Är unga tjejer helt fredlösa?

.... , om man tittar på vilka som får ta plats.

Och jag tänker att ska vi vänta flera hundra år till på att någon tillåter oss ta plats, vore det väl vi själva som skulle stå med dumstruten?

Jag tar plats. Ibland knaprar jag kanske på någon annans, men jag försöker låta bli. Och så måste andra tjejer, kvinnor, damer - vad du väljer för uttryck - också göra.
 
Och jag tänker att ska vi vänta flera hundra år till på att någon tillåter oss ta plats, vore det väl vi själva som skulle stå med dumstruten?

Jag tar plats. Ibland knaprar jag kanske på någon annans, men jag försöker låta bli. Och så måste andra tjejer, kvinnor, damer - vad du väljer för uttryck - också göra.

Representation är mer komplicerat än så.
Lovette TAR absolut plats. Men hon får ingen plats i media, t ex.

Att tro att det handlar om att "ta plats", och lämna det upp till individerna själva, är väldigt privilegierat utan hänsyn till större samhällsstrukturer. Ungefär som när någon tycker att man ska skaffa sig lite "skinn på näsan".
 
Och jag tänker att ska vi vänta flera hundra år till på att någon tillåter oss ta plats, vore det väl vi själva som skulle stå med dumstruten?
Vet du vad, det finns mängder med unga tjejer som gör asbra grejer och kämpar på helt otroligt mycket. Sen blir vissa större än andra. Det betyder inte att resten inte jobbar lika hårt eller hårdare.

LC är en vit, svensk, söt ung tjej. Att hon blir en större feministisk ikon än andra är inte konstigt alls. Det betyder inte att hennes feminism representerar alla kvinnor eller att alla unga tjejer kan identifiera sig i henne.

Sen - ”vem som får ta plats” handlar inte om en enskild persons arbete utan om strukturer och normer.
 
Representation är mer komplicerat än så.
Lovette TAR absolut plats. Men hon får ingen plats i media, t ex.

Att tro att det handlar om att "ta plats", och lämna det upp till individerna själva, är väldigt privilegierat utan hänsyn till större samhällsstrukturer. Ungefär som när någon tycker att man ska skaffa sig lite "skinn på näsan".

Nej, jag tänker att vi måste börja med diskutera att det är vad som behövs. Att det är OK. För länge än så har vi inte kommit. "Men jag vill inte rida först", "Men jag vill inte vara Lucia" - jag vill inte synas, jag vill inte ta plats - för jag känner att jag egentligen inte har rätt till det. DÄR börjar det, i min mening.

Vet du vad, det finns mängder med unga tjejer som gör asbra grejer och kämpar på helt otroligt mycket. Sen blir vissa större än andra. Det betyder inte att resten inte jobbar lika hårt eller hårdare.

LC är en vit, svensk, söt ung tjej. Att hon blir en större feministisk ikon än andra är inte konstigt alls. Det betyder inte att hennes feminism representerar alla kvinnor eller att alla unga tjejer kan identifiera sig i henne.

Sen - ”vem som får ta plats” handlar inte om en enskild persons arbete utan om strukturer och normer.
Jag har aldrig argumenterat om det, se ovan. Jag tror inte lösningen är att bara prata, jag tror att mycket av lösningen är att göra, och sedan ta diskussionerna som kommer.
 
@Lovisaleonora Fast till skillnad från LC så kämpar ju Lovette även mot vithetsnormen och rasism medan LC passar väl in i snygg vit tjej-normen. Lovette får ju utan tvekan jobba otroligt mycket hårdare än LC, för långt mindre gensvar i media. Att prata om ”jag vill inte synas” är helt irrelevant - ingen har lyft feminister som inte vill synas eller inte vill vara först.
 
Det verkar inte vara någon hejd på vad män tar sig för mot unga kvinnor. Om de inte ens kan få åka buss i fred är det fruktansvärt.

Först 19-åringen som tvingades av bussen för att hon var för lättklädd. (Och nej, enligt både bussbolaget och facket fanns inga religiösa motiv, oavsett vad Hanif Bali och Katerina Janouch spridit)

Och nu, detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqd3L/busschauffor-anklagad-for-onani-under-fard

En bussförare halar fram snorren och onanerar bakom ratten - inför en 18-åring.

Kvinnofrid, någon?
Å ena sidan håller jag med å andra sidan så kommer vi aldrig att komma till ett samhälle där ingen kränker någon alls och det finns folk till allt. Frågan är vad som är normen i samhället och i subgruppen. Jag vill påstå att samhället i stort inte accepterar den här typen av kränkningar men att det tyvärr finns individer och grupper där det är vanligt, accepterat och ibland något som är tongivande.

Vad bussbolaget säger och vad som är verkligheten kan skilja.. Ingen aning om det är här.
 
Nej, jag tänker att vi måste börja med diskutera att det är vad som behövs. Att det är OK. För länge än så har vi inte kommit. "Men jag vill inte rida först", "Men jag vill inte vara Lucia" - jag vill inte synas, jag vill inte ta plats - för jag känner att jag egentligen inte har rätt till det. DÄR börjar det, i min mening.


Jag har aldrig argumenterat om det, se ovan. Jag tror inte lösningen är att bara prata, jag tror att mycket av lösningen är att göra, och sedan ta diskussionerna som kommer.

Jag förstår inte ditt resonemang. Problemet är ju att det finns andra feminister än LC som jobbar lika hårt och ändå inte får samma plats. Det handlar alltså inte om endast "prat", även handlingar.
 
@Lovisaleonora Fast till skillnad från LC så kämpar ju Lovette även mot vithetsnormen och rasism medan LC passar väl in i snygg vit tjej-normen. Lovette får ju utan tvekan jobba otroligt mycket hårdare än LC, för långt mindre gensvar i media. Att prata om ”jag vill inte synas” är helt irrelevant - ingen har lyft feminister som inte vill synas eller inte vill vara först.

Precis, Lovette kämpar på fler plan och på fler fronter. LC har inte så många fronter att täcka, men menar du att det främst ska finnas plats för Lovette? Ska det inte finnas plats för ALLA - och att det är på olika plan? Lika värde och allt det där. Det är väl bra oavsett vilken kvinnlig vettig förebild en har, eller är det finare att att följa Lovette?

Jo, jag vill nog mena att "jag vill inte synas" är helt relevant. För det är vad flickor som sedan blir kvinnor får lära sig redan från koltålder.
 
Och jag tänker att ska vi vänta flera hundra år till på att någon tillåter oss ta plats, vore det väl vi själva som skulle stå med dumstruten?

Jag tar plats. Ibland knaprar jag kanske på någon annans, men jag försöker låta bli. Och så måste andra tjejer, kvinnor, damer - vad du väljer för uttryck - också göra.
Fast det låter lite som att säga att kvinnors lägre löner beror på att de inte tar för sig i löneförhandlingen?

”Vilka som får ta plats” tolkar jag inte som något individen kan påverka i någon högre grad, utan mer som vilka som får medvind i medieflödet.
 
Jag förstår inte ditt resonemang. Problemet är ju att det finns andra feminister än LC som jobbar lika hårt och ändå inte får samma plats. Det handlar alltså inte om endast "prat", även handlingar.

OK, jag försöker förstå. Menar du att LC är mindre bra som förebild och att hon borde lämna plats till Lovette för det finns inte plats för fler förebilder?
 
. LC har inte så många fronter att täcka, men menar du att det främst ska finnas plats för LC? Ska det inte finnas plats för ALLA - och att det är på olika plan? Lika värde och allt det där. Det är väl bra oavsett vilken kvinnlig vettig förebild en har, eller är det finare att att följa LC?
Va, nä? :confused: Jag svarade på påståendet att LC nog är den bästa förebild en ung tjej kan ha och ville då flika in att många inte identifierar sig med henne, utan har andra (feministiska förebilder). Din tolkning ovan förstår jag inte alls.
 
Precis, LC kämpar på fler plan och på fler fronter. LC har inte så många fronter att täcka, men menar du att det främst ska finnas plats för LC? Ska det inte finnas plats för ALLA - och att det är på olika plan? Lika värde och allt det där. Det är väl bra oavsett vilken kvinnlig vettig förebild en har, eller är det finare att att följa LC?

Jo, jag vill nog mena att "jag vill inte synas" är helt relevant. För det är vad flickor som sedan blir kvinnor får lära sig redan från koltålder.

Du anser alltså inte att representation också handlar om strukturell fördelning? Du anser att det främst är upp till individerna?
 
Fast det låter lite som att säga att kvinnors lägre löner beror på att de inte tar för sig i löneförhandlingen?

I min närhet är det otvetydigt så, ja. Männen förhandlar, kvinnor tar emot. Nej, inte alla kvinnor och inte alla män och det är mer än så som styr lönegapet. Men jag är inte förvånad, om jag inte förhandlar kommer jag aldrig att få upp min lön.

"Det är inte lönt" heter det då. Fast det vet en ju inget om, om en inte provat.
 
Å ena sidan håller jag med å andra sidan så kommer vi aldrig att komma till ett samhälle där ingen kränker någon alls och det finns folk till allt. Frågan är vad som är normen i samhället och i subgruppen. Jag vill påstå att samhället i stort inte accepterar den här typen av kränkningar men att det tyvärr finns individer och grupper där det är vanligt, accepterat och ibland något som är tongivande.

Vad bussbolaget säger och vad som är verkligheten kan skilja.. Ingen aning om det är här.
Är det verkligen svårt att förbehållslöst fördöma det som trådstartens båda tjejer varit med om?
 
En till, eller samma snubbe som i trådstarten? Jag vill gärna tro att det är samma och arbetsgivaren som totalt failat. För fler så korkade människor med frigång i samhället får mig att tappa tron på omgivningen.

Åh, jag har blivit sexuellt trakasserad av en busschaufför. Jag var 21, han var sjukt obehaglig så jag hoppade av nattbussen mitt i ett industriområde. När jag sen ringde sl sade de: ah, jag han menar inget illa men kan uttrycka sig lite klumpigt. Fick 1 st biocheck som plåster på såren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp