Bukefalos 28 år!

Är jag för hård..

Thelma

Trådstartare
Jag har ju nu både labbevalptik plus en 2,5-årig labbetik hemma. Jag hade för avsikt att inte lägga mig i hundarnas sociala beteende gentemot varandra utan ville att de skulle hitta ett samförstånd själva. Det jag inte hade räknat med var min äldre tiks nästan totala oförmåga att säga ifrån på skarpen.

Detta händer innomhus:

Valpen hängde med de vassa mjölktänderna i hennes skinn och öron. Den äldre tiken bet ifrån ganska milt och valpen kastar sig på rygg. Den äldre vänder sig för att gå därifrån i tron att de är överens när valpen kastar sig åter i henne öron.. proceduren med valp på rygg upprepas... osv...

Så här höll det på. Trots att den äldre lärde sig att vara lite skarpare så är det aldrig tillräckligt. Valpen har lite respekt för hennes nej. Nu känner jag att jag måste lägga mig i. Jag tillåter INGET bus inomhus överhuvudtaget. Börjar valpen så säger jag nej och tar bort henne från den äldre tiken.

Binder jag nu ris åt min egen och tikens rygg. Kommer valpen att tappa respekten för den äldre? Är jag för hård som inte tillåter en valp att busa?

Jag vill tillägga att tiken hela tiden har haft chans att komma undan till övervåningen i huset så att hon får vara ifred. Dessutom tar jag dem till ett grönområde (inhägnat) där de får busa fritt. Där har valpen full respekt för den äldre eftersom den äldre där känner att hon kan styra "leken" genom att hon kan springa ifrån den lilla.
 
Sv: Är jag för hård..

Självklart ska du hjälpa den äldre tiken om hon själv inte kan freda sig ordentligt. Om du inte vill ha bus inne så ska det inte vara bus inne, basta. Det är helt upp till dig att bestämma. Valpen kommer ju nämligen att växa upp och då fortfarande vilja köra rally inne. Bättre att lära dem från början vad som gäller. Hundarna kan gott leka utomhus.
 
Sv: Är jag för hård..

Skönt att höra att du bekräftar det jag anat. Jag märker att med denna lilla tjej, så måste jag vara benhårt konsekvent och lägga ribban högt från början. Hon kommer nog att bli lugn när hon lär sig vad som gäller.

Jag romantiserade nog för mycket när jag trodde att hundarna skulle fixa detta på egen hand, men tydligen är den äldre alldeles för snäll.
 
Sv: Är jag för hård..

Hemma hos mig så tar den flera år yngre hunden sats och tacklar eller hoppar upp på ryggen på min äldre hund. Ingen reaktion... Antingen så leker hon eller så står hon bara still och låter sig bli behandlad på det viset. Läste någonstans att en hund ALDRIG skulle acceptera sådant beteende *eh*

Fick jag backa tiden så skulle jag förbjuda allt jagande och lekande ute eftersom att den yngre hunden enbart vill ägna sig åt det när båda är med ute.
 
Sv: Är jag för hård..

Jag har börjat hejda dem ute också nu. Det blev för mycket kaos. Nu får de finna sig i att gå fint tills vi kommer till ett lämpligt område där de får busa fritt.

Under de förutsättningarna så "vinner" den äldre alla drabbningar eftersom hon kan "labbefnatta" snabbare än valpen. :bump:
 
Sv: Är jag för hård..

Jag tycker verklige att du är för hård mot din lilla valp... blev lite :mad: när jag läst det du skrev...
En valp ska få busa, det är ju det den gör när den är liten..
Och låt hundarna leka...lovar att din äldre tik skulle säga till ordentligt om hon inte vill....så gör våran hund...
Så låt dem leka....hon säger till när hon verkligen inte vill....
Så låt valpen vara valp och låt den leka....den vill ju stutsa :bump: runt....Va inte så hård mot denn....låt den vara valp! ;)
 
Sv: Är jag för hård..

Jag tycker verklige att du är för hård mot din lilla valp... blev lite :mad: när jag läst det du skrev...
En valp ska få busa, det är ju det den gör när den är liten..
Och låt hundarna leka...lovar att din äldre tik skulle säga till ordentligt om hon inte vill....så gör våran hund...
Så låt dem leka....hon säger till när hon verkligen inte vill....
Så låt valpen vara valp och låt den leka....den vill ju stutsa :bump: runt....Va inte så hård mot denn....låt den vara valp! ;)
men det ska ju vara bus under kontroll om man säger så...och inte för mycket...blir det lite för mycket får man ta han och lugna honom, sätta honom någon stanns til han lugnat sig!
 
Sv: Är jag för hård..

Nu är det så att det är jag (ev husse :smirk: ) som bestämmer Inte valpen!

Skulle jag tillåta dessa två att härja fritt nu, så ska jag inte inbilla mig att detta beteende försvinner hux flux när valpen är fullvuxen.

Dessutom har jag en 8-månaders dotter som också vill vara på golvet och hon tröttnar på att bli tacklad av oaktsamma hundar som leker..

NEJ. "INGET BUS (läs RÖJ) INNOMHUS" har blivit min slogan. De har möjlighet att busa och leka ute.
 
Sv: Är jag för hård..

Och så får du en hund som knyter an till den äldre hunden och inte till föraren. Valpen ska vara aktiv med sin förare i första hand, inte andra hundar.
 
Sv: Är jag för hård..

Och låt hundarna leka...lovar att din äldre tik skulle säga till ordentligt om hon inte vill....så gör våran hund...

Men inte skall man vänta tills dess?

Det är husse eller matte som bestämmer och det vet förmodligen den äldre hunden också.

Jag tycker som Jadzia, dessutom är detta ett ypperligt tillfälle att visa den äldre hunden att matte är att lita på och samtidigt lära den unga att veta sin plats.
 

Liknande trådar

F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: Haukur
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 391
Senast: Zizzy
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp