar fryser på några timmar (i -10 till -25C som december varit) men den där goa frystorkningen tar ungefär ett halvt dygn.
 
Vad bra för dig men för oss där fysiken fungerar annorlunda så hjälper tyvärr inte det. Mina hästars skitar är betong mycket snart efter att de släppts även när de läggs i halm

Alltså jag pratar om att det fryser fast i marken så det inte går att få upp högarna.
 
Alltså jag pratar om att det fryser fast i marken så det inte går att få upp högarna.
JA och har jag torv så fryser de fast i torven så jag inte får loss dem. Inse att det inte alltid funkar på samma sätt för alla. Det är perfekt att det funkar för dig men jag har massor av erfarenhet av frusen skit och det är inte alls så lätt som det är för dig. Jisses jag har stått och spettat med vass grävspade utan att få bort allt ibland.
 
Vad bra för dig men för oss där fysiken fungerar annorlunda så hjälper tyvärr inte det. Mina hästars skitar är betong mycket snart efter att de släppts även när de läggs i halm
Samma här. Får panik. 🤯
De som hamnar i halmen är iallafall lättare att få bort. De som är på gruset är bokstavligen betong fast det mockas 3ggr per dag.
 
JA och har jag torv så fryser de fast i torven så jag inte får loss dem. Inse att det inte alltid funkar på samma sätt för alla. Det är perfekt att det funkar för dig men jag har massor av erfarenhet av frusen skit och det är inte alls så lätt som det är för dig. Jisses jag har stått och spettat med vass grävspade utan att få bort allt ibland.

Samma här. Får panik. 🤯
De som hamnar i halmen är iallafall lättare att få bort. De som är på gruset är bokstavligen betong fast det mockas 3ggr per dag.

Ja jag lider med er. Tacksam för att jag verkar ha en fördel inom ett område iallafall 😄
 
Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar..

Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande en vardagkväll i veckan och en morgon eller kväll varannan helg. Då ska man fodra, fylla på vatten och mocka hagen. Mockningen innebär att mocka rent i delen där ligghallen är, ca 3000 kvm (grusade ytor + lite gräs och skog), samt att kratta höspill runt foderhäckar och vid ingången till ligghallen.

De mockar dock bara de grusade ytorna, samt krattar aldrig upp runt foderhäckarna.

Då undrar jag - tycker ni att det är helt orimligt att mocka rent gräset och skogen (anledningen till att jag vill ha det rent där är för att jag använder den delen året runt), samt att kratta upp hö och halm? Försöker förstå varför det inte görs, trots att jag har påmint flera gånger och har en lista där det tydligt står vad som ska göras.
Eftersom alla gör samma försöker jag förstå varför.. Om de tycker att det är för mycket åtaganden? Vad tror ni?

Gör man det varje dag blir det inte alls mycket, men när jag får göra allt en gång i veckan blir det rätt tungt.. Har ni några tips på hur jag kan ta upp det/lösa det? Jag är mån om att det ska vara bra stämning i stallet, och allt annat funkar väldigt bra. :bow:
Tja, när hyresgäster i bygdegården inte städat efter sig tar vi ut motsvarande avgift som städerskan kostar.

Du vet väl vem som har respektive tid?

Meddela att uteblivet jobb debiteras?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 101
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp