Bukefalos 28 år!

Mindre kombi?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste året, det mesta slitage men ändå. Och nu börjar AC:n lägga av. Jag hade egentligen tänkt vänta med att byta bil tills hunden inte finns längre och då skaffa mindre bil (då nästa hund är tänkt att vara mindre). Men hunden kan om jag har tur leva 4-5 år till och då är frågan om jag inte ska ha en "mellanbil" innan det blir en mindre.
Det inte enbart kostnaden för reparationerna som gör att jag funderar på att byta, det blir ju säkert inte mycket billigare med avbetalningar på en nyare bil. Men jag måste ha en fungerande bil för att ta mig till jobbet, fungerar inte med buss då jag lämnar hunden på dagis på vägen (det går men tar runt 1,5 timme åt varje håll jämfört med 35 min med bil).

Jag vill inte ha en jättestor kombi, v50-storlek passar mig bra, då det bara är jag och hunden. Vilka modeller skulle ni rekommendera att jag tittar på? Tänker en bil som är 2-5 år gammal om jag ska byta. Drivmedel inte så viktigt men inte ren elbil. Automatväxel.
 
Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste året, det mesta slitage men ändå. Och nu börjar AC:n lägga av. Jag hade egentligen tänkt vänta med att byta bil tills hunden inte finns längre och då skaffa mindre bil (då nästa hund är tänkt att vara mindre). Men hunden kan om jag har tur leva 4-5 år till och då är frågan om jag inte ska ha en "mellanbil" innan det blir en mindre.
Det inte enbart kostnaden för reparationerna som gör att jag funderar på att byta, det blir ju säkert inte mycket billigare med avbetalningar på en nyare bil. Men jag måste ha en fungerande bil för att ta mig till jobbet, fungerar inte med buss då jag lämnar hunden på dagis på vägen (det går men tar runt 1,5 timme åt varje håll jämfört med 35 min med bil).

Jag vill inte ha en jättestor kombi, v50-storlek passar mig bra, då det bara är jag och hunden. Vilka modeller skulle ni rekommendera att jag tittar på? Tänker en bil som är 2-5 år gammal om jag ska byta. Drivmedel inte så viktigt men inte ren elbil. Automatväxel.

Trivs du med Volvo så titta på V40. Det är riktigt bra bilar och min gamla (-02) V40 går jättebra. Annars kanske en Skoda Octavia kombi?
 
Jag är ju ett Toyota fan av stora mått pga bränslesnålheten hos hybriderna och hållbarheten. Toyota bygger de mest pålitliga bilarna idag! Så jag skulle säga Toyota Corolla helcombi med hybridsystem om du kan få en eventuell hundbur att passa (jag har en halvkombi vilket är sådär just för hundburar).
 
Senast ändrad:
Trivs du med Volvo så titta på V40. Det är riktigt bra bilar och min gamla (-02) V40 går jättebra. Annars kanske en Skoda Octavia kombi?
Skoda octavia har nästan dubbelt så stort lastutrymme (över 600 liter) som en V40, jag skulle kalla det en stor kombi och inte liten :)

Röstar också på en nyare V40 om du gillar den TS.
 
Jag har en golf alltrack som jag är sjukt nöjd med. Jag ville inte ha för stor bil för då går den inte in i mitt garage. Kollade v40 också men insåg att jag ville ha fyrhjulsdrift. Har en hundbur (55x78x46cm) i skuffen till mina två katter och ändå plats för packning till mig och mitt barn.
 
Jag skulle rekommendera att vänta om det inte är så att du är tvungen. Om du verkligen måste kolla först så du inte köper en som kan får körförbud när 3g inte finns mer.
 
Jag skulle rekommendera att vänta om det inte är så att du är tvungen. Om du verkligen måste kolla först så du inte köper en som kan får körförbud när 3g inte finns mer.
Jag har läst lite om detta innan, väldigt lite. Jag har lite svårt att förstå, varför skulle de få körförbud? Det finns ju hur många gamla bilar som helst HELT utan säkerhetssystem som inte har körförbud idag liksom?
 
Jag har läst lite om detta innan, väldigt lite. Jag har lite svårt att förstå, varför skulle de få körförbud? Det finns ju hur många gamla bilar som helst HELT utan säkerhetssystem som inte har körförbud idag liksom?
Beror på när bilen tillverkades och vad som var krav då.
 
Trivs du med Volvo så titta på V40. Det är riktigt bra bilar och min gamla (-02) V40 går jättebra. Annars kanske en Skoda Octavia kombi?

Skoda octavia har nästan dubbelt så stort lastutrymme (över 600 liter) som en V40, jag skulle kalla det en stor kombi och inte liten :)

Röstar också på en nyare V40 om du gillar den TS.
Jag har tittat på den redan när jag skulle skaffa hunden, men den är så hög bak att det blir svårt för hunden att hoppa in själv, och hon väger runt 28 kg så inte helt lätt att lyfta.
 
Jag är ju ett Toyota fan av stora mått pga bränslesnålheten hos hybriderna och hållbarheten. Toyota bygger de mest pålitliga bilarna idag! Så jag skulle säga Toyota Corolla helcombi med hybridsystem om du kan få en eventuell hundbur att passa (jag har en halvkombi vilket är sådär just för hundburar).
Hundbur behöver inte få plats om jag kan köpa galler och grindar, det har jag nu. Då det oftast bara är jag och hunden så kan ev packning ligga i baksätet.
 
Storleken på bagageutrymmet är inte så viktigt, mer än att en golden-tik ska få plats att både ligga ner och sitta upp.
 
Där stod ju nästan ingenting. Men gäller det så många bilar så måste ju en lösning tas fram, som det dessutom stod att de tittade på, så det känns inte som något att ha i beaktande i nuläget. Om det verkligen var stor risk att hundratusentals bilar inte skulle gå att köra hade det nog gått ut mer information om det.
 
@Silver Girl Jag hade nog ändå börjat titta på en nyare liten bil. En goldentik kan du ha i baksätet med bilsele och baksätesskydd även på en liten bil men det kanske inte är ett alternativ?
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 032
Senast: golit
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: aiquen
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Fordon Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske? Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp