Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag tror att en del av probleatiken är att folk i det dagliga arbetet inte vågar ändra på hästen. Har ryttaren hittat en bra form i ett visst tempo vågar oftast inte ryttaren ändra tempo/steglängd. De fortsätter bara att fisa runt i den fina form de just har hittat. Samma egentligen med formen, när de väl hittar en arbetsform klara de inte av att lägga ner eller ta upp hästen heller. Folk är så himla "rädda" för att "förstöra" sitt arbete, de vågar inte experimentera och göra fel.

Jag tränar alltid tempoväxlingar för min tränare. Visst dom är inte perfekta och vi tappar form och balans. Men man måste ju börja någonstans och man måste våga låta det gå dåligt!
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Håller med.
Har en kompis som inte kan skritta på lång tygel mitt i passet- då får hon börja om:rofl:
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Min häst tror att hela passet är slut så fort han får lång tygel och då blir han sur när jag kortar igen :p Men min dressyrtränare anser att det gör hästen mer gott att få skritta aktivt på halvlång tygel (typ ngn slags ökad skritt utan "samlingen") och då blir det inet samma avbrott men samtidigt får han vilan. Säg det åt din kompis :idea:
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Ta för vana att pusta oftare men kortare. En nyttig övning- att ta tygeln.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag tror att en del av probleatiken är att folk i det dagliga arbetet inte vågar ändra på hästen. Har ryttaren hittat en bra form i ett visst tempo vågar oftast inte ryttaren ändra tempo/steglängd. De fortsätter bara att fisa runt i den fina form de just har hittat. Samma egentligen med formen, när de väl hittar en arbetsform klara de inte av att lägga ner eller ta upp hästen heller. Folk är så himla "rädda" för att "förstöra" sitt arbete, de vågar inte experimentera och göra fel.

Jag tränar alltid tempoväxlingar för min tränare. Visst dom är inte perfekta och vi tappar form och balans. Men man måste ju börja någonstans och man måste våga låta det gå dåligt!

Tror det ligger mycket i det. Tränar ett par ponnytjejer i dressyr och har märkt att de har extremt svårt att göra något som kanske inte ser så snyggt ut vid tillfället (speciellt om det är någon annan i ridhuset). Även om det är något de och/eller hästen ska utföra för första gången vill de att det ska vara perfekt direkt och allt ska klaffa! Jag försöker tuta i dem att när man TRÄNAR tränar man och när man sedan TÄVLAR visar man upp slutresultatet av träningen. Hästen behöver inte gå som på tävling hela tiden och framförallt inte när man inte tävlar på högre nivå eller har en ung häst. Tjatar om det här hela tiden, och tror (:smirk:) att det börjat gå in lite att det finns många aspekter att träna på och att det då inte är någon katastrof om huvudet åker upp lite grann eller det blir lite fel - bara man får igenom något av det man var ute efter.

Det ironiska är ju att om man får ordning på alla andra delar (rygg, bakben, lösgjordhet, styrka, lydnad, mm.) så kommer ju huvud och hals automatiskt på plats till sist. Men istället stirrar sig alla blinda på huvud/hals och "jobbar" nästan uteslutande med det och glömmer bort alla de andra, egentligen viktigare, delarna... Samma sak med ökningarna. Eftersom det kan vara både jobbigt och svårt att träna på att länga, eftersom det är så lätt att tappa balansen för både häst och ryttare, är det vissa som tycker det är bättre att låta bli och istället fortsätta hasa runt i undertempo och se fiiina ut.
 
Sv: Är jag konstig eller är programmen? *spinoff på "tävlingsnivå/träningsnivå"*

Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker?
Programmen är utformade för att man på en skälig grundnivå skall kunna visa att man kan variera sin hästs samling, takt och tempo. Till detta register hör att kunna visa en mellangångart i skritt, trav och galopp.
Inga större konstigheter med andra ord. Du kan knappast prata om "sann" samling, om du inte kan variera samlingen och även länga ut.

Håller med till fullo! Förutom just mellangångart i skritt eftersom att det är den "vanliga" skritten. Men då märker jag bara ord;)
:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp