Är jag ett kontrollfreak?

Du gör nog en ganska stor tankekurva om du tror att hur mkt man gillar att umgås är relaterat till 1) om man gillar att chatta/skriva meddelanden, 2) huruvida man känner ett behov av att höras frekvent när man inte umgås och 3) hur kontrollerad man skulle känna sig av sådana rapporter.

Jag förstår inte vad du menar. Om man inte vill höras av (på valfritt sätt) när man inte är fysiskt tillsammans, så gillar man ju inte att umgås hela tiden?

Vad är det för tankekurva där?

Alla är ju olika, men jag -förstår personligen- inte hur man har en kärleksrelation på något annat sätt. Jag kan inte theory of mind-a det, jag kan inte föreställa mig det. Men jag kan acceptera att andra fungerar annorlunda än jag, även om jag inte förstår det.
 
Jag förstår inte vad du menar. Om man inte vill höras av (på valfritt sätt) när man inte är fysiskt tillsammans, så gillar man ju inte att umgås hela tiden?

Vad är det för tankekurva där?

Alla är ju olika, men jag -förstår personligen- inte hur man har en kärleksrelation på något annat sätt. Jag kan inte theory of mind-a det, jag kan inte föreställa mig det. Men jag kan acceptera att andra fungerar annorlunda än jag, även om jag inte förstår det.
Fast att umgås och att höras när man inte kan umgås är två olika saker. Man kan tycka jättemycket om att umgås utan att känna ett behov av att höras när man inte kan ungås.
Man kan också tycka väldigt mycket om att umgås utan att känna ett behov av att umgås hela tiden.
 
Jag förstår inte vad du menar. Om man inte vill höras av (på valfritt sätt) när man inte är fysiskt tillsammans, så gillar man ju inte att umgås hela tiden?

Vad är det för tankekurva där?

Alla är ju olika, men jag -förstår personligen- inte hur man har en kärleksrelation på något annat sätt. Jag kan inte theory of mind-a det, jag kan inte föreställa mig det. Men jag kan acceptera att andra fungerar annorlunda än jag, även om jag inte förstår det.
Alltså jag älskar min pojkvän, men det betyder ju inte att jag aldrig skulle ha behov av att vara ensam eller måste veta vad han gör hela tiden/skriva konstant... Min kärlek och uppskattning av honom står inte och faller på ett meddelande liksom.
 
Fast att umgås och att höras när man inte kan umgås är två olika saker. Man kan tycka jättemycket om att umgås utan att känna ett behov av att höras när man inte kan ungås.
Man kan också tycka väldigt mycket om att umgås utan att känna ett behov av att umgås hela tiden.

Jag likställer alltså digital kommunikation med en form av umgänge.

Jag och min sambo kunde inte fysiskt umgås första året eftersom det låg ett världshav emellan oss.

Men vi umgicks ändå, digitalt.
 
Jag likställer alltså digital kommunikation med en form av umgänge.

Jag och min sambo kunde inte fysiskt umgås första året eftersom det låg ett världshav emellan oss.

Men vi umgicks ändå, digitalt.
Ja jag förstår att du gör det, men så känner inte alla. Jag ogillar det tex, för mig är det ett nödvändigt ont i vissa situationer (som i ditt exempel) men jag vill verkligen inte ha en massa frekvent digital kommunikation om jag inte måste. Framförallt inte när jag är på jobbet, umgås med vänner eller är i stallet.
 
Ringa gör vi sällan. Jag skrev att vi skriver på WhatsApp. Ganska stor skillnad tycker jag.

Men det är vi i vår relation, vi tycker väldigt mycket om varandra och vill helst inte behöva vara isär så ofta. Vi skriver mycket till varandra under dagen också om vi inte båda jobbar/pluggar hemifrån tillsammans. Han är min bästa vän och stora kärlek, och det är alltid mysigt och avslappnade att vara med varandra. Vi saknar varandra när vi inte är bredvid varandra.

Andra kanske är ihop fast dom inte gillar att umgås så mycket? Konstigt tycker jag, men alla är olika.
Du har verkligen rätt i att alla är olika, men det är helt fel att se meddelandefrekvens och umgängestid som ett mått på hur mycket man tycker om varandra.

Jag älskar min sambo mer än något annat men som extremt introvert med väldigt stort behov av ensamtid finns det INGEN människa i världen jag skulle palla att ha bredvid mig hela tiden. Jag har överlag också ett väldigt litet intresse/behov av att chatta/skriva meddelanden "utan syfte", utan kan finna det rent av uttröttande annat än i små doser.
Och alla mina vänner vet att de inte kan förvänta sig snabba svar (förutom om det gäller någon mer "akut" fråga som behöver ett faktiskt svar), utan jag svarar när jag har tillräckligt med socialt batteri för det.
Min partner är väldigt lik mig vilket innebär att vi har ytterst sporadisk kontakt när någon av oss är bortrest, och i princip aldrig under "en vanlig dag" annat än i rent praktiska frågor, typ "kan du köpa smör på vägen hem?".

Därtill är jag en väldigt "icke-orolig" person, varpå det ska väldigt mycket till innan jag får diverse katastroftankar om olyckor eller än värre. Det finns oftast många betydligt mer sannolika scenarion än det allra värsta.
Jag har en mormor som är katastroftankarnas drottning och börjar ringa runt och efterlysa folk i tron om olyckor/sjukdom om det gått en kvart (och här överdriver jag verkligen inte) efter estimerad hemkomst eller att någon inte svarar i telefon direkt. Jag förstår ju att det handlar om omsorg/välvilja och inte kontroll, men det är otroligt enerverande att befinnas sig i andra änden av detta och tanken på att ha en partner som är ens i närheten av detta beteende ger mig ångestpåslag direkt.

Men jag har samtidigt FULL förståelse för att alla inte skulle klara av att vara tillsammans med en sådan ensamvarg som jag heller, det finns säkert folk som tycker att jag skulle vara deras värsta mardröm.
Men det betyder på inget sätt att den ena relationen är mer rätt än den andra, eller att man tycker mer/mindre om varandra. Snarare är det väl bara jättefint att det är fullt möjligt att hitta någon att älska och vara kompatibel med oavsett vilken typ av personlighet man är!

(men med allt detta sagt- om man har en speciell plan inbokad som bygger på hemkomst en specifik tid så skulle jag SJÄLVKLART höra av mig och meddela min partner om jag skulle bli försenad och förväntar mig detsamma av honom.)
 
Jag förstår inte vad du menar. Om man inte vill höras av (på valfritt sätt) när man inte är fysiskt tillsammans, så gillar man ju inte att umgås hela tiden?

Vad är det för tankekurva där?

Alla är ju olika, men jag -förstår personligen- inte hur man har en kärleksrelation på något annat sätt. Jag kan inte theory of mind-a det, jag kan inte föreställa mig det. Men jag kan acceptera att andra fungerar annorlunda än jag, även om jag inte förstår det.

Jag älskar min sambo och tycker han är helt fantastisk.
Men jag vill absolut inte umgås med honom hela tiden eller ha kontakt jämt och ständigt. Då hade jag börjat hata honom 😂
Egentid ftw!
 
Jag älskar min sambo och tycker han är helt fantastisk.
Men jag vill absolut inte umgås med honom hela tiden eller ha kontakt jämt och ständigt. Då hade jag börjat hata honom 😂
Egentid ftw!
Ja, som sagt, se sista raden i mitt citerade inlägg 😅. Jag accepterar att andra inte är likadana, även om jag inte kan *förstå* det.
 
Ja, som sagt, se sista raden i mitt citerade inlägg 😅. Jag accepterar att andra inte är likadana, även om jag inte kan *förstå* det.
Lite onödigt (och otrevligt) att insinuera att det skulle vara kopplat till hur mycket man tycker om att umgås med varandra.

Andra kanske är ihop fast dom inte gillar att umgås så mycket? Konstigt tycker jag, men alla är olika.
 
Lite onödigt (och otrevligt) att insinuera att det skulle vara kopplat till hur mycket man tycker om att umgås med varandra.

Nämen varför är det otrevligt att jag berättar hur det fungerar i mitt huvud?

Samtidigt som jag säger att jag accepterar att det inte funkar likadant i alla andras huvuden?

Varför måste jag tänka precis likadant som du?
 
Nämen varför är det otrevligt att jag berättar hur det fungerar i mitt huvud?

Samtidigt som jag säger att jag accepterar att det inte funkar likadant i alla andras huvuden?

Varför måste jag tänka precis likadant som du?
Nej nu missförstår du totalt. Alla får tänka och känna olika. Men du uttryckte i princip ”såhär känner och gör jag, folk som gör annorlunda tycker inte om att umgås med sin partner”. Det är otrevligt.
 
Jag har ett starkt behov att vara närvarande i stunden med de människor som är där. Jag vill inte hela tiden bort från situationer där min partner inte är. Oavsett om det är jobb eller andra valda sammanhang. Om det är på egen hand eller tillsammans med andra. Jag har ett behov av den spännvidden.

Men det vore en mardröm att känna att man behöver uppdatera någon icke-närvarande bara för att. Och ungefär samma mardröm att bli uppdaterad av någon hela tiden.

Alla är vi nog olika och det är ju bättre förutsättningar om man tänker någorlunda liknande som sin partner.
 
Läger mig inte i diskussionen då den fått eget liv trots att TS sagt att hon släppt det hela, men vad är en tankekurva? Tankevurpor känner jag till men har aldrig hört talas om tankekurvor, är det samma sak? 🤔
 
Läger mig inte i diskussionen då den fått eget liv trots att TS sagt att hon släppt det hela, men vad är en tankekurva? Tankevurpor känner jag till men har aldrig hört talas om tankekurvor, är det samma sak? 🤔
Haha oj, blev fel. Ska såklart vara tankevurpa!
 
Och här är det precis så vi gör - skickar ett meddelande när vi är framme. Inget konstigt för oss.
Men why? Vad fyller det för funktion att veta att jag nu nått jobbet, att jag efter det kommit fram till min danskurs osv?
Dyker jag inte upp på jobbet när jag borde kommer de kontakta närmast anhörig. Råkar ut för en olycka kommer sjukhuset göra det. Det finns ju en mikroskopisk risk att jag råkar ut för någon bizarr olycka och typ kör ned i bilen i en isvak utan att nån märket det eller blir kidnappad men chansen att vinna en miljon på lotto är större än så.
 
Men why? Vad fyller det för funktion att veta att jag nu nått jobbet, att jag efter det kommit fram till min danskurs osv?
Dyker jag inte upp på jobbet när jag borde kommer de kontakta närmast anhörig. Råkar ut för en olycka kommer sjukhuset göra det. Det finns ju en mikroskopisk risk att jag råkar ut för någon bizarr olycka och typ kör ned i bilen i en isvak utan att nån märket det eller blir kidnappad men chansen att vinna en miljon på lotto är större än så.
För att för oss känns det bättre, det kan väl ändå inte vara konstigt att förstå och respektera?
Nej, vi skickar inte för alla saker vi åker till, men för en hel del.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 577
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp