Är jag bara egoistisk och avundsjuk?

sommarglass

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vem jag ska prata med det här om, då de få gångerna som jag har tagit upp det har jag fått höra att jag är egoistisk och avundsjuk.

Det handlar om förhållandet mellan mig och min syster. Jag älskar henne och för mig är hon värd ALLT! Vi är båda vuxna och har mer eller mindre flyttat hemifrån, men är fortfarande såpass unga att vi nyss bodde hemma båda två.

För mig känns det dock som våra föräldrar gör skillnad på oss. Jag vill inte känna så, men samtalsämnena kretsar alltid kring henne och hennes sport och de är dessutom mycket mer givmilda mot henne än vad de är mot mig. Jag vill ju att de ska vara så givmilda mot henne, och prata om henne, men jag vill bli sedd någon gång också :( Självklart pratar de med mig också, och hjälper mig med saker i vardagen och även ekonomiskt, men det är inte alls på samma sätt.

Jag har försökt att inte tänka på det så mycket. Vara glad för det jag får och tänka att jag bara överreagerar. Igår sa dock min syster att hon inte visste ifall hon fick säga det till mig, men pappa skulle hjälpa henne att köpa en bil!

Jag vill ju att hon ska få en bil, självklart! Men varför ska hon få och inte jag? Hon har det inte sämre ekonomiskt än mig. Jag bor själv och pluggar. Hon bor tillsammans med sin pojkvän och jobbar. Och varför "fick hon inte säga det till mig"? Dom måste ha insett att det var orättvist?

På födelsedagar och våra studenter har de vissa gånger insett att de har gett min syster presenter värda mer pengar, men har då sagt att hon får mindre nästa gång - men det händer lixom aldrig! :(

Inputs? Hur ska jag göra och reagera? Om ni tycker att jag bara är bortskämd och avundsjuk får ni gärna säga det också!
 
Sv: Är jag bara egoistisk och avundsjuk?

När det gäller vad de pratar om och så är det säkert svårt att göra en rättviseskala men jag tycker faktiskt att över tid bör man ha gett ngt sånär lika till sina båda barn faktiskt om de har ungefär samma förutsättningar. Man kan inte ge allt både emotionellt och ekonomiskt till det ena syskonet och tycka det är ok. Jag må vara lika avundsjuk då som dig men det du beskriver såhär tycker INTE jag är ok. Har din syster några andra problem som du inte skriver om som skulle göra denna fördelning mera ok? Att köpa julklappar/presenter år efter år utan att ens kolla om det är likvärdigt är för mig som tvåbarns-mor helt främmande. Därmed inte sagt att det varje gång måste vara exakt lika. Men när det aldrig blir till den andras favör nä då är det INTE ok.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 440
Senast: cewe
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 003
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp