Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Gwaeron

Trådstartare
Tittar man på lättklass tävlingar i dressyr finns det ett ställe som nästan oundvikligen "skiter sig" för folk, nämligen längningarna. (Att det blir bättre i lätt B och lätt A än i lätt C är givet)

Om jag ser utifrån mig själv (och en hel del andra ryttare jag sett) begriper jag inte riktigt varför programmen är utformade så man Länger hästen istället för att samla den, längningar är ju mycket svårare? Jag har ridit i ett par år för en väldigt duktig tränare som är nästan plågsamt petig med grunderna ( :bow: ) och hittils har jag på en utbildad häst fått göra, arbetsskritt/trav/galopp, skänkelvikning i skritt och trav, öppna i skritt och trav samt leka lite med samlingen då och då. Aldrig längningar, eftersom jag skulle tappa följsamheten, spänna mig och hästen bara skulle rinna iväg och lägga sig på bogarna. Det innebär att jag alltså inte skulle kunna ta mig igenom ett lättC program ens! Jag har tittat på flera olika ryttare som varit likadana. Bra arbetstrav, bra kortad arbetstrav, världelös "trav med ökad steglängd". Dessutom har ju då upptagningen efter blivit kaos och följdaktligen arbetstraven efter det. Lycka till att få ordning på det när man är nervös på tävling :crazy:

Såvitt jag har förstått det så tycker man inom klassisk ridkonst att det är lättare att samla än att länga, stämmer det? Varför är då dressyrprogramen utformade som de är? Har jag missat nåt :confused:
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Bra fråga! Jag undrar precis samma sak. Tänker tillbaks på den stigande panikångesten inför upptagning i slutet av diagonalen av längd galopp...

Men vad gäller dressyrprogrammen så verkar de inte vara byggda på klassisk ridkonst utan på något annat. Jag vet ej vad.:crazy: Men jag tror att några av våra Buke-vänner har bra svar på detta!:idea:
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Det jag har fått berättat för mig är att de enstaka individer som klarar att länga ska kunna få visa det. Övriga får göra så gott de kan...
Är rätt säker på att om man tittar på en lb eller lc klass så får 40% 5 40% 6 på momentet. Några spricker och får 4 eller lägre, några enstaka visar längning - men klarar ofta inte övergången. ca 2-3 av 30-40 startande kan få 8. Någon - kanske var tredje tävling en 9a.

Undrar om det finns statistik på sånt här på Ridsportförbundet?/:cool:
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Den här stråden skulle vi få baka ihop med sveas tävlingstråd!
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Håller med. Jag tycker det verkar vara samma diskussion.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Därför att en häst som är lösgjord och rätt riden ska kunna visa en lägning, kanske inte en 8 mässig men iaf en skillnad på steglängden utan att falla ihop.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

du skulle säkert ta dig igenom, de dommare jag pratat med o ridit för ger alltid en 6 sålänge man visr skillnad, o det är ju fullt godkänt o räcker gott för mig.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Om jag ser utifrån mig själv (och en hel del andra ryttare jag sett) begriper jag inte riktigt varför programmen är utformade så man Länger hästen istället för att samla den, längningar är ju mycket svårare?

Såvitt jag har förstått det så tycker man inom klassisk ridkonst att det är lättare att samla än att länga, stämmer det? Varför är då dressyrprogramen utformade som de är? Har jag missat nåt :confused:

Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker?
Programmen är utformade för att man på en skälig grundnivå skall kunna visa att man kan variera sin hästs samling, takt och tempo. Till detta register hör att kunna visa en mellangångart i skritt, trav och galopp.

I lätt klass pratar vi inte om ngra spektakulära längningar för att få godkänt. Du blir bedömd på övergången, själva längningen, samt upptagningen - återigen, på hur du kan variera formen på ett grundläggande stadie. I lätta klasser för att du skall få en 6:e vill domaren först och främst se en klar skillnad (vanliga kommentarer är ofta "ingen skillnad" , eller "våga satsa mera" eller "rätt satsat!".

Inga större konstigheter med andra ord. Du kan knappast prata om "sann" samling, om du inte kan variera samlingen och även länga ut.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Därför att en häst som är lösgjord och rätt riden ska kunna visa en lägning, kanske inte en 8 mässig men iaf en skillnad på steglängden utan att falla ihop.

Jag håller med Lancet. (mupp:angel:)
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag är lite splittrad.

Ökad steglängd kräver ingen samling, det kräver därimot att du kan reglera tempo och takt, vilket kan vara nog svårt. Ökade gångarter kommer utav samling, det är riktigt.

Problemet är ju ofta att folk rider sina hästar på bogarna - och då är det svårt att få hästen att länga. :devil: Spända hästar kan ha svårt att öka, hästar som inte bjuder har svårt att öka. Där ligger problemen, inte bristen av samling i sig.

Sedan är det ju som ett par andra sagt, får man till en ökning kommer nästa svårighet i att göra en bra övergång.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker?
Programmen är utformade för att man på en skälig grundnivå skall kunna visa att man kan variera sin hästs samling, takt och tempo. Till detta register hör att kunna visa en mellangångart i skritt, trav och galopp.

I lätt klass pratar vi inte om ngra spektakulära längningar för att få godkänt. Du blir bedömd på övergången, själva längningen, samt upptagningen - återigen, på hur du kan variera formen på ett grundläggande stadie. I lätta klasser för att du skall få en 6:e vill domaren först och främst se en klar skillnad (vanliga kommentarer är ofta "ingen skillnad" , eller "våga satsa mera" eller "rätt satsat!".

Inga större konstigheter med andra ord. Du kan knappast prata om "sann" samling, om du inte kan variera samlingen och även länga ut.

:bow:

Jag som är just på den omtalade nivån med min häst tycker att korrekt samling är betydligt svårare än längning.
Längningen kommer mer "automatiskt" vartefter hästen blir starkare medan samlingen kräver en annan ridning, och hästen behöver bli ännu snäppet starkare för det.

Att rida 'ökningar' i LC är inte det minsta komplicerat, då det inte ställs alltför stora krav på det. Alla kanske inte kan få 8or och liknande men visst kan man få 6or även om det inte visas någon superskillnad.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag är lite splittrad.

Ökad steglängd kräver ingen samling, det kräver därimot att du kan reglera tempo och takt, vilket kan vara nog svårt. Ökade gångarter kommer utav samling, det är riktigt.

Problemet är ju ofta att folk rider sina hästar på bogarna - och då är det svårt att få hästen att länga. :devil: Spända hästar kan ha svårt att öka, hästar som inte bjuder har svårt att öka. Där ligger problemen, inte bristen av samling i sig.

Sedan är det ju som ett par andra sagt, får man till en ökning kommer nästa svårighet i att göra en bra övergång.
Där satt huvudet på spiken:bow:
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Problemet är ju ofta att folk rider sina hästar på bogarna - och då är det svårt att få hästen att länga. Spända hästar kan ha svårt att öka, hästar som inte bjuder har svårt att öka. Där ligger problemen, inte bristen av samling i sig.
Men om man rider hästen på bogarna, har en spänd häst eller en som inte bjuder, då kan man väl säga att det finns en stor brist i bärighet per automatik. och därav skiter det sig då man försöker länga!?
Alltså, att det finns olika anledningar till att man inte har hästen "på hjälperna" och i balans. Och att då öka farten trasslar till det så mycket att det är svårt att rädda upp utan katastrofkänsla.
Bara spinner vidare på TS fundering om varför det skiter sig..
Alltså att det lätt brister i styrka o balans hos hästar på den nivån.

Där lär det nog sållas ut en hel del bland hästar som inte har en naturlig lätthet att fånga upp sig själv och hålla balansen av ren talang och de som (ganska många av de "vanliga"hästarna) behöver en stor dos styrka för att behålla balansen i ökad steglängd.
Kan känna att hästar med "hög" tyngdpunkt lättare klarar ökad steglängd även utan någon särskild bärighet, likssom mer spann i lederna för att svikta upp och dölja obalanser. Fast kan vara klurigare att samla på riktigt utan att "fuska". Obs, bara funderar o tänker. Inga påhopp på TR om ni trodde det!:)
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Det är oftast inte hästen som det beror på, utan ryttaren.

såg en häst på klubbtävling som fick 48% med en ryttare som anser sig vara duktig:angel: o fick 68% med en annan.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Alltså att det lätt brister i styrka o balans hos hästar på den nivån.

fast så mkt skall eller bör det logiskt sett inte brista, i ett lättklass program LC eller LB, då det som sagt anses grundläggande att hjälpligt (läs HJÄLPLIGT) kunna variera takt, form och tempo, dvs både korta och länga, samla upp och länga ut, på ett (återigen) mkt elementärt stadie.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag tror, precis som några varit inne på att det är hästens balans det hänger på. Är hästen i balans klarar den av att länga och korta steget utan att tappa den. Man får helt enkelt länga så mycket som hästen klarar av? Övergångarna (ffa upptagningarna) kan ju ibland se helt katastrofala ut om man bara jagat på hästen...
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Håller med om att balansen spelar mkt stor roll.
Har en pålle som befinner sig i Lc/Lb träsket och vi tampas med just detta. Han är spänd av naturen, har svårt att släppa allt som händer omkring honom. Så även om jag lyckas rida honom så pass i balans att han klarar längningen, så blir ofta upptaget katastrofalt eftersom det blir för mkt på en gång. Vilket resulterar i att efterkommande delar blir både spända och obalanserade.

Men det är bara att träna, med styrka och balans så hittar vi mer och mer rätt!
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

[Men felet som många gör är att när de tränar lägningar så gör de det hela diagonaler eller hela långsidor, klart att hästen som inte är stark klarar det ( om det inte är naturbegåvningar då, finns ju alltid undantag) Istället för att helt strunta i att träna lägningar så öka två steg fånga upp och håll på så det stärker hästen mycket och samtidigt ger man hästen en chans att förstå vad man menar.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

du är klok som en bok:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp