Bukefalos 28 år!

Är "Taharrush" en verklig sak? (våldtäktslek)

purity_666

Trådstartare
Jag har läst en del artiklar om att händelser som i Köln ska vara en "våldtäktslek" vi namn Taharrush. Man pratar om det som om det är ett känt begrepp, finns en del filmer på youtube som visar fenomenet. Det är alltså när en samling av män attackerar en eller flera kvinnor. Tafsar, för upp fingrar och i grova fall genomför regelrätta våldtäkter.

Jag blev nyfiken och googlade men hittar ingen konkret info om detta. Hittar bara diverse nyhetssidor och länkar som inte känns helt neutrala. Så jag undrar alltså om det här verkligen är en sak. Vet folk vad man menar om man pratar om taharrush och betyder det att sexuellt våldföra sig på kvinnor i stora folksamlingar? Samlas män och arrangerar liknande?

Eller är det ett skällsord kanske för beteendet/fenomenet som tyvärr förekommer? Jag skulle vilja ha info som kommer från neutrala källor. Fakta, inte överdrifter.

http://www.breitbart.com/london/201...peat-of-cologne-as-taharrush-comes-to-europe/
http://nyheteridag.se/tyska-polisen-den-arabiska-valdtaktsleken-taharrush-har-kommit-till-europa/
 
Jag har läst en del artiklar om att händelser som i Köln ska vara en "våldtäktslek" vi namn Taharrush. Man pratar om det som om det är ett känt begrepp, finns en del filmer på youtube som visar fenomenet. Det är alltså när en samling av män attackerar en eller flera kvinnor. Tafsar, för upp fingrar och i grova fall genomför regelrätta våldtäkter.

Jag blev nyfiken och googlade men hittar ingen konkret info om detta. Hittar bara diverse nyhetssidor och länkar som inte känns helt neutrala. Så jag undrar alltså om det här verkligen är en sak. Vet folk vad man menar om man pratar om taharrush och betyder det att sexuellt våldföra sig på kvinnor i stora folksamlingar? Samlas män och arrangerar liknande?

Eller är det ett skällsord kanske för beteendet/fenomenet som tyvärr förekommer? Jag skulle vilja ha info som kommer från neutrala källor. Fakta, inte överdrifter.

http://www.breitbart.com/london/201...peat-of-cologne-as-taharrush-comes-to-europe/
http://nyheteridag.se/tyska-polisen-den-arabiska-valdtaktsleken-taharrush-har-kommit-till-europa/


Jag har aldrig hört talas om det.
 
Jag har aldrig hört talas om det.

Det behöver väl inte betyda att det inte finns? Om det nu existerar kanske det bara är ett vedertaget begrepp bland de som sysslar med det, dvs muslimska män.

Ts, jag har inte hört talas om det, men tillhör ju inte de som utför såna övergrepp så kan ju vara därför jag inte kommit i kontakt med det.
 
Det behöver väl inte betyda att det inte finns? Om det nu existerar kanske det bara är ett vedertaget begrepp bland de som sysslar med det, dvs muslimska män.

Ts, jag har inte hört talas om det, men tillhör ju inte de som utför såna övergrepp så kan ju vara därför jag intw kommit i kontakt med det.

Finns det inte på Google...;)
 
Jag har läst en del artiklar om att händelser som i Köln ska vara en "våldtäktslek" vi namn Taharrush. Man pratar om det som om det är ett känt begrepp, finns en del filmer på youtube som visar fenomenet. Det är alltså när en samling av män attackerar en eller flera kvinnor. Tafsar, för upp fingrar och i grova fall genomför regelrätta våldtäkter.

Jag blev nyfiken och googlade men hittar ingen konkret info om detta. Hittar bara diverse nyhetssidor och länkar som inte känns helt neutrala. Så jag undrar alltså om det här verkligen är en sak. Vet folk vad man menar om man pratar om taharrush och betyder det att sexuellt våldföra sig på kvinnor i stora folksamlingar? Samlas män och arrangerar liknande?

Eller är det ett skällsord kanske för beteendet/fenomenet som tyvärr förekommer? Jag skulle vilja ha info som kommer från neutrala källor. Fakta, inte överdrifter.

http://www.breitbart.com/london/201...peat-of-cologne-as-taharrush-comes-to-europe/
http://nyheteridag.se/tyska-polisen-den-arabiska-valdtaktsleken-taharrush-har-kommit-till-europa/
Det enda jag kommer fram till är att ordet taharrush betyder sexuella trakasserier. Jag kan inte hitta något i utom västerländska länkar som handlar om en "våldtäktslek" utan där handlar texterna enbart om sexuella trakasserier på samma sätt som vi använder ordet sexuella trakasserier.
 
Det finns på Wikipedia, ser ut som sidan skapades idag, och finns enbart på tyska...
Så baserat på det känns det väl ytterst tveksamt.

Hade det varit ett vedertaget begrepp och något som fanns utspritt bör väl folk ha känt till det tidigare, känns det som. Men så har jag inte kollat Flashback än. ;)
 
Jag skulle - utan att ha lagt timmar på Google - säga att ordet "taharrush" är konstruerat efter 2016.01.01

Min arabiska är (just nu) för dålig för att även kunna säga samma sak för vad som borde vara det arabiska orginalet.
 
Intressant läsning går att hitta här (länken går till en sida som ägs av HARRASmap, organisation mot just sexuella trakasserier).

This paper examines shifting conceptualizations of sexual harassment, or el-taḥarrush el-ginsy, in Egypt. Through longitudinal data from online Arabic discussion boards and blog sites, as well as insights from interviews and participant observation of anti-sexual harassment organizations, it explores the range of meanings evident in the use of the term taḥarrush. A comparative approach was employed to assess changes in Egyptian discourses with those taking place across the region. Online data was collected using the search terms “taḥarrush ginsy” and “taḥarrush.” Google served as the primary search engine to locate discussion and blog posts from the years 2000-2012. Through this method, 233 unique posts were identified focused on el-taḥarrush el-ginsy. The data showed overwhelming public concern in the region about the molestation and rape of children until 2006. In October 2006, a shift occurred in Egyptian posts, tied to the Eid mob sexual harassment that took place in downtown Cairo. From that point on, taḥarrush in Egypt signified the sexual harassment of women in public space. Prior to the Eid mob sexual harassment event, the Egyptian Center for Women’s Rights had begun a campaign to end everyday sexual harassment in the streets, which it called taḥarrush.
 
Senast ändrad:
Ja? Det står längst upp att det publicerats sommaren 2015 så det var väl inte så oväntat? :)
Om jag skulle vilja lansera ett begrepp som detta, och låtsas att det funnits mycket längre än vad det egentligen gjort - då skulle jag plantera in det i sökbara dokument, på ett sätt som gör att det ser väldigt trovärdigt ut. Och sedan låta människor få googla fram dessa 'äldre' träffar bäst de kunde.
Och kanske rent av länka dem till en splitt ny Wikipediasida jag gjort.

Hur skulle du göra?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp