Bukefalos 28 år!

Ärren skapar problem..

Sv: Ärren skapar problem..

Mitt fbl hade djupa, fula blisterärr på frambenen - samma typ och lokalisation som din har, men här på frambenen.

Jag smorde in dem med procell på sommaren eller när de var torra och det var 'irriterat'. PC fungerade bättre än det övriga jag provade därför det blev det. Vad gäller benskydd så typen som är luddad, mjuk och täcker hela benet fungerade fint, men dte gick ju aldrig spänna något 'rakt över' ärren. Jag använde gärna Globus skydd med ludd. SÅdana här - inte min bild så länkar: http://littleworldof.blogg.se/images/2011/benskydd-fram_138308249.jpg

KOstar nästan ingenting, är inte dte slitstarkaste som finns men så billiga så man har råd byta ut dem en gång/säsong (jag hade dem i hagen alltså). Kanske något att prova? De är dels luddade, sen väldigt mjuka 'i sig'. Går att tvätta i maskin på 40 grader. Spännremmarna är i resår, men jag behövde inte dra åt spec hårt för att få dem att sitta. Hade de både fram och bak, och ärren stördes aldrig av dem. (Men däremot en del andra benskydd. Fanns 3-4 varianter till han kunde ha dock men de där var bäst haglämpade)
 
Sv: Ärren skapar problem..

Tack för tipsen. Ska titta om procell kanske skulle kunna vara något att testa :)

Ang benskydd ska jag införskaffa ett par luddade mjuka. Är redan i ett läge där jag aldrig skulle använda benskydd med remmar som ska spännas kors och tvärs över ärren utan som du säger får det bli den heltäckande varianden som går ihop helt och lite omlott sas.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Luddiga skydd och lerig hage är ingen bra ide;)

Så om du har lera i hagen sattsa på ett par i neoprene eller liknande istället. bara att skölja av och hänga upp så är de torra och rena till nästa användning.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Luddiga skydd och väta fungerar sålänge det inte är ren geggamoja. Men lerigt underlag och luddskydd fungerar, om man har 'ombytesskydd' så man hinner tvätta dem emellan.

Däremot är naturligtvis skydd utan 'luddfoder' bättre - dock så ett litet varningens finger, min herre reagerade i sina ärr/den skadade huden på kombinationen neoprene + väta. (Ej ludd + väta, misstänker det blev någon form av friktion vad gäller neoprenet)

Men är ju bara prova sig fram vad som passar bäst under olika omständigheter =)
 
Sv: Ärren skapar problem..

Huden blir ofta skörare i ärrbildningar och det kan komma in smuts och bli infektioner lättare. Vi har ett sto som fick en större sår på kotan som unghäst och det händer ibland att den ärrbildningen (frampå kotan) blir torr och skör, och det kan komma in skit som gör att det inte läker riktigt igen, utan man måste ge henne en kur antibiotika för att bli av med det.

Håll alltså området och huden mjukt med olivolja eller någon bra mjukgörande salva, så att det inte blir torrt och uppstår sprickor och småsår. Om det inte vill läka så prata med veterinär om ev odling och behandling.

Jag har en bra salva som tydligen används av tatuerare ;) A-vitaminsalva som är väldigt bra:)
Skydd på sommaren blir för varmt och kan ställa till mera problem, håll bara mjukt istället.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Tack och lov är det ingen lera i verken sommarhagen eller vinterhagen. Klart det kan bli kladdigt vid grinden om det regnat många dagar i sträck, men någon lervälling blir det inte.

Ettie: Tack för tipsen :)
 
Sv: Ärren skapar problem..

Detta ser inte ut som blisterskador, speciellt inte de på baksidan av benen. Hästen har troligen haft bandage som de satt på när hästen har varit blöt/smutsig om benen och sen har personen som haft hästen inte tagit hand om de små "skorvor" och död hud som uppstår då. Har de väl börjat få dessa "skorvor" så fortsätter det gärna (även utan bandage), och det är så simpelt som att tvätta och pilla väck, så det är :devil:onödigt att det ska behöva bli så här.
Så din teori ang. infektion är nog mer rätt än blistring.

Nä det ser inte så himla trevligt ut tyvärr. Han fick dessa "skador" i slutet av sin travkarriär, och den tjejen som köpte honom från travbanan behandlade honom. Man har ju trott att det berott på infektioner i huden som uppkommit pga smutsiga benskydd osv, men att man blistrar hästarna är ju inte direkt ovanligt i verken trav eller galoppvärlden vad jag förstår.

Ska testa med olivolja och se om det blir bättre. Vill främst göra huden tåligare så det inte börjar blöda för minsta lilla. Sen om det växer ut hår eller inte, ja, det blir som det blir. Men huden vill jag få ordning på först och främst.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Jag hade inte satt skydd på de benen, om den nu inte stryker sig illa och ofta men så verkade ju inte fallet?
 
Sv: Ärren skapar problem..

Han stryker ju sig inte hela tiden, och jag har inte märkt att han slagit sig när jag ridit (även om jag har skydd på då för säkerhetsskull iom att vi är i skogen och kliver) utan de gångerna jag hittat kala fläckar är när han varit i hagen. Kan ha hänt när de har sprungit och busat och haft sig, jag kan ju inte stå bredvid och kolla hela tiden.

Det är främst jag som är nojjig och skulle vilja hitta en universallösning på båda problemen, även om det kanske är svårt.

Miss QT: Som sagt är det där med blistring bara spekulationer. Har fått höra det i tredje hand sas då jag är tredje ägaren sen han slutade på travet för 4 år sedan och har inte mer att gå på än vad förra ägaren fått höra från ägaren innan henne sas. Blistring eller smutiga skydd, hänt är hänt tyvärr och det gäller att göra det bästa av situationen. Har bara haft honom en månad men det känns redan som flera år :p

Var väldigt orolig när jag skulle köpa honom inför vet besiktningen. Var rädd att ärren skulle påverka honom på något sätt så han skulle få massa komplikationer och kräva massor med special-varianter för att hålla cirkulationen uppe. Men enligt vet skulle det inte vara någon fara och jag har inte märkt något speciellt heller, normal jämn temperatur både på fram och bak, inga svullnader, ingen stelhet, ingen hälta, inga böjproblem. Så är tacksam att det bara tycks vara själva skinnet som man behöver ta hand om lite extra.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Ja det som har hänt går inte att ändra på.
Tänkte bara att det kunde vara bra att veta att det kan komma igen, så det är bara att hålla efter det.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Jadå, är pedantiskt när det gäller hans ben, håller rent, benskydden tvättas efter varje användning oavsett om de blivit leriga eller inte osv.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Vid ridning är benskydd en bra försäkring, menade i hagen... det far in smuts och väta i alla skydd, det går inte att komma ifrån. Att utsätta redan skadad hud för sådan belastning i timtals känns inte sunt. Då hade jag hellre tagit någon strykning emellanåt.

Hade en häst på foder förut som hade riktigt fula ärr på ena bakbenet, han hade fastnat i en eltråd som föl och skurit av en sena. Ärren "fjällade" och blödde emellanåt trots att han var 14 år när jag hade honom. Det enda vi kunde göra var att hålla rent och smörja med uppmjukande salva när de fjällade som mest.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Har också varit inne på det. Rent spontant känns inte benskydd som en optimal lösning. Är dock samtidigt så nojjig över de små kala fläckarna jag hittar då och då.

Han är ju skodd runt om så om han slår emot ordentligt kan det ta en del. Har jag inte hittat några fläckar på några dagar nu så i bakhuvudet hoppas jag att det bara är allmänna små olyckor han råkar ut för då och då.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Måste fråga dej ang oliveolja... Har en häst som efter en skada fått en liten virvel i pälsen. I mitten är det inget hår på en liten liten prick. Ibland på sommaren spricker det lite i huden och dom hemska flugorna börjar käka...Har fungerat med helosan och gått fort över men jag undrar nu om jag kan smörja lite då och då med olivolja i förebyggande? Eller bränner det i solen eftersom det är hårlöst? Vill inte att hon får en brännblåsa...
Hälsningar Lena
 
Sv: Ärren skapar problem..

Jag smörjde hela min hästs ben förra sommaren och märkte aldrig av att han brände sig. Han är dessutom skimmel och ganska känslig. Jag var lite brydd över det jag med. Vågade inte avbryta behandlingen då det var det enda som har hjälpt. Vi kanske hade tur. Eller så bränns inte huden om den är ordentligt insmord...

Hade velat lägga upp en bild och visa hur illa det såg ut innan jag började använda olivolja men vet inte hur man gör:confused:
 
Sv: Ärren skapar problem..

aldrig benskydd på i hagen varma tiden på året är mitt råd. Kan ge enorma blisterskador, trots att det förefaller vara lätta skydd osv.
 
Sv: Ärren skapar problem..

Min häst har ett stort ärr på VB, har inte haft problem med det alls sen hon kom till mig för ca 6 veckor sen, men idag när jag longerat henne ca 10-15 min blödde det rejält.

Jag vet inte hur man lägger ut bilder här så jag kan inte visa er..

Men rädd blir jag att det skall vara nått allvarligt..
 
Sv: Ärren skapar problem..

Jag kan varmt rekommendera aloe vera av ett visst märke! Vill inte verka som att jag gör reklam (är INTE återförsäljare :) ) så pm:a mig om du är intresserad.

Jag har en dam som slog sig på båda bakbenen ganska precis i början när jag hade köpt henne. Inga stora sår utan helt vanliga som man normalt bara behöver hålla rena och sedan läker ihop. Fast på henne så blev det väldigt fula ärr. Provade att smörja med "allt", men ingenting hjälpte. Till slut gav jag upp och lät dem vara.

Något år senare så fick jag tipset att testa just den här aloe veran. Jag var ju vääääldigt skeptisk till att det skulle bli bättre när ärren var såpass gamla. MEN - det funkar! Till min stora förvåning så blev ärren väldigt mycket bättre och är nu på väg att försvinna helt.

Dock efter att ha läst Spader äss inlägg så kommer jag att gå igenom hästens foderstat riktigt på djupet!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 164
Senast: Centaur
·
Hästvård Hjälp! Mitt 6 åriga sto har fått pigmentförändringar på benen som täcker hela baksida av skenbenet. Upptäckte nu när jag kvällsfodrade...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: kol
·
Utrustning Kommer inte dröja allt för länge innan hästarna ska stå inne på nätterna, och jag börjar gå i lite tankar ang stallbandage. Det är...
Svar
12
· Visningar
3 819
Senast: Gaia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp