Ärftlighet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

fjolltroll

Trådstartare
Mitt ibland alla trådar om mina och andras ungar adoptioner osv. Finns det någon mamma eller pappa här som har alkolister i släkten eller själva balanserar på gränsen. Hur har ni gjort med era i första hand ungdomar. Vet dom om ärftligeheten av det. Att dom kanske ska vara lite försiktiga med alkohol för att det finns större risk för dom att utveckla ett beroende?
 
Sv: Ärftlighet!

Min Pappa är alkoholist.
Och i hans fall så kan man se en tydlig ärftlighet i släkten.
Så det innebär att jag nog med säkerhet bär på anlagen.
Jag är dock så långt ifrån eget missbruk som man kan komma, jag gillar nämligen inte att bli groggy eller lummig o bollen.

Mina barn är mycket klart medvetna om att Morfar är alkoholist.
De ses sporadiskt någon gång om året, och det är alltid alkoholist-trassel kring dessa möten.
De är även medvetna om att just de måste akta sig för alkohol.
Vi har pratat ganska så mycket om riskerna med det hela, särskilt för deras del.
 
Sv: Ärftlighet!

Samma här. Min pappa är också alkoholist. Finns även på min mammas sida. Så jag bär nog med all säkerhet på anlagen. Min dotter är också ytterst medveten om riskerna med alkohol. Nu träffar min dotter inte sin morfar så hon har inte sett baksidorna av det hela.
 
Sv: Ärftlighet!

Min morfar var alkholist, och den vetskapen har nog påverkat mitt val att inte dricka mer än vad jag kanske är medveten om. Mina tre syskon blir dock på lyset då och då, och ingen av de tre har mig veterligen varit i närheten av nåt alkoholmissbruk.
 
Sv: Ärftlighet!

Nu var det ju inte fråga om att man inte kan bli på lyset nån gång. Vem har inte det. Utan mera om hur pass upplysta våra ungar är om sitt/sina gener.
 
Sv: Ärftlighet!

Får man vara med på en hörna även om man inte har barn? Har tänkt massor på ämnet barn och alkoholism i mina dar...

Inte_Ung skrev:
Min Pappa är alkoholist.
Och i hans fall så kan man se en tydlig ärftlighet i släkten.
Så det innebär att jag nog med säkerhet bär på anlagen.
Jag är dock så långt ifrån eget missbruk som man kan komma, jag gillar nämligen inte att bli groggy eller lummig o bollen.

Kunde likagärna varit jag som skrivit det! Pappa periodsuper, farfar var nykterist, farfars far alkoholist. Själv är jag rädd för "lummigheten", så det går månader i sträck utan att jag dricker. Jag tål massor när jag väl dricker, vilket också skrämmer mig. Min kropp verkar inte hantera alkohol som andras.

Så vad händer när jag skaffar barn? Tänk om de tappar greppet om spriten precis som min far? Är det rentav fel av mig att vilja sätta barn till världen?
 
Sv: Ärftlighet!

Jag har i och för sig inga barn, men min pappa är alkoholist. Trots att det inte pratades knappt något om det under min uppväxt, var/är jag ändå otroligt medveten om det, eftersom det var så uppenbart. Det går inte att lura ungar.... Sen sammankopplade man ju det med all info man fick i skolan och på andra ställen, och fick rätt snabbt klart för sig hur det här med alkoholism funkade.
Allt det andra däremot, skuld och skam och hela stora ryggsäcken är sånt som jag (med varierande framgång) tagit itu med i vuxen ålder.
 
Sv: Ärftlighet!

Jag tror inte att du behöver vara speciellt orolig för dina eventuella framtida barn. Så länge man är medveten om hur det ligger till och är öppen och ärlig med barnen så tror jag inte att det är någon fara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 911
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 416
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp