Äter jord!!!

Inelin

Trådstartare
Jo, det är sant! Jag går promenader i skogen med mina shetlandsponnyer och åttaåringen stannade till igår och skrapade av jord på stigen med tänderna och svalde!

Vad kan hon ha brist på, Selen? Spårämnen? Jag har fått så bra hjälp här på forumet att skapa en balanserad foderstat utifrån min höanalys, så jag vet att hon får i sig vad hon behöver. Men analysen tar ju inte med allt!!? Vad tror ni om detta? :confused:
 
testa att ge mer mineraler en tid. finns det grenar o dyl. i hagen som går att gnaga på?
 
Hej! Ja, hagen är på över 3 hektar (enorm alltså), de har ett skogsparti och en öppen äng. Mineraler har jag slutat ge då höet innehåller väldigt höga värden, är lite rädd att överdosera mineralhalten. Men kalk får hon. Vad kan hon ha bist på? *grubblar*
 
Hehe eftersom det är jag som räknat så vet jag att hon inte har brist! *noga* :cool: Iof räknade jag ju inte på vitaminerna och selenet till din häst, vad fick hon för foderstat nu igen? Kan du skriva ned den kan jag kolla.

Men du ska veta att de flesta hästar äter jord ibland, det är gott enligt dem! :crazy: Förmodligen vet de ju heller inte om de fått i sig allt det behöver, så de äter för att försäkra sig om det t.ex. Har ingen bättre förklaring, oroa dig inte helt enkelt! :)

Hästar käkar ju det som är gott, oavsett om det egentligen är bra för dem att äta. Om du har en häst som gillar mineraler t.ex. så ska du ju inte ge den fri tillgång på det för "ja den känner väl själv vad den behöver". Som ett exempel.
 
Tack för svaren, är mer lugnad nu. Ni har rätt, hon kanske inte alls har brist på något. Kanske det är gott med jord! :D
 
Ja det tror jag allt. Men kan du inte berätta vad du skulle ge då? Kommer ju inte ihåg.. :o
 
Här kommer historiken:
Minishetlandsponny, dräktig med diande föl vid sidan. Lösdrift med halmad ligghall. Normalt/kraftigt bete i hage om över 3 hektar, varierande terräng. Har fri tillgång på hö, saltsten, vatten. Är väl avmaskad. Körs med rockard en gång i veckan. Longeras två dagar i veckan samt leds på promenad i skogen två gånger i veckan. Hon är pigg och pälsen är glansig, men buken är väldigt stor. Revbenen syns inte men kan kännas om man trycker handen över dem.

Höanalysen så som det stod exakt på pappret:
Torrsubstans: 84%
Smrp,foder: 79g/kg foder
Energi 8.3 MJ/kg
Ca 2.3 g/kg
P 2.5 g/kg
MG 1.0 g/kg
K 22.4 g/kg
__________________________
Råprotein 133 g/kg torrsubstans
Smältbart Råprotein 94 g/kg torrsubstans
Energi 9.9 MJ/kg torrsubstans

Foder:
5 kg hö
0.5 kg havre
0.2 kg betfor
14 g kalk
Detta ger 49 MJ, 460 SMRP, 27 Ca, 15 P och 5,5-6 g Mg
Kvoter på 9,4, 1,8 och 4,5...
 
Okej det var så det var ja! Kanske ett vitamintillskott kan ges om du vill det.

Hur går det med tränandet då? Minskat buken ngt än? Hur länge sedan var det jag räknade åt dig? Några veckor eller är det längre? :crazy:
 
Vitamintillskott låter ju bra... Kanske skulle prova det lite försiktigt. Det var ca tre veckor sedan du hjälpte mig att räkna. Mitt problem var ju att jag tyckte buken var hängig och ryggen toppig, men vet du vad? Jag tycker det börjar förändra sig nu. Hon är mer "fylld" vid korset och har fyllt ut fint uppe vid virveln under höftknölen. Magen kommer upp sig sakta men säkert genom promenader i backar i skogen. Hälsar jättenöjd Inelin! :)
 
Ja prova det du! Kan ju hända att ditt hö kanske inte är lika bra vitaminmässigt sett eller har speciellt mkt selen, Sverige har ju selenfattiga marker.

Åhå så du börjar se en skillnad, vad kul! :) Men det är ju inte bara foderstaten som gör att hästen ändrar form, utan att du är där och tränar henne också!
 
Hästen har fått sitt kalkbehov täckt redan du. Både med höet och betforn, men även med löst kalk tillsatt.
 
Min häst åt jord och jag funderade lite på varför. Jag började ge henne alger och nån vecka efter att jag började med det så slutade hon äta jord. Algerna innehåller väldigt många spårämnen som "grus"mineralerna inte innehåller. Sista gången jag såg henne göra en antydan till att äta jord så tog hon en tugga och sen såg hon förvånad ut och spottade ut den.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·
Foder & Strö Japp jag har sökt och inte hittat nåt ordentligt svar. Mitt sto går på bete och får pyttelite kraftfoder förutom gräset. Jag brukar...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: godishanna
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 856
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp