Är lite ledsen just nu

Zoya

Trådstartare
Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry:

I februari fick jag ett samtal från en uppfödarkollega som hade sett en blocket-annons på en RR-hane 6 år för omplacering. I annonsen stod inget annat än i princip det ovan och hon hade ringt på annonsen för att höra lite och fick då veta att det var en hund från min uppfödning.

När jag säljer en valp säger jag alltid till köparna att de ska kontakta mig om de behöver bli av med hunden men detta gjorde dessa alltså inte. Jag hittade dock annonsen snabbt men det fanns inget nummer så jag mailade och frågade om det var en från mig och om de ville ha hjälp med omplacering.
Fick då svaret att de redan lämnat honom till en kvinna i Kalmar som hade en RR-tik sedan innan.

Fick strax därefter samtal från en kvinna i Kalmar som sade sig ha köpt hunden och ville att jag skulle skicka över stamtavla och dyl. Jag meddelade henne då att sådant har ju inte jag kvar eftersom det lämnas över vid leveransen av valpen. Inte mer med det, hon sa att hon skulle kontakta säljaren igen.

Fick nu igår ett samtal från en annan uppfödarkollega som hittat ett flertal annonser på att en RR-hane utbjuds till avel osv.

För att göra en lång historia kort så har det figurerat ett varningsmail i vår värld där man varnat för en kvinnan i detta område som vill köpa både valp eller vuxen RR-hane. Hon kallar sig allt möjligt bl.a Lisa och Lotta och har även lurat till sig RR's av andra - skulle avbetala men sålde vidare utan att betala klart etc.
Tydligen bor de i misär och mannen i huset är alkis och behandlar hundarna dåligt (sagt av folk som köpt hund av henne).

Det verkar nu som att min hane hamnat hos henne :cry:
Tel. numret stämmer och området och allt. Han annonseras alltså ut för avel och hon skriver även i annonsen att hon ska använda honom på sin egna tik. Problemet är att han har både HD och AD....

Åh, vet att jag inte kan göra något men det känns bara så jävla hemskt... detta är anledningen till att jag vill veta om någon av mina valpar behöver omplaceras. Valpköparna själv har ju ingen koll på ve de säljer till....
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Är det hos kvinnan i Kalmar,som kallar sig olika namn,som din avkomma är hos nu?

Eller har Kalmarkvinnan sålt hunden till människan med olika namn?
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Är det hos kvinnan i Kalmar,som kallar sig olika namn,som din avkomma är hos nu?

Eller har Kalmarkvinnan sålt hunden till människan med olika namn?

Så vitt jag förstått så är han hos Kalmarkvinnan - hon kallar sig för olika namn och säger sig även föda upp travhästar osv.
Hon vill nog inte sälja just honom för hon försöker tjäna pengar på honom genom att bjuda ut honom till avel bl.a.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Har en bekant som köpt häst av en kvinna i Kalmar och som visat sig kallar sig olika namn,vad jag förstått så är det ej Pia S!


Hästköpet är just nu i rätten..
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Ja, det är säkert samma kvinna. Initialerna på hennes "riktiga" namn är L N.

Skit också säger jag bara.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Japp,denna kvinna som sålt hästen börjar på L och slutar på A(förnamnet)
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Jag ska kolla med en som varit där,om vi pratar samma kvinna,vad och om det fanns hundar!
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Trist, trist, trist...

Men finns det inte en paragraf i den nya djurskyddslagen (eller möjligen djurskyddsförordningen) som lyder något i stil med:
"Djur får inte användas i avel om
1. dom har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas "

Om du lyckas få fatt i en ambitiös person på Länsstyrelsen och berättar om denna "valpproducent" och hennes ambitioner vad gäller avel av hundar med konstaterade defekter, så kanske de kan göra en första kontroll i alla fall!?
Om det då föreligger några oegentligheter vad gäller djurhållningen så kommer de ju påtala detta!
I bästa fall kanske du till och med kan få köpa tillbaka din hane, men i värsta fall kanske säljaren i alla fall väljer att plocka honom ur avel och sköta sina djur på ett bättre vis!

/Swat

Ps. Jag vågar inte sätta pengar på att ovan nämnda paragraf togs med vid lag-revideringen, men den fanns med i förslaget i alla fall!
 
Sv: Är lite ledsen just nu

fast det finns ju många som avlar på hundar med HD och AD, vi har ju haft mången diskussion m just detta här på buke - så det är nog lönlöst. SKK tillåter ju t o m registrering av valpar - det enda som krävs är ju "känd" status.

Denna person hade tydligen köpt en RR-tikvalp av en uppfödare i somras och strax därefter hade det urartat totalt. Hon satte ut annons på att sälja valpen och när uppf. ville köpa tillbaka blev hon hotad och allt möjligt.

Kvinnan är tydligen bipolär med allt det innebär och mannen är alkis och inte så snäll mot hundarna.

(eftersom man inte får länka så; Sök på abc-annons på Ridgeback så får du upp annonsen där han annonseras ut för avel och sedan kan man klicka på "användarens alla annonser" så hittar man allehanda hund och hästannonser med olika namn :mad: )
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Usch vad trist!

Kikade in på annonserna och det var verkligen en salig blandning, ingen rolig läsning alls...

Hoppas det kan lösa sig med din uppfödning på ett eller annat sätt!
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Fast att det "finns många" som gör dumma saker betyder INTE att våra kontrollmyndigheter INTE är beredda att agera!!

I dina skor hade jag ringt och pratat med Länsstyrelsen i berört län!
Vad har du att förlora?
När det gäller djurskydd så handlar det lite om att "skrika högst" för att bli hörd och tas på allvar.

Lägg fram så konkret information som möjligt och förklara att du är allvarligt bekymrad för att "din hund" kommer fara illa!

/Swat
 
Sv: Är lite ledsen just nu

jahapp, verkar som att det är Carmellia-tanten som gått över från papillon och phaléne till RR :mad:

Många vet nog då vem jag snackar om....
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Ja, det var väl något dylikt - var stor diskussion på AoH minns jag.

Hon har en hemsida där hon skriver att ho planerar RR-valpar :crazy:
 
Sv: Är lite ledsen just nu

jahapp, verkar som att det är Carmellia-tanten som gått över från papillon och phaléne till RR :mad:

Många vet nog då vem jag snackar om....

Jo, jag vet. Och som sagt kallas Blossom...

På hennes gamla hemsida stod det ju att hon flyttat till sin sambo och att de hade Doberman. Sen har jag inte hört något.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Vad tråkigt att läsa!
Jag träffade en RR-uppfödare från "mälardalen" för någon vecka sedan som sa att just denna person sökte efter en RR-hane. Vi får lite förfrågningar ibland ang. vår hane (som inte används i avel pga allerig - tyvärr). Tydligen har hon redan kommit över en RR-tik, och nu så vill hon väl göra sig pengar?!
Jag vet inte så mycket om henne, har medvetet låtit bli att läsa om henne. Men nu kanske jag ska spärra upp ögonen lite mer igen.
Kan inte annat än beklaga!
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Prata med rätt myndighet. Gör det du kan göra!

Om hundarna behandlas illa så kommer det ju att komma fram förr eller senare för myndigheterna också. Speciellt om de lever i misär.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 501
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 856
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
2 979
Senast: russinbulle
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 095
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp