Bukefalos 28 år!

Är jag dum som inte vill lyssna på veterinären? (Foderfråga)

"
Är det farligt med för mycket omega-3 och omega-6?
Högst 10 procent av energin man äter bör komma från fleromättade fetter. Enligt den senaste svenska matvaneundersökningen får de som äter mest fleromättat fett i sig mindre än så.

Skälet till att det finns en övre gräns är främst att det inte verkar finnas några fördelar med att få i sig mer än så. Samtidigt har man inte sett att man skulle kunna få för mycket omega-3 från maten.

Höga doser av kosttillskott med omega-3 kan däremot ge biverkningar.

När det gäller omega-6 diskuteras det om omega-6-fett skulle kunna öka risken för inflammatoriska sjukdomar. Den forskning som finns tyder på att det inte är så. I studier där man tittat på människors intag av olika mängder omega 6-fett ser man generellt ingen koppling mellan intaget av omega-6 och markörer för bland annat inflammation. I vissa studier har man tvärtom sett att omega-6 skyddar mot inflammation."

Livsmedelsverket som källa

Sen är ju även omega-3 blodförtunnande, vilket bör tas med i när man tänker dosering :)
 
Jag hade gärna läst den studien?

När det gäller omega3-tillskott i fodret är jag betydligt mer bekymrad över oxidation, finns det egentligen några kontroller av hur det står till med fetterna ett tag efter de bakats in i ett foder?
Blev nåt knas, svaret kom i nästa post
 
Senast ändrad:
Artikeln: Lenox CE 'Potential adverse effects of omega-3 fatty acids in dogs and cats' J vet int med 2013;27:217-226.

Specifics foder som innehåller denna mängd fettsyror är packade i kväve, vacuumpackade mindre påsar, tex.12kg ledfoder kommer i en.kartong med 3 eller 4 mindre påsar i just för att minimera denna risk!
 
Artikeln: Lenox CE 'Potential adverse effects of omega-3 fatty acids in dogs and cats' J vet int med 2013;27:217-226.

Specifics foder som innehåller denna mängd fettsyror är packade i kväve, vacuumpackade mindre påsar, tex.12kg ledfoder kommer i en.kartong med 3 eller 4 mindre påsar i just för att minimera denna risk!

Men kunden som köper påsen får ju en vanlig påse. Så fort den öppnas börjar ju oxidationsprocessen. Framförallt om man gör som de flesta - häller över fodret i en tunna eller annan behållare. Så då spelar ju kväven påsen levererades till affären i ingen roll.
 
Jag hatar fodertrådar. Inget känns ju bra när man som jag läst ett gäng.
Jag har inte utrymme att barfa. Jag har inte riktigt råd att servera portionsförpackad blötmat (eller råd, jag anser det inte ekonomiskt försvarbart när folk tigger mat för dagen att servera en hund mat för 30 kronor om dagen). Det enda blötfoder jag hittat som finns på burk är typ pedigree och VOV. Alla torrfoder är tydligen usla. Jag pallar inte att leta slaktrester i Stockholms innerstad. Fisk är dåligt. Kyckling är dåligt. Gris är dåligt. Spannmål är döden. Ska jag köpa viltfärs för 400kr/kg?


Jag skulle vilja hitta enkelt foder som inte kräver massor, där kycklingen inte kommer från Thailand.
Ett gärna svensktillverkat helfoder. Ett bra foder. Är det för mycket begärt?
 
Jag hatar fodertrådar. Inget känns ju bra när man som jag läst ett gäng.
Jag har inte utrymme att barfa. Jag har inte riktigt råd att servera portionsförpackad blötmat (eller råd, jag anser det inte ekonomiskt försvarbart när folk tigger mat för dagen att servera en hund mat för 30 kronor om dagen). Det enda blötfoder jag hittat som finns på burk är typ pedigree och VOV. Alla torrfoder är tydligen usla. Jag pallar inte att leta slaktrester i Stockholms innerstad. Fisk är dåligt. Kyckling är dåligt. Gris är dåligt. Spannmål är döden. Ska jag köpa viltfärs för 400kr/kg?


Jag skulle vilja hitta enkelt foder som inte kräver massor, där kycklingen inte kommer från Thailand.
Ett gärna svensktillverkat helfoder. Ett bra foder. Är det för mycket begärt?

Kolla vad de har för olika foder hos hälsofoderbutiken, den ligger vid Hornstull och de har flera frysboxar med all möjlig hundmat. Vet inte hur de ligger till prismässigt, men det blir garanterat billigare att köpa hundmat där än att köpa viltfärs i matbutik ;)
 
Kolla vad de har för olika foder hos hälsofoderbutiken, den ligger vid Hornstull och de har flera frysboxar med all möjlig hundmat. Vet inte hur de ligger till prismässigt, men det blir garanterat billigare att köpa hundmat där än att köpa viltfärs i matbutik ;)

Klarar inte av att gå dit just nu, det var vår vet och det var där vi tog bort vår fina tant i september. Men blir det vovve som jag hoppas (typ imorgon) så ska jag kolla:)

Han är toppen btw, gillar den vetten skarpt. Säkert för att han gillade vår tant, men ändå.


Antar att du menar veterinären vid Hornstull?
 
Klarar inte av att gå dit just nu, det var vår vet och det var där vi tog bort vår fina tant i september. Men blir det vovve som jag hoppas (typ imorgon) så ska jag kolla:)

Han är toppen btw, gillar den vetten skarpt. Säkert för att han gillade vår tant, men ändå.


Antar att du menar veterinären vid Hornstull?
Nej, jag menar inte någon veterinär vid Hornstull, visste inte ens att det fanns någon ;) Finns en butik som heter just Hälsofoderbutiken och så vitt jag vet säljer de nästan bara foder där, främst olika saker till de som vill barfa och en del färskfoder.
 
Nej, jag menar inte någon veterinär vid Hornstull, visste inte ens att det fanns någon ;) Finns en butik som heter just Hälsofoderbutiken och så vitt jag vet säljer de nästan bara foder där, främst olika saker till de som vill barfa och en del färskfoder.

De säljer en hel del tillbehör och annat också, men väldigt mycket foder :)

Jag färskfodrar trots en frys med 3 små frysfack i Stockholms innerstad, och jag tycker det fungerar fint. Får köpa foder oftare och det blir lite dyrare, men det fungerar helt klart.
 
De säljer en hel del tillbehör och annat också, men väldigt mycket foder :)

Jag färskfodrar trots en frys med 3 små frysfack i Stockholms innerstad, och jag tycker det fungerar fint. Får köpa foder oftare och det blir lite dyrare, men det fungerar helt klart.

Jag har ju frysen full med bär och svamp och kryddor:D tre små fack även här.
 
Jag har ju frysen full med bär och svamp och kryddor:D tre små fack även här.

Jag med :D i de andra två facken! Haha. I år blev det mest trattkantareller och dom går ju fint att torka, så lite mer plats i frysen i år.
Men ett fack är hundens, resten får vi människor utnyttja :p

I min förra lägenhet hade jag ett extra frysskåp, men det får vi inte plats med nu. Trots större lägenhet :p
 
Jag med :D i de andra två facken! Haha. I år blev det mest trattkantareller och dom går ju fint att torka, så lite mer plats i frysen i år.
Men ett fack är hundens, resten får vi människor utnyttja :p

I min förra lägenhet hade jag ett extra frysskåp, men det får vi inte plats med nu. Trots större lägenhet :p

Hur många kilo ryms i ett fack? Köper du burgarna?
 
Hur många kilo ryms i ett fack? Köper du burgarna?

Jag köper 1-kilosklumparna och får plats med typ 5st :)
Nu har jag bara haft tiken med uppe, så då räcker det ganska länge. Hon väger 20kg och får ca 350gr/dag nu, mer de dagar hon jagar.

Men man får nog plats med mer om man har burgarna...
 
Jag köper 1-kilosklumparna och får plats med typ 5st :)
Nu har jag bara haft tiken med uppe, så då räcker det ganska länge. Hon väger 20kg och får ca 350gr/dag nu, mer de dagar hon jagar.

Men man får nog plats med mer om man har burgarna...
Vilken skillnad! Leon är i samma storlek o blir skelett på 500 gr, han behöver 700, varav 200 kolhydrater, men så sprutar ju energin ut ur öronen på honom.
Typ såhär, fast ur öronen.
11224339_10153741218466740_3903107105014414949_o.jpg
 
Princess Diva har en super haftig oron inflamation. suck. Natten till igar vaknade vi av att en hund ruskade pa huvudet. Maken gick upp och tande for att titta till hundarna och kom tillbaka och sa att det var Miss Mandy. Jag horde hur hon skakade pa huvudet nar han tande lampan. Sedan han slackt och lagt sig igen horde jag hur Diva skakade pa huvudet ... Pa morgonen var bada helt normala och jag glomde bort att kolla :banghead: Mitt pa dagen sag jag Diva klia orat men kunde inte kolla just da ... i gar kvall insag jag att det var ganska illa och fick tid till veterinar i dag. Det var super ackligt nar vi kom in och lillan har ont.:(
SUCK ... hon har bade svamp och bakterier ... formodligen fukten hon inte ar van vid sa veterinaren.:meh:
 
Vilken skillnad! Leon är i samma storlek o blir skelett på 500 gr, han behöver 700, varav 200 kolhydrater, men så sprutar ju energin ut ur öronen på honom.
Typ såhär, fast ur öronen.
11224339_10153741218466740_3903107105014414949_o.jpg

Av Nordics spannmålsfria?
Ladda åt 500gr innan, men sen sista löpet blir hon fet av mer än 350.. :p
 
Hon har i perioder fått linfröolja, kan jag ge henne det eller är det bättre med laxolja?
Gällande omega-3, så ska det vara animaliskt för att kroppen ska kunna ta upp det bäst. Hos människa är upptaget av vegetabilisk omega-3 obetydligt och det finns ingen anledning att tro att hundar skulle ta upp det bättre... Animaliskt protein, fett och omega-3 är betydligt bättre än vegetabilskt sådant för både människor och hundar.
 
Gällande omega-3, så ska det vara animaliskt för att kroppen ska kunna ta upp det bäst. Hos människa är upptaget av vegetabilisk omega-3 obetydligt och det finns ingen anledning att tro att hundar skulle ta upp det bättre... Animaliskt protein, fett och omega-3 är betydligt bättre än vegetabilskt sådant för både människor och hundar.

Det stämmer ju inte med vad livsmedelsverket säger. Där rekommenderas vegetabiliska oljor som källa till essentiella fettsyror. Vad jag vet lyckas både veganer och vegetarianer överleva väldigt bra på vegetabiliska källor.
 
Det stämmer ju inte med vad livsmedelsverket säger. Där rekommenderas vegetabiliska oljor som källa till essentiella fettsyror. Vad jag vet lyckas både veganer och vegetarianer överleva väldigt bra på vegetabiliska källor.
Livsmedelsverket kan tyvärr inte mycket om mat och hälsa... de styrs tyvärr av ekonomiska krafter... Det handlar inte om att överleva, det handlar om att må bra. Hundar överlever på vilket billigt skitfoder som helst, men frågan är hur de mår? Artegen föda är det bästa för allt levande. Vi människor mår bäst på ren och riktig mat såsom kött, kyckling, fisk, skaldjur, grönsaker, animaliska fetter, nötter/mandlar. Hundar mår bäst på främst kött och ben. Inte ens kor och hästar är skapta för att äta spannmål. Gräsbeteskött är betydligt hälsosammare att äta än traditionellt producerat kött och anledningen är att gräsbetesköttet inte innehåller lika stor mängd av det inflammationsskapande omega-6, utan mer av det nyttiga omega-3. Här är mer info om omega-3 och även om det vänder sig till människor så gäller förmodligen samma sak för hundar (som ju är köttätare i större omfattning än vad vi är).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp