Är lite ledsen just nu

Sv: Är lite ledsen just nu

Usch vad tråkigt, förstår att du är ledsen :(
Såg att det stod Mönsterås, är det någon som vet var i Mönsterås som kanske kan PM:a?
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Förstår din förtvivlan o frustation.
Tragiskt att man inte kan komma åt dem i utfärda djurförbud för dessa avarter till människor, alla får hs djur på de lagliga sätten, bryter man dom regler /lakar/förordningar gång efter gånng så borde totalförbud i detta hushåll.
Och andra liknade som sysslar med andra raser.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Prata med rätt myndighet. Gör det du kan göra!

Om hundarna behandlas illa så kommer det ju att komma fram förr eller senare för myndigheterna också. Speciellt om de lever i misär.

Ja, denna kvinna har redan varit i klammeri med myndigheterna. Hon åkte ju dit så det skrek om det då hon agerade bulvan och smugglade in ovaccinerade valpar från rumänien eller vad det var (minns inte).

Då höll hon på med papillon och phaléne och var ökänd i den världen. Nu har hon då av någon jäkla anledning bytt till RR. Jag menar, hur lika är de raserna egentligen? :crazy:

Men det har tydligen inte hjälpt.

Jag känner att jag inte kan göra mycket. Det jag har är tredje- och fjärdehandsuppgifter och människan bor mkt långt bort från mig. Dessutom äger/ägde inte jag hunden hon köpt och min valpköpare har ju frivilligt givit hunden till denna kvinna. Det finns liksom inte någon tvist om pengar eller någonting (som med många av hennes andra hundar) och därmed är ju hunden hennes så länge hon inte uppenbart missköter honom så myndigheterna tar den ifrån henne. Och i sverige betyder det ungefär att man måste svälta ihjäl den först eller banka skiten ur den så den nästan dör.

För övrigt undrar jag hur dagens valpköpare egentligen tänker, det är inte bara jag som råkat ut för att folk - istället för att kontakta uppfödaren - säljer hunden själv på blocket eller dyl. trots att uppfödaren och valpköparen pratat om just detta när valpen levererades.
Det underlättar ju enormt för den som vill bli av med sin hund att bara kontakta uppf. som sköter det hela, istället för att behöva mecka med det själv och så slutar det dessutom på detta vis....
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag är ledsen för din skull och för din uppfödning (och för alla andra små stackare som råkar ut för den här typen av folk)

Jag ville bara säga att det är bra att du skriver, för en sidoeffekt är att du påminner alla oss, som sysslar med djur, om hur viktigt det är att vi är noga med vem vi gör affärer med. Om ingen köpte valpar etc av folk som de inte kollat upp både fyra och fem gånger, skulle den här typen av hundproduktion inte förekomma!
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Nu vet inte jag om jag missupfattat något, men:

Vet du att det är en hund från din uppfödning? Eller har du bara hört att det ska vara "din" hane?

Annars kanske du kan ringa familjen/personen som köpte hunden av dig och fråga vad som hänt? Det hjälper kanske inte så mycket i processen, men då får du ju veta.

Jag beklagar verkligen att det blev som det blev. Alla uppfödares mardröm och jag vet hur jag själv hade känt, usch... Men du har ju fått några bra tips i tråden. Bara att ringa och hålla tummarna!
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Jag tror inte att det bara handlar om valpköpare. Jag tror även att det handlar om uppfödare. Kanske skulle vi uppfödare vara bättre på att ringa och höra hur det går? Hur många uppfödare ringer alla sina valpköpare lite då och då för att kolla?

Jag hade absolut kunnat bli bättre på kontakten med mina valpköpare. Vissa pratar man ju med väldigt ofta, medan andra har man nästan helt glömt bort.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Ja, jag vet att min uppfödning är hos henne. Kvinnan ringde ju mig. Fast då visste jag inte att det var en hundskojare.

Fick reda på det för några dagar sedan när en uppf. kollega lagt ihop ett och ett. I annonserna som människan har så är det samma tel. nr som hon ringde ifrån till mig. I annonserna kallar hon sig för olika Lisa och Lotta och andra namn. Det är annonser om allt från peruker till ett flertal hundar, olika raser och åldrar + då RR-hane till avel.
En RR-uppf. hade tydligen sålt en valp till henne i somras på avbet. men sedan sålde hon vidare valpen och sket i att betala klart till uppf. (det är väl så hon tjänar pengar)

På sin hemsida har hon bild och namn på sin andra RR (tik) som hon sa att hon hade. Namnet stämmer. Det kennelnamnet har sedan tidigare varit på tapeten när hon skojade med papillons och phalene.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Just dessa hade jag kontakt med ganska länge men sedan separerade hon och han och hon tog hunden, skaffade ny familj och flyttade. Verkade inte ha tid för kontakt heller.

Jag vill gärna ha kontakt med mina valpköpare men jag vill inte ringa och trakassera dem hela tiden utan de vet var jag finns och jag gör klart för dem från början att jag alltid finns tillgänglig, hela hundens liv, oavsett anledning.
Vissa vill ha mer och vissa mindre kontakt helt enkelt.
 
Sv: Är lite ledsen just nu

Inte just i Blomstermåla, men har bott i Oskarshamn tills för 3-4 år sedan och jag har hållt på med hästar. Det är ju en väldigt liten håla så jag tycker att man borde veta vem det är. Håller på att luska lite nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 500
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: russinbulle
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 094
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp