Bukefalos 28 år!

Är jag dum som inte vill lyssna på veterinären? (Foderfråga)

Vad som är ett skitfoder eller inte beror på vem du frågar såklart.
En rekommendation är fortfarande en rekommendation och om man inte känner sig bekväm med den rekommendationen får man ju säga det. Vill man ge färskfoder så fine, det gör jag med. Har man en sjuk hund och vill laga egen mat - kör på! Så länge der fungerar är väl både djurägare och veterinär nöjda! Jag tror de flesta veterinärer skiter fullständigt i vad djuren får så länge det inte skadar djuret eller är dåligt på något sätt. Ingen veterinär vill något djur illa!

Jag orkar inte fortsätta denna diskussion något mer för jag förstår inte riktigt vad jag diskuterar längre och känner att jag sagt mitt.
 
Vad som är ett skitfoder eller inte beror på vem du frågar såklart.
En rekommendation är fortfarande en rekommendation och om man inte känner sig bekväm med den rekommendationen får man ju säga det. Vill man ge färskfoder så fine, det gör jag med. Har man en sjuk hund och vill laga egen mat - kör på! Så länge der fungerar är väl både djurägare och veterinär nöjda! Jag tror de flesta veterinärer skiter fullständigt i vad djuren får så länge det inte skadar djuret på något sätt. Ingen veterinär vill någon illa.

Jag orkar inte fortsätta denna diskussion något mer för jag förstår inte riktigt vad jag diskuterar längre och känner att jag sagt mitt.

Skillnaden är att en rekommendation från mig är betydligt mindre värd än en rekommendation från en auktoritet (dvs veterinär). Så när auktoriteten baserar sin rekommendation på en köpt utbildning från ett särintresse, blir det skevt.
 
Skillnaden är att en rekommendation från mig är betydligt mindre värd än en rekommendation från en auktoritet (dvs veterinär). Så när auktoriteten baserar sin rekommendation på en köpt utbildning från ett särintresse, blir det skevt.
Fast fodren som är veterinärfoder är ju framställda genom forskning och tester.
 
Skillnaden är att en rekommendation från mig är betydligt mindre värd än en rekommendation från en auktoritet (dvs veterinär). Så när auktoriteten baserar sin rekommendation på en köpt utbildning från ett särintresse, blir det skevt.

Exact!

Njae. Tester utförda och beställda av tillverkarna. Dvs inte vetenskapligt okej.

Precis. Det har ar vad jag mest har emot allt som kallas "veterinär foder".
 
En dum incident har lett till att min yngsta hund gick från att ha patella ua på båda knäna till att ha patella medial grad 3 på vänsterknät och i måndags opererades hon för det. Operationen gick bra och igår fick jag hämta hem henne. När jag fick hemgångsråden sa vet bland annat att hon tycker att jag ska börja ge hunden veterinärfoder för hundar med ledproblem, antingen royal canin mobility eller hills j/d, men jag känner mig tveksam till det. Jag har förut läst på olika forum att det inte spelar så stor roll om man ger ledfoder till sin hund eftersom mängden tillskott i dem är så liten, dessutom ger jag henne redan glyco-flex som veterinären rekommenderade.
Nu äter hon orijen tundra vilket jag helst vill fortsätta med eftersom jag verkligen gillar innehållet och hon fungerar bra på det, men samtidigt vill jag ju ge henne de bästa förutsättningarna för att knät ska bli helt återställt och krävs det då att hon äter ett foder som jag inte gillar innehållet i så får hon givetvis göra det.

Så, kära buke, hur ska jag göra?

Anledningen till att veterinären rekommenderar ett ledfoder är just att när man varit inne i en led är risken för artros i framtiden väldigt stor. Glukosamin som ges som fodertillskott är det oklart om man (både folk och fä) kan tillgodogöra sig med någon positiv effekt i lederna. Det man däremot vet är att fettsyrorna omega 3 och omega 6 i rätt dos är antiinflammatoriska och har positiv effekt på ledinflammation och artros. Det fodermärke på marknaden som har tagit fasta på det är Specific, inte bara deras ledfoder utan även deras hudfoder har antiinflammatoriska nivåer av fettsyrorna, men ligger lite högre i energi än ledfodret om man har en hund som har svårt att hålla hull. Ledfodret innehåller även Glukosamin just för att man inte vågar låta bli eftersom man inte riktigt känner till effekten. Tror hills j/d innehåller lite fettsyror men inte i tillräcklig mängd för att vara antiinflammatoriska.
Har man ett foder man trivs med för övrigt kan man ju ge tillskott i form av fettsyror och där rekommenderar jag dr baddakys fiskolja i dosen 1ml/kg hund och dag, Glukosamin kan man ju oxå lägga till om man vill det. Ett litet observandum är att vara försiktig med både fettsyrerikt foder och ett sådant tillskott då man i värsta fall kan komma upp i giftiga mängder.
/Pimy
Leg Djursjukskötare
 
Har man ett foder man trivs med för övrigt kan man ju ge tillskott i form av fettsyror och där rekommenderar jag dr baddakys fiskolja i dosen 1ml/kg hund och dag, Glukosamin kan man ju oxå lägga till om man vill det. Ett litet observandum är att vara försiktig med både fettsyrerikt foder och ett sådant tillskott då man i värsta fall kan komma upp i giftiga mängder.
/Pimy
Leg Djursjukskötare

Är fisken i dr baddakys olja viltfångad eller hur kommer det sig att du rekommenderar just den?
Vad är det som blir giftigt/vilket gift bildas om man ger både fet mat och glucosamin (eller missförstår jag)?
 
Fast fodren som är veterinärfoder är ju framställda genom forskning och tester.

Fast evidensen kan det vara sisådär med. De flesta läser inte studien/studierna bakom foder X utan man känner sig trygg när tillverkaren säger att det har kunnat visa på en viss effekt i sin forskning. Det finns flera problem här. Ett, kanske det största, är att all deras forskning publiceras inte. De kan ha lika många studier som visar på ingen effekt som de har studier som visar på effekt. De väljer också vilka som får läsa forskningen. I den bästa av världar publicerar man i en peer reviewad veterinärmedicinsk tidsskrift. Så är det långt ifrån alltid..

Jag har läst en del av forskningen bakom vissa veterinärfoder och ibland baxnar man av de slutsatser som dras. Evidensen bakom ett "gastrofoder" baserades på en studie gjord på 8 katter av varav endast resultatet från 6 katter togs med. Självklart en väldigt väl utförd klinisk studie (dock utan kontrollgrupp) och skälen man gav för att plocka bort resultaten från 2 katter var rimliga, men en viss effekt på 6 katter bör inte betraktas som mer än en intressant politstudie.

Idag är det inte heller bara veterinärfoder som säljs utan tillverkarna till veterinärfoder tillverkar även friskfoder specifikt framtagna för att säljas hos veterinärer och där kan man inte direkt tala om att det finns evidens för att fodren skulle vara bättre än någonting annat.

Jag tycker att det är jättebra att det finns veterinärmedicinska foder, men man ska inte ställa sig okritiska till dem heller. Även svaga evidens är evidens och när man tittar närmare på evidensen är det ganska ofta man hittar stora luckor.
 
Jag tror också att det beror mycket på vad veterinärstudenter kommer i kontakt med under utbildningen. Vi får som sagt köpa Hill's och RC till rabatterat pris, och dessa företag håller även foderföreläsningar för veterinärstudenter som brukar vara välbesökta.

Samtidigt är kunskapen vi får i näringslära från universitetets håll minimal, troligtvis är det därför jag hört vääääldigt många kursare rekommendera RC till diverse bekanta och medstudenter för "det är ju balanserat och uträknat och djuret får exakt det de behöver"

Jag tror att veterinärer antingen skulle behöva lära sig om näringslära och ordentligt i utbildningen (kanske inte så sannolikt att det går att få till dock) eller att man iaf fick lite riktlinjer för hur man ska hantera foderrekommendationer.

Mvh vet-student åk 3
 
Är fisken i dr baddakys olja viltfångad eller hur kommer det sig att du rekommenderar just den?
Vad är det som blir giftigt/vilket gift bildas om man ger både fet mat och glucosamin (eller missförstår jag)?
Det har inget med glucosamin att göra, utan mängden fettsyror (omega3/6) som kan bli för hög om man både har ett foder med det tillsatt i och ett tillskott dessutom. Allt är giftigt i tillräcklig mängd liksom, så det är inte bara av godo att ge olika tillskott utan man måste veta lite mer om innehållet.
Jag rekommenderar dr baddakys för att det är det enda fettsyretillskottet där man kan utläsa innehållande mängd av resp fettsyra och få fram hur mkt man ska ge för att få antiinflammatorisk dos av omega 3 och 6.
 
Senast ändrad:
"
Är det farligt med för mycket omega-3 och omega-6?
Högst 10 procent av energin man äter bör komma från fleromättade fetter. Enligt den senaste svenska matvaneundersökningen får de som äter mest fleromättat fett i sig mindre än så.

Skälet till att det finns en övre gräns är främst att det inte verkar finnas några fördelar med att få i sig mer än så. Samtidigt har man inte sett att man skulle kunna få för mycket omega-3 från maten.

Höga doser av kosttillskott med omega-3 kan däremot ge biverkningar.

När det gäller omega-6 diskuteras det om omega-6-fett skulle kunna öka risken för inflammatoriska sjukdomar. Den forskning som finns tyder på att det inte är så. I studier där man tittat på människors intag av olika mängder omega 6-fett ser man generellt ingen koppling mellan intaget av omega-6 och markörer för bland annat inflammation. I vissa studier har man tvärtom sett att omega-6 skyddar mot inflammation."

Livsmedelsverket som källa
 
Men mängden omega3 som krävs för att nå giftig(?) nivå är väl rejält hög?
Inte så fasligt faktiskt. De siffror jag fick på föreläsning som var baserat på en vetenskaplig artikel (avseende hund) var gränsvärdet för toxiska dos 370mg/kg kroppsvikt och dag
dag. Dr baddakys fiskolja ger 271mg/kg om man ger 1ml/kg och dag.
Rc mobility large dog ger 101mg/kg om man utfodrar enligt tabell för normalviktig hund, hills j/d går inte räkna ut då de anger någon mängd i innehållet, Specific cjd (ledfoder) innehåller idag 202mg, men där verkade det vara ett nytt recept på gång, de har uppdaterat flera andra av sina sorter men inte detta än. antiinflammatorisk dos för ledsjukdom ligger på 230mg/kg och för atopi 125mg, där Specific har ett hudfoder c omega d, som innehåller 240mg/kg vid utfodring enligt tabell för normalviktig hund 240mg/kg och det ligger högre i energi än cjd varför det kan vara ett lämpligt alternativ för en hund med artros men inte övervikt.
 
Inte så fasligt faktiskt. De siffror jag fick på föreläsning som var baserat på en vetenskaplig artikel (avseende hund) var gränsvärdet för toxiska dos 370mg/kg kroppsvikt och dag
dag. Dr baddakys fiskolja ger 271mg/kg om man ger 1ml/kg och dag.
Rc mobility large dog ger 101mg/kg om man utfodrar enligt tabell för normalviktig hund, hills j/d går inte räkna ut då de anger någon mängd i innehållet, Specific cjd (ledfoder) innehåller idag 202mg, men där verkade det vara ett nytt recept på gång, de har uppdaterat flera andra av sina sorter men inte detta än. antiinflammatorisk dos för ledsjukdom ligger på 230mg/kg och för atopi 125mg, där Specific har ett hudfoder c omega d, som innehåller 240mg/kg vid utfodring enligt tabell för normalviktig hund 240mg/kg och det ligger högre i energi än cjd varför det kan vara ett lämpligt alternativ för en hund med artros men inte övervikt.

Jag hade gärna läst den studien?

När det gäller omega3-tillskott i fodret är jag betydligt mer bekymrad över oxidation, finns det egentligen några kontroller av hur det står till med fetterna ett tag efter de bakats in i ett foder?
 
Jag hade gärna läst den studien?

När det gäller omega3-tillskott i fodret är jag betydligt mer bekymrad över oxidation, finns det egentligen några kontroller av hur det står till med fetterna ett tag efter de bakats in i ett foder?

Öppnar du påsen oxiderar fettsyrorna. Dvs vid kontakt med luft. Därav struntar jag till fullo hur mycket fettsyror som finns i ett foder då det aldrig kommer att stämma med verkligheten. Kanske vid första givan men inte sedan.
Därför ger jag extra tillskott oavsett vad jag ger för foder.
 
Öppnar du påsen oxiderar fettsyrorna. Dvs vid kontakt med luft. Därav struntar jag till fullo hur mycket fettsyror som finns i ett foder då det aldrig kommer att stämma med verkligheten. Kanske vid första givan men inte sedan.
Därför ger jag extra tillskott oavsett vad jag ger för foder.

Ja, så har jag tänkt också (fast jag är väl rätt skeptisk redan innan påsen är öppnad om jag ska vara ärlig). :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp