Bukefalos 28 år!

Äta kött

Pilot

Trådstartare
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.
 
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.
Varför äta något som du får kväljningar av?
 
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.

Alltså - du måste ju inte äta dem bara för att de haft det bra. ;)

Vill du slakta (eller måste av någon orsak), så kan du kanske sälja köttet istället, eller ge till djuren om du har katt/hund.
 
Jag var vegetarian i fjorton år innan jag började äta kött igen.
Det var en utmaning.. Och fortfarande väljer jag vegetariskt om jag har möjlighet.

I början åt jag bara MKT små bitar, sen utökade jag helt enkelt.
 
Jag var vegetarian i fjorton år innan jag började äta kött igen.
Det var en utmaning.. Och fortfarande väljer jag vegetariskt om jag har möjlighet.

I början åt jag bara MKT små bitar, sen utökade jag helt enkelt.

Samma här. Det kändes onaturligt att äta kött under många år, sen plötsligt ett år så kändes det annorlunda. Jag äter fortfarande mest vegetariskt och köper enbart svenskt och ekologiskt kött.

TS, att vara vegetarian är en bra sak så om jag vore du hade jag inte givit upp det.
 
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.
Att äta kött producerat på det viset är en vinst på många plan. Vegetariskt protein transporteras ofta långt, kräver en massa processer för att göras "säljbart" i butikshyllorna och jag lovar att det finns led med underbetald arbetskraft, problematiska landägarförhållanden och lokal konkurrens om vatten osv.

Nu har du möjlighet att äta ett fullvärdigt protein från djur som har det bra, bidrar till biologisk mångfald och som blir mat med minimalt lidande och utan slavarbete i processen. Tuppar och bagglamm går inte att ha kvar, att avliva och bara gräva ner är väldigt respektlöst i mina ögon!
 
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.
Kan du inte "smaka" en tugga av någon annan och känna hur det känns? Var det något kött du gillade innan du slutade? Grillat? Små bitar i en gryta? Lammfärs i en lasagne?

Sen behöver du inte börja om det inte känns bra/inte smakar bra.
 
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.
Långkokt i en gryta kanske?

Lamm tex i indisk mat där köttet är en del i kombination med tex kikärtor eller grillost samt annat gott i en curry.
 
Att äta kött producerat på det viset är en vinst på många plan. Vegetariskt protein transporteras ofta långt, kräver en massa processer för att göras "säljbart" i butikshyllorna och jag lovar att det finns led med underbetald arbetskraft, problematiska landägarförhållanden och lokal konkurrens om vatten osv.

Nu har du möjlighet att äta ett fullvärdigt protein från djur som har det bra, bidrar till biologisk mångfald och som blir mat med minimalt lidande och utan slavarbete i processen. Tuppar och bagglamm går inte att ha kvar, att avliva och bara gräva ner är väldigt respektlöst i mina ögon!
Fast de djur vi äter äter ju i sin tur vegetariskt protein som transporterats långt, så det kommer en inte ifrån bara för att en äter kött.
 
Har haft funderingar länge på att börja äta kött igen.
Men hur gör man? Bara tanken på det gör att det växer i munnen och jag får kväljningar.
Slutade både av djurskyddskäl, men även för att jag inte tyckte om det.
Nu har jag däremot får och tuppar hemma som det inte känns helt fel att äta, eftersom jag vet att de har haft det prima.
Ät inte om du inte tycker om det, det är ju inget måste att äta kött bara för att man själv föder upp.
 
Som ovan så är det inget måste att äta kött :) Om du ändå vill så testa med pulled pork, kött tillagat så länge att det praktiskt taget faller isär. Blir inte så mycket att tugga och du kan ha mycket sås till. Eller koka små köttbitar länge tills de blir riktigt mjuka och lättuggade, sedan lägga dem i en gryta.
 
Jag förstår ditt dilemma. Det är bara att testa och se vad du tycker. Gör som de som gjort samma sak före dig. Ät inte sådant du inte vill eller tycker om.

Tänker dock att det går att lösa genom att sälja/ge bort lokalt. Vi har t.ex problem med att alla vill köpa fågel av oss men vi inte har tillräckligt än för att kunna sälja. Vi har för husbehov.
 
Fast de djur vi äter äter ju i sin tur vegetariskt protein som transporterats långt, så det kommer en inte ifrån bara för att en äter kött.
Nja? Är du inte väl kategorisk nu?

I de delar av landet jag bor fodras produktionsdjur till absolut största delen med sådant som produceras på den egna gården. Att köpa soja t.ex. är dyrt i jämförelse med att själv odla baljväxter.
Nöt hålls på marker som de betar och de utfodras vintertid med ensilage producerat på gården.

Näraliggande hönseri odlar allt foder själva. :)
 
Så gör vi ju visserligen med de flesta husdjur. Eller du kanske menar att det är skillnad på djur och djur?

Men våra husdjur avlivar vi och gräver ner för att de dött av skada, sjukdom eller ålder (vanligtvis, allt annat ser vi väl ändå som förkastligt). Det blir ju inte jämförbart med att avliva och gräva ner för tuppkycklingarn och bagglammen blev för många och därmed överflödiga? Det är ju av helt olika anledningar som avlivning görs. Därtill redan nämnda tradition med kött vi äter osv.

Jag tycker det blir en väldigt konstig jämförelse.
 
Sorry för trådkapningen TS. Jag kan som sagt inte se något egenvärde i att börja äta tupparna om du inte vill, utan kanske sälja dem då eller ge bort dem. För egen del hade jag för avsikt att enbart äta visst kött i små mängder när jag började äta kött igen, men i praktiken blev det sedan svårt. Jag kom in i perioder där jag inte orkade tänka på det och det blir mer kött än planerat, jag kan även idag tycka att det är svårt att göra gränsdragningen. En del av mig önskar att jag inte hade börjat alls, eftersom jag ofta upplever att jag finner mig i etiska dilemman och kval. Men, det är ju jag, det kan bli (och lär bli) helt annorlunda för dig. Jag vill bara flagga för att valen kanske blir svårare när man väl öppnat den dörren sen. Men vill du det, så kanske en idé kan vara att blanda ut köttet med annat i början.
 
Sälj köttet! Du måste inte äta dem om du inte vill, det finns säkert folk som skulle kunna tänka sig att köpa dem. Om det skulle saknas någon köpare en dag, så stoppa in dem i någon frys tills köpare dyker upp.
För att man ska få sälja det krävs det väl att det är slaktat av ett godkänt slakteri? Dvs inget som är värt besväret eller ekonomiskt försvarbart för ett fåtal djur. Ge bort till vänner är nog mer rimligt om man inte vill äta upp köttet själv eller begrava djuren.

Jag är själv köttätare men skulle ha svårt att äta upp mina egna djur, fåglar skulle antagligen fungera men inte så mycket annat om jag inte var tvungen. Nu har jag iof vänner som har egna djur i småskalig produktion och i det fallet skulle jag nog försöka byta kött med dem så att jag slapp äta djur som jag visste vilka de varit.
 
För att man ska få sälja det krävs det väl att det är slaktat av ett godkänt slakteri? Dvs inget som är värt besväret eller ekonomiskt försvarbart för ett fåtal djur. Ge bort till vänner är nog mer rimligt om man inte vill äta upp köttet själv eller begrava djuren.

Jag är själv köttätare men skulle ha svårt att äta upp mina egna djur, fåglar skulle antagligen fungera men inte så mycket annat om jag inte var tvungen. Nu har jag iof vänner som har egna djur i småskalig produktion och i det fallet skulle jag nog försöka byta kött med dem så att jag slapp äta djur som jag visste vilka de varit.

När det gäller fågel är det inte samma regler som gäller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 183
Senast: movi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Badger
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 309
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp