Är relationen död?

Jag tror djupt inne att vi båda har så mycket kärlek och respekt för varandra och vill varandra väl och att vi ska vara lyckliga. Vi har bara "tappat bort oss" på vägen.
För att göra en lång historia kort dog min pappa när vår första son låg i magen. Hela vår värld rasade. Min pappa var ALLT för mig och min man. Han var världens underbaraste man och han längtade så mycket efter att bli morfar. Sorgen efter honom har varit extremt tuff för oss båda. Jag visar det genom att säga det, gråta. Min partner är introvert och blir istället "stängd" och pratar inte om det.
Mitt i allt detta så fick min man en livskris. Tyckte han slängt bort livet på att jobba på industri. Utbildade sig inom vården och när han var färdig med det var jag gravid med nr 2. Vilket gjorde att han inte tog ett vårdjobb (pga schemaläggning) och gick tillbaka till industrin. Detta var han så bitter över samtidigt som det var de rätta beslutet för vår familj.

Iom pandemin tog hans föräldrar avstånd från oss och de har aldrig haft en bra relation till att börja med men pandemin gjorde det värre.
Sedan började vi bygga hus och flyttade när jag var höggravid. Sen kom barn nr 2 och vi sov ingenting på 8 mån, sedan blev det lite bättre men vi båda vantrivdes att vara föräldralediga.
Nu har vi båda börjat jobba igen och börjar kravla upp ur hålet. Nu måste vi börja jobba på vår relation som tagit så mycket stryk de senaste åren. Men efter så lång tid med att bara "överleva" har vi ändrats som personer och det känns som att vi måste lära känna varandra igen och hur vi fungerar nu.
Jag beklagar sorgen!
Låter som att han kan vara deprimerad eller liknande, då kan det vara svårt att ladda upp energi för att arbeta med sitt förhållande och snarare håller sig i status quo tänker jag, men jag känner inte honom. Du skriver att ni börjat kravla upp ur hålet, kanske det är något som du känner men inte han? Har han sagt något om det?
Typ att han fortfarande är i "överleva" status medan du börjar må bättre? Vilket skulle kunna förklara att han mest tänker på hur han kan få ömhet och kärlek på sitt sätt.
Särskilt med tanke på att han är introvert av sig som du skriver så tänker jag att det kan vara svårt att veta.

Men jag känner inte honom! Utan det är bara vad jag får för bild av din text.
 
Jag kan absolut förstå det. Jag försökte också kämpa. Men när vi kom dit att vi kunde prata en del om det, så blev det tydligt (för mig) att vi hade helt olika värdegrund/syn på hur man behandlar andra människor, och att han projicerade sjukt mycket på mig och dessutom försökte gaslighta mig konstant.

Jag hoppas att det inte är så med din man, att han "bara" är otränad.

Men se till att det inte blir du som gör hela jobbet nu. Han måste också anstränga sig. Om han säger att han inte förstår dig, så ska han börja anstränga sig för att lära sig att förstå dig. Visa viljan, viljan att vilja ha ett förhållande som ni båda mår bra av.

Om du säger att du vill att ni båda ska börja gå i terapi, vad säger han då?

Om svaret är något oförskämt i stil med "sånt där tjafs tror jag inte på. Det behövs inte" så kanske det är läge att ta en funderare på om han verkligen är en bra livspartner för dig? Vill han dig väl (agerar han på ett sätt som visar att han vill dig väl)?

Det var ett gemensamt beslut att börja i familjerådgivning, han var inte emot det.
Vi skulle säkert behöva enskilda samtal också. Vi får se vad familjerådgivningen ger nu och om vi kan hitta någon terapeut vi/han/jag gillar. (
Både jag och min man har gått hos kuratorn som finns på vår lokala vårdcentralen men det gav inget)
 
Jag beklagar sorgen!
Låter som att han kan vara deprimerad eller liknande, då kan det vara svårt att ladda upp energi för att arbeta med sitt förhållande och snarare håller sig i status quo tänker jag, men jag känner inte honom. Du skriver att ni börjat kravla upp ur hålet, kanske det är något som du känner men inte han? Har han sagt något om det?
Typ att han fortfarande är i "överleva" status medan du börjar må bättre? Vilket skulle kunna förklara att han mest tänker på hur han kan få ömhet och kärlek på sitt sätt.
Särskilt med tanke på att han är introvert av sig som du skriver så tänker jag att det kan vara svårt att veta.

Men jag känner inte honom! Utan det är bara vad jag får för bild av din text.

Det finns definitivt en depression där bakom. Det är jag helt övertygad om. Jag kanske också har en, jag hade problem med depressioner i tonåren så jag kan "varningssignalerna" men jag känner absolut glädje över saker i mitt liv. Speciellt mina barn. Och mitt jobb som jag trivs så bra med.

Det kan ligga mycket frustration bakom i hans fall också.
Han är frustrerad över att han inte kommit någonstans i sitt yrkesliv och frustrerad över att vårt förhållande är konfliktfullt.
 
Det var ett gemensamt beslut att börja i familjerådgivning, han var inte emot det.
Vi skulle säkert behöva enskilda samtal också. Vi får se vad familjerådgivningen ger nu och om vi kan hitta någon terapeut vi/han/jag gillar. (
Både jag och min man har gått hos kuratorn som finns på vår lokala vårdcentralen men det gav inget)
Om det skulle vara så att han är deprimerad eller befinner sig djupare i hålet än vad du gör så kanske han behöver först av allt gå till en psykolog/terapeut som kan hjälpa honom med det? Tänker att det är svårt att få energi att laga ett förhållande när man är redan upptagen av att lappa ihop sig själv.
 
Det var ett gemensamt beslut att börja i familjerådgivning, han var inte emot det.
Vi skulle säkert behöva enskilda samtal också. Vi får se vad familjerådgivningen ger nu och om vi kan hitta någon terapeut vi/han/jag gillar. (
Både jag och min man har gått hos kuratorn som finns på vår lokala vårdcentralen men det gav inget)

Vad bra :).

Skulle ni kunna planera för att åka iväg en helg någonstans bara ni två? Inte för att bara vila, utan en liten utmaning eller kurs tillsammans.

Fylla på med positiva upplevelser, "vi klarade det tillsammans tack vare varandra" och möjlighet till gos och mys. Fylla på förråden, återupptäcka varandra. Utan förväntning på sex dock, gör det tydligt i förväg och i klarspråk.
 
Det finns definitivt en depression där bakom. Det är jag helt övertygad om. Jag kanske också har en, jag hade problem med depressioner i tonåren så jag kan "varningssignalerna" men jag känner absolut glädje över saker i mitt liv. Speciellt mina barn. Och mitt jobb som jag trivs så bra med.

Det kan ligga mycket frustration bakom i hans fall också.
Han är frustrerad över att han inte kommit någonstans i sitt yrkesliv och frustrerad över att vårt förhållande är konfliktfullt.
Då är jag lite mera övertygad om att ni behöver lappa ihop er själva först.
Tänk att man har två kärl med vätska med ett rör mellan, röret läcker men det gör även kärlen. Reparerar man först röret eller kärlen?
Försöker man laga röret först så kommer ju kärlen att tömmas på vätska och röret blir tomt ändå. Lagar man kärlen först så kan de fyllas upp med vätska och så lagar man röret sedan.

I detta fall så kanske det ena kärlet har börjat repareras och börjat fundera på röret, medan det andra fortfarande läcker och har fullt upp med att försöka hålla in den vätska som finns?
 
Jag håller verkligen med dig om det!
Men eftersom han inte känner att han behöver den här typen av bekräftelse jag behöver så kommer det inte "per automatik" hos honom.
Jag måste ju också någonstans försöka förstå och respektera hur han känner där men det blir svårt att komma vidare om han vill ha den typen av närhet och jag vill ha bekräftelse/uppskattning för att känna att jag vill ha den typen av närhet.

Om han inte kan anstränga sig för att du ska må bra, få bekräftelse, känna dig älskad osv utan förväntar sig att du ska ligga med honom trots att han gör noll för att du ska vilja ha sex, så skulle jag påstå att relationen är död. Att han inte kan sätta sig in i att du har andra behov än honom är en ganska stor varningsflagga.
 
Vad bra :).

Skulle ni kunna planera för att åka iväg en helg någonstans bara ni två? Inte för att bara vila, utan en liten utmaning eller kurs tillsammans.

Fylla på med positiva upplevelser, "vi klarade det tillsammans tack vare varandra" och möjlighet till gos och mys. Fylla på förråden, återupptäcka varandra. Utan förväntning på sex dock, gör det tydligt i förväg och i klarspråk.

Du anar inte hur mycket jag hade velat svara ja på den frågan :) Det är verkligen något jag tror vi kan behöva!

Men tyvärr har vi inte möjlighet till barnvakt. :(
Mina föräldrar finns inte med i bilden och hans föräldrar är för gamla och har uttryckligen sagt till oss att de inte orkar ha båda våra barn samtidigt.
 
Du anar inte hur mycket jag hade velat svara ja på den frågan :) Det är verkligen något jag tror vi kan behöva!

Men tyvärr har vi inte möjlighet till barnvakt. :(
Mina föräldrar finns inte med i bilden och hans föräldrar är för gamla och har uttryckligen sagt till oss att de inte orkar ha båda våra barn samtidigt.

Men er yngsta är väl 16 månader? Kan ni inte skola in en hyresbarnvakt och kombinera barnvakt + föräldrar för att få ihop ett dygn eller så? Typ att barnvakten har dagtid och föräldrarna natten?

Eller bara att ni åker iväg dagtid, ena barnet med hyrd barnvakt och andra med föräldrarna?
 
Men er yngsta är väl 16 månader? Kan ni inte skola in en hyresbarnvakt och kombinera barnvakt + föräldrar för att få ihop ett dygn eller så? Typ att barnvakten har dagtid och föräldrarna natten?

Eller bara att ni åker iväg dagtid, ena barnet med hyrd barnvakt och andra med föräldrarna?

Kanske att det skulle kunna gå att få till att de tar båda barnen dagtid några timmar, tex en förmiddag eller liknande. Men de har uttryckt att de vill bara ha ett barn åt gången. Men ska absolut fråga.
 
Det låter ju inte som att ni fått någon egentlig hjälp med hur ni kan vända läget? Eller är problemet att ingen av er är speciellt motiverad?

Min uppfattning är att det ofta går att vända och få till något bra igen, men då krävs det också att båda två är med på att det kräver nya tankesätt och nya sätt att agera, från er båda två?

ACT har varit en bra start för mig, då kommer man ur det vanliga dödläget i att det är den andra parten som måste ändra sig först. Sen finns det ju olika tekniker som passar olika bra för olika människor, men man behöver nog börja med sig själv faktiskt, och reda ut sin motivation och sina automatiska responser.

Vi har bara varit en gång på samtal hittills och det vi fick med oss när vi gick därifrån var att vi ska hålla inne med kritiken mot varandra och träna mycket på att positivt förstärka varandra.
 
Vi har bara varit en gång på samtal hittills och det vi fick med oss när vi gick därifrån var att vi ska hålla inne med kritiken mot varandra och träna mycket på att positivt förstärka varandra.

Aha, jag tolkade det som att ni redan gått i samtal men inte fått ut så mycket. Att "börja om" och försöka lära sig en positiv kommunikation om än bara i små saker verkar vara en vanlig väg. Det är en sån sak man kan göra relativt lätt, och som faktiskt kan göra stor skillnad för förmågan att lösa problem sen. (OBS, jag har bara teoretisk utbildning och egen (par-)terapi bakom mig, har aldrig faktiskt jobbat med parterapi.)

Är man deprimerad eller under stor belastning har man ju tyvärr inte hela sin känslomässiga kapacitet med sig, så det är ju att laga lite på alla fronter som gäller, och kanske se till att man åtminstone inte gör situationen värre om man inte har alla resurser att ta tag i allt.
 
Har fyraåringen någon förskolekompis som hen är tight med och kanske skulle kunna få tillbringa en dag med och på så sätt kunna ge er lite avlastning om hans föräldrar kan ha den lilla samtidigt?
(Jag har en kavat systerdotter som bestämde att hon skulle sova över hos sin bästis första gången när hon var tre... :) )
 
Om han inte kan anstränga sig för att du ska må bra, få bekräftelse, känna dig älskad osv utan förväntar sig att du ska ligga med honom trots att han gör noll för att du ska vilja ha sex, så skulle jag påstå att relationen är död. Att han inte kan sätta sig in i att du har andra behov än honom är en ganska stor varningsflagga.

Det är inte riktigt så enkelt känner jag. Alla faktorer runtomkring spelar in också. Mår man inte bra är det svårt att tillmötesgå andras behov.
 
Som jag förstår det vill du inte bryta upp. Fråga då honom om han vill bryta upp. Om inte han heller vill det föreslår jag att ni börjar lära känna varandra. Var tydliga med era behov och förklara varför det är viktigt för er att de här behoven blir uppfyllda. Påminn varandra vänligt om era behov när den andre glömmer istället för att tänka, hen gör aldrig och bli arg/ledsen. Så säg då även i stunden, jag behöver xx nu. Tänk inte på honom som den som surar i soffan utan som en person du faktiskt vill lära känna.

Att bara ha överlevt under lång tid gör att man förändras och då är det bra att lära känna varandra på nytt. Kanske inser ni att ni är helt fantastiska ihop. Kanske inser ni att nej, det här är inte den person jag behöver och vill ha i mitt liv och då vet ni det.

Ett tips på en löjligt effektiv övning vill jag ge och det är det här: Det här bygger på att båda verkligen vill leva med den andre och att man går in i det med tanken att man inte ska förställa sig eller göra våld på sig själv utan med viljan och önskan att få ett lyckligt liv ihop där tagande och givande är helt självklart och där man vill göra den andre lycklig/trygg/älskad med uppfyllda behov.
Bestäm er för att ni två ska göra något och prata om något varje dag. Äta tillsammans brukar funka bra men med så små barn kan det vara lurigare men oavsett, avsätt en stund varje dag där du och han faktiskt pratar och är i samma rum. Det kan kännas krystat men börja med att berätta om eran dag så kommer det med större sannolikhet flyta vidare till andra ämnen sedan. Träna er på att faktiskt lyssna på vad den andre personen säger. Säg något senare som bekräftar att ni faktiskt har lyssnat på varandra, typ, "jag kom att tänka på det du berättade i fredags, det var så dråpligt för det blev nästan samma på jobbet idag". Det gör att den andre känner sig hörd och viktig för den andre. Det kanske inte kommer igång något samtal efter att ni har berättat om eran dag de första gångerna men fortsätt ändå även om det känns dumt och löjligt. Förhoppningsvis infinner sig snart den där känslan när något roligt/tråkigt/dråpligt händer, jag måste berätta det här för xx! Då har ni en kommunikation igen.

Det krävs träning för att börja lyssna på varandra igen och ni kommer få påminna varandra många gånger om att den andre behöver lyssna men träning ger färdighet! Plötsligt får du kanske den där kramen du behöver för att han vet att du behöver den även om han inte har behovet att ge den så har du behovet av att få den och eftersom han älskar dig och vet om dina behov så gör han vad han kan för att uppfylla dem och vice versa. Eller så får du inte den där kramen eller känner att du inte kan ge honom det han vill ha och behöver men då har du försökt. Då får du kanske börja fundera på vad som faktiskt är viktigt för dig och vad du behöver förändra i ditt liv för att du ska må bra och ja, det kan innebära att man går skilda vägar.

Önskar er all lycka till.
 
Som jag förstår det vill du inte bryta upp. Fråga då honom om han vill bryta upp. Om inte han heller vill det föreslår jag att ni börjar lära känna varandra. Var tydliga med era behov och förklara varför det är viktigt för er att de här behoven blir uppfyllda. Påminn varandra vänligt om era behov när den andre glömmer istället för att tänka, hen gör aldrig och bli arg/ledsen. Så säg då även i stunden, jag behöver xx nu. Tänk inte på honom som den som surar i soffan utan som en person du faktiskt vill lära känna.

Att bara ha överlevt under lång tid gör att man förändras och då är det bra att lära känna varandra på nytt. Kanske inser ni att ni är helt fantastiska ihop. Kanske inser ni att nej, det här är inte den person jag behöver och vill ha i mitt liv och då vet ni det.

Ett tips på en löjligt effektiv övning vill jag ge och det är det här: Det här bygger på att båda verkligen vill leva med den andre och att man går in i det med tanken att man inte ska förställa sig eller göra våld på sig själv utan med viljan och önskan att få ett lyckligt liv ihop där tagande och givande är helt självklart och där man vill göra den andre lycklig/trygg/älskad med uppfyllda behov.
Bestäm er för att ni två ska göra något och prata om något varje dag. Äta tillsammans brukar funka bra men med så små barn kan det vara lurigare men oavsett, avsätt en stund varje dag där du och han faktiskt pratar och är i samma rum. Det kan kännas krystat men börja med att berätta om eran dag så kommer det med större sannolikhet flyta vidare till andra ämnen sedan. Träna er på att faktiskt lyssna på vad den andre personen säger. Säg något senare som bekräftar att ni faktiskt har lyssnat på varandra, typ, "jag kom att tänka på det du berättade i fredags, det var så dråpligt för det blev nästan samma på jobbet idag". Det gör att den andre känner sig hörd och viktig för den andre. Det kanske inte kommer igång något samtal efter att ni har berättat om eran dag de första gångerna men fortsätt ändå även om det känns dumt och löjligt. Förhoppningsvis infinner sig snart den där känslan när något roligt/tråkigt/dråpligt händer, jag måste berätta det här för xx! Då har ni en kommunikation igen.

Det krävs träning för att börja lyssna på varandra igen och ni kommer få påminna varandra många gånger om att den andre behöver lyssna men träning ger färdighet! Plötsligt får du kanske den där kramen du behöver för att han vet att du behöver den även om han inte har behovet att ge den så har du behovet av att få den och eftersom han älskar dig och vet om dina behov så gör han vad han kan för att uppfylla dem och vice versa. Eller så får du inte den där kramen eller känner att du inte kan ge honom det han vill ha och behöver men då har du försökt. Då får du kanske börja fundera på vad som faktiskt är viktigt för dig och vad du behöver förändra i ditt liv för att du ska må bra och ja, det kan innebära att man går skilda vägar.

Önskar er all lycka till.

Tack för ett otroligt bra och genomtänkt svar.
Ska läsa det flera gånger och ta till mig det du skriver. :heart
 
Med tanke på hur tufft ni haft det och bara det faktum att ni är i småbarnsåren är det inte så konstigt att förhållandet blivit lidande. Det låter ju underbart att livet börjat lätta så mycket att kraften finns att börja hitta tillbaka till varandra. Jag och min partner hade några väldigt tuffa år där livet bara fortsatte ge oss käftsmäll på käftsmäll. Det som räddat vårt förhållande är promenader. Promenader frigör hjärnan och gör den mer dynamisk. Hiva ner barnen i barnvagn och låt dem somna där. Ta diskussionen på engelska när de är vakna. Ibland vandrade vi i en timme innan samtalet kom igång och fick gå en timme till. Det är så lätt att tappa relationen när båda är på överlevnadsmode. Jag hade absolut fortsatt kämpa. Tycker det är dumt att ge upp på relationen när livet äntligen lugnat ner sig. Vi har lite samma dynamik med närhet vs sex. Vi har löst det med långa förspel med mycket massage, smek och liknande
 
Vi hade ett jättebra samtal häromkvällen där vi hade förberett 3-6 saker som vi tyckte var viktiga och som gjorda att vi kände oss bekräftade, sedda och hörda i förhållandet.
Vi pratade väldigt mycket om stämningen hemma och att det varit många saker som bidragit. Det kändes väldigt skönt att prata och stämningen har efter det varit så mycket bättre.
Jag känner dock en oro eftersom det fortfarande inte kommit någon uppskattning från hans sida (som jag påpekade var viktigt för mig) och att jag känner mig väldigt "tom" på det kontot. Men jag antar att jag måste ha tålamod och inte kunna förvänta mig att det ska komma direkt.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 761
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 116
Senast: Sirap
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 611
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp