Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

"när vi ger dem leksaker för 100 000-tals kronor" Leksaker?? Nåja. :crazy:


Det är dyrt med dotterns ponnyintresse, men det är en prioriteringsfråga. Så många timmars glädje hon får av sina ponnysar så är det värt varanda krona. Men att det är en dyr hobby visste vi väl redan innan barnen började?
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Jag kan inte heller låta bli att vara lite elakt skadeglad åt dem, men det värsta då är ju att ponnyn kanske inte är lika mycket "värd" för det var ju inte ryttarens fel :angel:

PÅ ponnyhopptävlingar ser man en hel del ponnyer som får "smisk" och ryck i munnen om de vägrat för att ungen bara "rider in i hindret" och då blir den dyra fina ponnyn tillslut en slit och släng trasa som dummar sig( :angel: :confused: ) det är självklart inte alltid så men det är ju inte helt ovanligt heller. De fina hopp ponnyna orkar tillslur inte slå knut på sig själva för att inte riva en enda bom och hoppa hur den än kommer.
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Skulle nog vilja säga att i hoppsvängen har jag inte träffat på någon som utttrycker sig med skryt över ponnyn.
Ska säga att jag i allmänhet inte uppfattar folks glädje och stolthet över sitt barn eller ponny som något negativt utan unnar folk mer än gärna det.
Däremot kan jag reagera mot folk som missunnar andra framgång.
Eller som öppet när någon konkurrent river säger/ropar "JA", för att deras egna barn då får en framskjuten placering. Däremot får man ju lov att tänka det... :angel:
Vem som är bäst brukar ju ändå visa sig!
Ska väl erkänna att man ibland hejar på duktiga ryttare på mindre kända ponnyer. Än att heja på den klockrena ponnyn som vinner allt med en ryttare som inte är så duktig eller snäll mot sin ponny.
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

merman skrev:
För mej är grundkänslan i det folk säger det som avgör om jag tycker att de skryter eller inte. Att i uppriktig glädje berätta att man är så glad för att det gått bra för barnet, att man haft tur med sin ponny osv - det smittar av sig på mig så att jag blir glad jag med.
Jag tillhör nog dem själv som "pratar vitt och brett" - men jag tycker det är så roligt och kan bara inte låta bli ibland. Jag får nog ta åt mej en del av de tankar som framförs här.

merman

Det var väl inte du som var på samma tävling som oss? :o ;)
Skämt åsido, visst vill man berätta om det går bra och visst gör jag det också ibland. Alla föräldrar är ju stolta över sina barn och vad dessa presterar. Men vi är ju alla olika personligheter och beter oss på olika sätt, tur är väl det!
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Vad som är riktigt ruskigt och väldigt allvarligt, är de föräldrar som några jag hörde säga till sin dotter att "börjar du inte vinna snart så säljer vi ponnyn"! :eek:

Snacka om att sätta press på sina barn, använda hotelser för att försöka tvinga fram framgångar på tävlingsbanan. :devil: Hur mår de barnen och vad lär de sig? :(
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Vi är glada så länge vår dotter kommer ihåg dressyrprogrammet:)
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Åh fy fasen ! Men det är väl sånt som föräldrar kan kläcka ur sig nåär tävlandet är för deras skull inte för barnets.

Jag har hört varianter på temat....nåt i stil med: "Nu när vi har köpt den här DYYYRA ponnyn så kan du väl i allafall försöka"

Det är verkligen så att man kräker.
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Ja Ponnymammor i den benämningen finns och de finns lite överallt. Man finner dom inte bara på tävlingarna, utan ibland räcker det med att sitta i närheten av dessa på en träning när de skryter om hur fin deras ponny är och hur duktig den är och dottern med för den delen, men några resultat har de inte visat, de tar sig inte ens ut på tävlingsbanan... Kan ju säga att dessa "ponnymammor" finns även i form av pappor, samt de som har barn som lämnat ponnystadiet för länge sen.
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Leksaker och leksaker.................jag tror du vet vad jag menar ;) . Givetvis har du rätt i att det är att investera i sina barn, så ser jag det också, och jag har ju minst lika roligt själv på kuppen.

Vad jag menar är t.ex. när vi för några år sedan var och letade c-ponny så hamnade vi hos en familj där dottern fått en d-ponny (från Holland a´200 000) och ville ha en till, därav skulle då sälja c-ponnyn. Hon hade fått "fritidsutrustning/leksaker/kalla det vad du vill" för mer är 1/2 miljon, 2-3 årslöner för snittbefolkningen.
Gör man sina barn en tjänst då när man lägger ribban på den nivån? Jag vet inte, alla gör vi olika, men för mej känns tanken inte vettig.
Sen är det ju klart att är målet elit osv så kanske man måste hamna där.................jag vet inte.

merman
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Jaa det var jag :mad: ;) :D

Visst är vi olika men jag behöver nog få mej mina tankeställare också. I min egen iver blir det nog lite mycket av det mesta ibland. Jag ska tänka på dej nästa gång vi "visr upp oss"..... :D
merman
 
Sv: Är vissa "ponnymammor" ett släkte för sig? *lite långt*

Jag hoppas att du tar det på rätt sätt, man ska vara stolt över sina barn - det är jag också. Men vissa personer blir i mina ögon (och öron) för mycket :o :eek:

Att ca 10 ggr under samma tävlingsdag briljera över att man har köpt en ponny för xxx 000 kronor och att barnet minsann ska till SM nästa år är väl liiite överdrivet?

Och det var ju inte du, vi bor en bit ifrån varandra ;) :D

Lycka till med barnens tävlande, jag ska börja samla kraft till nästar år!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ojoj jag klara mig mycket väl utan massa drama på klubbtävlingarna Tack o lov är det sällsynt vi behöver ringa efter ambulans på våra...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: cewe
·
Äldre Då jag måste få min dos av underhållning någonstans ifrån brukar jag kolla in familjeliv. Och där hittade jag detta, mycket troligt...
Svar
19
· Visningar
1 975
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp