Är rått griskött farligt??

M

MeLaMi

Hej, är ny här och hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har hört lite olika vad det gäller att ge hundar rått griskött. Någon säger att det är dödligt oxh någon säger att det inte är farligt alls. Jag har precis gett min 8-åriga Bichon Frisé tik en rå grisknorr för första gången, och känner mig orolig nu :(
Hon har fått rå gristass innan och hade inga problem med det. Men är det farligt eller ej???
 
Med tanke på vad hundarna glufsar i sig ute så känns en rå grisknorr rätt så harmlös :rofl:
 
Det kan finnas trikiner i rått griskött, men det är ovanligt så du behöver nog inte oroa dig över en liten knorr.
 
Rått griskött kan innehålla trikiner, så det är ju inte det bästa att få i sig direkt, om man har otur.
 
Jag ger bara min hunf färskmat dvs rått kött. Griskött, kyckling, vilt, grönsaker, frukt etc.
Här är en länk till en sida om BARF.

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/7/jipotimas/subdet1.htm

Att griskött skulle innehålla trikiner har jag svårt att tro, inte svenskt kött iallafall.

Hundens mun-, mag- och tarmflora skiljer sig drastiskt från våran. Det är lätt att lägga in mänskliga värderingar.
 
Hej allihop, tack för svaren!
Jag skrev på lite olika forum och fick i stort sett samma svar överallt, att det är helt ofarligt. Köttet i sverige är så pass kontrollerat så det ska inte innehålla det där ämnet som var farligt.
Och glad blir jag för det, för min vovve älskade grisknorren :) Hon är ju så liten och lite kräsen så det är svårt att hitta nåt hon gillar...

Mvh Sussi
 
Ja det säger min leverantör av grisöron! Att de är svenska och innehåller inte heller salmonella och sånna saker...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 484
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 092
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp