Bukefalos 28 år!

Äter med huvudet på sne!?

B

**BORTTAGEN**

Jag är lite orolig över ett fullblod som står i syrrans stall.. när jag hämtade henne så fodrade(kraftfoder)hon precis och jag såg att hästen i fråga höll upp huvudet lite och tuggade med hela huvudet på sne. Jag frågade syrran och hon sa att han alltid hade gjort så.. :confused:

Det verkar ju onekligen vara ett tand problem men eftersom han alltid gjort så så MÅSTE dom väl kollat upp det tycker man!? Ska nog fråga syrran igen om dom verkligen kollat hans tänder.. måste ju vara jobbigt om det nu är något fel på ena sidan som förhindrar honom från att tugga med den sidan.. :crazy:


Eller kan det finnas någon annan orsak??
:confused:
:banana: :banana:
 
Låter vettigt att kolla upp det. Låter som ett tand problem men hittar man inget har man iallafall uteslutit det.
/absolut
 
Vet du, en häst i vårt stall gör exakt lika. Det ser så himla jobbigt ut. Men bara när han äter kraftfoder, inte hö eller nåt annat. Han är visserligen krubb-bitare, hans matte säger att det beror på det, att remmen gör att han tuggar på snedden, men jag är tveksam. Nån annan som sett eller har erfarenhet av det här?

:confused:
 
Hmm.. jag misstänker att det är samma sak med det här fullblodet att det bara gäller när han äter kraftfoder.. :confused:
 
Min ena pålle gör likadant.. lägger huvudet på sne när han äter kraftfoder. :confused:
Trodde givetvis det var ngt med tänderna och tog ut vet. och gjorde en tandkoll... men det var ingenting! Allt såg fint ut!
Vet ej varför han gör så här??
 
Min häst gör likadant, är INGET tandproblem det är kollat.
Men han är spänd och stel i sin nacke kan bero på det.
Han har alltid gjort så. Men gud vad han spiller när han äter betfor eller havre.
 
Hmm.. skönt att höra att det antagligen inte är tänderna iaf, och att fler har samma problem. :crazy:
Antar att så länge hästen inte verkar besvärad nämnvärt av det så.. men hur kan man vara säker på det? :confused:

:bump:
 
Kan vara bra att kolla med equiterapeft. Som någon nämt redan så kan det bero på spänningar i nacken lika väl. Sedan har jag även hört att hästar kan bli sneda i käken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 556
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 149
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Viva
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 265
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp