Är mitt hästliv över?

Sv: Är mitt hästliv över?

Knappast en 5-gångare som varken töltar eller travar i hagen! Låter som en ren 4-gångare utan passanlag. 5-gångare brukar antingen visa alla 5 gångarter, visa mycket tölt eller passa mycket i alla möjliga tempon...


Ahhh det hade varit underbart om hon är en 4 gångare. Hon travar dock i hagen men visar ingen tölt eller pass.
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Men samtidigt har jag insett, jag får ge upp för stunden. Alltså, inte fastna i uppgivenhet utan tillåta känslan och sedan acceptera så här är det. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.........:)


Jag tror att det är jätteviktigt att tänka så oavsett vilken sjukdom man har!

Jag har också varit jätteaktiv inom föreningslivet men jag har gett upp den delen, jag har inte orken att vara en drivande kraft nåmera men jag är fortfarande aktiv och åker ut och tävlar ändå ( dart ).

Vissa dagar tar allt en fruktansvärd lång tid och dagen efter kan allt gå som en dans. Men jag kämpar och gör det jag ska göra och det jag vill göra även om det tar tid, tar emot och gör ont. Jag har valt att ta tillvara på livet trots mina krämpor och motgångar för jag vil LEVA!

Nu ska jag åka ut och lunchfodra och mysa med hästen och jag tror att jag ta rmed mig kameran och fotar fölen!
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Finns inte bättre hästar som familjehästar :love:
Min sambo hade enbart sett hästar på vykort och Tv innan han träffade mig , Och det tog några år innan jag skaffade häst och detta blev PRE , :love:

som sagt sambon kunde nada om hästar ,men har från början tagit min hingst och lett ut i hagen i grimma och grimskaft ,varit med på betäckningar , i dag har vi som sagt 9 vuxna PRE hästar varav en vuxen hingst en treårs hingst två ungston och en 9 månaders hingst och några ston, han hanterar alla utan problem :laugh:

den vuxna hingsten har haft ryttare från ettåringar till 70 åringar på ryggen,

mina ston har varit sporadiskt ridna av och till kan ha stått i ett år , men bara att slänga sig upp och rida :)

jag får ALLTID säga till mina praktikanter att så här KAN ni göra med mina hästar men inte andras ;)

Kan skriva hur mycket som helst som ni märker !!
tesora

Underbart, ska forska lite:)
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Just det där med händerna kan jag bara instämma i. Vissa dagar gör det så fruktansvärt ont så det är inte sant. När jag var i början av sjukdomen och fisk sk kallad hjälp av en sjukgymnast sa h*n bara "att man kan inte ha ont i båda händerna"! Nähä, men jag har det. "Antingen har man ont i vänster eller höger men inte i båda". Blev inte så långvarig hos denne.

Eller svaret jag fick hos företagsläkaren: "Fibromyalgi är en slasksjukdom som tas till när inget annat finns". Ingen hänsyn till att mamma och syster har diagnosen.

Eller överläkarens kommentarer om mina handleder: "Så smala handleder du har. Hur kan du leva med dom?" Jag trodde jag skulle dö!

Förlåt för OT-ämnet.......:o

Ja jag orkar inte ens gå till läkare för att få hjälp, man får ju ändå ingen hjälp...:(
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Jag har diagnosen fibroliknande smärttillstånd. Till detta har jag lite andra diagnoser. Fibrodiagnosen har jag haft i 11 år nu. Jag har 2 hundar och 2 hästar just nu för att jag vill.
Mitt största problem är att hitta balansen för hur mycket jag kan klara varje dag för att inte bli helt utslagen dagen efter. Just nu är jag inne i en försämringsperiod så allt jag visst har kastats överbord igen. :crazy:
Mina armar värker riktigt rejält och jag har svårt att få grepp om sadelgjordsstropparna för att spänna första gången vid sadling. MIn älskade sambo fixade en förlägning som jag kunde använda för att få bättre grepp. :love:
Mina hästar går på lösdrift och min travare (152 cm till mina 163 är lagom högt) är omskolad efter mina behov så han lyssnar på vikt och säte jättebra så jag kan bromsa med sätet och styra med sätet och vikten. Nackdelen är att jag vissa dagar är lite vinglig så då går det lite vingligt men vi fungerar kanonbra ihop. Vissa dagar orkar jag inte så jättemycket och då åker jag bara och fodrar. Andra dagar orkar jag mer och då rider jag osv. Skulel jag inte klara av att ta mig till stallet alls så åker sambon eller stallkompisen. Sambon kan även ta en uteritt på hästen om det skulle behövas.
Vi rider mest ut även om vi tycker hoppning är kul. Tyvärr har jag instabil bål just nu så jag stör nog rejält i hoppen kan jag tänka mig.
Håller även på att köra in honom på nytt så den dagen jag inte kan rida mer så kan jag köra både honom och lillen som jag har. Lillen är en shettiskorsning som jag håller på att köra in.
Jag är lika smidig som en elefant ibland men jag har pall att sitta upp ifrån. Sambon har specialbyggt den utifrån min behov utifrån min längd och hästens höjd. Så mer perfekt kan det inte bli.
Vissa dagar tar allt i stallet evigheter och andra dagar går det smidigt.

Så nej ditt liv som ryttare behöver absolut inte vara över om du inte vill.
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Ja jag orkar inte ens gå till läkare för att få hjälp, man får ju ändå ingen hjälp...:(

Håller jag med om. Har gått i 4 år som arbetslös trots att jag pga smärtorna enligt AF borde varit sjukskriven. Nu äntligen har jag hittat en läkare som anser att jag borde vara sjukskriven så vi får se vad som händer när jag ska dit nu nästa vecka
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Då kommer jag att hålla tummen för dig och hoppas att doktorn är duktig på att skriva intyg.

Själv är jag inne i rehabilitering så i februari ska jag börja praktisera 10 timmar i veckan. Är så spänd och nervös men har gett mig den på att jag ska lyssna på kroppen och mig själv den här gången!
 
Sv: Är mitt hästliv över?

Då kommer jag att hålla tummen för dig och hoppas att doktorn är duktig på att skriva intyg.

Själv är jag inne i rehabilitering så i februari ska jag börja praktisera 10 timmar i veckan. Är så spänd och nervös men har gett mig den på att jag ska lyssna på kroppen och mig själv den här gången!

Tack det kan behövas. Hoppas verkligen du lyssnar på din kropp för jag är kass på det tyvärr fortfarande men det beror blandannat på min ADHD. Går för fullt tills jag inte kan gå alls och sedan kastar jag mig in i aktiviteter igen så fort jag kan röra mig lite lite grann.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har inte skrivit så mycket här utan men läst länge och behöver nu få lite hjälp i att försöka lista ut vad jag egentligen vill med...
2
Svar
21
· Visningar
2 121
Senast: Nepenthe
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 814
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 372
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp