Är jag ett kontrollfreak?

Det känns som om det blev ett misstag i kommunikationen i det här fallet, om det normalt fungerar, och det var en enstaka händelse, skulle jag låta det vara, nu när det verkar som att det är löst. Inträffar det fler gånger, på liknande sätt, så kan det vara läge att fundera på hur det ska gå att kommunicera bättre, om så är möjligt.
 
Just risken att bli liggande ensam skadad verkar relativt låg för cyklist som tränar i klunga. Skillnad mot ensam uteritt tycker jag, eller fjällvandring.
Ja skulle det bli en olycka så ringer han väl då eller så gör nån i klungan det.

Själv vill jag bestämma när jag har egen tid och inte behöva stå till svars över vad jag har gjort eller varför jag är sen. Tycker jag det behövs så hör jag av mig.

Men har man bestämt tid så är det allmänt hyfs att höra av sig. Men man behöver ju inte bli utskäld när man kommer hem :meh:
 
Har man sagt en tid man tänkt vara hemma tycker jag absolut att man hör av sig om det ändras med ett par timmar! Rent oavsett om man har planer eller ej. (Annars kan man väl bara säga det istället "-Jag ska ut och cykla ett tag nu, har ingen aning om när jag kommer hem" om man känner att det är jobbigt att hålla en tid :confused:)

Hade ni dessutom planer så känns det ju väldigt respektlöst!
Jag har provat att säga "jag tänker inte berätta när jag kommer hem" men det funkade ganska dåligt på de som faktiskt HAR behov av att få besked om en tid.
 
Men folk dör i cykelolyckor.

Jag vill absolut att min sambo ska bli orolig om jag är på uteritt två timmar längre än planerat. Då VILL jag att det ska börja ringas runt, för jag skulle kunna ligga i något dike.

När jag varit singel hörde jag alltid av mig till en vän eller mina föräldrar före en ridtur/cykeltur/vandring om att nu börjar jag och jag planerar att vara tillbaks cirka då.

Även när jag och sambon är ute tillsammans och vandrar, så skriver jag till pappa när jag börjar.

Det handlar inte om kontroll, det handlar om omsorg och säkerhet.
Jag har varit en handsbredd från att ha landat på nån av alla jättestenar som täckte marken när jag trillade från ett par meters höjd en vanlig söndagspromenad i en park. Då hade jag krossat skallen eller ryggraden. Ska jag ringa nån varje gång jag utanför dörren?
Nä, jag gör vad jag anser är en rimlig säkerhetsbedömning om när någon behöver veta var jag är och när man ska slå larm och det får faktiskt omgivningen acceptera, annars så kommer de inte få nån information alls. Har jag däremot sagt att jag ska vara på plats x och/eller höra av mig så gäller det verkligen att man gör det 100%
 
Just risken att bli liggande ensam skadad verkar relativt låg för cyklist som tränar i klunga. Skillnad mot ensam uteritt tycker jag, eller fjällvandring.
Ja, när jag fjällvandrar så anger jag sluttid med minst 1 dags marginal, tror jag att jag är civilisationen på måndag 17.00 så ska de slå larm tisdag 17.00 jag har mat,utrustning och kläder för långt mer än den tiden. I min andra hobby så kommer en helikopter vara på väg om jag är ens 10 minuter sen...
 
Jag frågade ju om jag skulle äta lunch själv och eftersom svaret blev att han också ville ha lunch tog jag för givet att han kom hem till lunch, men men. Nu orkar jag inte bry mig mer.
Fast som du skriver så uppfattar jag att han ville ha lunch och då tog han lunchen när han kom hem inte att han skulle pråmt äta lunchen med dig
 
Ja, när jag fjällvandrar så anger jag sluttid med minst 1 dags marginal, tror jag att jag är civilisationen på måndag 17.00 så ska de slå larm tisdag 17.00 jag har mat,utrustning och kläder för långt mer än den tiden. I min andra hobby så kommer en helikopter vara på väg om jag är ens 10 minuter sen...
Ungefär så tänker jag när jag seglar. Om jag räknar med att vara i hamn 12 så säger jag att de kan larma sjöräddningen om jag inte ringt vid typ 17.
 
Tycker alltid det är svårt att svara i trådar likt denna, då det kan vara så mycket bakom (har det här hänt förut, vad var reaktionerna där och då, vad hade exakt sagts innan), men tänker ändå att jag gör ett försök.

Hade min pojkvän dykt upp 2 timmar efter den tiden vi brukar äta lunch, när vi bestämt att vi skulle äta lunch tillsammans, ja då hade jag nog blivit lite irriterad. Var det dessutom så att det hänt något som gjort att han kunde slänga iväg ett sms, typ som i detta fall att någon fått punktering, ja då hade jag blivit irriterad på att han inte gjort det.

Dock verkar det ju här vara oklarheter om en lunchträff överhuvudtaget bokats, så då är det kanske en lärdom att ta med från det här att man måste kommunicera mer kring liknande händelser i framtiden :)

Jag tycker verkligen inte det är att vara ett kontrollfreak utifrån dessa premisser. Hade en person efter 2 timmar fortfarande inte dykt upp hade jag ju helt klart slängt iväg ett sms och frågat om allt var okej. Det innebär inte att jag behöver ha ständig statusuppdatering om någon är ute och gör sin grej liksom.
 
Jag frågade ju om jag skulle äta lunch själv och eftersom svaret blev att han också ville ha lunch tog jag för givet att han kom hem till lunch, men men. Nu orkar jag inte bry mig mer.
ni kan ju förbättra er kommunikation genom att prata om detta. Man behöver inte bråka för att säga "så här kände jag", utan då får den andra faktiskt lyssna. Sen säga "i framtiden vill jag gärna vi gör såhär" tex att ha en plan för "vi äter lunch ihop" eller "jag käkar när jag kommer hem själv, jag vet inte exakt när". Så har man något att förhålla sig till. Eftersom jag har häst så vet sambon att tidsplaneringen skiter sig ibland, så vi har lös tidsplanering, men jag hör av mig eller skickar sms om vi har planer så han vet tiden är ändrat. Att inte göra det tycker jag faktiskt är enormt oschysst.

När du skriver "nu orkar jag inte bry mig mer" så kändes det som sån sak som kommer vara under ytan och samlas ihop och störa dig med tiden, det känns som det inte är löst, och ni har inte pratat om det. Där finns ju en anledning till varför du kände så i stunden, ja man kan känna dumma saker, men kommunikation är ä och ö enligt mig, så man måste kunna snacka ut om "små sakerna" för annars kommer dom växa med tiden. Att börja med "jag känner så..." är väldigt bra, det behöver inte handla om vem som har rätt eller fel, utan hur du och han känner, så man kan komma till insikt med "hur mitt agerande påverkar min partner" och "hur löser vi detta på bästa sätt".
 
Men folk dör i cykelolyckor.

Jag vill absolut att min sambo ska bli orolig om jag är på uteritt två timmar längre än planerat. Då VILL jag att det ska börja ringas runt, för jag skulle kunna ligga i något dike.

När jag varit singel hörde jag alltid av mig till en vän eller mina föräldrar före en ridtur/cykeltur/vandring om att nu börjar jag och jag planerar att vara tillbaks cirka då.

Även när jag och sambon är ute tillsammans och vandrar, så skriver jag till pappa när jag börjar.

Det handlar inte om kontroll, det handlar om omsorg och säkerhet.
Men om de cyklar många i grupp så är det inte samma sak som att rida ut eller cykla ensam tänker jag.
Dock kanske man om man cyklar eller rider ut ensam vill ha spårning på telefonen delad med partner eller annan så att man kan hittas. (själv har jag inte det, men har inte varit i situationen. Dvs tex folk i stallet visste hur lång tid en runda tar ungefär och vart den går)
 
Men om de cyklar många i grupp så är det inte samma sak som att rida ut eller cykla ensam tänker jag.
Dock kanske man om man cyklar eller rider ut ensam vill ha spårning på telefonen delad med partner eller annan så att man kan hittas. (själv har jag inte det, men har inte varit i situationen. Dvs tex folk i stallet visste hur lång tid en runda tar ungefär och vart den går)

Nä men nåt kan ha hänt, dom har tagit han till akuten, men glömt av att ringa henne. Tillexempel.
 
Nä men nåt kan ha hänt, dom har tagit han till akuten, men glömt av att ringa henne. Tillexempel.
Avkräver du telefonsamtal när din partner kört bil till jobbet också? Alltså där kan det också gå snett, kollegorna antar kanske att hen är sjuk eller jobbar hemifrån.

Jag förutsätter att man kontaktar anhöriga vid svåra olyckor? Men det är kanske vanligt att man låter bli?
 
Avkräver du telefonsamtal när din partner kört bil till jobbet också? Alltså där kan det också gå snett, kollegorna antar kanske att hen är sjuk eller jobbar hemifrån.

Jag förutsätter att man kontaktar anhöriga vid svåra olyckor? Men det är kanske vanligt att man låter bli?

Han har inte körkort, men ja vi brukar skriva till varandra på WhatsApp när vi kommit fram dit vi skulle. Typ om han tar bussen till kontoret tillexempel.
 
Ja alltså är ni båda nöjda med det så är det ju bra för er, men många hade sparkat bakut av ens tanken på att man ska ringa och tala om att man har kommit fram till jobbet

Ringa gör vi sällan. Jag skrev att vi skriver på WhatsApp. Ganska stor skillnad tycker jag.

Men det är vi i vår relation, vi tycker väldigt mycket om varandra och vill helst inte behöva vara isär så ofta. Vi skriver mycket till varandra under dagen också om vi inte båda jobbar/pluggar hemifrån tillsammans. Han är min bästa vän och stora kärlek, och det är alltid mysigt och avslappnade att vara med varandra. Vi saknar varandra när vi inte är bredvid varandra.

Andra kanske är ihop fast dom inte gillar att umgås så mycket? Konstigt tycker jag, men alla är olika.
 
Ringa gör vi sällan. Jag skrev att vi skriver på WhatsApp. Ganska stor skillnad tycker jag.

Men det är vi i vår relation, vi tycker väldigt mycket om varandra och vill helst inte behöva vara isär så ofta. Vi skriver mycket till varandra under dagen också om vi inte båda jobbar/pluggar hemifrån tillsammans. Han är min bästa vän och stora kärlek, och det är alltid mysigt och avslappnade att vara med varandra. Vi saknar varandra när vi inte är bredvid varandra.

Andra kanske är ihop fast dom inte gillar att umgås så mycket? Konstigt tycker jag, men alla är olika.
Du gör nog en ganska stor tankekurva om du tror att hur mkt man gillar att umgås är relaterat till 1) om man gillar att chatta/skriva meddelanden, 2) huruvida man känner ett behov av att höras frekvent när man inte umgås och 3) hur kontrollerad man skulle känna sig av sådana rapporter.
 
Du gör nog en ganska stor tankekurva om du tror att hur mkt man gillar att umgås är relaterat till 1) om man gillar att chatta/skriva meddelanden, 2) huruvida man känner ett behov av att höras frekvent när man inte umgås och 3) hur kontrollerad man skulle känna sig av sådana rapporter.
Jag som har varit i en kontrollerande relation innan mobiltelefonen blev allas egendom, skulle tyckt det var förskräckligt om jag hela tiden behövde rapportera var jag befann mig och när jag förväntades förenas med partnern.
En partner som skulle bete sig så och ha sådana förväntningar skulle jag tycka mindre om ifall den betedde sig så, inte mer.
 
Min sambo är ute och cyklar ibland (klunga) och igår sa han att han skulle vara hemma vid tolv och kvart i två dyker han upp. Är det för mycket begärt att han skickar ett mess och säger att han blir försenad?
Jag vill att han berättar var han åker och när ungefär när han är hemma. Dels för att det kan hända en olycka och dels så att jag kan planera mina egna aktiviteter.
Nej det är inte för mkt begärt att skicka ett sms. Det tar bara några sekunder av hans tid. Jag hade också blivit orolig och funderat på om något hade hänt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 652
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 394
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 614
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 930
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp