Är jag ett kontrollfreak?

Har man planerat att göra något ihop hör man av sig. Annars spiller man någon annans tid. det är egoistiskt
Om man inte planerat något utan mer löst sagt "Jag ska ut och cykla, jag borde nog vara hemma vid 12" är det en helt annan sak.
 
Vårt livspussel kräver vissa hålltider, det betyder inte att vi behöver stressa för att hinna. Men tex om jag och dottern ska till stallet innan mannens nattjobb så säger jag vilken tid vi ungefär kommer hem, tex mellan 16:30-17 (oftast är vi hemma 16:45 :rofl: ) och jag brukar dessutom skicka ett sms när vi åker från stallet å brukar mannen förbereda kvällsmaten. Det är ju ömsesidigt respekt, jag vill hinna ta stallet i lugn och ro - mannen vill hinna träna innan jobbet. Man får ge och ta helt enkelt. Vår vardag skulle inte gå ihop om man plötsligt var två timmar sen utan att höra av sig.
Men vi har barn också, då blir det mer pusslande.
 
Jag tycker mig läsa mellan raderna två alternativa tolkningar.

1) Mannen har inte uppfattat att de hade en lunchdejt och TS anpassade sina planer utifrån denna lunchdejt.

2) Mannen är egocentrisk och bryr sig inte om att TS får vänta.

Jag misstänker alternativ 2 om han dessutom kallar TS kontrollfreak. Hade det varit alternativ 1 hade han väl bara bett om ursäkt och så hade saken varit ur världen?
 
Jag tycker mig läsa mellan raderna två alternativa tolkningar.

1) Mannen har inte uppfattat att de hade en lunchdejt och TS anpassade sina planer utifrån denna lunchdejt.

2) Mannen är egocentrisk och bryr sig inte om att TS får vänta.

Jag misstänker alternativ 2 om han dessutom kallar TS kontrollfreak. Hade det varit alternativ 1 hade han väl bara bett om ursäkt och så hade saken varit ur världen?
Håller med.

För egen del har jag varit med om båda varianterna. Med förra partnern så hände det då och då att han kom så sent att vi inte kunde göra något av det vi planerat. Han blev arg när jag gång på gång blev besviken på det, påstod att jag var överkänslig osv. (visade sig senare att han, de flesta eller kanske alla gånger varit ute och supit och tappat bort tiden och blev arg för att han kände dåligt samvete över sina alkoholproblem, men det gjorde ju inte saken bättre direkt)

När det hände en gång med nuvarande partnern, att han helt missade en tid, då gav han en ordentlig ursäkt och sen dess har han varje(!) gång vi planerat något antingen varit noga med att komma i tid, eller sagt att vi inte kan bestämma någon specifik tid eftersom han inte vet hur lång tid hans andra planerade aktiviteter tar. Inga konstigheter. Jag gör såklart likadant. Och det handlar inte om kontrollbehov från någons sida, utan just att faktiskt kunna ha koll på hur dagen blir. För om jag inte har en tid att passa, då kanske jag tar en lite längre promenad med hundarna, fikar på konstig tid (och därmed inte är hungrig alls vid vanlig middagstid) eller vad som helst.
 
Min sambo är ute och cyklar ibland (klunga) och igår sa han att han skulle vara hemma vid tolv och kvart i två dyker han upp. Är det för mycket begärt att han skickar ett mess och säger att han blir försenad?
Jag vill att han berättar var han åker och när ungefär när han är hemma. Dels för att det kan hända en olycka och dels så att jag kan planera mina egna aktiviteter.
Tänker det är jättesvårt att skicka sms när man cyklar? Och om man är i en klunga kanske alla inte vill stanna när man skickar?

Jag är tudelad, ibland, vissa dagar, behöver man ju veta exakt när någon kommer hem eftersom man ska göra någonting tillsammans eller man behöver lämna över hund och barn till den andre. Men andra dagar när man har olika aktiviteter eller kanske bara pysslar med ngt hemma eller trädgård spelar det ju ingen roll alls :), man sticker iväg på sin aktivitet och märker inte ens att det är sent.

När det gäller oro så är det ju trevligt om personen säger att man kan bli sen när de sticker ut och om min man vandrar eller åker buss vill jag gärna ha ett sms om det blir mycket senare än tänkt. Men om man cyklar eller kör bil är det inte så himla lätt.
 
Jag frågade om detta, de stannade tydligen och fikade längre än vanligt plus stannade för någons punktering. Flera lämpliga stopp att höra av sig på, alltså.
Ja då hade jag kanske varit lite grätten.

@fejko

Speciellt om han hade bett mig ha lunchen klar vid ett tillfälle och jag hade kunnat göra något annat istället. Som rida.

(borde läst hela tråden först)
 
Har man sagt en tid man tänkt vara hemma tycker jag absolut att man hör av sig om det ändras med ett par timmar! Rent oavsett om man har planer eller ej. (Annars kan man väl bara säga det istället "-Jag ska ut och cykla ett tag nu, har ingen aning om när jag kommer hem" om man känner att det är jobbigt att hålla en tid :confused:)

Hade ni dessutom planer så känns det ju väldigt respektlöst!
 
Har man sagt en tid man tänkt vara hemma tycker jag absolut att man hör av sig om det ändras med ett par timmar! Rent oavsett om man har planer eller ej. (Annars kan man väl bara säga det istället "-Jag ska ut och cykla ett tag nu, har ingen aning om när jag kommer hem" om man känner att det är jobbigt att hålla en tid :confused:)

Hade ni dessutom planer så känns det ju väldigt respektlöst!
Ja det är ju ingen big deal att höra av sig. Men jag tänker att det kanske är nått underliggande som hänt innan
 
Jag pratade/grälade med sambon igår och han menar att det blivit ett missförstånd. Min version:
Han berättade att han skulle cykla "X-rundan" och de skulle stanna för att fika. Då frågade jag om jag skulle äta lunch själv? Nej jag vill också ha lunch vi ska bara fika jag hinner hem till lunch.

Hans version: Eftersom han cyklade X-rundan som är si och så lång och de cyklar i det tempot borde jag ha förstått att han omöjligt kunde hinna hem till 12 och att lunch kunde vara någonstans mellan 12 och ett.

Han har inte sagt att jag är ett kontrollfreak, han sa ingenting när han kom hem utan tyckte att allt var som vanligt.

När vi grälat ett tag bad han faktiskt om ursäkt. Så nu tänker jag släppa saken.
 
Har ni kommit överens om att äta lunch tillsammans och diskuterat en ungefärlig tid, så tillhör det naturligt hyfs att höra av sig om det blir mycket försenat. Det tycker jag inte måste ha med något kontrollbehov att göra.

Däremot så är det här med att höra av sig så fort något blir ändrat något som ganska nyligen blivit möjligt, så jag tänker att det kanske är ett behov man kan fundera kring. Att vilja ha koll på sin partner och oroa sig för hen så fort hen är utom synhåll lite längre än man pratat om riskerar att bli väldigt destruktivt. Innan mobiltelefonernas tid så fick man helt enkelt acceptera informationsunderskottet och det kanske är en ganska sund acceptans istället för oro.
Precis såhär tänker jag också. Att vara orolig för att något ska hända när partnern cyklar i grupp, och att partnern därför ska höra av sig för att stilla den oron, det är kontroll i mina ögon. Jag har själv dumpat ett antal partners som tyckte att jag skulle höra av mig vid pauser för att tala om exakt när jag skulle komma hem. Nej tack. Jag vill kunna vara i nuet och kunna fokusera på de personer som är runt mig just nu när jag utövar min hobby.

Men att inte dyka upp när någon stått och lagat mat är bara taskigt och respektlöst. Har man sagt att man ska komma så får man göra det. Jag antar alltså att det var avtalat att TS skulle laga mat åt båda och att maten skulle vara klar när partnern kom hem.
 
Precis såhär tänker jag också. Att vara orolig för att något ska hända när partnern cyklar i grupp, och att partnern därför ska höra av sig för att stilla den oron, det är kontroll i mina ögon. Jag har själv dumpat ett antal partners som tyckte att jag skulle höra av mig vid pauser för att tala om exakt när jag skulle komma hem. Nej tack. Jag vill kunna vara i nuet och kunna fokusera på de personer som är runt mig just nu när jag utövar min hobby.

Men att inte dyka upp när någon stått och lagat mat är bara taskigt och respektlöst. Har man sagt att man ska komma så får man göra det. Jag antar alltså att det var avtalat att TS skulle laga mat åt båda och att maten skulle vara klar när partnern kom hem.
Ja, jag får lite panik över tanken på att nån skulle ha ett behov av att veta var jag är, vad jag gör och när jag tanker komma hem. Jag är liksom vuxen. Ja skit händer, men det kan lika gärna hända nu när jag är singel och inte en djäkel vet vad jag gör eller är om jag inte är på jobbet. Det får man att känna mig som en tonåring som vill drämma igen en dörr och skrika JAG SKA UT när en förälder undrar vad jag ska göra.

Men att missköta en tid man kommit överens om eller låta bli att höra av sig när man uttryckligen sagt att man ska göra det är helt annat.
 
Precis såhär tänker jag också. Att vara orolig för att något ska hända när partnern cyklar i grupp, och att partnern därför ska höra av sig för att stilla den oron, det är kontroll i mina ögon. Jag har själv dumpat ett antal partners som tyckte att jag skulle höra av mig vid pauser för att tala om exakt när jag skulle komma hem. Nej tack. Jag vill kunna vara i nuet och kunna fokusera på de personer som är runt mig just nu när jag utövar min hobby.

Men att inte dyka upp när någon stått och lagat mat är bara taskigt och respektlöst. Har man sagt att man ska komma så får man göra det. Jag antar alltså att det var avtalat att TS skulle laga mat åt båda och att maten skulle vara klar när partnern kom hem.

Men folk dör i cykelolyckor.

Jag vill absolut att min sambo ska bli orolig om jag är på uteritt två timmar längre än planerat. Då VILL jag att det ska börja ringas runt, för jag skulle kunna ligga i något dike.

När jag varit singel hörde jag alltid av mig till en vän eller mina föräldrar före en ridtur/cykeltur/vandring om att nu börjar jag och jag planerar att vara tillbaks cirka då.

Även när jag och sambon är ute tillsammans och vandrar, så skriver jag till pappa när jag börjar.

Det handlar inte om kontroll, det handlar om omsorg och säkerhet.
 
Men folk dör i cykelolyckor.

Jag vill absolut att min sambo ska bli orolig om jag är på uteritt två timmar längre än planerat. Då VILL jag att det ska börja ringas runt, för jag skulle kunna ligga i något dike.

När jag varit singel hörde jag alltid av mig till en vän eller mina föräldrar före en ridtur/cykeltur/vandring om att nu börjar jag och jag planerar att vara tillbaks cirka då.

Även när jag och sambon är ute tillsammans och vandrar, så skriver jag till pappa när jag börjar.

Det handlar inte om kontroll, det handlar om omsorg och säkerhet.
Just risken att bli liggande ensam skadad verkar relativt låg för cyklist som tränar i klunga. Skillnad mot ensam uteritt tycker jag, eller fjällvandring.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 607
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 280
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 609
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 929
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp