Bukefalos 28 år!

Är jag elak? Ang naken, klippt häst

ako

Trådstartare
Halvblodsstoet som helklipptes i början av december (m a o för 3 månader sedan) har fått början till skav på manken av täcket. Har testat lite olika varianter, bl a fleecetäcke inne på natten, men även det glider lite o trycker där hon börjar få skav. Häromkvällen tog jag därför helt sonika och lät henne sova naken. På så sätt får hon ju vara utan täcke den del av dygnet när hon är inne. Ute är hon givetvis påklädd för att skyddas från blåst o nederbörd. Hon ÄR ju onekligen klippt...

Nasse (ja, det ÄR en häst, inte en gris ;). Hon heter eg Narciss) ser glad ut på alla sätt o temperaturen i stallet är 6-7 grader. Undrar dock vad ni tycker? Är jag klallblodig o grym? Är det bättre med täcke o ev mer skav än med naken inomhus o ökad chans att skavet kommer av sig INNAN det blir sår? OBS: Jag har klätt på mer ludd på täckets mankdel...

AKO- som en kossa mellan två hötappar...
 
Jag tycker du gör helt rätt, naket på natten och påklätt på dan när hon är ute i kylan. :)
 
6-7 grader tycker jag är ingen fara alls att ha en klippt häst otäckad. Vid den temperaturen soliga, vindstilla dagar sliter jag täckena på min och låter honom gå 'naken' och han har aldrig frusit av det =)
 
Det borde ju också märkas om hästen fryser ifall den börjar sätta ordentlig vinterpäls...
 
Jag tycker det är för kallt. Hästen har ingen chans att röra sig i boxen om den börjar frysa, så det går inte att jämföra med att gå ute i solen utan täcke. Stor risk för stel häst! Sen beror det ju på hur mkt pälsen har växt sen klippning, är den fortfarande 2 mm eller är den ganska lång?

Köp ett täcke som går upp över halsen (horseware t.ex.), så blir det inga skavsår....
 
Hästar sätter inte någon tjock päls såhär års, blir bara tunna sträva strån, "grisbust". Alltså inget som värmer. Mina får det på ställen som täcket inte täcker, så som huvud och ben.
 
Min klipptes nån gång i oktober förra året och har stått inne utan täcke nu sedan ca en månad tillbaka ungefär (förutom då hon kommer hem sent från träning och är lite svett), vi har också ca 6-7 grader inne. Hon har rejält med halm i boxen och hö att äta av hela natten så hon fryser garanterat inte.
 
Såvida hästen har MAT (vilket jag förutsätter) så fryser de inte i den där temperaturen i box.

Min stackars RENRAKADE (jag hade ju felmärkt skär och han blev rakad in på HUDEN) är van att stå i kallstall rejäält påbyltad.

Han stod utan problem i 'lilla 'stallet' på kliniken som håller ett par plusgrader (JAG frös) helt otäckad utan att frysa ett skvatt!

Samma sak de ggr då det härhemma varit 'varmt' på kvällen och han bara stått med enkelt stalltäcke, och på natten har det smällt till och blivit minus 15 (då han brukar ha TRE tjocka täcken). Han har inte frusit, däremot har det gått dubbelt så mycket mat som normalt under natten.

Har maten tagit SLUT så har han däremot frusit så han skakat i de lägena.

Det är ju himla enkelt att kolla om hästen fryser - skakar den på morgonen? Gör den inte det så fryser den inte. Gör den det så fryser den. Det går att känna på öron etc hur det är med temperaturen med.
 
Hon kan nog gott sova naken,säger som vissa andra gjort,det märks på morgonen om hon fryser.
Sen en fråga bara,är stalltempen hos er 5-6 grader på morgonen eller på kvällen?

Hos oss är tempen ca 6 grader på kvällen och luftfuktigehetn ligger runt 45% men på morgonen varierar tempen mellan 9-13 grader med luftfuktighet upp till 78%(!). Så våra fryser inte på nätterna och vi har helklippta hästar nakna..
 
Hm.. Hur många hästar har mat hela natten? Inget jag skulle ta som en självklarhet. :) Vanliga högivor på kvällen är 4kg MAX efter vad jag har sett runt omkring....
 
Hos oss är tempen ca 6 grader på kvällen och luftfuktigehetn ligger runt 45% men på morgonen varierar tempen mellan 9-13 grader med luftfuktighet upp till 78%(!). Så våra fryser inte på nätterna och vi har helklippta hästar nakna

Akta djurskyddet läser det där med luftfuktigheten ;)
 
Hos oss är tempen ca 6 grader på kvällen och luftfuktigehetn ligger runt 45% men på morgonen varierar tempen mellan 9-13 grader med luftfuktighet upp till 78%(!). Så våra fryser inte på nätterna och vi har helklippta hästar nakna

Akta djurskyddet läser det där med luftfuktigheten ;)

Men öppna dörren!! :eek:
 
Hm.. Hur många hästar har mat hela natten? Inget jag skulle ta som en självklarhet. Vanliga högivor på kvällen är 4kg MAX efter vad jag har sett runt omkring....

De flesta hästar står på halm. Och det är ju en enkel match att då höja hlgivan inför kvällen om man tar av täcket. Det extra hästen får i sig går åt till att hålla värmen.

Och de får inte skavsår av hö. :devil:
 
Har faktisk inte sett ett ända stall som har haft halm!! Alla här har spån. Nä hö ger inga skavsår, men det lär ju vara ganska mkt extra man får ger om det ska hålla hela natten. Beror iofs lite på hur sent man fodrar.... Folk brukar vara riktigt snåla på höet! Väger upp 2kg till varje mål.... :crazy:
 
De flesta här står på halm, antar det mycket har att göra med VAR man bor? Det här landet, dvs det är lätt och BILLIGT att få tag på halm (mina står på spån *s*). Men bor man i 'stan' så är det lättare att få tag på (och ha plats att LAGRA) spån?

6 kg till natten står sig de flesta hästar på om det bara fodras sent nog. Och eg oavsett NÄR det fodras så är det ju bara att lägga in så mycket att de står sig. Jag nattar ju sent (midnatt) men när jag är sjuk t ex händer det att jag klappar igen stallet klockan 20 (morgonen är nio om jag är sjuk) och det är inga problem att lägga in tillräckligt med hösilage så de står sig till nästa morgon, dvs har kvar.

Så, vill man ta av täcket på en klippt häst så är det ju bara lägga in mer mat.

Men som sagt, det där är ju VARMT, det klarar en klippt häst utan större problem, och skulle det vara så att den fryser på mornarna så ger man mera mat till natten. Enkelt.
 
Hej alla (lånar Alexandras svarsknapp)!

Tack för alla svar! Skönt att de flesta verkar resonera som jag, då är jag nog inte helt ute o seglar.

För att klargöra lite närmre ang frågor som kommit upp:

NEJ, hon skakar NATURLIGTVIS inte på morgonen. I så fall hade hon SJÄLVFALLET fått ha täcke på ändå, trots begynnande skav. Hon ser lika glad och nöjd ut som vanligt, vaknar, reser sig o ruskar av sig spånet när jag tänder lampan (har nog ganska sömniga hästar ;), 3 av 4 "stiger upp" när lampan tänds). Och hon känns varm o go på kroppen.

Det är faktiskt ungefär lika varmt i stallet på kvällen som på morgonen, sisådär 6-7 grader på kvällen o 7-8 på morgonen. Har turen att ha ett bra ventilerat stall där värme o luft håller sig på ganska jämn nivå under dygnet. Nu när det ju dessutom börjar på att ligga runt nollan eller ett par plusgrader kyls det inte heller ner särskilt mycket under de 8-10 timmar hästarna är ute. Luftfuktigheten har jag inte mätt,vmen luften är överlag ren o torr, o gammeltanten, som har känsliga lungor, har mått kanon hela tiden sedan vi flyttade hit i september 2002 :).

Vad det gäller mat, så står hon visserligen på spån, men får 6 kg hö på kvällen vid 22- tiden (totalt 13 kg per dygn) o har oftast lite kvar vid morgonfodringen vid 7.

Visserligen är det ju så att de inte får möjlighet att röra sig eller få solsken på sig i boxen, men de är ju å andra sidan totalt skyddade från blåst o nederbörd.

Fortsätter nog som jag gjort om det inte smäller till o blir kallare. Då får hon pyjamasen på sig igen.

Tack för tankar o åsikter.

Anna-Karin
 
Tips för täckesskav

Jag fick tips av min hovslagare att pensla på Fodertran (finns b la på lantmännen-kostar ca 150 kr) på skaven (och andra ställen där det kan behövas mer päls). Jag har gjort det i en vecka på mina pållar och nu har pälsen börjat komma tillbaks trots att de haft täcke dagtid.
:banana:
 
Kan meddela att min stackars nakenhäst stor i sol och svag nordanvind i boxhagen helt naken och sover. Termometern visar plus 7 grader i LÄ..

:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp