Är jag ett kontrollfreak?

Vi skulle käka lunch. Jag satt och pimplade vin till klockan ett, sedan åt jag lunch själv. Hade jag vetat om att han skulle komma vid två hade jag ridit en häst först.

Jag hade blivit väldigt irriterad om det varit min sambo som blev 2 timmar sen till något vi planerat ihop utan att höra av sig under tiden. När vi gör saker på varsitt håll kan det absolut hända att någon av oss blir mycket senare hem än planerat men vi är båda två måna om att hålla kontakten och slänga iväg ett sms om var/hur/varför.

Jag funkar inte ihop med människor som kan bestämma en tid för att träffas men sedan dyker upp lite när det passar dem själva, utan hänsyn till andra. Oavsett intention så känns det fruktansvärt respektlöst.
 
Min sambo är ute och cyklar ibland (klunga) och igår sa han att han skulle vara hemma vid tolv och kvart i två dyker han upp. Är det för mycket begärt att han skickar ett mess och säger att han blir försenad?
Jag vill att han berättar var han åker och när ungefär när han är hemma. Dels för att det kan hända en olycka och dels så att jag kan planera mina egna aktiviteter.
Nej det är inte för mycket begärt att han skickar ett mess att han blir sen.
 
Tycker inte det verkar handla om kontroll så som du beskriver det utan om att hålla överenskommelser. Om du själv känner eller beskrivs som att problemet i den här situationen är ditt kontrollbehov snarare än att partnern bryter er överenskommelse så skulle jag fundera kring om sådan gaslighting (från annan person eller internaliserad) förekommer mer än i just denna situation. :heart

Sedan är det såklart en konstform att uttrycka besvikelse på ett sätt som inbjuder till konstruktivt samtal, men även om du helt misslyckats med det (vilket är förståeligt för det är svårt att inte tex anklaga när någon annan gjort en besviken/arg/ledsen, eller så kommer någon som ev redan har dåligt samvete uppfatta vad en än säger som en anklagelse), så verkar inte det vara grundproblemet.
 
Vi skulle käka lunch. Jag satt och pimplade vin till klockan ett, sedan åt jag lunch själv. Hade jag vetat om att han skulle komma vid två hade jag ridit en häst först.
Har ni kommit överens om att äta lunch tillsammans och diskuterat en ungefärlig tid, så tillhör det naturligt hyfs att höra av sig om det blir mycket försenat. Det tycker jag inte måste ha med något kontrollbehov att göra.

Däremot så är det här med att höra av sig så fort något blir ändrat något som ganska nyligen blivit möjligt, så jag tänker att det kanske är ett behov man kan fundera kring. Att vilja ha koll på sin partner och oroa sig för hen så fort hen är utom synhåll lite längre än man pratat om riskerar att bli väldigt destruktivt. Innan mobiltelefonernas tid så fick man helt enkelt acceptera informationsunderskottet och det kanske är en ganska sund acceptans istället för oro.
 
Om man har bestämt något som lunch/middag/aktivitet så hör det till vanligt hyfs att minst höra av sig om man blir mer än 10-15 min sen tycker jag. Har noll med kontrollbehov utan har med respekt för sin partner/vän/medmänniska. Så jag hade blivit irriterad i detta fall.

Om ni inte har bestämt något, men det ändå lämnats en ungefärlig tid kan jag tycka att det är lämpligt att meddela att man kommer hem senare än tänkt om man är mer än en timme sen för att partnern inte ska oroa sig i onödan, men då kanske jag själv inte har så stor koll på tiden så det är lite mindre viktigt. Är väldigt tacksam att ha en partner som tycker att tidspassning är lika viktigt som jag. Haft tidigare partners som inte tyckt det varit viktigt alls (när det gällde dem, om jag var sen så var det ju förstås en stor grej) och det skapade så mycket bråk och oro i onödan. Vi har inte koll på varandra och lämnar exakta scheman, men tar det längre tid än förväntat att ta sig hem från en aktivitet så skickar man ett litet mess bara och så är alla glada och lugna.
 
Jag hade blivit jätteorolig om min sambo var två timmar sen hem från en cykeltur 😯. Hade ringt runt och om han eller de andra inte svarat hade jag nog börjat leta med bilen.

Det kan ju hända olyckor, två timmar är långt mer än "lite sen".

Jag hade förväntat mig att han sms:at om det blev en längre fikarast än förväntat. Så jag slapp oroa mig.
 
Lite dubbelt tycker jag. Att tiden rinner iväg när man har roligt är ju sånt som händer 🤷‍♀️ För oss är "äta" inte en stor grej som man avbryter annat för.

Att du hindrades från att göra din aktivitet var ju synd, men du hade ju kunnat sticka och göra det precis som din sambo kunde sticka och cykla.

Jag hade blivit irriterad om min sambo satt hemma och drack vin en förmiddag och sen var arg på mig för att jag var ute och aktiv. 🤷‍♀️
 
Lite dubbelt tycker jag. Att tiden rinner iväg när man har roligt är ju sånt som händer 🤷‍♀️ För oss är "äta" inte en stor grej som man avbryter annat för.

Att du hindrades från att göra din aktivitet var ju synd, men du hade ju kunnat sticka och göra det precis som din sambo kunde sticka och cykla.

Jag hade blivit irriterad om min sambo satt hemma och drack vin en förmiddag och sen var arg på mig för att jag var ute och aktiv. 🤷‍♀️

Jag kan erkänna att jag reagerade på vindrickandet mitt på dagen 😅
Jag hoppas verkligen att @fejko inte red någon häst efter det. Hade varit både farligt och väldigt respektlöst mot hästen.
 
Jag läste upp fallet för C och hon säger att han säkert vet om att man hör av sig om man är sen och varför. Däremot tycker C att det ringer en🔺🔔. Jag är nog benägen att hålla med
 
Min sambo är ute och cyklar ibland (klunga) och igår sa han att han skulle vara hemma vid tolv och kvart i två dyker han upp. Är det för mycket begärt att han skickar ett mess och säger att han blir försenad?
Jag vill att han berättar var han åker och när ungefär när han är hemma. Dels för att det kan hända en olycka och dels så att jag kan planera mina egna aktiviteter.
Har vi inte bestämt att vi ska göra något vid den tiden hade jag inte brytt mig öht.
Men har vi bestämt att vi ska göra ngt och jag då planerat kring det tycker jag det är normalt hyfs att säga till att man blir sen. Då kan jag göra annat.
Jag hade ju själv inte bestämt att göra något en viss tid och sen bara skita i att höra av mig och låta den sitta och vänta i två timmar. Lite respekt för varandras tid kan man väl ha.
 
Jag hade nog blivit orolig snarare än irriterad (och sedan förmodligen lite irriterad p.g.a oron :p). Tycker inte att du är oresonlig på något vis i denna situation, baserat på vad du skrivt här i alla fall.

Min man sysslar med vad som nog ändå får klassas som högrisksport (vågsurfing), men det är också en sport som kan vara svår att förutspå hur lång tid den ska ta att utföra eftersom det beror så mycket på vilket humör både havet, vädret och en själv är för dagen. Av den anledningen är han extremt pessimistisk när han bedömer tid och säger ofta till mig att han räknar med att vara hemma mycket senare än han faktiskt tror själv, just för att jag inte ska börja oroa mig. Det funkar oftast bra. Av samma anledning är han/vi också ganska tidspessimistiska när det gäller att planera in grejer runt surfingen. Har vi bokat något en särskild tid ser han dock alltid till att vara tillbaka det, även om det innebär att han får gå upp ur vattnet just när vågorna börjat bli som bäst.
 
I min värld: Om man bestämmer en (ungefärlig eller exakt) tid så meddelar man om man blir sen, oavsett om det gäller en partner eller någon annan. Annars bestämmer man ingen tid från början. :cautious: Om man inte alls vet när man kommer hem så går det ju att säga att man inte har en susning och så får man planera runt det och kanske höras om något dyker upp?
Jag blir GALEN på folk som inte kommer i tid, speciellt om de inte meddelar sig… Är också en ganska nervös typ och hade blivit jätteorolig om maken inte dök upp på utsatt tid (utan att höra av sig).
 
Lite dubbelt tycker jag. Att tiden rinner iväg när man har roligt är ju sånt som händer 🤷‍♀️ För oss är "äta" inte en stor grej som man avbryter annat för.

Att du hindrades från att göra din aktivitet var ju synd, men du hade ju kunnat sticka och göra det precis som din sambo kunde sticka och cykla.

Jag hade blivit irriterad om min sambo satt hemma och drack vin en förmiddag och sen var arg på mig för att jag var ute och aktiv. 🤷‍♀️

Men TS hade ju planerat sin dag enligt överenskommelsen om lunch vid 12 - det är ju inte så att hen bara sitter hemma och väntar på sällskap, utan hen prioriterade ju sin aktivitet så att överenskommelsen kan hållas - klart rimligt att vara irriterad @fejko
Det tar ungefär 7 sekunder att messa "Blir sen, hemma X senare än väntat".

Helt onödigt att problematisera vindrickande i denna kontext f.ö.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 607
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 274
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 609
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 928
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp