Ekonomisk affär inom familjen

Det står klart och tydligt i ts att huset ska köpas för sitt värde, vilket i min värld = marknadsvärde = är som vilken fastighetsaffär som helst.

@verser helt ärligt så känns du faktiskt bara missunnsam och lite bitter över att person 2 -till skillnad från dig- har möjlighet att köpa huset.

De 50 000 ni båda får i varsin gåva har noll med husaffären att göra.
Två vitt skilda saker.

Jag funderade både en och två gånger på det och tyckte inte att det var så himla klart och tydligt.

När TS beskriver nutid så står det husets värde. När det pratas om framtida försäljning står det ”På sikt skulle hen kunna sälja huset till marknadsvärde och få ut en bra vinst”. Olika termer och om man också hade köpt till marknadsvärde är det ju knappast något som behöver förtydligas. Det tillsammans med de (relativt ett husvärde) låga penninggåvorna gjorde att jag inte tyckte det var så självklart.

Lättast vore ju om TS förtydligade.
 
Jag tolkar inlägget som att du och person 2 fått 50 000 kr vardera. Sen har även person 2 fått köpa huset för 950 000 kr, och det till marknadsvärde? Om jag förstått rätt ser jag ingen orättvisa öht.
 
Det andra är att jag… jag vet inte om jag tycker detta är rättvist? Jag och person 2 får lika stora gåvor och jag behöver inte skuldsätta mig men person 2 får fastigheten. Den blir en ekonomisk tillgång. På sikt skulle hen kunna sälja huset till marknadsvärde och få ut en bra vinst.
Fast personen får ju betala för huset! Du kan ju inte betala för huset.

Spara ihop pengar och ändra det som behöver ändras i livet så du får tillgång till mer pengar så du har möjlighet att köpa någonting liknande eller till och med detta huset ifall det blir till salu en vacker dag.

Bättre att din anhöriga för köpa än att det säljs på öppna marknaden.
 
Hej.

Jag har läst alla era svar. Tack för all input. Det ger mig endel att fundera på och att se mer distanserat på allt.

Jag ser att endel läser mitt inlägg ex. som att jag är missunnsam eller ser orättvisa i att den andra personen har råd att köpa huset men inte jag. Jag vill vara jätte-tydlig att det inte är så jag menar. Jag missunnar inte alls den andra personen huset eller känner orättvisa för att vi har olika ekonomiska resurser eller nåt sånt. Känner heller absolut inget annat än tacksamhet för gåvan! Det är en gåva och nåt annat ser jag det inte alls som.

Mycket utav mitt inlägg berör det ekonomiska och skrev även att det bland allting finns en känsla utav orättvisa, men har också fått endel bra svar på sånt jag funderar endel på som ex. hur en kan se på fastighetsvärde och bostadsmarknad osv och är tacksam att få flera perspektiv.

Jag tror min känsla utav att känna mig som snuvad på nåt handlar mkt om att jag har så många känslor och endel av dessa har nog sin grund i mkt mer än detta. Jag inser det är detta jag behöver bearbeta och få sätta ord på det är nog endel för det som är utav störst betydelse för mig är att jag inte vill att detta ska lägga sig mellan oss. Därför vänder jag mig inte till personerna med detta för det är inte där ansvaret för mina känslor eller min relation till dem ligger och detta står klart för mig.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 846
Senast: Barbabelle
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 842
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 213
Senast: Madalitso
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 660
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp